2014-04-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Men visst kändes det kvantitativa delarna mycket tuffare idag om man jämför med i höstas?

Jag upplevde det som lättare. Men svårt att jämföra pga nya kunskaper.
Citera
2014-04-05, 22:14
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Var inte för optimistisk Själv har jag 66 kvant och 57 verb och JAG tror jag bara kommer få 1.6 :/

Fan... Man får hoppas på att det ovanligt höga antalet provskrivare sänker poänggränserna.

"Över 88 000 hade anmält sig till att skriva högskoleprovet i går. Det är den högsta noteringen sedan mitten av 1990-talet. Just i år är det ovanligt många 19-åringar som skrev provet. Skälet kan vara att de som tar studenten i vår vill komplettera sina oprövade betyg genom att skriva högskoleprovet."

(http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2332992-ovanligt-manga-skrev-hogskoleprovet)
Citera
2014-04-05, 22:14
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Fick 66/80 och då gissade jag bokstavligen på 10 frågor. Skulle inte säga att den var märkbart svårare

Jag upplevde de som mycket svårare idag, grymt jobbat av dig.
Citera
2014-04-05, 22:15
Medlem
64 på Verbala och 38 på kvant

Vad kan jag gissningsvis få?
Citera
Medlem
MrZebras avatar
Var det bara jag som kände att orden var ovanligt lätta den här gången?
Citera
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Trots sina högre betyg.....?

Ja. Förut, med gamla högskoleprovet, var det 7 råpoäng som skilde män från kvinnor. Män var alltså även då bättre. Men då det blev mer matte blev gapet större - 11 poäng nämligen. Kvinnor är mycket sämre på HP, men får bättre betyg (runt 14 i snitt för killar, 15 i snitt för tjejer). Det beror, enligt mig på, att de:
- Smörar mer
- Suger på att hantera stress (HP)
- Inte är bra på logiskt tänkande (HP-matte)
- Pluggar, pluggar, och pluggar. Män pluggar mindre men besitter en mer generell kognitiv intelligens.
- Män har större spridning i IQ - därför må fler idioter vara män men även de bland toppskiktet. Vågar påstå att en stor majoritet av de med 1.8+ är män.

EDIT: OCH JA DET HÄR ÄR MIN ÅSIKT JAG HAR INGA KÄLLOR DET HÄR ÄR FLASHBACK.
Citera
2014-04-05, 22:16
Medlem
64 verb 38 kvant

Citera
2014-04-05, 22:17
Medlem
Soulsurfers avatar
Mitt dåliga resultat:

Totalt -

Kvantitativ:

15/24 XYZ (+10)
7/20 KVA (oförändrad)
4/12 NOG (+2)
10/24 DTK (+1)

Summa = 36/80 (+13)

Verbal:

17/20 ORD (+6)
13/20 LÄS (+7)
8/20 MEK (-6)
11/20 ELF (-1)

Summa = 49/80 (+6)

Totalt kvantitativ: 36/80

Totalt verbal: 49/80

Detta är om jag har fyllt i rätt i mitt kontrollpapper. Det inom parenteserna är hur det gick jämförelse med mitt prov jag skrev för ett år sedan (skrev inte provet i höstas).

En liten höjning från mitt låga 0.6 borde det vara. Kan inte påstå att jag har pluggat; gjorde ett desperat försök dagarna innan, men det räknas knappast som seriöst plugg förutom möjligtvis dagen innan och några dagar i somras. Valde att släppa hp och fokusera på ämnena jag läser i höstas och jag ångrar det nu i efterhand; någon timme varje dag borde jag ha kört hp för att i alla fall vara inne i själva tänket. Sedan plugga mer hp de dagarna man inte har så mycket annat förstås.

Tankar:

Tråkigt att jag inte höjde mig på KVA, NOG och DTK... XYZ känns det som om jag hade en del tur på eftersom jag kände mig långt ifrån säker. Måste lägga krut på kvant helt enkelt. Tror jag har en hel del lätta poäng där att plocka om jag bara pluggar. DTK kände jag gick dåligt direkt, den delen kändes däremot bra på utprövningsdelen.

