2014-04-06, 00:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Sen tror ju jag att Kristoffers problem är att han inget har att berätta.

M. Ja, vi får ju se hur det är med den saken. Jag tror att KJ sitter och trycker på en hel del, och detsamma tror förmodligen även Thomas Olsson. Men det kommer att visa sig innan domen skrivs ut. Tror jag.
Citera
2014-04-06, 00:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men, om KJ inte har något att berätta, så måste det han har berättat hittills ha varit allt han har att berätta.

Med andra ord, han är oskyldig.

Nånstans i FUP, förmodligen under ett förhör, framgår av KJs svar ett antydande att mer info är att vänta .. Dvs att han håller inne med något.
Citera
2014-04-06, 00:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag förfasas över att det är så många här på tråden som skulle acceptera att bli inlåsta i 14 år på den bevisning som finns.
Inte ens om KJ skulle erkänna räcker det om han inte samtidigt pekar ut brottplats och mordvapen, ja händelseförloppet.
Jag vill inte ha fler Sture Bergwall-offer, dessa anhöriga som återigen får bearbeta vem GM är till morden på sina kära. Grannen, mamman, pappan, syster, bror, kompis m fl. eller en helt random person? Vem gjorde det? Dessa mördare går lösa pga Sture och ett lättköpt rättstänk.

Dålig parallell. Vad finns egentligen för gemensamma beröringspunkter mellan dessa båda personer och rättsprocesserna emot dem? I princip ingenting skulle jag säga.

Sen tror jag ändå du får acceptera att andra människor inte gör samma tolkning av verkligheten som du. Bl a två domstolar verkar inte alls tycka att bevisningen är så svag. Och nu har du två advokater i rad som till skillnad från er kristofferianer i princip har erkänt den tekniska bevisningen från bilen. Fundera lite på vad det säger! De står på klientens sida men begriper ändå vad du och andra misslyckats totalt med: Att KJ är bunden till den döda kroppen på ett vis som inte ens en perry mason kan prata bort. De förstod att planteringsteorier och näsblodsdropp på lister är kvalificerade dumheter som inte kan användas i en rättssal.

I övrigt är ditt omdöme om bevisningen nedsatt av att du hyser en så uppenbar antipati mot MB och på motsvarande vis en sympati för den dömde. Jag tror att du tidigt tappade förmågan att se på detta med klara ögon.

Sen må detta fall ligga i gränslandet för vad som ska krävas för fällande dom i brottmål. Men en gräns måste alltid dras nånstans och jag känner mig trygg med att den är dragen rätt här. Det finns helt enkelt ingen rimlig förklaring till hur han skulle kunna vara skyldig till griftefridsbrottet (som han är bunden till med solid teknisk bevisning) men oskyldig till mordet.
Citera
2014-04-06, 00:42
Medlem
Den mord åtalade sitter mest troligt inne med en hel del grejer som han inte av någon anledning har valt att hålla inom sig. Frågan är hur länge han kommer att klara av att hålla det inom sig innan hans bubbla spricker? Han har redan blivit dömd för brottet men fortsätter ändå att neka till brott? Han har redan blivit pressad kring frågorna om vad som hände med hans hund vilket han blev väldigt upprörd över, men klarar ändå av att hålla ett lugn när det kommer till frågorna om offret?
Citera
2014-04-06, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
AN och Facebook

AN skaffade ett konto i november 2012 och läste även VBs Facebook - den offentliga sidan. Men hon lade väl ihop en del själv också.

"Och min dotter har också tidigare sagt att det står på Face-bok
hon kommenterar att vi skall gifta oss och vad du gör, är hon inte bara och tränar på klubben.
Jo säger Mikke men hon är väldigt konstig och så där. Hon står nära en på träningarna, andra
tränar också men hursomhelst han kunde få hur många SMS och hur som helst och när han
inte svarade har han berättat, om du inte svarar så skall jag sprätta upp eran katt och det fick
mig att bli ännu mer förbannad på henne, för att hon vill förstöra. Jag skall tala om för din fru
att vi har knullat och så där. "

FUP

Ingen som anar en motivbild ....

