2014-04-04, 00:31
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
"Let there be me."
Said by God, just before he created himself out of nothing...
/Ricky Gervais

Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Okej?

Det var ju faktiskt ganska roligt.
Citera
2014-04-04, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Ja, vadå? Gud skapade jorden sen dinosarierna och sen när dom dött ut,så skapade han människorna.

Ska kan det vara . Inte säker.

Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Så står det inte i bibeln. Du anses inte kristen nog för att dra den slutsatsen!

De allra flesta kristna (protestanter, anglikaner, katoliker, ortodoxa mm) är inte bokstavstrogna och anser inte att GT är en vetenskaplig artikel om jordens historia och utveckling.
De allra flesta kristna anser att kristna som tror att jorden är 3000 år gammal är dumma i huvudet, men fortfarande kristna.

Så vad är det som står i bibeln?
Hur är man inte kristen nog? Jag trodde det var mer binärt att vara kristen eller intel
Citera
2014-04-04, 09:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ja det är väl det som är själva definitionen av gud. En eller flera entitet(er) som besitter mer "makt", "kunskap", "energi", "kalla det vad du vill" än människan.
Så mäktiga utomjordingar är också gud? Jag tror du är lite ute och cyklar här. Alla bilar är maskiner, men alla maskiner är inte bilar. Förstår du? Gud är en högre makt, men alla högre makter behöver inte vara gud.

Citat:
Eller hur definierar du gud? En skäggig gubbe i vit morgonrock på ett moln som kastar blixtar på syndare?
Nej, jag är inte religiös eller troende.

Citat:
Alltså, alla ni ateister behöver läsa lite idéhistoria, vetenskapsteori och kulturvetenskap. Ni har inte helhetsbilden av hur samhällen fungerar och har utvecklats genom tusentals år.
Vad fan vet du om mig?
Citera
2014-04-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så mäktiga utomjordingar är också gud? Jag tror du är lite ute och cyklar här. Alla bilar är maskiner, men alla maskiner är inte bilar. Förstår du? Gud är en högre makt, men alla högre makter behöver inte vara gud.

Nej, jag är inte religiös eller troende.

Ja, ponera att vi skulle få besök av utomjordingar. Eftersom de har lyckats ta sig hit till oss är sannolikheten stor att de har mer energi än vad vi har. Hur tror du mänskligheten skulle reagera på ett sådant möte? Hur tror du utomjordingarna skulle bete sig gentemot oss? Skulle de bete sig som föräldrar, förmyndare, beskyddare, lärare eller skulle de bete sig som om vi vore fullständig likvärdiga (trots att de har mer energi)?

Hur beter sig människor mot andra varelser eller människor som "står lägre"? Hur har människan betett sig mot andra "lägre stående" civilisationer genom historiens gång? Det finns många bevis på att det finns en inneboende drift att bete sig "gudomligt" hos människan. Varför skulle denna drift vara exklusiv för människan? Och om denna drift faktiskt vore exklusiv för människan, tror du att människan då per definition skulle vara en gud?

En organism eller entitet med mer energi och/eller makt än en annan organism eller entitet kommer oundvikligen att utöva någon form av makt. Och det är vad en "gud" gör, utövar makt. Det är den definitionen som jag argumenterar för.

Det räcker att se det ur småbarnens ögon, där föräldrarna alltid utgör någon slags gudomlighet tills man kommer upp i samma kunskapsnivå och maktbalansen ändras. Allt som föräldrarna säger är ju fullständigt sant i barnens ögon. Därför kallas gud ofta för "fadern" i bibeln. För att det historiskt sett alltid har varit den äldsta mannen som har innehaft all makt i familjen.

Jag förstå eran poäng. Ni vill definiera begreppet gud som det står i gamla eller nya testamentet. Eller så vill ni ta bort begreppet helt och hållet. Jag vill argumentera för att det finns en historisk definition av begreppet gud, och det är makt.

Och det är det starkaste argument för att "gud" finns och genomsyrar våra samhällen. Så länge det finns organismer och entiteter som utövar makt på "lägre" organismer och entiteter så kommer begreppet gud att fortsätta finnas. Därför är exempelvis kommunism genomgående ateistisk eftersom grundtanken är att alla ska vara likvärdiga men det håller nog många med om är ohållbart i dagsläget.

