2014-04-05, 01:15
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
Jag tycker PCuris inlägg ger en sammanhängande bild av ett tänkbart förlopp.
Men om man stöder resonemanget (vilket jag alltså gör) ställer man sig frågan varför rätten valt att medvetet "blanda bort korten". Varför väljer man att frikänna även om fakta talar för fällande dom?
Vad sägs om att en friande dom skulle vara ytterst populär? Speciellt om att det är det tidningarna propagerat om?
Citera
2014-04-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vad sägs om att en friande dom skulle vara ytterst populär? Speciellt om att det är det tidningarna propagerat om?
Och Claesson har också fallit för pressen?

Hur var det förresten med kunskapen vittnena hade när dom förhördes första gången?
Citera
2014-04-05, 10:47
Medlem
Citat:
Vad jag vet har RMVs utlåtanden aldrig i svensk rättshistoria ifrågasatts på formella grunder i ett stort mål av denna typ.

Om det stämmer så måste man ju ifrågasätta domstolens agerande.

Nä, den fråga man ska ställa sig är varför RMV inte har blivit granskat tidigare.

Citat:
Domstolen har alltså givit tyngd åt argumentet att spädningsproceduren inte varit dokumenterad.

Domstolen har dessutom skapat ett kaos där experterna inte vet om de skall ta ställning till värdet 10, 210 eller 2000.

Nä man har fastställt att den inte var det. Det är inget argument. Det är verifierbar fakta.
Men du vill inte svara på om du anser att en okalibrerad gaskromatograf är fakta eller inte. Jag förstår att du inte vill det då det ju visar att det fanns mycket goda gruner för att kapa RMV:s slarv.

Citat:
De flesta experter verkar anse att 2000 är säkerställt. (Det tycker jag med.) Men domstolen verkar anse att endast värdet 10 är säkerställt.

Och här visar du alla tecken på att vara en klassisk rättshaverist.
Du fortsätter hellre med ett direkt felaktigt påstående än att ta till dig fakta.

vad är det i orden "En annan omständighet som samtliga experter i stort sett har varit eniga om är att en så hög koncentration som 2000μg/g blod är så exceptionell och extrem att den i sig ger
skäl till ett ifrågasättande av analysresultatet." (domen sid 31) som är för svåra för dig att förstå?

Eller ännu enklare
"Koncentrationen av 2 000 μg tiopental per gram blod har aldrig uppmätts tidigare. Den är
helt orimlig." (domen sid 65)
Citera
2014-04-05, 10:49
Medlem
Citat:
Det är oerhört helt fantastiskt att domstolen ifrågasätter RMV så som de har gjort. Jag bara väntar på att advokater skall förkasta alla utlåtanden från SKL och RMV framledes. Vi går en spännande framtid tillmötes.

Nä det är inte det minsta fantastiskt alls.
Det är helt normalt.
Kan inte Åklagare och RMV i det här fallet visa att de har gjort rätt så har de inte presenterat något bevismatrial alls.

Precis samma regler som gäller för alla andra i en domstol
Citera
2014-04-05, 10:51
Medlem
Citat:

Vad sägs om att det inte finns något som överhuvudtaget stödjer åklagarens påståenden.

Ingen av er har så här långt kunnat visa hur ni ska få in den påstådda mängden tiopental (20 ml)i den enda sprutan som gavs till flickan (5 ml) och hur hon sen då ska kunna leva med den dödliga dosen i upp till en timme efter döden. (domen sid 31)

Jag ser tacksamt fram emot vetenskapligt verifierbara bevis på detta
Citera
2014-04-05, 10:53
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och en bevisat okalibrerad gaskromatograf är inte det då eller?
I domen framgår det att RMV inte har kalibrerat sin efter flytt.
Att man inte har kört de blankprover man ska köra är inte heller vetenskap då enligt dig?

Att du fortsätter hävda något som är fullständigt felaktigt istället för att ta rätt på korrekt information är också lite märkvärdigt för en läkare som är tränad i att ta rätt på fakta istället för att tro något.

Du bör även själv ta reda på litet bättre vad som gällde beträffande detta med kalibrering innan du tar i på det där sättet. Meningsutbyten vinner sällan på osakliga argument och rätt ska vara rätt. Så läs på, gör om och gör rätt!
Citera
2014-04-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Du bör även själv ta reda på litet bättre vad som gällde beträffande detta med kalibrering innan du tar i på det där sättet. Meningsutbyten vinner sällan på osakliga argument och rätt ska vara rätt. Så läs på, gör om och gör rätt!

