Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Så mäktiga utomjordingar är också gud? Jag tror du är lite ute och cyklar här. Alla bilar är maskiner, men alla maskiner är inte bilar. Förstår du? Gud är en högre makt, men alla högre makter behöver inte vara gud.
Nej, jag är inte religiös eller troende.
Ja, ponera att vi skulle få besök av utomjordingar. Eftersom de har lyckats ta sig hit till oss är sannolikheten stor att de har mer energi än vad vi har. Hur tror du mänskligheten skulle reagera på ett sådant möte? Hur tror du utomjordingarna skulle bete sig gentemot oss? Skulle de bete sig som föräldrar, förmyndare, beskyddare, lärare eller skulle de bete sig som om vi vore fullständig likvärdiga (trots att de har mer energi)?
Hur beter sig människor mot andra varelser eller människor som "står lägre"? Hur har människan betett sig mot andra "lägre stående" civilisationer genom historiens gång? Det finns många bevis på att det finns en inneboende drift att bete sig "gudomligt" hos människan. Varför skulle denna drift vara exklusiv för människan? Och om denna drift faktiskt vore exklusiv för människan, tror du att människan då per definition skulle vara en gud?
En organism eller entitet med mer energi och/eller makt än en annan organism eller entitet kommer oundvikligen att utöva någon form av makt. Och det är vad en "gud" gör, utövar makt. Det är den definitionen som jag argumenterar för.
Det räcker att se det ur småbarnens ögon, där föräldrarna alltid utgör någon slags gudomlighet tills man kommer upp i samma kunskapsnivå och maktbalansen ändras. Allt som föräldrarna säger är ju fullständigt sant i barnens ögon. Därför kallas gud ofta för "fadern" i bibeln. För att det historiskt sett alltid har varit den äldsta mannen som har innehaft all makt i familjen.
Jag förstå eran poäng. Ni vill definiera begreppet gud som det står i gamla eller nya testamentet. Eller så vill ni ta bort begreppet helt och hållet. Jag vill argumentera för att det finns en historisk definition av begreppet gud, och det är makt.
Och det är det starkaste argument för att "gud" finns och genomsyrar våra samhällen. Så länge det finns organismer och entiteter som utövar makt på "lägre" organismer och entiteter så kommer begreppet gud att fortsätta finnas. Därför är exempelvis kommunism genomgående ateistisk eftersom grundtanken är att
alla ska vara likvärdiga men det håller nog många med om är ohållbart i dagsläget.
Allt som vi kan tänka oss och kan resonera kring har potentialen att finnas. Universum är alldeles för stort och innehåller alldeles för mycket energi för att bevisbördan ska ligga på den som säger att något finns. Bevisbördan ligger snarare på den som påstår att något
inte finns. "Ingenting" finns inte eftersom varenda kvadratnanometer i universum är fylld med någonting.
Och ja, jag anser att vetenskap är ett substitut för religion och att religion är ett substitut för vetenskap. Båda handlar om att "söka" efter svar och att göra livet på jorden drägligt.