Om vi skulle enbart se till motiv så skulle allt vara klappat och klart.
Hon grät nog inga tårar när VB försvann... och bevisligen gjorde hon inte det heller, tvärtom, "kackerlackan" var ju död.
En sak att hon var förbannad på VB men att gotta sig åt hennes öde offentligt medan alla sökte efter henne i hopp om att hitta henne vid liv, jag mår illa över ANs beteende än idag, men i det fallet hoppas jag på karman.
Sedan verkar hon rikta mer ilska mot älskarinnan än sin skitstövel till man, stackars MB som så lätt blir snärjd av unga hemska fresterskor..
Blir så trött på mänskligheten ibland....
Citera
2014-04-06, 01:10
Medlem
Alla MB-utpekare, hur stämde VB och MB möte eller hur visste MB var och när VB skulle dyka upp på ett visst ställe?
Betackar mig för påståendet att de haft kontakt via mobilen för det är helt uteslutet utifrån att MB lämnat in mobilen förkontroll. Att han skulle ha lämnat in ett möjligt bevis för mord i stället för att ha "tappat" mobilen är helt uteslutet, teorin om att han gjort en avancerad radering ac mobilen och utgått från att inget kunde återskapas är tom dummare än blodplanteringsteorin.
Sen är det ju alltid intressant att fundera över grågan
Citera
2014-04-06, 01:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Alla MB-utpekare, hur stämde VB och MB möte eller hur visste MB var och när VB skulle dyka upp på ett visst ställe?
Betackar mig för påståendet att de haft kontakt via mobilen för det är helt uteslutet utifrån att MB lämnat in mobilen förkontroll. Att han skulle ha lämnat in ett möjligt bevis för mord i stället för att ha "tappat" mobilen är helt uteslutet, teorin om att han gjort en avancerad radering ac mobilen och utgått från att inget kunde återskapas är tom dummare än blodplanteringsteorin.
Sen är det ju alltid intressant att fundera över grågan
Du får nog stå ut med SMS-raderingsteorin. Vad är "grågan"?
Citera
2014-04-06, 01:32
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du får nog stå ut med SMS-raderingsteorin. Vad är "grågan"?

"Grågan" kan vara det tillfälliga mysterium som uppstår i en kriminaltråd på Flashback en sen lördagsnatt när någon slinter på tangentbordet och träffar tangenten till höger om "F".

Det är i alla fall min gissning.
Citera
2014-04-06, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En teori skulle kunna va att VB råkat snubbla över något hon definitivt inte skulle känna till. Det hon sa, sista veckan, att hon gjort något väldigt dumt skulle kunna va ett utpressningsförsök mot MB/AN. Då fanns det plötsligt ett möjligt motiv.
Det tar emot lite grann å sitta här och "skvallra" om personer som kan va helt oskyldiga, men å andra sidan ljög dom friskt i en mordutredning.

Så kan det ha varit. Det skulle kunna ha gällt en polisanmälan gällande hoten som hon aldrig gjorde(/hann göra..) men påstod sig ha gjort... för att få en reaktion samt eventuellt också någon form av upprättelse.

Här händer ju uppenbarligen något:
17:04 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:09 Bangsuan har ett misslyckat samtal till 112
Telefonen befinner sig under basstationen som täcker Johanssons hemadress
17:28 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:42 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:43 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:46 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:47 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:07 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:13 Berg skickar SMS till Bangsuan
18:21 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:40 Bangsuan skickar SMS till Berg
19:31 Berg skickar SMS till Bangsuan
20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen
23:48 Växeln ropar på telefonen av okänd anledning (ingen slutsats kan dras)
23:52 Växeln ropar på telefonen av okänd anledning (ingen slutsats kan dras)
Citera
2014-04-06, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En teori skulle kunna va att VB råkat snubbla över något hon definitivt inte skulle känna till. Det hon sa, sista veckan, att hon gjort något väldigt dumt skulle kunna va ett utpressningsförsök mot MB/AN. Då fanns det plötsligt ett möjligt motiv.
Det tar emot lite grann å sitta här och "skvallra" om personer som kan va helt oskyldiga, men å andra sidan ljög dom friskt i en mordutredning.
VB kan ha hotat MB med att avslöja för AN om att hon är gravid (påhittat för att få behålla MB). MB kanske nonchalerade henne den gången. VB som har behov av att prata nämner detta för en vän, att hon hade gjort något dumt, men ville inte avslöja vad.

VB som är fast besluten att ha kvar MB skjuter upp tiden då KJ ska hämta henne vi hennes bostad, tar en promenad från sin bostad till Sushi Bar som ett försök i att få en pratstund och göra upp om ett möte med honom senare på kvällen, efter att MB/AN kommit hem. Mötesplatsen bestäms till området kring Åberget efter cykelvägen. MB har för avsikt att gå till mötesplatsen då han har druckit öl och inte vill riskera sitt körkort. Han kommer dock inte loss av något skäl som förhindrar honom att gå mot mötesplatsen. Då planen redan är uppgjord mellan honom och VB så tar han inte någon större notis över de sms han får. Frekvensen påminner om normalbild för honom. MB blåser av mötet då han läser på facebook i samband med att han och AN kommer hem från middagen, att hon ska till en vän och plugga^^. När han senare får höra talas om att hon försvunnit får han däremot bråttom att deleta bort alla sms som har med tidpunkten för försvinnandet att göra. Han passar även på att glömma bort vad som stod i sms.

VB avslöjar sin plan om att möta MB senare på kvällen för KJ. KJ erbjuder henne skjuts och passar på att visa henne runt i området med bil för att beskriva för henne hur hon ska gå för att komma fram till mötesplatsen men även för att visa henne fortet och ett bergsförråd. Innan de åker runt i området stannar KJ till utanför sin lägenhet för att lämna sin mobiltelefon, VB sitter kvar i bilen. Det är i samband med detta som KJ går till handling, beskrivet i ett tidigare inlägg om vad som kan ha hänt. VB kan ha planerat att ta kontakt med KJ enbart i syfte att komma närmare mötesplatsen med MB.