Det får du nog ta och göra själv ärligt talat.
tex rekommenderas sidan 74 i domen
Citera
2014-04-05, 15:10
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Jodå, det har gjorts identifikation av innehållet i den aktuella toppen. RMV körde MS
(masspektroskopi) på det och identifierade tiopental och det finska laboratoriet körde MS kopplat direkt till GC:n och identifierade en ren tiopentaltopp (alltså kan Becks misstanke om dubbeltopp uteslutas). Den finska analysmetoden var desutom ackrediterad för tiopental och mätvärdet låg inom kalibrerat område. Så att det handlar om tiopental får anses helt klart vilket också både Becck och Mörland framhållit. Att det skulle handla om litet tiopental motsägs också definitivt av den finska analysen eftersom den i vart fall måste anses styrka att det handlade om minst 210 mikrogram/ ml.
OK, om vi förutsätter att det inte är en klåpare som kört masspektrografen kan vi med andra ord vara ganska säkra på att det fanns thiopenthal i provet, men i sak ändrar det ju inte att det inte med säkerhet går att sga vad koncentrationen i blodet i dödsögonblicket var, och än minre går det att koppla läkaren till en brottslig gärning.
Citera
2014-04-05, 18:27
Medlem
Citat:
Vad sägs om att det inte finns något som överhuvudtaget stödjer åklagarens påståenden.

Ingen av er har så här långt kunnat visa hur ni ska få in den påstådda mängden tiopental (20 ml)i den enda sprutan som gavs till flickan (5 ml) och hur hon sen då ska kunna leva med den dödliga dosen i upp till en timme efter döden. (domen sid 31)

Jag är inte säker på att detta är den viktiga o relevanta frågan att ställa. Men man kan svara på den som att läkaren själv beredde medicinen från pulver.
Väljer man att lösa i 5 ml ist f 20 ml så får man naturligtvis in den mängd du anger.

Vittnesuppgifter om hur länge pat levde efter injektionen går isär extremt. Från en minut till en timme tror jag. Det gör naturligtvis även vittnesmålen mindre trovärdiga som helhet. Även vb storlek av spruta, om innehållet var lätt gulfärgat eller inte etc
Citera
2014-04-05, 20:02
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att detta är den viktiga o relevanta frågan att ställa. Men man kan svara på den som att läkaren själv beredde medicinen från pulver.
Väljer man att lösa i 5 ml ist f 20 ml så får man naturligtvis in den mängd du anger.

Vittnesuppgifter om hur länge pat levde efter injektionen går isär extremt. Från en minut till en timme tror jag. Det gör naturligtvis även vittnesmålen mindre trovärdiga som helhet. Även vb storlek av spruta, om innehållet var lätt gulfärgat eller inte etc

Frågan är faktiskt extremt relevant.
Eftersom det inte finns någon teknisk bevisning som motsäger vitnena så måste åklagaren kunna presentera en "lösning" som stämmer ihop med vitnessmålen.

Annars kan inte rätten utesluta alternativa händelseförlopp eller gärningsmän och då är en friande dom självklar.

Det är just därför det krävs verifierbara fakta på att förloppet ens är möjligt. Kan man inte presentera det så kan man inte ens bevisa att ett brott har begåtts när flickan levde.
Senast redigerad av mace2442 2014-04-05 kl. 20:05.
Citera
2014-04-05, 20:23
Medlem
Citat:

Men då har jag svarat på din fråga.

Man får in 500 mg Tiopental i en 5 ml spruta genom att lösa 500 mg pulver i 5 ml dest vatten. (Jag vill minnas man löser i dest.)

Att pat skulle ha levt en timme efter injektionen är inte säkert. Vad jag vet anger något annat vittne en minut.

Det scenario du beskriver är alltså möjligt.
Citera
2014-04-05, 21:40
Medlem
Citat:
Men då har jag svarat på din fråga.

Man får in 500 mg Tiopental i en 5 ml spruta genom att lösa 500 mg pulver i 5 ml dest vatten. (Jag vill minnas man löser i dest.)

Att pat skulle ha levt en timme efter injektionen är inte säkert. Vad jag vet anger något annat vittne en minut.

Det scenario du beskriver är alltså möjligt.

Nej det har du inte.
Var har du visat hur man lever med 2000 mikrogram tiopental i blodet i en timme?
Det har du inte gjort alls och så länge ett vittne säger att flickan levde så länge så måste du kunna visa just det.

Sen räcker det faktiskt inte med att lösa 500 mg i 5 ml vatten då totalvolymen nu är över 5 ml.
Det är dock det lilla problemet. Du får inte få något kvar i tillredningen, i sprutan eller i kanylen. Då blir det mindre än 500 mg i kroppen och kravet är minst 500 mg där så även på den punkten spricker det faktist om man granskar det lite närmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in