2014-04-04, 01:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Man överklagar det man förlorat men Hansson förlorade alltihop. Hansson är liksom ur spel och har inga poänger alls. Allt Hansson framför är och har inga som helst grunder i verkligheten.
Om man nu gillar den typen av försvar så låt vara. Men det betyder inte att alla anser att Hansson gör ett bra jobb. Åklagaren som är betydligt mer erfaren med mål som är just av den här typen och som RÅ handplockat hade ett fullständigt grepp om sakförhållandet i detta fallet. Åklagaren talade om för rätten vad Hansson skulle komma med och täppte igen allt som fanns i den vägen.

Hansson plockade inte en enda poäng. Möjligen att straffet blev 16 år, men det är inte ens säkert att det är advokatens förtjänst. Välskriven överklagan? Är det vad man kallar luftslott byggda på rena fantasier. Det är också ganska respektlöst att inte ta till sig HR bedömning utan att hojta om gammal skåpmat som är 3,5 år gammalt. Problemet är att Hanssons försvar är ett och samma hela vägen utan vidare ändringar trots flera påpekande av högsta instans.

Man ska alltså vara så oseriös att man tar upp vilka luftslott som helst inför domstolen bara man försvarar? Då har dom ett otacksamt arbete och framstår alltså som oseriösa.
Advokaten är överbevisad han får nog inse det innan det blir parodi på riktigt.

Tacka vet jag resningsansökan av Skarp vice RÅ. Det kallar jag en välskriven ansökan.
Eller åklagare Svenkvists slutplädering som är i en helt annan klass än just försvarets roliga timma.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-04 kl. 01:24.
Citera
2014-04-04, 06:22
Medlem
Grandiosos avatar
Fnurra-pa-traden framförde under gårdagen som en fullt realistisk möjlighet att
Marina lagt sig själv på en presenning innan hon satte ett skott i sitt eget huvud och menar
att detta är en möjlighet som domstolen underlåtit att befatta sig med.
Och när ett självmord inte kan uteslutas, enligt denne minst sagt energiske aktör, så ska
inte heller Fredrik Svensson kunde fällas för mord bortom allt rimligt tvivel.

Det var omtänksamt att Marina att lägga sig på en presenning i så fall.
Då måste hon ha räknat med att bullbakande källarmannen skulle fara iväg med hennes
kropp efteråt och inte anmäla dödsfallet för annars borde hon ha struntat i presenningen.
Så bra kände hon honom tydligen. Och hon ville underlätta det för honom.

Vi tackar Fnurra-pa-traden för att han medvetandegjort oss om denna förklaring
till Marinas död och varför hon just låg i en presenning.
Citera
2014-04-04, 06:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Alla försvarsadvokater som vill anses som fullgoda ombud för sina klienter bör nog idag anse att det ingår i deras arbetsuppgifter inte bara att försvara honom eller henne i rätten utan också att göra sitt bästa för att få klienten att framstå som oskyldig för allmänheten via media och andra kanaler, om detta är vad klienten hävdar och önskar göra gällande. I ett sådant uppdrag ingår så klart då att författa även en nästan utsiktslös överklagan efter bästa förmåga. Som du skrev tidigare gör ombudet här sitt bästa med materialet och har en del goda poänger.

Jag vägrar använda den hemska juridiska eufemismen "välskriven". Alla domar jag läst som anses "välskrivna" ger stilistiskt intryck av att vara skrivna av välutbildade människor som tänker sig att de riktar sig till intelligenta femteklassare, med ett konsekvent undvikande av allt som skulle kunna tänkas kvalificera som just välskrivet!
När en advokat skriver välskriven i en överklagan kan man utgå från att nästa ord är MEN...
Citera
2014-04-04, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fnurra-pa-traden framförde under gårdagen som en fullt realistisk möjlighet att
Marina lagt sig själv på en presenning innan hon satte ett skott i sitt eget huvud och menar
att detta är en möjlighet som domstolen underlåtit att befatta sig med.
Och när ett självmord inte kan uteslutas, enligt denne minst sagt energiske aktör, så ska
inte heller Fredrik Svensson kunde fällas för mord bortom allt rimligt tvivel.

Det var omtänksamt att Marina att lägga sig på en presenning i så fall.
Då måste hon ha räknat med att bullbakande källarmannen skulle fara iväg med hennes
kropp efteråt och inte anmäla dödsfallet för annars borde hon ha struntat i presenningen.
Så bra kände hon honom tydligen. Och hon ville underlätta det för honom.

Vi tackar Fnurra-pa-traden för att han medvetandegjort oss om denna förklaring
till Marinas död och varför hon just låg i en presenning.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I överklagan skriver Hansson att "av vad som ovan anförts och vad som redovisas i hovrättens domskäl kan följande omständigheter anses vara visade utifrån aktuellt processmaterial:
-Målsäganden dödades genom ett skott i huvudet i eller i nära anslutning till sin säng."
Herregud! Har ingen informerat honom om att MJ kan ha dött av en syl i hjärnan? Det fanns ju inga krutrester i kraniet.

Det fanns inga krutrester i rummet som vapenhundarna reagerade på.
Polisen kan inte lämna någon förklaring till detta FENOMEN.

Jag vågar mig på ett par teorier, för att komplettera gårdagen.

Kan MJ haft pistolen i munnen när den fyrades av ?
Det är inte utrett, och kan man då utesluta olycka/lek/självmord ?
Det har ju påståtts att krutrester på/i kropp skulle försvinna ut med förruttnelseprocessen.

Vidare så undrar jag om MJ ev. sovit med pistolen under kudden, om den då kan brunnit av.
Någonstans i tråden eller materialet har det framkommit att modellen har extra lätt för vådaskott.