Allt som vi kan tänka oss och kan resonera kring har potentialen att finnas. Universum är alldeles för stort och innehåller alldeles för mycket energi för att bevisbördan ska ligga på den som säger att något finns. Bevisbördan ligger snarare på den som påstår att något inte finns. "Ingenting" finns inte eftersom varenda kvadratnanometer i universum är fylld med någonting.

Och ja, jag anser att vetenskap är ett substitut för religion och att religion är ett substitut för vetenskap. Båda handlar om att "söka" efter svar och att göra livet på jorden drägligt.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2014-04-04 kl. 11:04.
Citera
2014-04-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ja, ponera att vi skulle få besök av utomjordingar. Eftersom de har lyckats ta sig hit till oss är sannolikheten stor att de har mer energi än vad vi har. Hur tror du mänskligheten skulle reagera på ett sådant möte? Hur tror du utomjordingarna skulle bete sig gentemot oss? Skulle de bete sig som föräldrar, förmyndare, beskyddare, lärare eller skulle de bete sig som om vi vore fullständig likvärdiga (trots att de har mer energi)?

Hur beter sig människor mot andra varelser eller människor som "står lägre"? Hur har människan betett sig mot andra "lägre stående" civilisationer genom historiens gång? Det finns många bevis på att det finns en inneboende drift att bete sig "gudomligt" hos människan. Varför skulle denna instinkt vara exklusiv för människan?

En organism eller entitet med mer energi och eller makt än en annan organism eller entitet kommer oundvikligen att utöva någon form av makt. Och det är vad en "gud" gör, utövar makt. Det är den definitionen som jag argumenterar för.

Det räcker att se det ur småbarnens ögon, där föräldrarna alltid utgör någon slags gudomlighet tills man kommer upp i samma kunskapsnivå och maktbalansen ändras. Allt som föräldrarna säger är ju fullständigt sant i barnens ögon. Därför kallas gud ofta för "fadern" i bibeln. För att det historiskt sett alltid har varit den äldsta mannen som har innehaft all makt i familjen.

Jag förstå eran poäng. Ni vill definiera begreppet gud som det står i gamla eller nya testamentet. Eller så vill ni ta bort begreppet helt och hållet. Jag vill argumentera för att det finns en historisk definition av begreppet gud, och det är makt.

Och det är det starkaste argument för att "gud" finns och genomsyrar våra samhällen. Så länge det finns organismer och entiteter som utövar makt på "lägre" organismer och entiteter så kommer begreppet gud att fortsätta finnas. Därför är exempelvis kommunism genomgående ateistisk eftersom grundtanken är att alla ska vara likvärdiga men det håller nog många med om är ohållbart i dagsläget.

Allt som vi kan tänka oss och kan resonera kring har potentialen att finnas. Universum är alldeles för stort och innehåller alldeles för mycket energi för att bevisbördan ska ligga på den som säger att något finns. Bevisbördan ligger snarare på den som påstår att något inte finns.

Och ja, jag anser att vetenskap är ett substitut för religion och att religion är ett substitut för vetenskap. Båda handlar om att "söka" efter svar och att göra livet på jorden drägligt.

Din syn på "gud" har inte genomsyrat NE iallafall: http://www.ne.se/gud

"Gud, något övernaturligt med avgörande inflytande över tillvaron i olika religioner och trosföreställningar. I alla kända kulturer har människor trott att det finns en Gud eller flera gudar.
"
Citera
2014-04-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunNyans
Din syn på "gud" har inte genomsyrat NE iallafall: http://www.ne.se/gud

"Gud, något övernaturligt med avgörande inflytande över tillvaron i olika religioner och trosföreställningar. I alla kända kulturer har människor trott att det finns en Gud eller flera gudar.
"

Ja, NE är ju trots allt den högsta kunskapsinstansen vi har i samhället. Ve den som säger emot det som står i NE. Hmm, jag känner igen det där resonemanget. Var har jag hört det tidigare...
Citera
2014-04-04, 11:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, NE är ju trots allt den högsta kunskapsinstansen vi har i samhället. Ve den som säger emot det som står i NE. Hmm, jag känner igen det där resonemanget. Var har jag hört det tidigare...

Det är väl bättre än att argumentera att alla andra har fel för man följer inte dina hemmasnickrade definitioner som är baserade på rent svammel.
Citera
2014-04-04, 11:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tänker inte spekulera om utomjordingspsykologi. Vi vet inte hur intelligenta utomjordingar skulle bete sig.

