2014-04-06, 01:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Visst, EU domstol är den sista utvägen när staters rättsväsenden inte funkar.Men med ny bevisning så kan man försöka med det inhemska rättssystemet att försöka få till en resning.

M.H kan visst ha en del att hämta eftersom varken polis/åklagare eller den nu dömande HR har en grund till en fällande dom. Mer godtyckligt dom som saknnar bevis.

Sverige har kritiserats tidigare för bristande rättssäkerhet.

Tja, det vet väl du eftersom Schurrer väntar på Europadomstolen än i dag, så det blir samma för Fredrik Svensson. Du vet som sagt inte vad bevis är du tror det är åsikter från dig eller från tyckare.

När friade Europadomstolen en svensk dömd för mord? Släng gärna upp några fall.

Häktestiderna har kritiserat ja, men det är något helt annat.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-06 kl. 01:45.
Citera
2014-04-06, 01:51
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tja, det vet väl du eftersom Schurrer väntar på Europadomstolen än i dag, så det blir samma för Fredrik Svensson. Du vet som sagt inte vad bevis är du tror det är åsikter från dig eller från tyckare.

När friade Europadomstolen en svensk dömd för mord? Släng gärna upp några fall.

Häktestiderna har kritiserat ja, men det är något helt annat.
CS har en svensk advokat så de jobbar nog från inhemskt håll. Detsamma med F.S.

Bevis är när fakta kan uppvisas.
Citera
2014-04-06, 01:56
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Det du ska ha insikt om är att domstolen värderar bevisen, och i detta fallet så har dom liksom den rättigheten att göra det. Och med resultat dömd för mord. Det är alltså inte proffstyckare som värderar bevisen och friar någon i domstolen om du förstår skillnaden. Att sitta och säga att det inte finns fakta är liksom inte längre intressant. Fallet har fått sin slutliga dom, och det kommer att förbli så.

Den dagen du framför något som kan ses som att det ej skulle ha blivit en fällande dom är det intressant, men det synes vara totalt kört på den fronten. Du vet att det måste finnas en instans som bedömer mordfall och brott. Det görs inte på åsikter utan på värdering av bevisen. Så till skillnad från ditt proffstyckande har domstolen fällt Fredrik med den befogenhet dom har för att utföra detta.
Han ska i fängelse och stanna där under mycket lång tid.

Jag får hoppas att både CS och FS betalar sina advokater själva eller att dom arbetar gratis då och önska dom lycka till.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-06 kl. 01:58.
Citera
2014-04-06, 02:03
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det du ska ha insikt om är att domstolen värderar bevisen, och i detta fallet så har dom liksom den rättigheten att göra det. Och med resultat dömd för mord. Det är alltså inte proffstyckare som värderar bevisen och friar någon i domstolen om du förstår skillnaden. Att sitta och säga att det inte finns fakta är liksom inte längre intressant. Fallet har fått sin slutliga dom, och det kommer att förbli så.

Den dagen du framför något som kan ses som att det ej skulle ha blivit en fällande dom är det intressant, men det synes vara totalt kört på den fronten. Du vet att det måste finnas en instans som bedömer mordfall och brott. Det görs inte på åsikter utan på värdering av bevisen. Så till skillnad från ditt proffstyckande har domstolen fällt Fredrik med den befogenhet dom har för att utföra detta.
Han ska i fängelse och stanna där under mycket lång tid.
Du glömmer att F friats i 2 tidigare instanser och det enda HD och HR nu har är att Ms kropp hittats i ett emballage med sängkläder.

Utifrån detta så finns inget mer att komma med. Och tidigare HD lottning så blev det 3-2.
Jag tror M.H har mer att komma med om nu överklagan nedslås och då blir det överprövan till resning. Men han spar nog bevisen till dess.
Citera
2014-04-06, 02:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Du vill alltså ha en barnamörderska och en kvinnomördare släppta. Det är vad du vill alltså.

Och det är inget utslag av en "känslostorm" hos undertecknad.
Det är ett sakligt konstaterande.
Citera
2014-04-06, 02:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Du glömmer att F friats i 2 tidigare instanser och det enda HD och HR nu har är att Ms kropp hittats i ett emballage med sängkläder.

