2014-04-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Den frågan kan jag inte besvara.

Jag frågade inte om domen. Jag frågade vad du anser om den motsägelsefulla delen.

Citat:
En alt.GM hade å ena sidan dragit direkt, å andra sidan utesluter man att någon annan GM har transporterat bort kroppen.
Trots ett fönster på några timmar.

Den delen var varken välskriven, komplett eller en del av domen.
Det är vad jag anser.
Citera
2014-04-06, 14:44
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag lägger ner stor energi för att jag blir bemött om och om igen. I min viktigaste invändning mot domen, att den är beställd av HD, blir jag inte bemött, så där behöver jag inte lägga ner någon energi.

Vid första undersökningen bedömdes inte skadan i fanérväggen som kulhål. SKL bedömde senare, tillsammans med fynd av ben och möjlig tändsatspartikel, att resultatet talade för att skadan orsakats av en mantlad kula (Grad +2). En vapenhund var inne i rummet utan att reagera för hålet. Det talar för att skadan inte var skotthål. Sammantaget kan beviset ifrågasättas. Tyvärr har inte experter fått göra en sådan sammanvägd bedömning.
Det är väldigt stor skillnad mellan att ifrågasätta delar av ett bevis mot att hävda att något inte är bevisat.

Sen har jag svårt för att lägga tyngd i vissa saker som inte säger något.
Att en vapenhund inte reagerade, att man inte fann krutrester i kraniet vid undersökningstillfället osv säger varken det ena eller det andra.

Hade hunden reagerat hade det möjligen talat för att den kan vara ett kulhål, inget mer. Avsaknad av reaktion säger däremot endast att hunden inte reagerade vid undersökningstillfället, det säger ingenting om varför den inte reagerade.
Det är inte så att man därmed kan utesluta att det är ett kulhål.
Citera
2014-04-06, 14:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Tror du att det finns en chans att det föreligger så?
Att inte GM i det här ämnet tänkte på det då : (FB) 17-åriga Sandra Litzell skjuten till döds, Malmvägen, Sollentuna 6/8 -12
Han hade ett mer digert våldsamt förflutet trots sina unga år än FS på pappret.

Han blev inte ens dömd för mord. HD vill inte ta i det ärendet. (http://mitti.se/skot-ihjal-flickvan-dom-pa-3-ar-star-fast/) Han fick 3 år för grovt vållande. Offret var 17 år. GM var pojkvännen.
Jag tror inte GM tänkte på en händelse två år längre fram i tiden.
Citera
2014-04-06, 14:49
Medlem
Citat:
Nej, jag köper inte en åsikt genom ett citat från någon med den åsikten.

En jämställd HD-ledamot kan argumentera, men inte en underlydande HR-ledamot. MrsMagoo klargör den juridiska hierarkin. Jag anser fortfarande att bevisningen är otillfredsställande, och ser fram mot en rättegång vars utgång inte är bestämd på förhand av en högre instans.

Jag bad om en källa till att det är som du säger. Hade du någon?
Citera
2014-04-06, 14:51
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag vet inte om det går att jämföra, jag känner inte till fallet.
Jag antar att GM erkände vållande i något läge.

Det visar hur svårt det är att döma för mord. Det får inte finnas tvivel om tillvägagångssätt eller uppsåt.
Som du säger så spelar brottregistrets längd "ingen" roll.

Problemet är att om domen skulle hållit så borde man belagt FS med förklaringsbörda, men inte ens det behöver nödvändigtvis inte hålla.

Ställt i ljuset att MJ kan levat den 28e med sina SMS & bankomatuttag.

Nej GM hävdade att det var en olycka. Det var det inte. Det var en avrättning på 10 cm avstånd. En skribent i den tråden skrev upp en "Vapenhantering för Dummies"
Den är klockren och kan säkert användas här med. Jag kopierar nu denne Nightfighter

1. Stoppa patroner i magasinet - Inte förenat med fara
2. Stoppa magasinet i kolven - Inte förenat med fara
3. Göra mantelrörelse och föra upp en kula i loppet - Nu börjar det brännas lite grann men än så länge är det ingen fara.
4. Osäkra vapnet genom att föra switchen till "röd" - Ajajajaj, kula i loppet, vapnet skjutklart nu gäller det att hålla fingret i styr och inte sikta på något som kan ta skada.
5. Sikta på sovande flickvän med mynningen ca. 10 cm. från hennes panna, kula i loppet, vapnet osäkrat - Nu återstår bara ett tryck på avtryckaren. Se för fan till att INTE trycka.
6. Sätt fingret på avtryckaren, rikta mynningen på 10 cm mot din flickväns sovande huvud, osäkrat vapen, kula i loppet efter mantelrörelse och kalla det för en blindavfyrning och bli verkligen jätteöveraskad när ett skott brinner av.
7. Bli än mer överraskad när någon total idiot faktiskt tror dig.

Vållande. GM sa olycka.

Jag tror att alla som läst det fallet är överens om att det var ren avrättning.
Citera
2014-04-06, 14:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag bad om en källa till att det är som du säger. Hade du någon?
MrsMagoo och hennes resonemang: (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid Alla vet hur det förhåller sig.
Citera
2014-04-06, 14:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jag tror inte GM tänkte på en händelse två år längre fram i tiden.

