2014-04-03, 17:26
Bannlyst
Med tankarna på självmord, inte mitt egna dock...

Kan det varit så att MJ tagit fram en presenning och lagt ut på golv och väggar, lagt sig i sängen och tryckt av ?
Tändsatspartiklar, blodskvätt mm har hamnat prydligt där det skall ?
Citera
2014-04-03, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Vad fan menar du? marina har tagit sitt liv och hög som ett hus fredrik städade undan för att inte bli misstänkt?!

du verkar gilla barnmisshandlande psykbryts och till lika mördare. kan du stå för det?

Lika mycket som TR står för det:
Citat:
Och slutligen finns det alltså omständigheter i målet som talar för att hon kan ha tagit livet av sig
Citera
2014-04-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Lika mycket som TR står för det:

Fast det var INNAN hon hittades. återigen gillar du barnmisshandlare samt pundare? försök inte komma undan jag har rätt mycket mer skit du påstår.
Citera
2014-04-03, 17:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det blir lite begreppsförvirring i tråden ibland. Jag förstår att du egentligen pratar om överklagande med begäran om prövningstillstånd (PT) till HD och inte resning. Vid resning gör en prövning om en lagakraftvunnen dom ska prövas igen. Vid ett överklagande överprövas en dom som ännu inte vunnit laga kraft.
Anledningen till förvirringen är att det ju enligt RB 54 kap §10 finns två anledningar för HD att bevilja prövningstillstånd. Den ena är att målet är av vikt för rättstillämpningen. Den andra är att resningsgrund föreligger. Både jag och Fnurran utgick från att överklagan skulle ta sikte på att resningsgrund förelåg - jag eftersom jag ansåg att det absolut inte fanns något av vikt för rättstillämpningen i målet, och Fnurran eftersom h*n ansåg att resningsgrund mycket väl kunde föreligga.

Men nu visar det sig att överklagandet inte är baserat på resningsgrund, utan på den vanliga banala frågan vikt för rättstillämpningen. Jag ser bara inte någonting i Hanssons mångordiga överklagande som ger vid handen att någonting han tar upp är av betydelse för rättstillämpningen. Väsentligen går hela överklagan ut på att kritisera hovrättens bevisvärdering - den HD icke äger att ifrågasätta om det inte handlar om uppenbar domvilla.

Jag kan, när du skriver det, se en principiell punkt i det du nämner, om att bevisvärderingen i ett mål som upptas efter resning till den misstänktes nackdel, inte kan omprövas. Jag skulle som du, inte tro att HD plockar upp den bollen. Dels tror jag helt enkelt inte att HD vill vara yttersta bevisvärderingsinstans för rmål där man beviljat resning. Men framför allt låter det sig sägas att den här ordningen är inbyggd i att vi överhuvudtaget har resning till men för den misstänkte, och hade HD haft synpunkter på den, så hade de kunnat ta upp den aspekten i något tidigare fall.
Citera
2014-04-03, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte ens på denna punkt kan försvaret räkna med framgång. Lagen är skriven som den är, och det måste till en lagändring för att den nya bevisningen ska prövas i mer än en instans. Jag tror överklagandet har lika liten chans som resningsansökan.
Så du är enig med mig att FS är chanslös, både då det gäller överklagan och resning?
Citera
2014-04-03, 17:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Med begreppet gärningsmannastyrd i minnet sitter jag nu funderar på varför det just i det här mordfallet måste uppfinnas nya begrepp för att förklara utfallet.
Man behöver inte alls uppfinna nya begrepp för att förklara utfallet. MrsMagoo förklarar det alldeles utmärkt här.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det blir inget dråp i Hovrätten efter denna fingervisning. Juridiken innefattar hierarki , så det är bara att lusläsa vad man skriver från högre ort. Något annat än mord är fantasier. Det finns liksom inget som tyder på detta och han häktades av Hovrätten på sannolika skäl misstänkt för mord.
Om du tolkar HD att HR inte är bundna så är det i sak rätt, men alla vet hur det förhåller sig.

I princip kan man överklaga till HD om det inte går den vägen RÅ anser. Och då hamnar man på vad HD menar och det är att han sannolikt fällts för mordet i Hovrätten med en kropp.
Det är för övrigt MrsMagoo som ska ha äran av att redan i förväg inse att HD hade beställt domen, även om hon uttrycker det lite mer blygsamt, "alla vet hur det förhåller sig".
Citera
2014-04-03, 17:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Så du är enig med mig att FS är chanslös, både då det gäller överklagan och resning?
Jag tänkte snarast på 2013 års resningsansökan. Den hade inte stora chanser. Jag har inte sett någon annan resningsansökan i det här fallet. Ordet chanslös har jag inte använt.
Senast redigerad av Quarrel 2014-04-03 kl. 17:54.
Citera
2014-04-03, 17:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Med begreppet gärningsmannastyrd i minnet sitter jag nu funderar på varför det just i det här mordfallet måste uppfinnas nya begrepp för att förklara utfallet.

Tja, det är väl Hanssons som hittat på den delen. Till ingen nytta alls skulle jag vilja säga.
Det är mycket Hansson pratat om som inte stämmer och nu ser man ju ett ypperligt bevis på hur osmart Hansson är om han då inte tvingats överklaga via sin klient dvs.
Men alltså det är så lågt värde i Hanssons gnäll att man bara blir trött. Så nu hoppas jag man får ett mycket gott garv uppe på HD i och med klagandet. Man kunde tro det va ett aprilskämt.
Citera
2014-04-03, 17:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
FS behöver inte förklara ett jota, eller tala sanning. Det måste domstolen ta ställning till. Likaså måste även ett erkännande kunna styrkas eller bevisas, ett erkännande betyder "ingenting" likaså avsaknaden av ett.

