Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Vad jag vet har RMVs utlåtanden aldrig i svensk rättshistoria ifrågasatts på formella grunder i ett stort mål av denna typ.
Om det stämmer så måste man ju ifrågasätta domstolens agerande.
Nä, den fråga man ska ställa sig är varför RMV inte har blivit granskat tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Domstolen har alltså givit tyngd åt argumentet att spädningsproceduren inte varit dokumenterad.
Domstolen har dessutom skapat ett kaos där experterna inte vet om de skall ta ställning till värdet 10, 210 eller 2000.
Nä man har fastställt att den inte var det. Det är inget argument. Det är verifierbar fakta.
Men du vill inte svara på om du anser att en okalibrerad gaskromatograf är fakta eller inte. Jag förstår att du inte vill det då det ju visar att det fanns mycket goda gruner för att kapa RMV:s slarv.
Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
De flesta experter verkar anse att 2000 är säkerställt. (Det tycker jag med.) Men domstolen verkar anse att endast värdet 10 är säkerställt.
Och här visar du alla tecken på att vara en klassisk rättshaverist.
Du fortsätter hellre med ett direkt felaktigt påstående än att ta till dig fakta.
vad är det i orden "En annan omständighet som samtliga experter i stort sett har varit eniga om är att en så hög koncentration som 2000μg/g blod är så exceptionell och extrem att den i sig ger
skäl till ett ifrågasättande av analysresultatet." (domen sid 31) som är för svåra för dig att förstå?
Eller ännu enklare
"Koncentrationen av 2 000 μg tiopental per gram blod har aldrig uppmätts tidigare. Den är
helt orimlig." (domen sid 65)