En sak jag funderar över är om KJ fortsatte sina diskussioner med AB om hur man kommer undan med ett mord. KJ behöver inte ha talat om för honom att han gjort det på riktigt men kan ha använt AB som bollplank för den fortsatta resan. Möjligheten finns att KJ lyckats dra AB över gränsen från sunt handlande till delaktig i en verklighetsbaserad tanke ursprunget ur den fantasi dom de delade gemensamt. Båda två har ungefär samma diagnos, de har erkänt att de pratade om hur man kommer undan med mord, de delade airsoftintresset, är kompisar, så varför inte?
Senast redigerad av Husvagn2 2014-04-06 kl. 08:58.
Citera
2014-04-06, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
M. Ja, vi får ju se hur det är med den saken. Jag tror att KJ sitter och trycker på en hel del, och detsamma tror förmodligen även Thomas Olsson. Men det kommer att visa sig innan domen skrivs ut. Tror jag.

Vad ni tror Thomas tycker spelar ingen roll han visar tydligt att han försvarar sin klients utgångspunkt,
KJ har en stark åsikt om att han inte på något vis är delaktig i mordet på VB. Här har man nog goda
själ till att tro att BF inte direkt lyssnade på sin klient, tappade professionalismen och började dra
in griftefriden i det hela, orsakerna till varför han gjorde det kan man väl gissa, men inte veta.
Olsson valde istället bort griftefriden men har nämnt dråp i "allmänhet", längre än kommer inte
Olsson att gå. Olsson har gjort sitt för sin klient.

Skillnaden mellan Forssberg och Olsson är att den sistnämde uppträder mer yrkesmässigt
i sina utalanden och därför uppfattas tydligen TO i denna tråd som han inte tror sin klient och
vill påverka KJ till att erkänna så att dom tillsammans kan få ut bästa möjliga, den ena skulle då
få strafflindring och den andre skulle få bättre stjärnstatus.
Märkliga åsikter ni har kan jag tycka eftersom jag inte ser detta, utan jag ser endast en redan etablerad advokat som uppträder vant, skickligt och professionellt för sin klient utan att begå några som helst övertramp. Massis känslosamma spekulativa åsikter/metoder kan man däremot diskutera.

Du kan alltså sluta tro på att Thomas och KJ tillsammans kommer med några som helst
spektakulära avslöjanden, det kommer nämligen inte att ske. Inte heller skedde det några trollslag när Forssberg hade hand om fallet, fastän du även då satt som ett barn på julafton och väntade på ett sarrigt avslöjande från BF för att han antydde så i en alltför personlig interjuv i en artikel för ett
längre tag sedan. Nu vet du det!
Citera
2014-04-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vad ni tror Thomas tycker spelar ingen roll han visar tydligt att han försvarar sin klients utgångspunkt,
KJ har en stark åsikt om att han inte på något vis är delaktig i mordet på VB. Här har man nog goda
själ till att tro att BF inte direkt lyssnade på sin klient, tappade professionalismen och började dra
in griftefriden i det hela, orsakerna till varför han gjorde det kan man väl gissa, men inte veta.
Olsson valde istället bort griftefriden men har nämnt dråp i "allmänhet", längre än kommer inte
Olsson att gå. Olsson har gjort sitt för sin klient.

Skillnaden mellan Forssberg och Olsson är att den sistnämde uppträder mer yrkesmässigt
i sina utalanden och därför uppfattas tydligen TO i denna tråd som han inte tror sin klient och
vill påverka KJ till att erkänna så att dom tillsammans kan få ut bästa möjliga, den ena skulle då
få strafflindring och den andre skulle få bättre stjärnstatus.
Märkliga åsikter ni har kan jag tycka eftersom jag inte ser detta, utan jag ser endast en redan etablerad advokat som uppträder vant, skickligt och professionellt för sin klient utan att begå några som helst övertramp. Massis känslosamma spekulativa åsikter/metoder kan man däremot diskutera.

Du kan alltså sluta tro på att Thomas och KJ tillsammans kommer med några som helst
spektakulära avslöjanden, det kommer nämligen inte att ske. Inte heller skedde det några trollslag när Forssberg hade hand om fallet, fastän du även då satt som ett barn på julafton och väntade på ett sarrigt avslöjande från BF för att han antydde så i en alltför personlig interjuv i en artikel för ett
längre tag sedan. Nu vet du det!
Det som kan kännas lite bekymrande är främst två saker: -om TO som den stjärnadvokat han är, med retorikens hjälp, lyckas få KJ fri, samt - om åklagarnas tidiga misstag i utredningen lett till att MB inte kunnat avföras som "icke-rimligt tvivel-man". Då ökar risken att nya offer får sätta livet till. Det handlar inte enbart om KJ och MB utan alla där ute som får det bekräftat att det går att komma undan med mord, detta oavsett om KJ är skyldig eller inte. Det är lite scary.

Edit: Med tidiga misstag avses att MB inte utreddes tillräckligt, samt att fokus satts på att fälla KJ för mordet till varje pris. Detta fokus grumlar sikten och gör att de missar saker som för utomstående ser som självklara, exempelvis det av åklagarna sannolikt felaktiga bedömning av mordvapen.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-04-06 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in