2014-04-03, 17:00
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Är du ateist eller agnostiker?

(Min fetning)

Vad får dig att tro att det är antingen eller? Det är ju inte så att de tar avstamp från samma frågeställning.
Citera
2014-04-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
(Min fetning)

Vad får dig att tro att det är antingen eller? Det är ju inte så att de tar avstamp från samma frågeställning.

Förstår inte. En ateist är stensäker på att gud (vilken definition av gud de nu än anväder) absolut aldrig någonsin kan finnas.

En agnostiker erkänner att det inte finns ett sätt att veta det. Än.

Missförstod jag dig eller var det det du ville veta?
Citera
2014-04-03, 17:02
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precist, exakt min poäng, du vill inte!!! Människor kommer att häda universums skapare hellre än att underordna sig honom och hans bud.

Guds lagar och bud som i förlängningen innebär att alla människors krig och ondska upphör i och med den nya ordningen där Jesus som en andevarelse styr över människorna, och där människorna är som bröder och systrar mot varandra istället för härskare och underkuvna.

Hellre än att uppleva denna nya rättfärdiga fridsamma ordning, så vill människor fortsätta leva efter deras egna regler om vad som är gott och ont. Exakt det som Adam och Eva också ville, och dom fick som dom ville, och dom fick även barnbarnsbarn som tycker likadant. Hellre att hela världen pinas än att jag ger upp min rätt att bestämma vad som är rätt och fel, jag vill ju ha denna makt över den andra, om inte politiskt, så på grund av min rikedom, eller att jag vill ha den sexuella böjelsen som jag har, jag vill inte ändra på mig, jag myser och vältrar i min ondska, varför måste jag ge upp det som jag tycker är rätt och riktigt?

Fortfarande varför skall jag underkasta mig? Du tycker inte att hen har någon skyldighet att förklara varför hens väg är bättre än min utan det enda som hen har att komma med är "det bara är så!"?
Citera
2014-04-03, 17:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kan inte uttala dig om ifall människan är universums absoluta höjdpunkt men du är stensäker på att det inte finns en högre "makt" än människan (som av vissa kallas gud och av andra the force och av ytterligare andra energivågor)?

Jaså. Det är en nyhet för mig, att jag "är stensäker på" att det inte finns en högra makt.

Vet du vad en strawman är?

Citat:
Är du ateist eller agnostiker?

Jag är en agnostisk (iblant kallad "svag") ateist. Men det borde du ha tagit reda på före du började argumentera mot en strawman.
Citera
2014-04-03, 17:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
En högre makt är automatiskt gud oavsett dess egenskaper?

Citat:
Ja det är väl det som är själva definitionen av gud.

Nej, det är det inte. 'Guds'-definitionen är långtifrån éntydig och desutom kan det finnas varelser som är "högra makter" utan för den del av vara "guder".

Citat:
En eller flera entitet(er) som besitter mer "makt", "kunskap", "energi", "kalla det vad du vill" än människan.

Eller hur definierar du gud? En skäggig gubbe i vit morgonrock på ett moln som kastar blixtar på syndare?

Det verkar ju vara DU, som opererar med ett 'guds'-koncept. Det är väl enklare om du presenterar detta istället för att vi andra skall gissa oss fram till vad det är.

Citat:
Alltså, alla ni ateister behöver läsa lite idéhistoria, vetenskapsteori och kulturvetenskap. Ni har inte helhetsbilden av hur samhällen fungerar och har utvecklats genom tusentals år.

Du vet ingenting om "alla ateisters" religiösa kunskaps- eller erfarenhets-underlag. Så sluta vänligen med debatt-taktiska generaliseringer.
Citera
2014-04-03, 17:15
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Förstår inte. En ateist är stensäker på att gud (vilken definition av gud de nu än anväder) absolut aldrig någonsin kan finnas.

En agnostiker erkänner att det inte finns ett sätt att veta det. Än.

Missförstod jag dig eller var det det du ville veta?

