2014-04-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ja, NE är ju trots allt den högsta kunskapsinstansen vi har i samhället. Ve den som säger emot det som står i NE. Hmm, jag känner igen det där resonemanget. Var har jag hört det tidigare...

Det blir svårt att diskutera Gud om vi alla har väldigt olika definitioner av Gud är.
Jag tycker nog den övernaturliga biten är ganska fundamental, du vill definiera Gud som något högst påtagligt och då spårar allting ur.
Citera
2014-04-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunNyans
Det blir svårt att diskutera Gud om vi alla har väldigt olika definitioner av Gud är.

Ja, det är väl det som alltid har varit problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av BrunNyans
Jag tycker nog den övernaturliga biten är ganska fundamental, du vill definiera Gud som något högst påtagligt och då spårar allting ur.

Ska man prata om övernaturlighet så kan ju ingenting bevisas eller sägas med säkerhet. Om man anser att Gud är övernaturlig så faller hela trådstarten med att hitta bevis. För att kunna bevisa något måste man göra det påtagligt.
Citera
2014-04-04, 14:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Idén om guds existens har påverkat jorden oändligt många gånger mer än vad du eller jag sannolikt kommer att påverka. Det gör idén om gud mer "verklig" än dig eller mig. Ditt medvetande så som det är idag kommer inte att existera om 1000 år. Men idén om "högre väsen" kommer sannolikt att alltid finnas kvar. Det är om vi definierar någons existens genom att titta på hur mycket påverkan den har på den fysiska världen. Men det är en annan diskussion.

"Idén om gud" är inte samma sak som Gud, som du började uttrycka dig om. Men jag är glad att du inser att du måste specificera dig bättre när du uttrycker dig.
Citera
2014-04-04, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag snackar om att spiritualitet inte är ett éntydigt eller homogent fenomen.

Du har ingen aning om min kunskap om och erfarenhet av "spiritualitet", så du opererar bara med en strawman.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Din erfarenhet.. berätta gärna

Decenniers praktisk och teoretisk experimenterande sökande inom religion, "det övernaturliga" och associerade existentiella områden (som lekman och i viss omfattning akademisk).

Där jag har provat ritualism, "tekniker", fått en del såkallade initieringer, granskat olika religioners doktriner och relaterat allt detta till andra världsbilden (särskild vetenskspapen/filosofi). Ingenstans har jag sett något som ens perifärt är ett 'guds'-bevis, däremot en hel del fusk och efterrationaliseringer, vilket slutade med att jag konkluderade att "faith is faith, facts are facts" och följaktligen blev agnostiker.
Citera
2014-04-04, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det starkaste beviset är allt man ser runt omkring sig.

Nej, det är det med stor sannolikhet inte. Varken Intelligent Design- eller "finetunings"-postulaten hållar.

Så du får plocka fram din misssions-manual igen och se hur du nu skall fortsätta.
Citera
2014-04-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
"Idén om gud" är inte samma sak som Gud[...]

Idéer, särskilt starka/populära idéer brukar leva ett eget liv och har en tendens att manifestera sig i den "fysiska verkligheten".

Återigen beroende på om man mäter existens genom att titta på hur ett fenomen eller en idé påverkar den fysiska verkligheten.

Jag ser "gud" som ett fenomen, ett medium, en idé som i allra högsta grad påverkar vår verklighet. För mig räcker det som bevis på att "gud" existerar i mitt huvud, i rummet mellan/i alla atomer och ute i universum.

Jag förstår om ni inte vill kalla det gud då min definition inte är giltig för alla och förmodligen ganska kontroversiell. Men vi vet ju alla vad man säger om kontroversiella idéer. Jag står fast vid min subjektiva tolkning.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2014-04-04 kl. 14:56.
Citera
2014-04-04, 14:52
Medlem
Olegskis avatar
Gud kan inte visa sig för då går miljoner människor självmord för att komma ifrån denna korrupta värld.
Citera
2014-04-04, 14:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En organism eller entitet med mer energi och/eller makt än en annan organism eller entitet kommer oundvikligen att utöva någon form av makt. Och det är vad en "gud" gör, utövar makt. Det är den definitionen som jag argumenterar för.