Det skulle också kunna ge förklaring till att vovven inte kände något.

Rätten och Åklagaren har förbisett dessa rimliga alternativ - HD kommer utan tvekan ha en hel del att fundera på.

Det här målet har långt kvar innan det är avgjort.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-04 kl. 07:29.
Citera
2014-04-04, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden

Det har ju påståtts att krutrester på/i kropp skulle försvinna ut med förruttnelseprocessen.

Vidare så undrar jag om MJ ev. sovit med pistolen under kudden, om den då kan brunnit av.
Någonstans i tråden eller materialet har det framkommit att modellen har extra lätt för vådaskott.

Rätten och Åklagaren har förbisett dessa rimliga alternativ - HD kommer utan tvekan ha en hel del att fundera på.

Hon kan inte ha gjort misstaget att leka rysk roulette fast med en pistol?
Citera
2014-04-04, 07:37
Bannlyst
Citat:
Hon kan inte ha gjort misstaget att leka rysk roulette fast med en pistol?

Ja MJ hade en dragning till annorlunda lekar iaf. FUP572
Citat:
Mart*n fick uppfattningen att hon gjorde saker med killen/skadade honom, för att få fram rädslan i hans ögon och att hon därigenom upplevde sexuell njutning.

Mart*n tror att en del av njutningen var att killen inte visste vad hon skulle göra med honom. Mart*n fick uppfattningen att hon inte ville skada killen på riktigt. Hon njöt inte av att se honom skadad, hon njöt av att se personens rädsla i dennes ögon, det var det som gav henne någon form av kick/tillfredställelse.
Jag utesluter inte att MJ kan provat att ha pistolen i munnen för att se hur det kändes.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-04 kl. 07:39.
Citera
2014-04-04, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ja MJ hade en dragning till annorlunda lekar iaf. FUP572
Citat:
Mart*n fick uppfattningen att hon gjorde saker med killen/skadade honom, för att få fram rädslan i hans ögon och att hon därigenom upplevde sexuell njutning.

Mart*n tror att en del av njutningen var att killen inte visste vad hon skulle göra med honom. Mart*n fick uppfattningen att hon inte ville skada killen på riktigt. Hon njöt inte av att se honom skadad, hon njöt av att se personens rädsla i dennes ögon, det var det som gav henne någon form av kick/tillfredställelse.

Jag utesluter inte att MJ kan provat att ha pistolen i munnen för att se hur det kändes.

Låter väl som ett normalt BDSM-beteende i mina öron.
Citera
2014-04-04, 07:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Låter väl som ett normalt BDSM-beteende i mina öron.
Så du håller med om att dödsfallet kan ha skett under under normalt BDSM-beteende med pistol, där ett vådaskott avfyrades?
Citera
2014-04-04, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är inte säker på att det är rätt att spekulera om offret Marina Johansson på ett sätt som kan vara kränkande och obehagligt, men anser någon att det är rätt och nödvändigt, så stöder jag fullt dennas rätt att göra det.

Det är ju en liten speciell stämning i tråden som skiljer den åt från andra FB-trådar.
Det finns en skara personer som anser sig kränkta av det mesta som rör MJ, FS, ÅK eller adv.

Så man får nog ta det hela med en nypa salt då det i ena meningen anses att advokaten är dum i huvudet, straffet för kort, och andra meningen att ÅK ett helgon, FS ljuger om allt.

Minsta diskussion om MJs förehavande är förtal, och svaras på med en sällan skådad frekvens av hysteri som slutar med raderingar och avstängningar.

Men jag kan lugnt konstatera att du har en näve salt att tillgå och en vuxens approach till diskussionen. Det tackar jag dig för, det ger tråkigt nog nyans i Marina-tråden med "normalt" resonemang i FB-anda.
Citera
2014-04-04, 08:05
Bannlyst
Citat:
Inte konstigare än att lägga sig i duschen när man sprättar upp pulsådern.
Man vill väl hålla det någorlunda rent antar jag, men du får gärna forska vidare.

Är inte den allmänna uppfattningen att de som skär sig i ett vattenfyllt badkar eller i duschen gör det för att det ska blöda bättre då vattnet håller såren öppna? Jag tvivlar på att Marina lagt ut en presenning för att underlätta städningen för sin arbetsskygga inneboende.
Citera
2014-04-04, 08:11
Bannlyst
Citat:
Med tankarna på självmord, inte mitt egna dock...

Kan det varit så att MJ tagit fram en presenning och lagt ut på golv och väggar, lagt sig i sängen och tryckt av ?
Tändsatspartiklar, blodskvätt mm har hamnat prydligt där det skall ?

Du får mig att tro att fs lade ut presenningen av samma anledning. Var Marina vaken under tiden har hon inte mycket att sätta emot om detta skedde under pistolhot.
Citera
2014-04-04, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Är inte den allmänna uppfattningen att de som skär sig i ett vattenfyllt badkar eller i duschen gör det för att det ska blöda bättre då vattnet håller såren öppna? Jag tvivlar på att Marina lagt ut en presenning för att underlätta städningen för sin arbetsskygga inneboende.

Det kan ju bidra.
Jag skulle tro att det finns många exempel på självmord, där offret väljer att arrangera platsen för att minsta skada på omgivning kvarstår.

Jag försöker snarare hitta förklaringar till vapenhundens uteblivna markering.
Det har ju inte Polisen lyckats förklara.

Jag vidareutvecklar detta här:
Citat:

Vad tror du, kan någon av dessa teorier vara rimliga förklaringar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in