2014-04-05, 23:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, jag tror hovrätten har lyssnat färdigt när förhandlingen avslutas. Eller rättare sagt, vet.

Tror du har fel ..
Citera
2014-04-05, 23:00
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror du att kontakten mellan försvaret och hovrätten är bruten i och med att slutpläderingen hölls ? Du tror inte att hovrätten lyssnar om Thomas Olsson meddelar rätten att hans klient har någonting att berätta ?

I denna hovrättegången är det avslutat. Även om KJ skulle erkänna idag eller imorgon skulle inte denna rättegång gå vidare. Då blir det resning och ny rättegång. Till dess faller domen som vanligt om några veckor. Sedan kan väl resning lämnas in. Om jag förstått systemet rätt.
Citera
2014-04-05, 23:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
I denna hovrättegången är det avslutat. Även om KJ skulle erkänna idag eller imorgon skulle inte denna rättegång gå vidare. Då blir det resning och ny rättegång. Till dess faller domen som vanligt om några veckor. Sedan kan väl resning lämnas in. Om jag förstått systemet rätt.

Om Thomas Olsson adresserar rätten innan domen är skriven och därvid anför omständigheter som är av avgörande betydelse för målet har jag för mig att domstolen efter gottfinnande inte är förhindrad att beakta detta.
Citera
2014-04-05, 23:07
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Om Thomas Olsson adresserar rätten innan domen är skriven och därvid anför omständigheter som är av avgörande betydelse för målet har jag för mig att domstolen efter gottfinnande inte är förhindrad att beakta detta.

Det har jag aldrig hört talas om. Det behöver inte betyda så mycket förvisso, men finns där något exempel på när eller att detta skett. Skall kolla vad jag hittar.
Citera
2014-04-05, 23:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Rätten får bara ta ställning till det som presenteras vid rättegången.
Citera
2014-04-05, 23:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Ja, det är huvudregeln, men jag har för mig att undantag har skett och att rätten inte är förhindrad att ta avgörande omständigheter i beaktande som anförs innan domen är skriven. Jag är inte 100 här, det medges.
Citera
2014-04-05, 23:17
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Samma regler gäller för häktning i väntan på dom som för häktning i allmänhet, läser jag.
Citera
2014-04-05, 23:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det är huvudregeln, men jag har för mig att undantag har skett och att rätten inte är förhindrad att ta avgörande omständigheter i beaktande som anförs innan domen är skriven. Jag är inte 100 här, det medges.
Du verkar ha rätt. Rättegångsbalken 43 Kap. Om huvudförhandling
Citat:
14 § Om rätten sedan huvudförhandlingen avslutats finner att det är nödvändigt att komplettera utredningen innan målet avgörs, får fortsatt eller ny huvudförhandling hållas enligt reglerna i detta kapitel. Är kompletteringen av enkel beskaffenhet, får rätten dock efter samråd med parterna i stället besluta att utredningen skall inhämtas på annat lämpligt sätt. Lag (1987:747).
Citera
2014-04-05, 23:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Du verkar ha rätt. Rättegångsbalken 43 Kap. Om huvudförhandling

M. Jo, jag hade för mig att jag fått refererat ett rättsfall med den innebörden ..
Citera
2014-04-06, 00:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
M. Jo, jag hade för mig att jag fått refererat ett rättsfall med den innebörden ..

Det var jag som citerade den där paragrafen häromdan på en fråga från oy.

Det är nog svårt att förutse hur hovrätten skulle reagera på en så udda händelse som att en hittills totalnekande klient plötsligt börjar göra medgivanden efter avslutade förhandlingar och samtidigt börjar peka ut medbrottslingar. Det beror nog på substansen i det hela. Påståenden om somaliska machetemördare som tvingat honom att skaffa undan liket leder nog inte nödvändigtvis till några nya sammanträden och förändrar inte rättens syn på hans skuld.

Sen tror ju jag att Kristoffers problem är att han inget har att berätta.
Citera
2014-04-06, 00:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Det är nog svårt att förutse hur hovrätten skulle reagera på en så udda händelse som att en hittills totalnekande klient plötsligt börjar göra medgivanden efter avslutade förhandlingar och samtidigt börjar peka ut medbrottslingar. Det beror nog på substansen i det hela. Påståenden om somaliska machetemördare som tvingat honom att skaffa undan liket leder nog inte nödvändigtvis till några nya sammanträden och förändrar inte rättens syn på hans skuld.

Men, om KJ inte har något att berätta, så måste det han har berättat hittills ha varit allt han har att berätta.

Med andra ord, han är oskyldig.
Citera
2014-04-06, 00:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Har inte läst ditt citerade till OY, minnesbilden av ett refererat av ett rättsfall från rätt många år sedan (1960-70-tal) återkallades från minnets arkiv, och det är ju ett par år sedan det stoppades in där ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-06 kl. 01:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in