2014-03-31, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag antar att du menar bristande betalförmåga? Mig veterligen så delas det inte ut chefsjobb till alla som vill ha.

1. Givetvis menar han betalningsvilja idag, däremot har han missat caset, nämligen att det saknas attraktiva objekt.

2. Ifall du tänker dig någon som jobbar heltid med närmast minimilön så torde denne tjäna kring 14k efter skatt per månad. Ifall denne individ kan tänka sig att spendera hälften på sitt boende så handlar det om 7k per månad eller 84k per år. Detta ger i runda slängar:
1.000.000 x 0.05 = 50k per år.
2.000.000 x 0.05 =100k per år.
osv. osv.

Det är alltså fullt möjligt för dessa att köpa en lägenhet i Stockholms stad, dock inte överallt.
Citera
2014-04-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
det är klart att när man har en massinvandring på 100,000+ per år att man kommer ha bostadsbrist i landet.. det byggs inte tillräckligt heller för att lätta på trycket.

+ att dom som kommer hit inte har färdigheter att bygga eller kapital att köpa br eller villor. därmed försvinner alla bostäder för unga eller låginkomsttagare då alla hyreslägenheter går till invandrare.
Citera
2014-04-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ifall du inte förstår att det finns bostadsbrist i Sverige och att denna bostadsbrist är mer lokal än generell samt koncentrerad till storstäderna så måste du ha allvarliga problem i hjärnkontoret utöver alla dina andra mörkröda tirader.
Nu ska vi se här. Om rubriken säger "Sverige" och "landet" och jag håller mig till det. Är det då så i din värld att jag har "allvarliga problem i hjärnkontoret"?

Är du beredd att generalisera det till att de som håller sig till sak har "allvarliga problem i hjärnkontoret"?

Citat:
2. Ditt sätt att resonera är ju både tramsigt och debattmässigt kriminellt.
Så, är det enligt ditt förmenande "både tramsigt och debattmässigt kriminellt" att hålla sig till fakta och peka på faktiska omständigheter.

Citat:
1. Det är helt betydelselösa mängder. I landet Sverige finns det tex. omkring 300.000 medlemmar i villägarnas förening, det finns närmare 10.000.000 individer i landet. Vidare omfattar villaägarnas begrepp även gårdsfastigheter vilket innebär att man under alla omständigheter kan anta att minst 250.000 av villaägarna inte är storstadsbord, dvs. har sina villor innanför tullarna i Stockholm eller motsvarande. Men den studentboende kommunisten kanske har svårt att förstås sådant?
Du ska redogöra för var de där ca 9 miljoner tomma kvadratmeterna glesbygdshus i Stockholms kommun är.
Är det tomma övergivna glesbygdsvillor i Älvsjö, måntro?

Och så är det förstås kriminellt och tramsigt av mig att ställa frågor på dina påståenden.

Citat:
2. Inte alls, du har helt enkelt missförstått att 1 person kan vara innehavare av många bostadsrätter, det är sådan där grundläggande grej som man kan förstå att du har svårt med.
Aha, är de 9 miljonerna öde kvadratmeter du tappat bort tomma bostadsrätter som folk inte kan bli av med? I Stockholms kommun?

Kan tänka mig att det finns ett visst underhållningsvärde i det här.

Citat:
1. Du får väl gå tillbaka och titta i din egen skrift. Vidare tyckte du inte bara att det var ett bra tal, utan även mycket och tillräckligt.
Till skillnad från många vet jag vad jag skrivit. Och vi notera att du inte lyckas uppvisa att jag skrivit att "68 är ett bra tal".
Föga förvånande, då jag inte skrivit något sådant.
Kollisionen här beror på att jag håller mig till fakta och du ägnar dig åt fria fantasier.

Citat:
2. Du är ju så långt från verkligheten som man kan komma.
För den som menar att verkligheten är att det finns 9 miljoner tomma kvadratmeter ödegårdar i Älvsjö och andra stadsdelar i Stockholms kommun, så kommer denne att uppleva att jag befinner mig långt därifrån.

