Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Som exempel på Y-DNA så att folk fattar:
Jag håller på med släktforskning och fick kontakt med en annan släktforskare som forskade i samma släkt som visade sig vara min femmänning. Hans farfars farfar och min farfars farfar var bröder. Sannolikheten för samma Y-DNA-profil?
Det här har vi tagit tidigare i tråden. Det är 4,7% chans för mutation per generation någonstans i Y-profilen. Det gör att det ar 95,3% chans per generation att det inte är det. Obs att mitt förra värde var lite för högt - jag mindes fel, och tyckte inte att det var nödvändigt att dubbelkolla när det bara gällde ett enstaka. Men ska man räkna på fem generationer upp och fem generationer ner måste man plocka frram exakt värde. För femmänningar är det alltså fem generationer upp till stamfadern, och fem generationer till den andra femmänningen. Sannolikheten att man har samma Y-profil är alltså 0,953^10 = 61,8%
Citat:
Det blir ju en jädrans massa folk som har samma/liknande profil om varje far är far till ett antal fäder o.s.v.
Nej, det blir det faktiskt inte.
Citat:
Alla manliga bröder, kusiner, tremänningar, fyrmänningar till xmänningar. Mycket folk blir det och de vet inte ens om att de är släkt. Kusiner känner väl de flesta till men längre bakåt icke.
Absolut inte alla manliga kusiner, tremänningar etc. (Att alla
bröder är manliga kan vi väl utgå från?) Utan bara kusiner, tremänningar etc
i rakt fäderne. En enda kvinnlig ana på endera linjen sabbar alltihop. Och såna släktingar är få. Av alla dina femmänningar är det knappt en på tusen som är i rakt fäderne. Och de flesta har just sådär runt tusen femmänningar.