Visst kan du argumentera för denna definition, men den är knappast allmän.

Citat:
Ni vill definiera begreppet gud som det står i gamla eller nya testamentet. Eller så vill ni ta bort begreppet helt och hållet. Jag vill argumentera för att det finns en historisk definition av begreppet gud, och det är makt.

Förväxla inte att en del "guder" har beskrivits som maktgalna sociopater med mer allmäna "guds"-definitioner.

Citat:
Allt som vi kan tänka oss och kan resonera kring har potentialen att finnas. Universum är alldeles för stort och innehåller alldeles för mycket energi för att bevisbördan ska ligga på den som säger att något finns. Bevisbördan ligger snarare på den som påstår att något inte finns.

Antilogisk trams.

Citat:
"Ingenting" finns inte eftersom varenda kvadratnanometer i universum är fylld med någonting.

Och hur skulle det leda till att 'gud' finns?

Citat:
Och ja, jag anser att vetenskap är ett substitut för religion och att religion är ett substitut för vetenskap. Båda handlar om att "söka" efter svar och att göra livet på jorden drägligt.

Vetenskap och religion opererar från helt olika underlag och med helt olika metodologier och dom supplerar för det mesta inte ens varann. Det är new-age synkretism-smet du kommer med.
Citera
2014-04-04, 14:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För mig räcker det som bevis på att "gud" existerar i mitt huvud, i rummet mellan/i alla atomer och ute i universum.

Jag förstår om ni inte vill kalla det gud då min definition inte är giltig för alla och förmodligen ganska kontroversiell. Men vi vet ju alla vad man säger om kontroversiella idéer. Jag står fast vid min subjektiva tolkning.

Stå du fast vid vad du vill, men det skulle vara intressant att höra hur du får smusslat in konceptet "bevis" i din subjektivitet.
Citera
2014-04-04, 15:04
Medlem
Citat:
Visst kan du argumentera för denna definition, men den är knappast allmän.

Det är precis vad jag gör. Med tiden kommer min definition att bli mer och mer allmän.

Citat:
Vetenskap och religion opererar från helt olika underlag och med helt olika metodologier och dom supplerar för det mesta inte ens varann. Det är new-age synkretism-smet du kommer med.

Både vetenskapen och religionen tar sitt avstamp i kunskapssökande. Självklart har de olika metodologier eftersom religion (egentligen spiritualism) tittar inuti och vetenskap tittar utåt. Därför antingen kompletterar de varandra eller så substituerar de varandra. I vårt sekulära samhälle blir det ett substitut. Därav spiritualismens låga status här.

Citat:
Stå du fast vid vad du vill, men det skulle vara intressant att höra hur du får smusslat in konceptet "bevis" i din subjektivitet.

Det starkaste beviset för att gud i någon form finns är att vi just nu sitter och diskuterar om det. Kanske i form av elektriska impulser i våra synapser? Kanske i form av en idé?

Karaktärer i litteratur existerar också i någon form och påverkar vårt samhälle, vår ekonomi, hur vi behandlar varandra och vårt sätt att tänka.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2014-04-04 kl. 15:14.
Citera
2014-04-04, 15:04
Medlem
Citat:
Idéer, särskilt starka/populära idéer brukar leva ett eget liv och har en tendens att manifestera sig i den "fysiska verkligheten".
[...]

Egentligen inte. Människor är det "medium" som håller idéer vid liv.

Manifestationer i verkligheten beror på ett psykologiskt beroende, ungefär som en heroinist behöver sin drog för att "känna sig normal" så behöver troende "ana" sin guddom överallt.
Citera
2014-04-04, 15:14
Medlem
Ok, för att sammanfatta allt det jag har skrivit hittills.

Alla idéer, som på ett påtagligt sätt påverkar det fysiska planet som vi upplever genom våra sinnen, existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in