2014-04-04, 09:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
De flesta är bättre föräldrar än vad du är. Vill man hjälpa sitt barn ser man inte till att de undkommer ett mord utan ser till att barnet får professionell hjälp även om ett långt straff ingår.
Men du skulle ju kunna leva med en styckmördare om h*n dödat någon du önskade livet ur så du lär inte förstå mitt resonemang.

Och det var väl precis det Quarrel också menade, eller ? Du har nog tolkat hens text på ett felaktigt sätt.
Citera
2014-04-04, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Och det var väl precis det Quarrel också menade, eller ? Du har nog tolkat hens text på ett felaktigt sätt.

Nej, du har inte hängt med i den diskussionen. Den startade igår med frågan om någon skulle ge ett falskt alibi för en sambo som begått ett styckmord. Quarrel var den som skulle kunna göra det såvida det var en person Quarrel önskade livet ur. Han ser det som sin plikt förmodar jag.
Citera
2014-04-04, 09:30
Bannlyst
Citat:
Nej, du har inte hängt med i den diskussionen. Den startade igår med frågan om någon skulle ge ett falskt alibi för en sambo som begått ett styckmord. Quarrel var den som skulle kunna göra det såvida det var en person Quarrel önskade livet ur. Han ser det som sin plikt förmodar jag.

Däremot ser Quarrel det inte som någon plikt lära sina barn vad som rätt och fel.
Citera
2014-04-04, 09:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vems DNA var det på andra benet?
Kan vara vems som helst, utifrån vad SKL skriver. Det gick inte att få någon profil från det.
Citera
2014-04-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Jag har fastnat lite vid Terranon. Dels för att Kurirens fotograf såg en sådan vid ödehuset, men även på grund av konstiga saker i FUP.

Tidigt i FUP:
"En vit caddy, paketbil, Terrano Jeep
grå/svart, Opel, firmabil, vit,ej med tryck. Han har även en Audi utanför sin bostad men den
är ej i körbart skick. Terranon är ej besiktad och han kör den ej. Denna bil skall Tessan få."

Senare i FUP:
"Nissan Terrano – har under sommaren 2013 sålts till Jörgen, boende i Uppsala."

Slutsats: När polisen blev intresserad av MB så valde han att sälja bort sin Terrano till södra Sverige istället för att som först var tänkt ge den till Tessan. Inte heller sälja den i närområdet som en snabb deal tycktes vara viktigt.
Frågan är nu, stämmer ens denna info?
Har polisen kollat upp vilket skick Jörgen fick denna bil i?
Vad fick MB för pris för sin bil tro? Kraftigt prisdumpat för att få iväg den långt bort?

Hittade detta inlägg. Men det intressanta jag missat var att en fotograf hade sett en Terrano vid Gula huset. Är det någon som vet när i tiden?
Citera
2014-04-04, 10:25
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Som exempel på Y-DNA så att folk fattar:
Jag håller på med släktforskning och fick kontakt med en annan släktforskare som forskade i samma släkt som visade sig vara min femmänning. Hans farfars farfar och min farfars farfar var bröder. Sannolikheten för samma Y-DNA-profil?

Det blir ju en jädrans massa folk som har samma/liknande profil om varje far är far till ett antal fäder o.s.v.
Alla manliga bröder, kusiner, tremänningar, fyrmänningar till xmänningar. Mycket folk blir det och de vet inte ens om att de är släkt. Kusiner känner väl de flesta till men längre bakåt icke.

DNAt på vristen säger som sagt bara att det är en man. Sannolikheten för att en man hållit i vristen på en mördad tjej är närmare 100% ändå.
Jag tror inte du är trög så jag förstår inte vad du håller på med.

Om det inte hade varit KJ som avsatt DNA på vristen så är sannolikheten för att man ändå fått en träff varit mellan 1 och 16 %. Alltså ganska troligt att DNA kommer från KJ.
Senast redigerad av Clavell 2014-04-04 kl. 10:34.
Citera
2014-04-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har man kollat MBs DNA?
Det har jag missat.

det kan vara MBs DNA på VBs vrist.
Citera
2014-04-04, 10:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Som exempel på Y-DNA så att folk fattar:
Jag håller på med släktforskning och fick kontakt med en annan släktforskare som forskade i samma släkt som visade sig vara min femmänning. Hans farfars farfar och min farfars farfar var bröder. Sannolikheten för samma Y-DNA-profil?
Det här har vi tagit tidigare i tråden. Det är 4,7% chans för mutation per generation någonstans i Y-profilen. Det gör att det ar 95,3% chans per generation att det inte är det. Obs att mitt förra värde var lite för högt - jag mindes fel, och tyckte inte att det var nödvändigt att dubbelkolla när det bara gällde ett enstaka. Men ska man räkna på fem generationer upp och fem generationer ner måste man plocka frram exakt värde. För femmänningar är det alltså fem generationer upp till stamfadern, och fem generationer till den andra femmänningen. Sannolikheten att man har samma Y-profil är alltså 0,953^10 = 61,8%

Citat:
Det blir ju en jädrans massa folk som har samma/liknande profil om varje far är far till ett antal fäder o.s.v.
Nej, det blir det faktiskt inte.

Citat:
Alla manliga bröder, kusiner, tremänningar, fyrmänningar till xmänningar. Mycket folk blir det och de vet inte ens om att de är släkt. Kusiner känner väl de flesta till men längre bakåt icke.
Absolut inte alla manliga kusiner, tremänningar etc. (Att alla bröder är manliga kan vi väl utgå från?) Utan bara kusiner, tremänningar etc i rakt fäderne. En enda kvinnlig ana på endera linjen sabbar alltihop. Och såna släktingar är få. Av alla dina femmänningar är det knappt en på tusen som är i rakt fäderne. Och de flesta har just sådär runt tusen femmänningar.
Citera
2014-04-04, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
det kan vara MBs DNA på VBs vrist.

Det kan vara kj:s dna. Han har berättat att han hållit sina händer där dna hittades.
Citera
2014-04-04, 10:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tror inte du är trög så jag förstår inte vad du håller på med.

Om det inte hade varit KJ som avsatt DNA på vristen så är sannolikheten för att man ändå fått en träff varit mellan 1 och 16 %. Alltså ganska troligt att DNA kommer från KJ.
Enligt SKL:s schablonberäkningar, som är till för att aldrig överskatta ett samband. Litar man på mig, är det mellan 2% och 0,05%.
Citera
2014-04-04, 10:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Vet vi om DNA t är ifraan svett, saliv, snor, taarar eller annat?
Nej.

Citat:
(det kan vara fraan en av hans 2 bröder daa ochsaa eller?)
Med 90.8% sannolikhet, ja.

Citat:
skulle man kunna plantera DNA? Hitta KJ s snor fraan en kleenex o plantera det t ex?
Det är naturligtvis inte omöjligt, men då får man se till att ens eget DNA inte kommer med i planteringen, för då blir det en dubbelprofil som tyder på flera inblandade. Jag skulle kunna plantera DNA så att mitt eget inte märks, men det är det nog väldigt få i Boden som kan.
Citera
2014-04-04, 10:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det kan vara kj:s dna. Han har berättat att han hållit sina händer där dna hittades.
Det är ett ganska starkt indicium. I all synnerhet som hans förklaring till att hans DNA hade kommit dit är sexualtekniskt mindre sannolik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in