Precis som föregående domstolar resonerade. Så min fråga är, hur uteslöt man självmord ?

Som nämns i överklagan så skriver HD att Fredrik Svensson här skulle kunna åläggas viss förklaringsbörda. På ett suntförnuftsplan är det inte det minsta störande.

Omständigheterna i målet är inte rimligen förenliga med självmord. Att en kropp som gömts undan i skogen i ett emballage där sängen hos offret är full av blod från henne skulle vara självmord tangerar det fullständigt verklighetsfrämmande.
Citera
2014-04-03, 17:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Nu sticker jag ut hakan som vanligt. Jag hittar inget bevis som binder FS vid brottet eller brottsplatsen på annat sätt än att han bodde där vid tidpunkten för försvinnandet.

Jag funderar på om M kan ha iscensatt försvinnandet själv. Först bytte hon ut bäddmadrasserna från FS gamla sängar. Därefter tappade hon sig själv på blod vid huvudänden, och skyddade bäddmadrasserna. Hon behövde inte tappa sig på två liter blod, det mesta antas ha sugits upp av bäddmadrasserna. Det räcker med en liten mängd blod för att åstadkomma den upptäckta blodfläcken. Efteråt, när blodet torkat, arrangerade hon om filtar och skydd så att det såg ut som vid upptäckten.

Dessutom sköt hon ett skott i väggen. I hålet hittades en liten benbit, för liten för att DNA-bestämma. Eventuellt blod gick inte heller att analysera. M kan ha skjutit genom ett djur, ett litet djur som gav ifrån sig lite blod, därför inget blod på väggen. En granne nämner att han hörde ett par skott, men säger inte att det var nattetid, vilket han borde ha gjort om det var FS som sköt M när hon sov.

Om man skjuter någon i sängen bör man skjuta uppifrån. Varför sitter då kulhålet i väggen, som om skottet avlossats i en bana något snett uppåt?

M kan sedan, precis som FS säger, ha stuckit iväg, gjort uttagen i Stora Höga och givit sig ut i världen, klädd i de kläder som saknas, med pass och kamera.

Priceless och jag tror aldrig man kom fram till detta. Men det va en otroligt intressant vinkling på fallet måste jag tillstå. Tyvärr, så är självmordsteorin något som inte alls varit troligt under dom här åren en enda gång. Dessutom så tror jag att skuldfrågan är i det närmaste klart vid det här laget och då trots att Hansson prövar att överklaga. Det kommer inte dröja före man får svar från HD i det här fallet.
Citera
2014-04-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tja, det är väl Hanssons som hittat på den delen. Till ingen nytta alls skulle jag vilja säga.
Det är mycket Hansson pratat om som inte stämmer och nu ser man ju ett ypperligt bevis på hur osmart Hansson är om han då inte tvingats överklaga via sin klient dvs.
Men alltså det är så lågt värde i Hanssons gnäll att man bara blir trött. Så nu hoppas jag man får ett mycket gott garv uppe på HD i och med klagandet. Man kunde tro det va ett aprilskämt.

Hansson lär inte tacka nej.

Ett par timmars jobb för att sedan inkassera ytterligare mången av statens sköna tusenlappar.
Han har knappast inget att förlora heller... Anseendet försvann ju helt nu i Hr.
Samtidigt får han ytterligare en chans att pissa på FS.
Citera
2014-04-03, 18:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som nämns i överklagan så skriver HD att Fredrik Svensson här skulle kunna åläggas viss förklaringsbörda. På ett suntförnuftsplan är det inte det minsta störande.

Omständigheterna i målet är inte rimligen förenliga med självmord. Att en kropp som gömts undan i skogen i ett emballage där sängen hos offret är full av blod från henne skulle vara självmord tangerar det fullständigt verklighetsfrämmande.

HD skriver då så här:
Citat:
34. I vissa fall har den tilltalade i rättspraxis ansetts kunna åläggas en förklaringsbörda och fällts till ansvar när han eller hon inte har kunnat uppfylla denna (se bl.a. rättsfallen NJA 1984 s. 520, NJA 2001 s. 551 och NJA 2001 s. 570). Angående kravet i Europakonventionen på rättvis rättegång har Europadomstolen uttalat att den tilltalades tystnad kan beaktas vid värderingen av åklagarens bevisning i situationer då han eller hon kan förväntas komma med en förklaring (se fallet John Murray mot Förenade Kungariket, dom den 8 februari 1996 i mål 18731/91). Som tidigare sagts måste utgångspunkten vara att F.S. inte bara har undvikit att lämna en förklaring till M.J:s försvinnande utan också lämnat uppgifter om sina egna förehavanden i det sammanhanget som inte har varit sanna. Huruvida F.S. skulle ha dömts enligt åtalet om den nya bevisningen hade funnits tillgänglig vid hovrättens prövning måste därför antas i hög grad bero på om han hade kunnat lämna en rimlig förklaring till de åtgärder som han vidtog. Någon sådan förklaring har han hittills inte lämnat.

Fredrik Svensson förväntas komma med åtminstone något försök till förklaring på de omständigheter som annars gör att bara han kan vara aktuell som GM.

Att det finns en sådan förklaringsbörda strider inte mot Europakonventionen med någon sorts automatik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in