2014-04-06, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej GM hävdade att det var en olycka. Det var det inte. Det var en avrättning på 10 cm avstånd. En skribent i den tråden skrev upp en "Vapenhantering för Dummies"
Den är klockren och kan säkert användas här med. Jag kopierar nu denne Nightfighter

1. Stoppa patroner i magasinet - Inte förenat med fara
2. Stoppa magasinet i kolven - Inte förenat med fara
3. Göra mantelrörelse och föra upp en kula i loppet - Nu börjar det brännas lite grann men än så länge är det ingen fara.
4. Osäkra vapnet genom att föra switchen till "röd" - Ajajajaj, kula i loppet, vapnet skjutklart nu gäller det att hålla fingret i styr och inte sikta på något som kan ta skada.
5. Sikta på sovande flickvän med mynningen ca. 10 cm. från hennes panna, kula i loppet, vapnet osäkrat - Nu återstår bara ett tryck på avtryckaren. Se för fan till att INTE trycka.
6. Sätt fingret på avtryckaren, rikta mynningen på 10 cm mot din flickväns sovande huvud, osäkrat vapen, kula i loppet efter mantelrörelse och kalla det för en blindavfyrning och bli verkligen jätteöveraskad när ett skott brinner av.
7. Bli än mer överraskad när någon total idiot faktiskt tror dig.

Vållande. GM sa olycka.

Jag tror att alla som läst det fallet är överens om att det var ren avrättning.

Polisen är experter på att hantera vapen ändå:
Citat:
Enligt polisöverdirektör M*kko Pa*tero är vådaskott sällsynta inom polisen med tanke på hur ofta polisen hanterar vapen.

– Vådaskott sker några gånger varje år, främst under kontrollerade förhållanden till exempel i utrymmen avsedda för vapenvård.

Om Polisen bränner av ett par vådaskott per år, så är det ju inte konstigt om en liten smågangster lyckas med detta.

Det betyder inte att jag tror på GM, jag kan inte hålla med om lekmanna resonemang om 7-punkts listor som visar hur osannolikt det är.

Väldigt ofta dömer vi en GM på magkänslor som inte har förankring i vare sig fakta eller forskning.
Citera
2014-04-06, 15:01
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Visst kan det kanske varit en avrättning, men alla som läst fallet dömer inte i domstol.

Precis som jag sade så är det dock så att man måste ställa andra alternativ utom rimligt tvivel.
Precis så måste HR resonera om MJ, och det verkar man missat - vilket NHs överklagan handlar om.

Om man inte kunde utesluta vållande i fallet du tänker på, hur svårt är det inte då (med ett fönster på ett par timmar) att utesluta andra förlopp i fallet MJ ?

Du svarade aldrig på om du tror att det kan vara så att MJ tagit sitt eget liv. Olycka kan jag vara med på, vad har sagts om avstånd mellan GM och BO här?
Citera
2014-04-06, 15:01
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det stämmer inte. Advokat Hansson, som har erfarenhet av vapenhundar, sa i slutpläderingen att hunden skulle ha stått i givakt nedanför skotthålet om det hade varit det. Så att hunden inte reagerade för en en vecka gammalt skotthål talar för att det inte är ett skotthål.
Ok, du menar att advokat Hansson är expertvittne på vapenhundar och att det därmed ska tas med i bedömningen?
Jag håller inte med är jag rädd.
Citera
2014-04-06, 15:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Om syftet endast var att dölja DNA i kroppen fanns inte inte anledning att ägna så mycket tid åt att dölja blodfläcken etc.
Någon har lagt ner mycket tid och energi på att dölja att Marina var med stor risk att sätta fler spår efter sig. Om det skulle vara någon annan än FS (som inte behöver bekymra sig om att sätta spår i sitt eget hem) kan ju inte den personen känna sig säker på när FS dök upp, det sk. avtalet om att han skulle hålla sig borta var mellan FS och Marina verbalt utan dennes närvaro.

Det är inte rimligt att anta att det är någon utomstående utifrån omständigheterna.
Tvärtom, den som hade anledning att skjuta upp upptäckten var en utomstående. Vem skulle FS skjuta upp upptäckten för? FS? Den som gömde blodet kan inte ha räknat med att kriminalteknikerna skulle glömma blindkäppen hemma.
Citera
2014-04-06, 15:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ok, du menar att advokat Hansson är expertvittne på vapenhundar och att det därmed ska tas med i bedömningen?
Jag håller inte med är jag rädd.
Nej, han är inte expertvittne, men det han berättar talar för att det inte var ett skotthål.
Citera
2014-04-06, 15:05
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Polisen är experter på att hantera vapen ändå:

Om Polisen bränner av ett par vådaskott per år, så är det ju inte konstigt om en liten smågangster lyckas med detta.

Det betyder inte att jag tror på GM, jag kan inte hålla med om lekmanna resonemang om 7-punkts listor som visar hur osannolikt det är.

Väldigt ofta dömer vi en GM på magkänslor som inte har förankring i vare sig fakta eller forskning.

