2014-04-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Det är ju en annan sak!
Nej det är inte en annan sak.
Vi behöver köpa in vapen till befintliga flygplan, inte fler flygplan.
Sedan behöver vi vägbaser och modernt luftvärn.
Citera
2014-04-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Värre då att det inte finns så mycket att hänga under vingarna.

Ryssland har många flygplan som minst är i samma klass som Gripen.

Hur många moderna plan har Ryssland i samma klass som JAS? Jag vet inte så därför ställer jag en ärlig fråga.
Tänk på att Ryssland är världens till ytan största land med jävligt MÅNGA mils gräns att skydda!
Citera
2014-04-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Hur många moderna plan har Ryssland i samma klass som JAS? Jag vet inte så därför ställer jag en ärlig fråga.
Tänk på att Ryssland är världens till ytan största land med jävligt MÅNGA mils gräns att skydda!
http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Air_Force#Aircraft_inventory
Citera
2014-04-04, 22:41
Medlem
Hjälp mig! Vilka är bättre än JAS?
Citera
2014-04-04, 22:48
Medlem
Citat:
Hjälp mig! Vilka är bättre än JAS?
SU-30, SU-35, SU-27, MIG-31, senare versioner av MIG-29.
Citera
2014-04-04, 22:50
Medlem
Oj då...
SU-30, SU-35 fanns det ju iof bara ett fåtal utav. SU-27 är säkert kompetent men har ju några år på nacken liksom mig.29. Hur många som är operativa idag är ju också en fråga som är intressant.
Senast redigerad av Dudde123 2014-04-04 kl. 22:55.
Citera
2014-04-04, 23:00
Medlem
Citat:
Oj då...
SU-30, SU-35 fanns det ju iof bara ett fåtal utav. SU-27 är säkert kompetent men har ju några år på nacken liksom mig.29. Hur många som är operativa idag är ju också en fråga som är intressant.
Flygplanen har uppgraderats, och siffrorna avser operativa flygplan.
Citera
2014-04-05, 00:27
Medlem
Citat:
SU-30, SU-35, SU-27, MIG-31, senare versioner av MIG-29.

Att jämföra en Gripen med en MiG-31 är nog att ta i.
Skilda generationer, skilda uppdrag.

En gripen skulle göra cirklar runt en MiG-31 i en dogfight. Däremot så skulle Gripen aldrig hinna ifatt om ryssen drog på allt vad den hade.
Citera
2014-04-05, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Att jämföra en Gripen med en MiG-31 är nog att ta i.
Skilda generationer, skilda uppdrag.

En gripen skulle göra cirklar runt en MiG-31 i en dogfight. Däremot så skulle Gripen aldrig hinna ifatt om ryssen drog på allt vad den hade.
Problemet är att Gripen aldrig skulle hamna i en dogfight med MIG-31, då den förstnämnda redan skulle varit nedskjuten.
Citera
2014-04-05, 02:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Problemet är att Gripen aldrig skulle hamna i en dogfight med MIG-31, då den förstnämnda redan skulle varit nedskjuten.
Nja det beror väl på vilket stöd i övrigt som finns gällande radarbelysning mm.
En MIG 31 måste generellt belysa målet åt sin robot och det gör att teoretiska skjutavstånd blir för MIG 31 och övriga flygplan väsentligt längre än praktiska.
Väl inne på kortare håll så matchar Gripen lätt MIG 31 med Iris T, tyvärr så har Gripen idag föråldrade amerikanska jaktrobotar för längre skjutavstånd.
Citera
2014-04-05, 04:12
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Så du menar om Ryssland kommer med några flankers och Pak-Fa så behöver vi inte möta upp med egna flyg. Det är heller inte smart att sänka fiendens båtar med våra JAS?

Äh, Ryssland var ett hot för Sverige då Karl XII levde. Sedan tror jag mer på att Ryssland köper JAS-plan av oss än att dom slösar tid på en så underlägsen fiende som Sverige. Dom vill åt Baltikum i Östersjön och om vi går ut ur EU kanske Ryssland vågar anfalla oss. Om vi blir helt ensamma och slutar samarbeta med NATO så ökar också chansen att ryssen försöker annektera oss. Inte förr

Vi har redan sålt mängder med vapen till Brasilien och Saudi-Arabien (som är vän med Ryssland), och många svenskar känner sig mer som östeuropéer än västeuropéer (särskilt stockholmare). Se upp för Kina och Nordkorea istället.
Citera
2014-04-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
En Gripen med Meteor är överlägset en Su35 med R77, med Aim 120 serien är skillnaden mindre men fortfarande til Gripens fördel. Det är något som många glömmer. R37 har dock räckvidden men saknar istället förmågan att träffa manövrerade jaktplan på längre håll då motorn har begränsad räckvidd. Återigen har en Gripen med Meteor bättre räckvidd.

Vad gör Gripen + Meteor överlägsen i sådant fall? Roboträckvidd, manövreringsförmåga, länk? Vad jag uppfattar att R-77 kan ha större räckvidd. Är det skjutsekvensen som gör Meteor + Gripen bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in