Utifrån detta så finns inget mer att komma med. Och tidigare HD lottning så blev det 3-2.
Jag tror M.H har mer att komma med om nu överklagan nedslås och då blir det överprövan till resning. Men han spar nog bevisen till dess.

Precis 3 justitieråd valde att som majoritet resa fallet igen då ny bevisning tillkom.
Marinas kropp och då såg man fallet i ett helt nytt ljus. Då sade HD ifrån att den nya bevisningen hade sannolikt fällt Fredrik och då är det så illa att man får ta om det hela.
Jag tror att de två tidigare instanserna är rätt körda faktiskt och att dom nog kanske bör fundera på om dom ska byta arbete och syssla med något helt annat. Det är aldrig roligt då överheten kör över dom med ångvält, och backar tillbaka.

Vad du tror MH ska komma med är dock så ointressant så jag tror inte man ligger sömnlös direkt. Efter 3,5 år med Hansson så vet jag att han inte har mer än ett stort munläder, och att han vilseleder domstolen med uppgifter som han vet inte stämmer.
Citera
2014-04-06, 02:14
Medlem
mercys avatar
Citat:

Att Marinas kropp hittades förändrade ju allt! Det är en mycket betydande faktor! Att FS friades i Tr och Hr var ju pga att man inte kunde säkerställa att Marina var död, vid den tidpunkten fanns det ju chans att hon försvunnit frivilligt. Då kunde man köpa FS historia. Vid tidpunkten för att kroppen återfanns förändrades ju läget radikalt
Citera
2014-04-06, 02:14
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du vill alltså ha en barnamörderska och en kvinnomördare släppta. Det är vad du vill alltså.

Och det är inget utslag av en "känslostorm" hos undertecknad.
Det är ett sakligt konstaterande.
Jag vill att advokater rätar ut tidigare domstolsmissar samt torftiga polisutredningar så att vår stat kan kallas rättssäkert.
Citera
2014-04-06, 02:16
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Att Marinas kropp hittades förändrade ju allt! Det är en mycket betydande faktor! Att FS friades i Tr och Hr var ju pga att man inte kunde säkerställa att Marina var död, vid den tidpunkten fanns det ju chans att hon försvunnit frivilligt. Då kunde man köpa FS historia. Vid tidpunkten för att kroppen återfanns förändrades ju läget radikalt
TR och tidigare HR utgick i sina domar på att hon kunde vara död trots att ingen kropp hittats
Citera
2014-04-06, 02:18
Medlem
Citat:

Jag tycker mig minnas att det finns ett visst sms också, av det mer talande slaget, men jag kanske missminner mig...
Citera
2014-04-06, 02:22
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Jag tycker mig minnas att det finns ett visst sms också, av det mer talande slaget, men jag kanske missminner mig...
F säger sig inte minnas detta sms. Och det är inte många av vittnesmålen som minns efter en sån lång tid, förutom då P.K som har minnen som ett popcorn.

Ska man utgå från minnen så ska det vara lika för alla oavsätt den dömde som vittnen.
Citera
2014-04-06, 02:23
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
TR och tidigare HR utgick i sina domar på att hon kunde vara död trots att ingen kropp hittats

28. Frågan är om dessa bedömningar tillåter en annan bevisvärdering nu beträffande slutsatserna i frågan huruvida Marina Johansson avled den 28 juli 2010 samt om hon utsattes för dödligt våld på det sätt som åklagaren har påstått och om det i så fall skedde uppsåtligen.

29. Genom att Marina Johanssons kropp har påträffats och genom den utredning som har gjorts i anslutning till det är det klarlagt att hon dog i sin säng och att någon undanskaffade kroppen i det emballage som kroppen hittades i. Hovrätten gjorde sina bedömningar angående sambandet mellan
blodfläcken och hålet i väggen utifrån hypotesen att Marina Johansson "skottskadades"
.

Det innebär att det inte finns något hinder mot andra bedömningar i de avgörande frågorna utifrån utgångspunkten - som alltså numera är befogad - att hon dog i sin säng och att kroppen undanskaffades.
Det innebär också att det inte finns något hinder mot andra slutsatser än de som hovrätten har dragit beträffande data- och telefontrafikens betydelse som bevis angående frågan om Marina Johansson avled den 28 juli 2010 och om Fredrik Svensson använde hennes mobiltelefon och bankkort.

ö 1752-13
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in