Citat:
1. Det är det visst, 68 kvadratmeter är väldigt lite på två personer, studenter kanske är av en annan åsikt, men 2 kan bli 3 kan bli 4 osv. osv. och därutöver så är 68kvadratmeter väldigt lite lebensraum i parlivet.
Sverige med sina 42 kvm per person ligger bland de länder i världen med högst boyta per person. Att då oja sig över någon slags trångboddhet är världsfrånvänt.

Citat:
2. Det syns ju på marknaden, det saknas objekt och de objekt som finns säljs fort. Du kan ju ta en titt på landsorten med objektstider på 2-8 år för försäljning. I övrigt så duger det utmärkt att läsa en tidning, där folk oftast inte klagar på att deras bostad inte är till deras förnöjdhet utan att de saknar bostad eller åtminstone egen bostad, eller bostad med ett tillsvidarekontrakt.
Hm, läser jag rätt. Bostadsbrist i din värld är inget man mäter objektivt, utan är föreställningar om hur ofta folk säljer sin bostad och snyftartiklar om att folk måste stå i kö till bostadsförmedlingens utdelningar av pengar i form av prisreglerade förstahandskontrakt.
Citera
2014-04-03, 21:09
Medlem
hazzos avatar
Skulle nog säga att det byggs precis så mycket som efterfrågan är enligt marknadsekonomiska principer. Det byggs för de som kan betala och inte för mycket för att dra ner priserna. Det kommer aldrig att byggas för folk som saknar betalningsförmåga utan att politikerna pekar med hela handen på de allmännyttiga bolagen.

Problemet är att ingen vill ta hand om 100 000 nya invandrare per år som saknar betalningsförmåga. Därav kravet på allmännyttan att producera hyresrätter från en borgerlig regering. Flyktingströmmarna tar i princip all nyproduktion från allmännyttan. I början av 90-talet jobbade borgarna för att helt avskaffa allmännyttan. Nu har de insett att det är det enda instrument de har för att ta hand om massinvandringen, på bekostnad av våra ungdomar med flera som får stå i kö 8-10 år för en hyresrätt.
Citera
2014-04-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Skulle nog säga att det byggs precis så mycket som efterfrågan är enligt marknadsekonomiska principer. Det byggs för de som kan betala och inte för mycket för att dra ner priserna. Det kommer aldrig att byggas för folk som saknar betalningsförmåga utan att politikerna pekar med hela handen på de allmännyttiga bolagen.

Problemet är att ingen vill ta hand om 100 000 nya invandrare per år som saknar betalningsförmåga. Därav kravet på allmännyttan att producera hyresrätter från en borgerlig regering. Flyktingströmmarna tar i princip all nyproduktion från allmännyttan. I början av 90-talet jobbade borgarna för att helt avskaffa allmännyttan. Nu har de insett att det är det enda instrument de har för att ta hand om massinvandringen, på bekostnad av våra ungdomar med flera som får stå i kö 8-10 år för en hyresrätt.

1. Det där är iochförsig bara en bluff, idag är det främst politikerna som begränsar byggandet, inte ekvationen av tillgång och efterfrågan.

2. Tittar man på de högerextremas kalkyler för invandringsekonomi så verkar det som att en invandrad familj med säg 5 barn, inte kommer att ha något större problem med att köpa en billig lägenhet innanför tullarna trots att båda föräldrarna saknar jobb, det som förhindrar saken är att bidragsgivarna lokalt brukar kräva att lägenheter säljs innan de delar ut bidrag, varför lägenheten inte kan behållas såvida den inte formulerats som hyresrätt varvid de också får hyresbidrag.

3. Att högern inte gillar hyresrätter såvida de inte äger dem, är ingen magi. se (2.).
Citera
2014-04-03, 21:52
Medlem
hazzos avatar
Citat:
1. Det där är iochförsig bara en bluff, idag är det främst politikerna som begränsar byggandet, inte ekvationen av tillgång och efterfrågan.

2. Tittar man på de högerextremas kalkyler för invandringsekonomi så verkar det som att en invandrad familj med säg 5 barn, inte kommer att ha något större problem med att köpa en billig lägenhet innanför tullarna trots att båda föräldrarna saknar jobb, det som förhindrar saken är att bidragsgivarna lokalt brukar kräva att lägenheter säljs innan de delar ut bidrag, varför lägenheten inte kan behållas såvida den inte formulerats som hyresrätt varvid de också får hyresbidrag.

