2014-04-03, 19:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
För att fortsätta på sportreferenserna, kan man säga att det var öppet mål i de två första ronderna.
I tredje, då en verklig prestation krävdes, blev det ingen match över huvud taget förutom lite trashtalk från advokatens sida. En utklassningsseger för åklagaren.

Nej du har fel där, det var i sista ronden det var öppet mål utan målvakt om man nu ska ta det med sportreferenser, HD såg till att målvakt och backar fick sätta sig på läktaren och då är det ju lite lättare att vinna.
Citera
2014-04-03, 20:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För att det är olika domare som skrivit dem? Menar du på allvar att alla domar måste innehålla samma saker? Här ansåg inte hovrätten att det behövdes och till och med advokaten säger ju att domen är välskriven. Det är skillnad på åtal, som alltid är likartade, eftersom de måste täcka in tid, plats, brott och uppsåt samt tillämpligt lagrum. Domarna får utformas så som domstolarna önskar, och i detta fall ansåg inte hovrätten det nödvändigt att säga det självklara att det är bättre för FS att tala sanning och berätta det som är bra för försvaret än tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det behöver inte vara en krångligare förklaring än att den ena domen skrevs i Svea, och den andra i Västra Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Låt säga att vederbörande kommit dragandes just med en berättelse om det du skriver, att
han städat efter en annan mördare, så hade väl du utan vidare köpt den rövarhistorien
men begär för fan inte att en domstol ska gå på sån skit, i all synnerhet som ingenting
gjorde ett sånt scenario det minsta troligt.

En domstol behöver sannerligen inte svälja vilket dravel som helst som kommer från
våra mördare i landet. Begrip det!
Precis vad jag säger, FS hade ingen förklaringsbörda i HR, trots att HD skrev det. Det är en anledning för HD att titta närmare på domen, och ompröva den.
Citera
2014-04-03, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Precis vad jag säger, FS hade ingen förklaringsbörda i HR, trots att HD skrev det. Det är en anledning för HD att titta närmare på domen, och ompröva den.
Slå omedelbart en signal till advokaten och säg till honom att har får riva sin överklagan och skicka in en ny som bygger på detta.
Antingen är det så att FS visst hade förklaringsbörda, men att det inte tas upp i domen. Det är givetvis inget skäl till pt.
Eller så är det så att HR, även utan FS förklaringsbörda, anser att bevisningen räcker. Då är det ännu mindre orsak till pt.
Citera
2014-04-03, 20:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
I detta fall skulle det möjligen kunna vara så att Fnurran klarar sig. Förtal är ju i sig ok om det är försvarligt. Teoretiskt skulle man kunna säga att hen sprider dessa uppgifter för att hen brinner för att hitta den riktiga mördaren. Då skulle uppgifternas spridning kunna vara försvarlig, och uppgifterna är då inte ägnade att väcka missaktning. Det är mer klockrent förtal att hänga ut grannen som pedofil, exempelvis.
Att hoppas på att Fnurran på tråden skulle ha något samvete är nog naivt, så skiten lär fortsätta flyta upp.
Du är lite för mycket journalist. I princip är det aldrig försvarligt att vanlig Svensson springer omkring och anklagar andra för brottslig verksamhet. Försvarlighetsrekvisitet handlar mycket mer om funktion än om syfte. Att en privatspanare brinner för det ena eller andra fallet torde inte göra spridande av den ena eller andra uppgiften ägnad att väcka missaktning till försvarlig.
Citera
2014-04-03, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja tjena - jag kan också googla förtal.

Men kan du sammanlänka något av dagens inlägg av undertecknad med något annat än utgångspunkt från vad MJ sagt själv i chatt, eller vad vittne sagt till Polisen, eller vad domstol dragit för slutsats, alltså det material som finns i ämnet så lovar jag att hålla mig borta från tråden i en vecka.

Lycka till...målet är öppet.
Skillnad nummer ett är att jag och Hamilkar inte behöver googla. Skillnad nummer två är att vi begriper vad som står. Exempelvis att det mycket väl kan vara förtal att berätta vad någon skriver i en chatt även om det är sant. Frågan är om det är ägnat att väcka missaktning och det är inte alls omöjligt. Har du själv googlat skillnaden på resning och prövningstillstånd ännu?
Citera
2014-04-03, 20:27
Bannlyst
Citat:
Eller så är det så att HR, även utan FS förklaringsbörda, anser att bevisningen räcker. Då är det ännu mindre orsak till pt.