Nu vet vi ju inte om skribenten i trådens erfarenhet gällande vapen. Men eftersom du inte är påläst i det fallet så lämnar vi det därhän. Jag kände S.L genom min son. Jag har även haft oäran att träffa på GM. Det är inte första gången han viftar med pistol. Hade den pojken varit en hund hade han avlivats.
Citera
2014-04-06, 15:11
Bannlyst
Citat:
Du svarade aldrig på om du tror att det kan vara så att MJ tagit sitt eget liv. Olycka kan jag vara med på, vad har sagts om avstånd mellan GM och BO här?

Jag håller med TR om att det finns tecken på att MJ var suicid.

Speciellt vaksam är jag på att hon senaste tiden innan brottet verkat uppåt och glad, efter en längre tids nedstämdhet. Det är ett (av flera) förtecken på självmord.

Det finns inget fastslaget om vilket avstånd skottet brann av på.
Citera
2014-04-06, 15:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jag håller med TR om att det finns tecken på att MJ var suicid.

Speciellt vaksam är jag på att hon senaste tiden innan brottet verkat uppåt och glad, efter en längre tids nedstämdhet. Det är ett (av flera) förtecken på självmord.

Det finns inget fastslaget om vilket avstånd skottet brann av på.

Vad var dom tecknen? Ja det stämmer att dom brukar vara glada och uppåt, men det är just i anslutning till att dom tar sitt liv. Innan är dom lika deprimerade "som vanligt". Glädjen beror ofta på att de "bestämt sig" och känner sig lyriska. Den här kvällen var hon inte glad och uppåt. Tvärtom faktiskt.

Tiden för att hon varit uppåt och gladare är "för lång" för att vara det vanliga lyckoruset inför ett bestående självmord.

Jag antar att det inte gick att bedöma avstånd pga skicket på kroppen, eller är det pga något annat?
Citera
2014-04-06, 15:27
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Om syftet endast var att dölja DNA i kroppen fanns inte inte anledning att ägna så mycket tid åt att dölja blodfläcken etc.
Någon har lagt ner mycket tid och energi på att dölja att Marina var med stor risk att sätta fler spår efter sig. Om det skulle vara någon annan än FS (som inte behöver bekymra sig om att sätta spår i sitt eget hem) kan ju inte den personen känna sig säker på när FS dök upp, det sk. avtalet om att han skulle hålla sig borta var mellan FS och Marina verbalt utan dennes närvaro.

Det är inte rimligt att anta att det är någon utomstående utifrån omständigheterna.
Av vad som framkommit var ingen närvarande när avtalet slöts.
Däremot vet vi inte om Marina berättade om avtalet för någon annan vid ett senare tillfälle.
Citera
2014-04-06, 15:29
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tvärtom, den som hade anledning att skjuta upp upptäckten var en utomstående. Vem skulle FS skjuta upp upptäckten för? FS? Den som gömde blodet kan inte ha räknat med att kriminalteknikerna skulle glömma blindkäppen hemma.
Nja, det verkar vara en orimlig slutsats att dra utan att det skulle finnas indikation på specifika skäl.

FS ville nog inte bara skjuta upp upptäckt, han ville nog att det skulle avslutas som ett frivilligt försvinnande....
Citera
2014-04-06, 15:40
Bannlyst
Citat:
Vad var dom tecknen? Ja det stämmer att dom brukar vara glada och uppåt, men det är just i anslutning till att dom tar sitt liv. Innan är dom lika deprimerade "som vanligt". Glädjen beror ofta på att de "bestämt sig" och känner sig lyriska. Den här kvällen var hon inte glad och uppåt. Tvärtom faktiskt.

Tiden för att hon varit uppåt och gladare är "för lång" för att vara det vanliga lyckoruset inför ett bestående självmord.

Jag antar att det inte gick att bedöma avstånd pga skicket på kroppen, eller är det pga något annat?

(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Vidare finns det ett antal vittnen som indikerar att MJ hade någon slags störning, mano-deppressiv, depression eller borderline, vilka i sig är en enorm höjning av självmordsrisken.

Gällande "glädjeperioden" hur lång är den enligt dig ?

Glädjeperioden kan också gått över, men att hon återigen varit ledsen/sårad kan vara det som utlöser självmordet. Speciellt avvisandet från flera manliga bekanta på kvällen hon chattade och dagen efter av JE den 29 kan fullständigt tagit knäcken på henne.
Citera
2014-04-06, 15:53
Medlem
Citat:
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Vidare finns det ett antal vittnen som indikerar att MJ hade någon slags störning, mano-deppressiv, depression eller borderline, vilka i sig är en enorm höjning av självmordsrisken.

Gällande "glädjeperioden" hur lång är den enligt dig ?

Glädjeperioden kan också gått över, men att hon återigen varit ledsen/sårad kan vara det som utlöser självmordet. Speciellt avvisandet från flera manliga bekanta på kvällen hon chattade och dagen efter av JE den 29 kan fullständigt tagit knäcken på henne.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att gladhet är starkt tecken på att man ska begå självmord, lika starkt som om man är ledsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in