3. Att högern inte gillar hyresrätter såvida de inte äger dem, är ingen magi. se (2.).

Nu kan jag direkt konstatera att du helt saknar kunskap in ämnet vi diskuterar. Dvs du kommer att hamna på ignoreralistan.

För det första politiker bygger inte. De skapar förutsätttningar. Det finns i Stockholm färdiga planer för ca 10 000 lägenheter som ligger i vänt på rätt marknadssituation.

Moderaterna idag gillar hyresrätter för de har förstått att ska företag locka till sig experter och nyutexade så krävs det hyfsat attraktiva hyresrätter.
Citera
2014-04-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu ska vi se här. Om rubriken säger "Sverige" och "landet" och jag håller mig till det. Är det då så i din värld att jag har "allvarliga problem i hjärnkontoret"?
Är du beredd att generalisera det till att de som håller sig till sak har "allvarliga problem i hjärnkontoret"?
Så, är det enligt ditt förmenande "både tramsigt och debattmässigt kriminellt" att hålla sig till fakta och peka på faktiska omständigheter.

1. Nej, du har missförstått logiken i rubriken. "Bostadsbrist i Sverige" innebär frihet att debattera även lokal bostadsbrist. Att försöka tolka rubriken som ett krav för att det måste vara ett logiskt "och" mellan Sverige, landet och bostadsbrist innebär att man verkligen kan misstänka att du har fel på hjärnkontoret.

2. Fakta och faktiska omständigheter är något som du inte vet vad det är.

Citat:
Du ska redogöra för var de där ca 9 miljoner tomma kvadratmeterna glesbygdshus i Stockholms kommun är.
Är det tomma övergivna glesbygdsvillor i Älvsjö, måntro?
Och så är det förstås kriminellt och tramsigt av mig att ställa frågor på dina påståenden.
Aha, är de 9 miljonerna öde kvadratmeter du tappat bort tomma bostadsrätter som folk inte kan bli av med? I Stockholms kommun?
Kan tänka mig att det finns ett visst underhållningsvärde i det här.

Det där låter mest som att du inte har några argument och försöker dölja det bakom imbecilla påhitt.

Citat:
Till skillnad från många vet jag vad jag skrivit. Och vi notera att du inte lyckas uppvisa att jag skrivit att "68 är ett bra tal".
Föga förvånande, då jag inte skrivit något sådant.
Kollisionen här beror på att jag håller mig till fakta och du ägnar dig åt fria fantasier.

För den som menar att verkligheten är att det finns 9 miljoner tomma kvadratmeter ödegårdar i Älvsjö och andra stadsdelar i Stockholms kommun, så kommer denne att uppleva att jag befinner mig långt därifrån.

1. Att bara kunna hitta på saker är en signatur för att du förlorat debatten samt är en dålig förlorare.

Citat:
Sverige med sina 42 kvm per person ligger bland de länder i världen med högst boyta per person. Att då oja sig över någon slags trångboddhet är världsfrånvänt.

Hm, läser jag rätt. Bostadsbrist i din värld är inget man mäter objektivt, utan är föreställningar om hur ofta folk säljer sin bostad och snyftartiklar om att folk måste stå i kö till bostadsförmedlingens utdelningar av pengar i form av prisreglerade förstahandskontrakt.

1. Att jämföra Sverige med Singapore är ju ren dumhet. Vill man jämföra på landsbasis så måste man hitta andra i-länder med samma befolkningstäthet & krav på lebensraum. I övrigt så är det ju uppenbart av registerundersökningarna (vilka alltid siktar för lågt) att antalet kvadratmeter per person är lägre än 42 kvm. tex. <35 kvm eller <28 kvm beroende på hur man räknar.