ORD är jag faktiskt nöjd med, det är den enda delen jag kan säga det om. Tror jag kan släppa tankarna om ord-plugget nu och lägga energi på allt annat, i synnerhet kvant. LÄS trodde jag helt ärligt skulle gå sämre på då det inte kändes bra alls; antar att jag hade en del tur där med. MEK och ELF gjorde jag bort mig totalt på, vilket var otroligt surt då jag gillar båda delarna och brukar skriva betydligt bättre.

Någon som orkar gissa vad jag kommer att få? Låter 1.0 rimligt? Inte för att det spelar stor roll, men vore intressant att se vad folk tror.

Om jag hade pluggat och skrivit detta resultat, då hade jag varit enormt besviken, men nu var det inte alls helt oväntat - snarare tvärtom då jag inte har bra koll och inte har pluggat direkt. Har inte heller någon läsvana mer än att jag försöker läsa dagstidningen så ofta jag kan, men böcker måste jag ta tag i igen så fort som möjligt. Inga mirakel sker utan insats tror jag därför var mitt resultat rätt väntat då jag inte hade upprätthållit det seriösa plugg som jag tidigare har skrivit att jag skall hålla (det är lättare sagt än gjort och jag valde att helt enkelt prioritera annat vilket jag förstås ångrar lite nu i efterhand).
Citera
2014-04-05, 22:17
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HPonline
64 på Verbala och 38 på kvant

(1.6 + 1.0)/2 = 1.3

Enligt förra provets normeringstabell som du hittar här:
Citera
2014-04-05, 22:18
Avslutad
Kvinnor presterade sämre än män på det tidigare högskoleprovet. Detta är delvis varför man ändrade det - i jämställdhetens namn så klart. Kvinnor presterar fortfarande sämre än män varför vissa yrkar på ytterligare en revidering av högskoleprovets utformning. Att kvinnor presterar sämre beror ju självklart på diskriminering av diverse slag.
Citera
Medlem
DaveGrohls avatar
Citat:
Nån tidning skrev före nån månad sen att kvinnor generellt sett skriver 11 råpoäng lägre än män.
Har också läst detta men det hade som sagt varit kul med statistik på det hela. Där man typ skulle kunna se att (exempelvis) kvinnor mellan 25 och 30 med endast gymnasieutbildning är de som presterar sämst på provet samt vad denna grupp har för genomsnittsresultat och kanske även högsta och lägsta resultat inom denna grupp.

Detta måste väl finnas tillgängligt någonstans? Om det inte finns det så undrar jag varför? För att vi lever i feministernas land och det är således tabu på att publicera statistik på att kvinnor inte är lika bra som män på något? (Ursäkta om jag kanske går något off-topic, men frågan är ganska relevant)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
69 kvant 67 verb, hoppas innerligt på 1,85!
Haha måste bara kommentera att jag som inte har nåt liv har följt tråden idag för intressanta reflektioner och har sett dig skriva det där ca 3-4 ggr inget ont utan förstår att du är glad efter mödan du verkar ha lagt ner tyckte bara det var lite roligt fick för övrigt exakt samma som dig så håller tummarna för oss!

Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Tror ni att det är möjligt att fixa 1,5-2,0 utan hp-guiden?
Självklart... Alla 1.5-2.0 härstammar inte från hp-guiden. Själv gjorde jag typ 6-7 ordprov om 20 ord st några dagar innan samt kollade på lösningsförslag samt metodik för nog och kva på matteboken.se. Går dock tekniskt basår nu så tjänade mycket poäng på matten iom att mitt matematiska resonemang utvecklats. Personligen tror jag hp-guiden är en enkel men dyr väg att få pedagogiskt stöd med hur man tar sig an uppgifter men det går att lära sig på youtube eller i skolan likaväl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in