Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalt_Psykad
En organism eller entitet med mer energi och/eller makt än en annan organism eller entitet kommer oundvikligen att utöva någon form av makt. Och det är vad en "gud" gör, utövar makt. Det är den definitionen som jag argumenterar för.
Visst kan du argumentera för denna definition, men den är knappast allmän.
Citat:
Ni vill definiera begreppet gud som det står i gamla eller nya testamentet. Eller så vill ni ta bort begreppet helt och hållet. Jag vill argumentera för att det finns en historisk definition av begreppet gud, och det är makt.
Förväxla inte att en del "guder" har beskrivits som maktgalna sociopater med mer allmäna "guds"-definitioner.
Citat:
Allt som vi kan tänka oss och kan resonera kring har potentialen att finnas. Universum är alldeles för stort och innehåller alldeles för mycket energi för att bevisbördan ska ligga på den som säger att något finns. Bevisbördan ligger snarare på den som påstår att något inte finns.
Antilogisk trams.
Citat:
"Ingenting" finns inte eftersom varenda kvadratnanometer i universum är fylld med någonting.
Och hur skulle det leda till att 'gud' finns?
Citat:
Och ja, jag anser att vetenskap är ett substitut för religion och att religion är ett substitut för vetenskap. Båda handlar om att "söka" efter svar och att göra livet på jorden drägligt.
Vetenskap och religion opererar från helt olika underlag och med helt olika metodologier och dom supplerar för det mesta inte ens varann. Det är new-age synkretism-smet du kommer med.