2014-04-06, 12:03
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det gällde Pastakrydda.

Eftersom jag inte anser att man ska räkna bort möjligheten syl, kan jag inte svara på den frågan.
Vilken betydelse har det i skuldfrågan?
Citera
2014-04-06, 12:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vilken betydelse har det i skuldfrågan?
Ingen betydelse alls, bara att det strider mot åklagarens gärningsbeskrivning.
Citera
2014-04-06, 12:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja, och hur valde han bilen på väg från Stora Höga-hållet?
Det finns ett antal alternativ som alla måste sammanfalla med hans position när han sms:ade syster CJ (eller strax dessförinnan, alt. strax därefter). Med ledning av mastningen bör denna position ha inneburit att han stått stilla i slutet av grusvägen/övergången till asfaltvägen som leder till Svartedalen/Stora Höga - eller ha hunnit köra en mindre sträcka åt ena eller andra hållet.
Citera
2014-04-06, 12:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns ett antal alternativ som alla måste sammanfalla med hans position när han sms:ade syster CJ (eller strax dessförinnan, alt. strax därefter). Med ledning av mastningen bör denna position ha inneburit att han stått stilla i slutet av grusvägen/övergången till asfaltvägen som leder till Svartedalen/Stora Höga - eller ha hunnit köra en mindre sträcka åt ena eller andra hållet.
Så du menar att han valde en bil som kom från Stora Högahållet och stannade till ett ögonblick, utan någon som helst koll på bil, förare eller mål. Var syftet att ge sken av att MJ åkt med bilen efter att ha ställt sin bil vid stationen?
Citera
2014-04-06, 12:17
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ingen betydelse alls, bara att det strider mot åklagarens gärningsbeskrivning.
Fast nu blandar du ihop äpplen och päron.
Åklagarens gärningsbeskrivning lutar sig på 3 faktauppgifter, inte enbart på rättsläkarutlåtandet.
Rättsläkarutlåtandet tillsammans med kulhålet i väggen och blodet i sängen var tillräckligt för domstolen att dra slutsatsen att gärningsbeskrivningen är korrekt, även om rättsläkaren (som inte tar med kulhålet i väggen i sin bedömning) ger utrymme för en syl.

Oavsett, du medger att det inte har någon betydelse i skuldfrågan och då undrar jag varför du lägger sådan tyngd i det?
Citera
2014-04-06, 12:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Så du menar att han valde en bil som kom från Stora Högahållet och stannade till ett ögonblick, utan någon som helst koll på bil, förare eller mål. Var syftet att ge sken av att MJ åkt med bilen efter att ha ställt sin bil vid stationen?
Nej, syftet var naturligtvis att ge sken av att MJ var på väg till L-köping. - Var MJ:s bil vid tillfället befann sig vet vi inte.
Citera
2014-04-06, 12:23
Bannlyst
Citat:
Åklagarens gärningsbeskrivning lutar sig på 3 faktauppgifter, inte enbart på rättsläkarutlåtandet.
Rättsläkarutlåtandet tillsammans med kulhålet i väggen och blodet i sängen var tillräckligt för domstolen att dra slutsatsen att gärningsbeskrivningen är korrekt, även om rättsläkaren (som inte tar med kulhålet i väggen i sin bedömning) ger utrymme för en syl.

Oavsett, du medger att det inte har någon betydelse i skuldfrågan och då undrar jag varför du lägger sådan tyngd i det?
När man läser Q:s och TP:s inlägg får man intrycket att rättsläkaren säger att dödsorsaken var helt oklar. Så är det inte. Så här sa hon enl hovrättens dom:
Citat:
Utseendet på skadorna på skallen talar för
att Marina Johansson blev skjuten, men teoretiskt sett skulle det kunna ha varit fråga om en hård stöt med en vass syl eller liknande. Enligt hennes bedömning gick kulan in
genom tinningen och ut genom bakhuvudet.
Rättsläkaren hyser inte några större tvivel att MJ dött till följd av annans handaverkan. Citat från samma dom:
Citat:
Hon skrev i obduktionsprotokollet att omständigheterna
sammantagna talar starkt för att Marina Johansson bragts om livet. Hon hade kunnat
använda den starkare formuleringen ”visar” i den bedömningen.
Citera
2014-04-06, 12:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Jag lägger inte särskild tyngd i det, men när jag får många frågor och invändningar verkar det så när jag svarar.

Enligt gärningsbeskrivningen sköts Marina, vilket inte är bevisat. Kulhålet är inte bevisat vara ett kulhål. Det, tillsammans med andra omständigheter som inte är bevisade, ger att FS blev felaktigt dömd.
Citera
2014-04-06, 12:26
Bannlyst
Citat:
Jag lägger inte särskild tyngd i det, men när jag får många frågor och invändningar verkar det så när jag svarar.

Enligt gärningsbeskrivningen sköts Marina, vilket inte är bevisat. Kulhålet är inte bevisat vara ett kulhål. Det, tillsammans med andra omständigheter som inte är bevisade, ger att FS blev felaktigt dömd.
Advokat Hansson anser att det är bevisat att hon blev skjuten. Vad gör en anonym FS-kramare mer trovärdig än hans egen advokat?
Citera
2014-04-06, 12:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, syftet var naturligtvis att ge sken av att MJ var på väg till L-köping. - Var MJ:s bil vid tillfället befann sig vet vi inte.
Så det skulle ha sett ut som om Marina såg bilen när hon var på väg till Linköping, är det så du menar? Varför i så fall ställa bilen vid stationen, oavsett om det skedde före eller efter fordonsfrågan? Dessutom är vägvalet Stora Höga - Anvik - Linköping heltokigt om man får tro Google Maps.
Citera
2014-04-06, 12:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
När man läser Q:s och TP:s inlägg får man intrycket att rättsläkaren säger att dödsorsaken var helt oklar. Så är det inte. Så här sa hon enl hovrättens dom:

Rättsläkaren hyser inte några större tvivel att MJ dött till följd av annans handaverkan. Citat från samma dom:
Det är bättre att du lyssnar på vad hon sa, så får du förstahandsuppgift. Det kan ha varit en syl.
Citera
2014-04-06, 12:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Så det skulle ha sett ut som om Marina såg bilen när hon var på väg till Linköping, är det så du menar? Varför i så fall ställa bilen vid stationen, oavsett om det skedde före eller efter fordonsfrågan? Dessutom är vägvalet Stora Höga - Anvik - Linköping heltokigt om man får tro Google Maps.
Ja, hon skulle se bilen på sin väg mot L-köping. - Sedan var det tänkt att hon skulle ta tåget, alt. fortsätta i "gm:s" bil, alt. att "gm" skulle ta hand om MJ:s bil. - "Jag blir kvar tills i morgon." raderades senare och visar att det vid tidpunkten för fordonsfrågan inte var riktigt färdigtänkt. - Sade jag något om Anvik i färdhänseende, eller..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in