Men så skriver inte HR, man lämnar utrymme för att resonera kring en alternativ gärningsman.
Varför inte lämna utrymme för en olycka ?
Eller självmord ?

Bevisningen räcker inte för att utesluta detta, inte utan att förklaringsbörda åläggs FS.
Och det skall naturligtvis stå i domen i så fall.

Är det tillräckligt för PT ?

Lika tillräckligt som att resningen skedde på LJs vittnesmål.
Citera
2014-04-03, 20:31
Bannlyst
Citat:
Du är lite för mycket journalist. I princip är det aldrig försvarligt att vanlig Svensson springer omkring och anklagar andra för brottslig verksamhet. Försvarlighetsrekvisitet handlar mycket mer om funktion än om syfte. Att en privatspanare brinner för det ena eller andra fallet torde inte göra spridande av den ena eller andra uppgiften ägnad att väcka missaktning till försvarlig.
Du kan ha rätt i första meningen, eftersom vi ofta har frikort. Är det något som brukar anses försvarligt så är det om man publicerar det i granskande syfte. Jag var mer inne på om Fnurra skulle kunna hävda att han inte uppfyller rekvisitet "ägnat att väcka missaktning", då det inte är hans uppsåt. Fast idioti kan nog räknas som ett indirekt uppsåt.
Citera
2014-04-03, 20:32
Medlem
MrsMagoos avatar
Men så skrev man i HD att fanskapet hade förklaringsbörda. Så nu behövde inte HR påpeka den detaljen eftersom bevisningen räckte ändå utan att behöva påpeka hur mycket Fredrik ljuger.
Och man köpte åklagarens version och inte Fredriks historia och med det så har man då ansett att det är bevisat vem som mördade Marina. Behövs inte ens nämnas hur mycket Fredrik har ljugit eftersom man inte tog hänsyn till hans sk förklaringar.
Citera
2014-04-03, 20:33
Bannlyst
Citat:
Skillnad nummer ett är att jag och Hamilkar inte behöver googla. Skillnad nummer två är att vi begriper vad som står. Exempelvis att det mycket väl kan vara förtal att berätta vad någon skriver i en chatt även om det är sant. Frågan är om det är ägnat att väcka missaktning och det är inte alls omöjligt. Har du själv googlat skillnaden på resning och prövningstillstånd ännu?

Om du hade läst inläggen idag så hade du vetat att jag ändrade mig om PT, jag hade fel.

Så du hittade inget i mina inlägg som bygger på missaktning, utan enbart diskussion kring materialet ?
Då blir jag kvar en vecka till.
Citera
2014-04-03, 20:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det innebär att alla som kallade den friade FS mördare gjorde sig skyldig till förtal. Att det senare restes och dömdes gör ingen skillnad. Vid gärningen var det ett brott.
Citera
2014-04-03, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men så skrev man i HD att fanskapet hade förklaringsbörda. Så nu behövde inte HR påpeka den detaljen eftersom bevisningen räckte ändå utan att behöva påpeka hur mycket Fredrik ljuger.
Och man köpte åklagarens version och inte Fredriks historia och med det så har man då ansett att det är bevisat vem som mördade Marina. Behövs inte ens nämnas hur mycket Fredrik har ljugit eftersom man inte tog hänsyn till hans sk förklaringar.

Du menar verkligen att det var en beställningsdom ?

HR behöver inte ta upp rättegången utan hänvisa till HD ?
Vart hänvisar man till HD ?

Jag tror att advokat MH vet vad han gör och att det antagligen skrämmer dig ?
Du borde inte ta fallet så personligt, och lita på att expertisen reder ut det.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-03 kl. 20:39.
Citera
2014-04-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det innebär att alla som kallade den friade FS mördare gjorde sig skyldig till förtal. Att det senare restes och dömdes gör ingen skillnad. Vid gärningen var det ett brott.
Du är väl den som förtalat flest personer i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in