Citat:
Hur beter sig människor mot andra varelser eller människor som "står lägre"? Hur har människan betett sig mot andra "lägre stående" civilisationer genom historiens gång? Det finns många bevis på att det finns en inneboende drift att bete sig "gudomligt" hos människan. Varför skulle denna drift vara exklusiv för människan? Och om denna drift faktiskt vore exklusiv för människan, tror du att människan då per definition skulle vara en gud?
Nej. Man är inte en gud bara för att man beter sig som att man skulle vara överlägsen någon annan.

Citat:
En organism eller entitet med mer energi och/eller makt än en annan organism eller entitet kommer oundvikligen att utöva någon form av makt. Och det är vad en "gud" gör, utövar makt. Det är den definitionen som jag argumenterar för.
Då är polisen gud eftersom man utövar makt? Strunt.

Citat:
Svammel. Det är en falsk liknelse.

Citat:
Bibeln har inget med det att göra. Om du vill omdefiniera vad gud innebär så får du göra det, men förvänta dig inte att andra faller i led för att du har hjärnfisar. Makt =/= Gud.

Citat:
Det är inte ett argument för gud.

Citat:
Allt som vi kan tänka oss och kan resonera kring har potentialen att finnas.
Det är inte omöjligt, men du går onödigt långt.
Citat:
Universum är alldeles för stort och innehåller alldeles för mycket energi för att bevisbördan ska ligga på den som säger att något finns. Bevisbördan ligger snarare på den som påstår att något inte finns. "Ingenting" finns inte eftersom varenda kvadratnanometer i universum är fylld med någonting.
Det har inget med bevisbördan att göra, och ditt svammel kommer inte flytta den.

Citat:
Substitut? Nej.
Citera
2014-04-04, 12:31
Medlem
Citat:
Jag tänker inte spekulera om utomjordingspsykologi. Vi vet inte hur intelligenta utomjordingar skulle bete sig.

Precis, vi vet inte hur de beter sig. Men det är mer sannolikt att de följer naturlagarna om hierarkier än att de inte gör det.

Citat:
Nej. Man är inte en gud bara för att man beter sig som att man skulle vara överlägsen någon annan.

Alltså, en gud så som du definierar den finns inte. Men alla som är överlägsna har potentialen och möjligheten att "leka" gud.

Citat:
Då är polisen gud eftersom man utövar makt? Strunt.

Polisen har potentialen och möjligheten att "leka" gud. Vilket dåliga och korrumperade poliser ofta gör. För att inte tala om politiker, monopolister och miljonärer/miljardärer. Nordkoreas ledare är ett praktexempel på hur man kan utnyttja sin överlägsna position för att "leka" gud.

Citat:
Svammel. Det är en falsk liknelse.

Nej, du har fel! Liknelsen är i högsta grad relevant.

Citat:
Bibeln har inget med det att göra. Om du vill omdefiniera vad gud innebär så får du göra det, men förvänta dig inte att andra faller i led för att du har hjärnfisar. Makt =/= Gud.

Det är inte ett argument för gud.

Som du själv säger argumenterar jag för en omdefinition av gud. Och inte för gud i sig. Att gud finns, om än bara som idé, kan vi nog alla vara överrens om. En jävligt kraftfull idé som har format människans evolution mer än vad du eller jag har gjort.

Citat:
Det är inte omöjligt, men du går onödigt långt. Det har inget med bevisbördan att göra, och ditt svammel kommer inte flytta den.

Du skriver själv att det inte är omöjligt att det vi kan tänka oss och resonera kring har potentialen att finnas någonstans i universum. Idén om multiverse som är så himla populär idag understryker det.

Citat:
Substitut? Nej.

Vad är syftet med vetenskap och religion?

Idén om guds existens har påverkat jorden oändligt många gånger mer än vad du eller jag sannolikt kommer att påverka. Det gör idén om gud mer "verklig" än dig eller mig. Ditt medvetande så som det är idag kommer inte att existera om 1000 år. Men idén om "högre väsen" kommer sannolikt att alltid finnas kvar. Det är om vi definierar någons existens genom att titta på hur mycket påverkan den har på den fysiska världen. Men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2014-04-04 kl. 12:55.
Citera
2014-04-04, 13:37
Medlem
Så klart Gud finns.... människan har ju skapat den!

*end of discussion*
Citera
2014-04-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Så klart Gud finns.... människan har ju skapat den!

*end of discussion*

Ungefär så, ja.
Citera
2014-04-04, 14:02
Medlem
Det starkaste beviset är allt man ser runt omkring sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in