2014-04-05, 22:19
Medlem
ningudos avatar
Jag funderar på att skapa en egen gedigen och mycket pedagogisk ordlista, med bilder, nyanserade defintioner och flera exempelmeningar. Jag vill dock inte låta det här projektet bli offentlig, annars hade jag använt memrise(dess utformning är perfekt för min idé).

Kan ni hänvisa mig till någon hemsida där jag kan ge mig i kast med det här projektet? Helst något typ av ordprogram som man kan ladda ner (som t.ex. Vokabula fast med fler funktioner, främst bilder tänker jag på).

Hjälp uppskattas
Citera
2014-04-05, 22:21
Medlem
Om jag får 1,3 på förra terminens nomeneringstabell, finns det chans att få 1,4 denna gång beroende på att det är fler som skriver och att poängen då bör sänkas?
Citera
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Markera ditt svar i både provhäftet och svarshäftet. Då hinner du skriva över från provhäftet under tiden de samlar in svarshäftet

Vi blev tom instruerade att göra så och fick extra tid att kopiera över innan han samla in frågehäftet. Jävligt skönt och något jag tycker dom borde standardisera.
Citera
Medlem
FaithlessAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZebra
61 på kvant och 58 på verb, 1.6?

63 på kvant och 59 på verb. Hoppas ju att det blir högre än 1,5 men vill inte vara för optimistisk...
Citera
2014-04-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Japp, det hjälpte mig inte. Gamla prov fick göra jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Ja. Förut, med gamla högskoleprovet, var det 7 råpoäng som skilde män från kvinnor. Män var alltså även då bättre. Men då det blev mer matte blev gapet större - 11 poäng nämligen. Kvinnor är mycket sämre på HP, men får bättre betyg (runt 14 i snitt för killar, 15 i snitt för tjejer). Det beror, enligt mig på, att de:
- Smörar mer
- Suger på att hantera stress (HP)
- Inte är bra på logiskt tänkande (HP-matte)
- Pluggar, pluggar, och pluggar. Män pluggar mindre men besitter en mer generell kognitiv intelligens.
- Män har större spridning i IQ - därför må fler idioter vara män men även de bland toppskiktet. Vågar påstå att en stor majoritet av de med 1.8+ är män.

EDIT: OCH JA DET HÄR ÄR MIN ÅSIKT JAG HAR INGA KÄLLOR DET HÄR ÄR FLASHBACK.
Hahahahahhaa 😂😂😂😂
Citera
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Kvinnor presterade sämre än män på det tidigare högskoleprovet. Detta är delvis varför man ändrade det - i jämställdhetens namn så klart. Kvinnor presterar fortfarande sämre än män varför vissa yrkar på ytterligare en revidering av högskoleprovets utformning. Att kvinnor presterar sämre beror ju självklart på diskriminering av diverse slag.

Ja, diskriminering skyller PK-maffian på. Kvinnor har ju generellt högre betyg än män men när det väl kommer till kritan (HP) så presterar de skit. Undrar varför? Här har ni för övrigt en artikel om skillnaderna i prestationer mellan män och kvinnor på HP.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet_7168203.svd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Vi blev tom instruerade att göra så och fick extra tid att kopiera över innan han samla in frågehäftet. Jävligt skönt och något jag tycker dom borde standardisera.
Var gjorde du det?
Citera
2014-04-05, 22:23
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaithlessAngel
63 på kvant och 59 på verb. Hoppas ju att det blir högre än 1,5 men vill inte vara för optimistisk...

Jarå! Gör dig beredd på ett 1.6!
Citera
2014-04-05, 22:24
Medlem
Får 1,3 på förra terminens nomeneringstabell. Bör jag få 1,4 denna gång pga möjligtvis nedsänkning av poäng?
Citera
2014-04-05, 22:26
Medlem
anonymouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmoc
Grabbar jag gjorde mitt första högskoleprov idag och jag fick 52 poäng... Jag kan lika gärna ge upp mina psykolog-drömmar va? Jag hade förvisso inte övat nått och mattedelen så gissade jag på allt. Wow det är verkligen 50% matte nu förtiden. Jag antar att det är det jag bör träna på stenhårt fram tills nästa.

Btw 52 poäng är det typ 0.5 i högskoleprovet eller?
Samma här, gjorde mitt första hp-prov idag. Fick ca 0,5. Vill bli läkare så måste upp mot 1.7.

Men jag tänker inte ge upp. Tänk positivt detta blir min/din grund. Nu är det bara att bygga utifrån den grunden. På måndag ska jag börjar nöta gamla hp-prov, försöka läsa så mycket jag kan, plugga ord och matte

Kanske blir att köpa hpguiden. Ska fundera lite!
Citera
2014-04-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowtow
Självklart... Alla 1.5-2.0 härstammar inte från hp-guiden. Själv gjorde jag typ 6-7 ordprov om 20 ord st några dagar innan samt kollade på lösningsförslag samt metodik för nog och kva på matteboken.se. Går dock tekniskt basår nu så tjänade mycket poäng på matten iom att mitt matematiska resonemang utvecklats. Personligen tror jag hp-guiden är en enkel men dyr väg att få pedagogiskt stöd med hur man tar sig an uppgifter men det går att lära sig på youtube eller i skolan likaväl!

Låter bra. Jag tycker att det är billigast om jag samlar det material som finns tillgängligt och utnyttjar det till max. Skönt att veta att man inte behöver punga ut 1800 för att fixa 1,5-2,0.
Citera
2014-04-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet

Så gjorde vi också. Håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in