Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Mjahaja.
Vi som är läskunniga läser följande rubrik på tråden:
Så läsarna kan ju undra i vilken mån du förstår begrepp så som: Sverige och landet.
1. Där har du cyklat i diket rejält, herr kommunist. Bostadsbristen i Sverige, vilken är koncentrerad till storstadsregionerna försvinner inte bara för att du hänvisar till svårligen användbar officiell statistik, som genom medelvärden försöker förtränga bostadsbristen. Ditt sett är att resonera är inte bara tramsigt utan även nästan kriminellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Nu nämnde jag bostadsrätter och villor. Är det din föreställning att storstäder, som du uppenbarligen vill tala om, endast består av hyresrätter?
Inget förvånar mig längre ang dina synnerligen världsfrånvända föreställningar. Men skulle rekommendera en något större acceptans för andra boendeformer än endast hyresrätter.
1. Villor är något av en oväsentlighet i frågan, såvida man inte tänker att villorna skulle kunna bytas ut mot höghus, något som är en väldigt enkel och billig lösning i sammanhanget, då vatten & energi rent generellt är kalibrerat för höghus redan från början i de få villaområden som finns i Stockholmsregionen, när man bortser från typ Värmdö och liknande områden.
2. Hyresrätter är rent generellt väldigt representativa gör bostadsrätter, de har byggts samtidigt efter samma mallar, i ungefär samma storlekar och antal. Bostadsrätten som kollektiv ägandeform infördes för att kunna finansiera fler bostäder och byggdes återigen efter samma mallar som hyresrätterna. Så herr kommunist, ditt sätt att resonera är verkligen verklighetsfrånvänt, och senast försökte du hänvisa till en del av bostadsmarknaden där ingen presenterat siffror i tråden, eller med andra ord, du hänvisar till en dold okänd mängd.
3. Personligen så tycker jag att den nya ägandeformen ägarlägenheter är intressant, men har inte hunnit studera försäkringsfrågorna & ordningsfrågorna än.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Skriver du att Stockholms kommun består av ca 75% glesbygds, avfolknings och naturyta?
Då står det kanske en del osäljbara glesbygdshus där då enligt din föreställning. Borde vara det du menar iom att tråden handlar om bostäder.
Det är möjligen inte så att du sett ett vykort från skansen och trott att det är signifikant för Stockholms kommun?
Här har du kartan:
http://www.val.se/val/val2010/karta/R/rvalkrets/01/karta.html
Så det är nog du som borde besöka skansen, för första gången och kanske träffa bröderna på apberget? , du har helt enkelt tagit fel på Stockholms stad, innanför tullarna och den geografiska storheten "Stockholms kommun".
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Tänka sig. Nu brukar folk här betrakta mig som högerperson.
Jag kan tänka mig att dom inte ger särskilt mycket för din förmåga att tolka verkligheten när du kallar mig kommunist.
1. Du menar att du försöker anföra hemliga karaktärsvittnen till ditt försvar, oj oj oj.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Din bristande läsförståelse är anmärkningsvärd. Det har aldrig varit tal om "mycket eller tillräckligt".
Gå tillbaka och läs om tills det fastnar. Har någon gjort det? Ja, i verkligheten vill säga.
Läser jag rätt. När SCB säger 34 kvm per person i snitt i t ex Stockholms kommun så kan du inte ta in den informationen utan fantiserar i stället att det bor två personer, inte på 2*34 utan 22-30 kvm. Dvs när du läser siffror så blir det över en faktor 2 fel.
Så var det det här med läsförståelse igen. När har jag gett uttryck för värderingar? Du återkommer mycket till studentlägenhet. Är det så att du sett en på bild och skulle gärna vilja bo i en. Jag tror dock att du får svårt med det.
Mitt eget boende spelar ingen roll för diskussionen, men kan säga att det drar upp statistiken en hel del.
1. Din bristande ärlighet är ju uppenbar, nyss predikade du att det inte fanns någon bostadsbrist för 2x34=68, vilket var ett bra tal enligt dig. Nu försöker du hävda att du skrivit något annat. Barnsligt och korkat.
2. Nej, knappast, men jag förstår att du är insatt i hur det ligger till med studentlägenheter.
3. Ge dig nu pajaspelle, alla förstår att du är en student som sitter i en 20+-lya och tycker att folk ska sluta gnälla för att något irrelevant medelvärde säger 34, bostadsbristen är enorm i Stockholm och det kommer att bli värre, ungefär som en skakad champagneflaska, där de som äger lägenheterna inte vill att korken ska gå ur, men vara så tryckbelastad som möjligt utan att korken går ur.

Vill man vara säker på att så förblir så ska man satsa på en robust bostadspolitik och inte en optimal bostadspolitik.