Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Det är väl mer en generationsfråga. Detta att lägga en förmögenhet på köksinredning är ett relativt nytt fenomen.
Då är det väl mer skrytigt med de överdrivet påkostade köken!
Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Det är väl dagens småborgerlighet som visar sig i lyxiga kök idag.

Jag generaliserar naturligtvis en smula, men traditionellt sett levdes arbetarklasstillvaron mest i köken. Från dom stora bondköken på landet till städernas trång kyffen. Det var i köket livet levdes. Sen var det en uppdelning mot den mer traditionella borgerliga livsstilen, där man skiljde på umgänge och arbete. Familjelivet levdes i salongerna, medan maten tillreddes någon annanstans av herrskapets tjänstefolk. Som man helst ville slippa se när dom arbetade.
Och dom där spåren sitter naturligtvis kvar, ganska hårt på sina ställen. Den där uppåtsträvande småborgerliga livsstilen (som jag hatar, och som jag inte kan låta bli att påpeka att jag hatar) såg naturligtvis uppåt för inspiration, även om dom inte hade ekonomi nog att leva upp till idealen. Dvs, man bjöd på kaffe i salongen, dock tillrett i köket av frun, utan inblandning av något tjänstefolk. Man la pengarna på (dåtidens) bling-bling inredning, medan det inte var lika viktigt med dom praktiska sakerna, som kök och badrum.
Det är ju lite intressant att vi faktiskt har gått tillbaka till dåtidens bondekök för inspiration. Maten tillagas och måltider delas i öppen samvaro mellan hushåll och gäster. Jag kan faktiskt tycka att det är ganska sympatiskt. Och om jag får ha en teori skulle jag tro att det har att göra med den massiva medelklassifiering som har skett en eller ett par generationer tillbaka. Dom allra flesta människor i det här landet kommer från bondesamhället, och det ligger faktiskt inte så himla långt bort.
Men visst, det är klart att det är en status-markör med lyxiga kök idag. Det är dagens bling-bling. Som sagt, min poäng är att jag faktiskt tycker att det är ganska sympatiskt. Det säger ju en hel del om vad dagens människor tycker är viktigt i deras liv. Samvaro och umgänge med familj och vänner runt köken och maten. På nåt sätt känns det bara så himla svenskt...