Vad har det med saken att göra? Jag vägrar tro att man, oavsett register, blir rädd att åka dit för mord om man finner sin sambo/inneboende död för egen hand i sovrummet. Jag är tämligen övertygad om att FS skulle ringt polisen och ambulansen i det läget.
Citera
2014-04-06, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej GM hävdade att det var en olycka. Det var det inte. Det var en avrättning på 10 cm avstånd. En skribent i den tråden skrev upp en "Vapenhantering för Dummies"
Den är klockren och kan säkert användas här med. Jag kopierar nu denne Nightfighter

1. Stoppa patroner i magasinet - Inte förenat med fara
2. Stoppa magasinet i kolven - Inte förenat med fara
3. Göra mantelrörelse och föra upp en kula i loppet - Nu börjar det brännas lite grann men än så länge är det ingen fara.
4. Osäkra vapnet genom att föra switchen till "röd" - Ajajajaj, kula i loppet, vapnet skjutklart nu gäller det att hålla fingret i styr och inte sikta på något som kan ta skada.
5. Sikta på sovande flickvän med mynningen ca. 10 cm. från hennes panna, kula i loppet, vapnet osäkrat - Nu återstår bara ett tryck på avtryckaren. Se för fan till att INTE trycka.
6. Sätt fingret på avtryckaren, rikta mynningen på 10 cm mot din flickväns sovande huvud, osäkrat vapen, kula i loppet efter mantelrörelse och kalla det för en blindavfyrning och bli verkligen jätteöveraskad när ett skott brinner av.
7. Bli än mer överraskad när någon total idiot faktiskt tror dig.

Vållande. GM sa olycka.

Jag tror att alla som läst det fallet är överens om att det var ren avrättning.

Visst kan det kanske varit en avrättning, men alla som läst fallet dömer inte i domstol.

Precis som jag sade så är det dock så att man måste ställa andra alternativ utom rimligt tvivel.
Precis så måste HR resonera om MJ, och det verkar man missat - vilket NHs överklagan handlar om.

Om man inte kunde utesluta vållande i fallet du tänker på, hur svårt är det inte då (med ett fönster på ett par timmar) att utesluta andra förlopp i fallet MJ ?
Citera
2014-04-06, 14:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nej, du sa inte Anvik, jag trodde du gjorde samma bedömning som åklagaren, att fordonsfrågan gjordes där fordonet befann sig när frågan ställdes.
FS skulle i så fall ha använt MJ:s mobil på precis den plats dit han sedan sagt sig ha promenerat. Det tycker jag inte överensstämmer alls med en gm-logik som i det här fallet bör ha inneburit att FS inte tagit i MJ:s mobil ens med tång. Härtill överensstämmer inte MN:s iakttagelser vid rastplatsen med FS:s påstående att han varit ensam där.
Citat:
Tidpunkten för fordonsfrågan var nästan ett dygn innan det raderade SMS:et, så SMS:et behövde inte vara färdigtänkt innan fordonsfrågan.
Nej, men så pass "färdigtänkt" var det säkert vid tidpunkten för fordonsfrågan (knappt 6 min efter sms:en till systern) att MJ:s mobil inte skulle innehas av FS.
Citat:
Jag har just diskuterat bedömningen av "skotthålet". Enligt SKL kom kulan sannolikt från en plats mellan garderoben och sängen, det rimmar illa med blodfläckens placering och ett huvud vilande mot huvudkudden.
Det var före fyndet och konstaterade skador. - Sammanvägs kulhål, blodbild, sänghöjd och skador så talar mer för att gm vinklat pistolen från ett låg position helt nära MJ:s huvud så att kulan kommit att passera kraniet från vänster till höger räknat med utgångspunkt i huvudets placering på kudden; därefter har uppkommen rikoschett åstadkommit hålet i väggen.
Citera
2014-04-06, 14:56
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Det faktum att kroppen blev gömd talar mot FS som GM, eftersom syftet var sannolikt att dölja DNA i kroppen. Det behövde inte FS göra.

Vad talar emot att tiden inte räckte till för en utomstående, och att denne inte var säker på hur mycket tid han hade?
Om syftet endast var att dölja DNA i kroppen fanns inte inte anledning att ägna så mycket tid åt att dölja blodfläcken etc.
Någon har lagt ner mycket tid och energi på att dölja att Marina var med stor risk att sätta fler spår efter sig. Om det skulle vara någon annan än FS (som inte behöver bekymra sig om att sätta spår i sitt eget hem) kan ju inte den personen känna sig säker på när FS dök upp, det sk. avtalet om att han skulle hålla sig borta var mellan FS och Marina verbalt utan dennes närvaro.

Det är inte rimligt att anta att det är någon utomstående utifrån omständigheterna.
Citera
2014-04-06, 14:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är väldigt stor skillnad mellan att ifrågasätta delar av ett bevis mot att hävda att något inte är bevisat.

Sen har jag svårt för att lägga tyngd i vissa saker som inte säger något.
Att en vapenhund inte reagerade, att man inte fann krutrester i kraniet vid undersökningstillfället osv säger varken det ena eller det andra.

Hade hunden reagerat hade det möjligen talat för att den kan vara ett kulhål, inget mer. Avsaknad av reaktion säger däremot endast att hunden inte reagerade vid undersökningstillfället, det säger ingenting om varför den inte reagerade.
Det är inte så att man därmed kan utesluta att det är ett kulhål.
Nej, det stämmer inte. Advokat Hansson, som har erfarenhet av vapenhundar, sa i slutpläderingen att hunden skulle ha stått i givakt nedanför skotthålet om det hade varit det. Så att hunden inte reagerade för en en vecka gammalt skotthål talar för att det inte är ett skotthål.
Citera
2014-04-06, 14:58
Medlem
Citat:
MrsMagoo och hennes resonemang: (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid Alla vet hur det förhåller sig.

Ok. Du har ingen alltså.
Det var väl det jag trodde.

Nu har du blivit bemött i ditt resonemang. Hoppas du är nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in