2014-03-31, 21:10
Medlem
Vilken typ av kuvert är att föredra om man skickar in en arbetsansökan via posten? Har enbart sådana små (standard) kuvert, men då blir jag tvungen att vika det personliga brevet samt CV:t för att få plats med dem.
Citera
2014-03-31, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kniben
Trams, ha, spenderat 10 timmar på det
Och...? Kvalitet är att föredra framför kvantitet.
Citat:
Ursprungligen postat av kniben
gjorde ett nytt och förbättrat: luftigt och skönt
Oj, en markant förbättring! Vad bra att du lyssnade på våra råd. Lycka till!
Citera
2014-04-01, 08:19
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubadaur
Vilken typ av kuvert är att föredra om man skickar in en arbetsansökan via posten? Har enbart sådana små (standard) kuvert, men då blir jag tvungen att vika det personliga brevet samt CV:t för att få plats med dem.

du har fina kuvert här
Gäller att sticka ut
http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3030-Papper/303006-Kuvert?page=1&rpp=20&sort=4
Citera
2014-04-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trubadaur
Så länge du ej har något annat företags stämpel på kuvertet så spelar det ingen som helst roll.
Citera
2014-04-02, 22:05
Medlem
tröttna på att skriva ansökningar, så jag gjorde en ny mall för cv/brev/referens

här är cv delen http://www.tempsend.com/291E7A11F6
brev och referens använder jag precis samma fast tar bort allt under namn och adress högst upp och ersätter stora texten längst ned.

tanken med cv är att ha namn+adress högst upp, titel utefter mina utbildningar
sedan en kort text beskriver vem jag är och varför jag söker X jobb (alltså text anpassas för varje ansökan).
sedan mer statisk lista med erfarenheter och utbildningar.

kommentarer?

edit: av någon anledning syns inte titel och adress delen när jag öppnar den i webbläsaren. men det syns när jag laddar hem filen och öppnar.
Senast redigerad av behedwin 2014-04-02 kl. 22:07.
Citera
2014-04-03, 19:18
Medlem
OggeOJs avatar
Mallar för att få till den här layouten som nämndes tidigare? Är ganska handikappad i vilket program som nu använts till det
Citera
2014-04-03, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Mallar för att få till den här layouten som nämndes tidigare? Är ganska handikappad i vilket program som nu använts till det

Fick varning om intrång när jag försökte nå sidan :S
Citera
2014-04-03, 21:19
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Fick varning om intrång när jag försökte nå sidan :S

Jag med, men hoppas på det bästa.
Citera
2014-04-04, 09:58
Medlem
edm4lifes avatar
Såhär skulle jag skriva:

Hej arbetsgivare!
Bla bla bla bläääää bla bla bläääää massa skit som du ändå inte orkar läsa eller bryr dig om..

Sök på mig på Lexbase så ser du att jag är straffad för grova brott (true story).

Vill du ändå anställa mig bla-bla-bla-bläää så kan du kontakta mig blaBLÄÄÄÄÄ för jag är bäst, ingen protest, jag är en häst, PROTEST, jag är INGEN häst, ingen protest längre!!

Vid det här laget har du förmodligen insett att jag är en sjuk jävel som kommer att robba ditt företag, mixtra balansräkningen och munknulla din fru. Anställer du mig så är du fan dum i huvudet.

Okej. Poängen var att man ska skriva ett CV med karaktär. Man ska tänka på att arbetsgivaren förmodligen tar in en hel del CVs så det är alltid ett stort plus att sticka ut. Tänk utanför boxen. Min box raserades helt efter andra meningen dock pågrund av att jag har dygnat.

Vill också tipsa om att ett sånt här CV kan vara användbart om man har ekonomiskt bistånd från soc och måste söka 2 jobb om dagen, men egentligen inte vill eller kan jobba (man lär ju inte få jobbet direkt)
Citera
2014-04-05, 04:35
Medlem
Mitt tips är att skippa alla jävla flashia designs. Håll det kort och koncist, inte över en sida, och skippa bild om företaget ej per om det.

Här har ni en bra mall för studenter som fortfarande är i skolan, dock på engelska men ger er en idee om vad jag pratar om.

http://www.wallstreetoasis.com/files/WSO_Undergrad_Resume_Templatev6-11pt%20font.doc
Citera
2014-04-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gasten123
Mitt tips är att skippa alla jävla flashia designs. Håll det kort och koncist, inte över en sida, och skippa bild om företaget ej per om det.

Här har ni en bra mall för studenter som fortfarande är i skolan, dock på engelska men ger er en idee om vad jag pratar om.

http://www.wallstreetoasis.com/files/WSO_Undergrad_Resume_Templatev6-11pt%20font.doc

Det där med bild är ibland lättare sagt än gjort. Ibland har det varit önskemål om att skicka in bild, men jag brukar strunta i det då. Men det händer att arbetsgivarna hör av sig och ber en att skicka in bild i alla fall. Den senaste arbetsgivaren var rätt påstridig, fast det stod i annonsen att man gärna fick skicka med en bild när man söker jobbet. Jag tolkade det som ett önskemål, inget krav.

Sedan har jag visat några utkast på olika personliga brev för folk, bara för att få feedback. Det var en person som blev helt hysterisk bara för att det var längre än ½ A4-sida (men det var kortare än en hel A4-sida). Enligt henne var det alldeles för långt. Så längden på personligt brev varierar, och folk har åsikter om det.
Citera
2014-04-06, 17:26
Medlem
Snakalabamas avatar
Jag har tänkt att ansöka in till lokförare utbildning. När ja ska skicka in min ansökan står det bara att dem ska ha CV och intyg/betyg, är det så att man ska kanske kombinera personligt brev och CV till ett? Eller blir det bara dumt och ser ara opassande ut?

Kan ju tillägga att jag aldrig har skrivit ett CV innan, så jag har inte stor bakgrund till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in