2014-04-04, 19:34
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=5828605

Rätt intressant radioprogram. En del som skrev 2.0 studerade inte ens vidare.

Någon tjej som hade hoppade av gymnasiet skrev högskoleprovet bara för att hennes kompisar snackade om det och hon skrev 2,0. Hon trodde inte det var sant eftersom hon inte hade gått gymnasiet ens så hon bestämde sig för att skriva igen, då fick hon 2,0 igen... efter hon gjorde detta sa hennes vänner att hon inte skulle klara av att skriva 2,0 igen, men hon accepterade utmaningen under förutsättning att de betalade anmälningsavgiften, vilket hennes kompisar gjorde och hon fick 2,0 igen! Hon skrev alltså 2,0 tre gånger i rad utan att ha gymnasiet avklarat. Ett antal år efter detta gjorde hon provet en fjärde gång eftersom hennes gamla resultat hade blivit ogiltigt och då fick hon 2,0 igen. Då höll hon på att läsa in gymnasiet på komvux för att sedan kunna söka läkarprogrammet.
En sådan händelse hade aldrig inträffat i det nya provet(med XYZ KVA). Hon var som någon tidigare sa: "en läsnarkoman", sen är det mycket möjligt att hon inte var helt oförberedd.

På den tiden var det 2-3% som skrev 2.0 idag är det 0.1-0.2 %
Citera
2014-04-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack
Får man ha med sig snus på provet? Eller räknas det som "förtäring"?

Jag hade snusen på bänken. Var inga problem.
Citera
2014-04-04, 19:51
Medlem
Räknas alla poäng ihop från alla delarna eller får man typ 0,9 på en del o 1,1 på en så blir det 1,0?

Hoppas ni förstår vad jag menar o vill svara mig?
Citera
2014-04-04, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Räknas alla poäng ihop från alla delarna eller får man typ 0,9 på en del o 1,1 på en så blir det 1,0?

Hoppas ni förstår vad jag menar o vill svara mig?
Ja...

(Resultat på verbal del + resultat på kvantitativ del) / 2 = resultat på HP

(0,9 + 1,1) / 2 = 1,0
Citera
2014-04-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsNeverLupus
Svar nej.

"All förtäring (även dryck) är förbjuden i provlokalen."
Det varierar. Har gjort provet två gånger, både jag och flera andra har druckit vatten för fulla muggar. Även snus har brukats utan några som helst problem.

Hamnar man med en dammig gammal kärring så kan det dock bli ett problem, men det värsta som kan hända är väl att de ber er stoppa undan alla flaskor.

Lycka till allihopa i morgon! Ser fram emot diskussionerna som äger rum mellan delproven!
Citera
2014-04-04, 19:55
Medlem
Sweegones avatar
Jag minns när jag satt i er sits tidigare..
Mina tankar går till er som skall skriva provet imorgon och som har gett allt för det, önskar er lycka till !
Citera
2014-04-04, 19:56
Medlem
ningudos avatar
Kuriosa.

Jag är ganska säker på att utprövningsprovet delas ut i någon av de tre första provpassen.

Som stöd för detta antagande:
1. Det har aldrig tidigare skett att testprovet inträffat i de två sista passen(4&5)

2. Sen är det ganska rimligt. Tänk på att provdeltagarna kan kommunicera med varandra under rasterna och på så vis få reda på vilket utprövningspasset var. Standard är att man får reda på det när man frågar andra vilket delprov de haft, ifall deltagarna haft skilda prov (antingen att man upptäcker det genom provfrågorna eller genom helt skilda prov: - min vän skrev kvantitativ och jag verbal i provpas 3 - alltså måste det provpasset varit utprövning). Eller så kan man få reda på det ifall man har en vän som skriver dyslektikernas prov, dem har nämligen bara 4 provpass.

Ifall man beaktar ovannämda, så kan givetvis inte provkonstruktörerna placera utprövningblocket i sista provpasset, många har då verifierat att dem 4 första provpassen var riktiga och kommer därför att prestera lojt på sista provpasset. Man kommer knappast heller placera utprövningsblocket i provpass 4, eftersom deltagarna kan återigen verifiera huruvida de 3 första proven var riktiga. Eftersom man redan uteslutit provpass 5 som en möjlig utprövningsblock, kan man vara ganska säker på att de inte kommer i provpass. 4.:an är inte helt säker, men 5:an är jag helt säker på.

Det gynnar inte er något vidare, men det kan kännas bra att veta vilket utprövningsblocket var.

Ifall ngt prov kommer 2 gånger i rad kan ni också vara ganska säkra på att ngt av dessa prov är utprövning. Två riktiga prov kommer aldrig i rad, har aldrig hänt.
Senast redigerad av ningudo 2014-04-04 kl. 20:01.
Citera
2014-04-04, 20:01
Medlem
Har ni några tips som är bra att tänka på?

På exempel LÄS. läser ni frågorna först sedan texten eller börjar ni med frågorna?
Citera
2014-04-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jepritsh
Har ni några tips som är bra att tänka på?

På exempel LÄS. läser ni frågorna först sedan texten eller börjar ni med frågorna?
Ta dig igenom texten, läs sedan frågorna.
Citera
2014-04-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Ta dig igenom texten, läs sedan frågorna.

Och jag säger motsatsen.
Citera
2014-04-04, 20:12
Medlem
Sweegones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Och jag säger motsatsen.

Det är som du säger, bra om man skummar igenom frågorna först så man får ett hum om vad de är ute efter.
Citera
2014-04-04, 20:14
Medlem
Martin-Daniels avatar
Bästa lycka till er alla! Är själv sugen på att skriva provet imorgon men det blev aldrig att jag anmälde mig. Det var svårt att motivera i februarirusket då studiemedlet började tryta och att en lördag skulle gå till spillo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in