2. Man kan också mäta bostadsbristen i priset på lägenheten även om det finns problem tex. avseende renoveringar som höjer priset och inflationsfastighetsskatten som torde antingen motivera prishöjningar i termer av extrem efterfrågan eller priskollapser i termer av extrem tillgång.
Hårda siffror: http://www.svd.se/naringsliv/bostadsrattspriserna-steg-i-snitt-med-11-procent_8989078.svd Bostadsrätterna i Stockholm ökade med 11% i pris vid nära 0% inflation. Inte alls dåligt men tyder på att det råder kraftfull bostadsbrist.
Citera
2014-04-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Nu kan jag direkt konstatera att du helt saknar kunskap in ämnet vi diskuterar. Dvs du kommer att hamna på ignoreralistan.

För det första politiker bygger inte. De skapar förutsätttningar. Det finns i Stockholm färdiga planer för ca 10 000 lägenheter som ligger i vänt på rätt marknadssituation.

Moderaterna idag gillar hyresrätter för de har förstått att ska företag locka till sig experter och nyutexade så krävs det hyfsat attraktiva hyresrätter.

1. Är det inte som så att du antingen är en särskilt korkad högerextremist, som tror att du kommer att kunna gömma dig bakom en skärm av höga priser i Stockholms innerstad, eller så har du precis lyckats köpa dig en etta och tror att du ska kunna bli rik genom att leka blockeringsleken?

2. Enligt bedömare så kommer det i Stockholm att krävas kring 300.000 lägenheter under den kommande 10 årsperioden. Någon har skrivit i tidningen som Stockholmarna läser att det finns 140.000 planlagda bostäder. Av dessa kommer förstås många inte att förverkligas, främst pga. att de är illegalt planlagda och därför inte kommer att realiseras och heller sannolikt aldrig varit planerade att realiseras. - givetvis är det politikerna som bestämmer över saken, med hänsyn till lagstiftningen som andra politiker bestämmer över. Juristerna tillämpar i första hand de lagar som politikerna beslutat om och i övrigt har politikerna stort inflytande över processen där juristerna tillsätts. Alltså är det politikerna som bestämmer över tillgången OCH även efterfrågan på bostäder, även om efterfråge ekvationen är av väldigt implicit karaktär.

3. Moderaterna gillar privata hyresvärdar - ja, däremot gillar de inte hyresrätterna som företeelse eftersom de möjliggör intraoffentligt betalningsansvar - något som är relativt svårhanterbart ekonomiskt och ofelbart medför höjd kommunal skatt.
Citera
2014-04-04, 08:01
Avslutad
Citat:
1. Där har du cyklat i diket rejält, herr kommunist. Bostadsbristen i Sverige, vilken är koncentrerad till storstadsregionerna försvinner inte bara för att du hänvisar till svårligen användbar officiell statistik, som genom medelvärden försöker förtränga bostadsbristen. Ditt sett är att resonera är inte bara tramsigt utan även nästan kriminellt.

1. Villor är något av en oväsentlighet i frågan, såvida man inte tänker att villorna skulle kunna bytas ut mot höghus, något som är en väldigt enkel och billig lösning i sammanhanget, då vatten & energi rent generellt är kalibrerat för höghus redan från början i de få villaområden som finns i Stockholmsregionen, när man bortser från typ Värmdö och liknande områden.

2. Hyresrätter är rent generellt väldigt representativa gör bostadsrätter, de har byggts samtidigt efter samma mallar, i ungefär samma storlekar och antal. Bostadsrätten som kollektiv ägandeform infördes för att kunna finansiera fler bostäder och byggdes återigen efter samma mallar som hyresrätterna. Så herr kommunist, ditt sätt att resonera är verkligen verklighetsfrånvänt, och senast försökte du hänvisa till en del av bostadsmarknaden där ingen presenterat siffror i tråden, eller med andra ord, du hänvisar till en dold okänd mängd.

3. Personligen så tycker jag att den nya ägandeformen ägarlägenheter är intressant, men har inte hunnit studera försäkringsfrågorna & ordningsfrågorna än.

Här har du kartan:
http://www.val.se/val/val2010/karta/R/rvalkrets/01/karta.html

Så det är nog du som borde besöka skansen, för första gången och kanske träffa bröderna på apberget? , du har helt enkelt tagit fel på Stockholms stad, innanför tullarna och den geografiska storheten "Stockholms kommun".