Nej. En ateist saknar tro på någon (personlig) gudom likt ett asymmetriskt mönster saknar symmetri. Sedan kan man ju utesluta vissa specifika gudaföreställningar men det gör ju även teister. Men visst, det finns väl en del starka ateister som utesluter möjligheten för någon form av gudomligt väsen men de är tämligen lätträknade.

Att svara på frågan "tror du på någon gud?" med "jag är agnostiker" är som att svara "jag vet inte om någon gud existerar eller inte" och är, som jag hoppas du förstår, inget egentligt svar på frågan.

I gudsfrågan så är vi faktiskt agnostiker allihopa varav vissa är ateister och resten teister.
Citera
2014-04-03, 17:17
Medlem
isolersteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown

Kan tänka mig att dinosarierna fanns innan människa, och hur ska dom då kunna skriva om det?

FN.

Men enligt dig så skapade gud jorden. Hur skall du ha det ?
Citera
2014-04-03, 17:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precist, exakt min poäng, du vill inte!!! Människor kommer att häda universums skapare hellre än att underordna sig honom och hans bud.

Ja .... och? Det finns individer som inte passivt accepterar makt-hierarkier.

Citat:
Guds lagar och bud som i förlängningen innebär att alla människors krig och ondska upphör i och med den nya ordningen där Jesus som en andevarelse styr över människorna, och där människorna är som bröder och systrar mot varandra istället för härskare och underkuvna.

Makt kommer inte att stoppa konflikter. Tvärtom ökar makt-hierarkier dessa.

Citat:
Hellre än att uppleva denna nya rättfärdiga fridsamma ordning, så vill människor fortsätta leva efter deras egna regler om vad som är gott och ont.

You got it.

Citat:
Exakt det som Adam och Eva också ville, och dom fick som dom ville, och dom fick även barnbarnsbarn som tycker likadant. Hellre att hela världen pinas än att jag ger upp min rätt att bestämma vad som är rätt och fel, jag vill ju ha denna makt över den andra, om inte politiskt, så på grund av min rikedom, eller att jag vill ha den sexuella böjelsen som jag har, jag vill inte ändra på mig, jag myser och vältrar i min ondska, varför måste jag ge upp det som jag tycker är rätt och riktigt?

Och varför skulle andra dela din underkastelses-fixering? Och vad har det med 'guds'-bevis att göra?
Citera
2014-04-03, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Fortfarande varför skall jag underkasta mig? Du tycker inte att hen har någon skyldighet att förklara varför hens väg är bättre än min utan det enda som hen har att komma med är "det bara är så!"?

Det finns förklaringar, t.ex. är det inte meningen att skapelsen ska vara homosexuella, detta är en avvikelse från skapelsen, om alla skapelser vore homosexuella så skulle skapelsen inte överleva.

Vad har du för argument för homosexualitet, förutom att "det bara är så"?
Citera
2014-04-03, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns förklaringar, t.ex. är det inte meningen att skapelsen ska vara homosexuella, detta är en avvikelse från skapelsen, om alla skapelser vore homosexuella så skulle skapelsen inte överleva.

1/ En ad hoc-premiss med påföljande cirkelargumentation.

2/ Denna postulerade "skapelse" har en hel del anomalier av olika slag. Det är en del av det kosmiska mönstret.

3/ Din ad hoc premiss "skapelsen" klarar sig fint med en hel del homosexualitet i sig.

4/ När har "överlevnad" blivit en 'absolut' (annat än i cirkelargumenterat religion)?

Citat:
Vad har du för argument för homosexualitet,

Att denna minoritet har samma jämvärdighet som t.ex. religiösa fanatiker. (Båda inom vissa gränser givetvis).

Citat:
förutom att "det bara är så"?

Det är inget "det bara är så (TM)", det är en social kontrakt, som såna som du borde uppskatta.
Citera
2014-04-03, 18:12
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Universums perfektion. En slump? Knappast.

Hur kan du kalla det perfektion när du inte känner till något annat?
Citera
2014-04-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Men enligt dig så skapade gud jorden. Hur skall du ha det ?

Ja, vadå? Gud skapade jorden sen dinosarierna och sen när dom dött ut,så skapade han människorna.

Ska kan det vara . Inte säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in