1. Du menar att du försöker anföra hemliga karaktärsvittnen till ditt försvar, oj oj oj.

1. Din bristande ärlighet är ju uppenbar, nyss predikade du att det inte fanns någon bostadsbrist för 2x34=68, vilket var ett bra tal enligt dig. Nu försöker du hävda att du skrivit något annat. Barnsligt och korkat.

2. Nej, knappast, men jag förstår att du är insatt i hur det ligger till med studentlägenheter.

3. Ge dig nu pajaspelle, alla förstår att du är en student som sitter i en 20+-lya och tycker att folk ska sluta gnälla för att något irrelevant medelvärde säger 34, bostadsbristen är enorm i Stockholm och det kommer att bli värre, ungefär som en skakad champagneflaska, där de som äger lägenheterna inte vill att korken ska gå ur, men vara så tryckbelastad som möjligt utan att korken går ur. Vill man vara säker på att så förblir så ska man satsa på en robust bostadspolitik och inte en optimal bostadspolitik.

Sverige har bland världens högsta bostadsytor per person. Problemet är att folk, inkl du själv, är så jävla bortskämda. Jag har bott med tjejen på 47kvm i tre år och det fungerar bra, då är ändå tjejen fåfäng och vill ha xx par skor, kläder mm. Att då klaga på att det är så jobbigt att bo två på 67 kvm är otroligt bortskämt.
Citera
2014-04-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sverige har bland världens högsta bostadsytor per person. Problemet är att folk, inkl du själv, är så jävla bortskämda. Jag har bott med tjejen på 47kvm i tre år och det fungerar bra, då är ändå tjejen fåfäng och vill ha xx par skor, kläder mm. Att då klaga på att det är så jobbigt att bo två på 67 kvm är otroligt bortskämt.

1. Vänta då tills du får barn med din brud och tills förhållandet börjar "knaka i fogarna". Du kommer att tycka att 47 kvm är väldigt väldigt lite. Sannolikt är det en mognadsfråga.

2. Alltså, traditionellt så har svenskar mycket utrymme, så är det bara. Däremot vet vi att registren är felaktiga just för att de inte registrerar alla boende i varje lägenhet. Svensken har alltså ett avsevärt lägre antal kvadratmeter per person än vad registren säger.
Citera
2014-04-04, 09:29
Avslutad
Citat:
1. Vänta då tills du får barn med din brud och tills förhållandet börjar "knaka i fogarna". Du kommer att tycka att 47 kvm är väldigt väldigt lite. Sannolikt är det en mognadsfråga.

2. Alltså, traditionellt så har svenskar mycket utrymme, så är det bara. Däremot vet vi att registren är felaktiga just för att de inte registrerar alla boende i varje lägenhet. Svensken har alltså ett avsevärt lägre antal kvadratmeter per person än vad registren säger.

Jag räknar även barn som en person så när vi får det är det givetvis en annan femma.

Överlag är dock många svenskar, inte minst unga, bortskämda med orimliga krav. Speciellt i Stockholm. Får man inte ensam bo i minst en tvåa i innerstan så är det "fruktansvärt" Att bo utanför stan i ett område som är mindre attraktivt finns inte på världskartan för de flesta trots att det är mindre än 15 minuter till stan med t-bana.

Därmed inte sagt att bostadssituationen är god.
Citera
2014-04-05, 10:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag räknar även barn som en person så när vi får det är det givetvis en annan femma.

Överlag är dock många svenskar, inte minst unga, bortskämda med orimliga krav. Speciellt i Stockholm. Får man inte ensam bo i minst en tvåa i innerstan så är det "fruktansvärt" Att bo utanför stan i ett område som är mindre attraktivt finns inte på världskartan för de flesta trots att det är mindre än 15 minuter till stan med t-bana.

Därmed inte sagt att bostadssituationen är god.

Ja vänstern har ju ytterst konstiga preferenser på hur man borde bo. 25 m^2 med dusch och toa är att leva som en statare. Samtidigt tycker de att en nyproducerad 3:a på 77 m^2 inte ska få kosta mer än 7500 kr oavsett läge. I vilken verklighet lever dom i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in