Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 17:33
  #1837
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag hatar när folk inte saktar ner farten när de närmar sig en rondell och därmed tvingar sig före in i rondellen jämfört med oss som kör vettigt och alltså måste lämna företräde åt en bil som inte bör ha företräde.
Ska sanningen fram så förstår inte jag hur du menar.
Jag kör i rondellernas Mecka, Linköping. Jag håller alltid en relativt hör hastighet in mot en rondell. Men är du på väg in i den så kör jag om dig om det är tvåfiligt in i rondellen, medan du står o väntar.
Anledningen till att jag kör på det sättet beror på att jag då kan sakta in för att komma in i luckorna. Blir man stående för att komma in så får man vänta länge.
Min målsättning med en rondell är samma målsättning som tanken med en rondell är. Dvs att trafiken ska flyta. Kör man som jag gör så behöver jag stanna en gång av tio om det inte står en fegis framför som blockerar trafikflödet.

Men om du menar att du vill in i rondellen o jag kommer från en annan påfart, till vänster om dig så skiter jag fullständigt i dig om du nu står o väntar för att ge mig mitt lagliga företräde.
Kör du däremot lastbil så orsakar jag irritation o tutande medtrafikanter (ja, i Linköping visar man ingen hänsyn) när jag stannar för att du ska slippa lämna mig företräde.

Problemet du irriterar dig på är nog så att du är kass på att köra bil vilket resulterar i att du blir mitt irritationsmoment när jag ligger bakom dig vid en påfart vid en rondell o du inte kör ut i de luckor jag ser passera.
Använd gaspedalen o våga varva motorn till du är inne i rondellen eller köp en automat.
Citera
2014-04-03, 18:35
  #1838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Den enda idioten här är du. Jag skrev ett långt inlägg men jag insåg att du inte är mottaglig för fakta och trafikregler; speciellt inte de som innefattar ditt ansvar i trafiken. Du kör och tänker helt fel.

Jag kör precis som nästan alla andra när det gäller rondeller. De personer som inte saktar ner är en på hundra.
Citera
2014-04-03, 18:39
  #1839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ska sanningen fram så förstår inte jag hur du menar.
Jag kör i rondellernas Mecka, Linköping. Jag håller alltid en relativt hör hastighet in mot en rondell. Men är du på väg in i den så kör jag om dig om det är tvåfiligt in i rondellen, medan du står o väntar.
Anledningen till att jag kör på det sättet beror på att jag då kan sakta in för att komma in i luckorna. Blir man stående för att komma in så får man vänta länge.
Min målsättning med en rondell är samma målsättning som tanken med en rondell är. Dvs att trafiken ska flyta. Kör man som jag gör så behöver jag stanna en gång av tio om det inte står en fegis framför som blockerar trafikflödet.

Men om du menar att du vill in i rondellen o jag kommer från en annan påfart, till vänster om dig så skiter jag fullständigt i dig om du nu står o väntar för att ge mig mitt lagliga företräde.
Kör du däremot lastbil så orsakar jag irritation o tutande medtrafikanter (ja, i Linköping visar man ingen hänsyn) när jag stannar för att du ska slippa lämna mig företräde.

Problemet du irriterar dig på är nog så att du är kass på att köra bil vilket resulterar i att du blir mitt irritationsmoment när jag ligger bakom dig vid en påfart vid en rondell o du inte kör ut i de luckor jag ser passera.
Använd gaspedalen o våga varva motorn till du är inne i rondellen eller köp en automat.

Jag står inte och väntar på några luckor överhuvudtaget. I den situation jag talar om kan rondellen vara tom. Jag närmar mig rondellen i normalt tempo och ligger "närmare" rondellen än den person som närmar sig rondellen från vänster i 300 kmh utan att sakta ner. När jag i normalt tempo är inne i rondellen kommer fartdåren också att vara inne i rondellen och enda sättet för denne att inte köra på mig är att ställa sig på bromsen. Jag kör aldrig bil på ett sätt som gör att min säkerhet är beroende av att någon bromsar tvärt.
Citera
2014-04-03, 18:55
  #1840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag kör precis som nästan alla andra när det gäller rondeller. De personer som inte saktar ner är en på hundra.
Den personen gör inget fel så länge den inte försummar sin väjningsplikt gentemot de som kommer ifrån väster. Bra om du tar det försiktigt innan du kör in i en rondell, men det finns ingen som helst anledning att bli arg på den som kör in så då du är skyldig att tillåta detta och uppmärksamma om så är fallet. Du är även skyldig att kolla om den som blinkar höger verkligen kör ut ur rondellen. Ibland blinkar de höger även om de skulle ut i nästa avfart. Givetvis är det fel agerat av dem, med det gör inte att din skyldighet att försäkra dig om att de verkligen åker ut försvinner. Samma gäller de som inte blinkar men ser ut som att de ska ut och/eller gör ett filbyte inne i rondellen.
Citera
2014-04-04, 01:17
  #1841
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag står inte och väntar på några luckor överhuvudtaget. I den situation jag talar om kan rondellen vara tom. Jag närmar mig rondellen i normalt tempo och ligger "närmare" rondellen än den person som närmar sig rondellen från vänster i 300 kmh utan att sakta ner. När jag i normalt tempo är inne i rondellen kommer fartdåren också att vara inne i rondellen och enda sättet för denne att inte köra på mig är att ställa sig på bromsen. Jag kör aldrig bil på ett sätt som gör att min säkerhet är beroende av att någon bromsar tvärt.
Jaha. Du menar att andra ska anpassa sin hastighet så du ska slippa lämna det företräde du är skyldig att ge.
Det är fortfarande mig du beskriver som kommer från vänster.
Antingen gasar du på o kör ut innan jag är framme vid dig eller så får du vackert vänta. Jag tänker inte sänka min fart för att du ska köra ut framför mig i krypfart.
Rondellen fungerar precis som samma sätt som en raksträcka med huvudled. Är även trafiken på vanliga vägar ett problem för dig?
Som jag skrev tidigare. Jag behöver stanna en gång av tio vid en rondell även om det är trafik i den eller kommer bilar från den vänstra påfarten. Lär dig anpassa din hastighet i stället för att kräva att andra ska anpassa sin för dig.

Otroligt. Folk som har problem med EN bil i en rondell.
I Linköping är man aldrig ensammen på vägen.
Citera
2014-04-07, 03:25
  #1842
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej. En vettig lösning ser inte ut så. Man SKALL sänka hastigheten när man närmar sig en rondell. Problemet är när man ser personer från vänster på lite håll som tycks närma sig rondellen i 100 km/h och inte verkar sakta ner farten. Jag måste då välja mellan att köra in i rondellen först och hoppas att dåren sänker farten och undviker att köra in i mig, alternativt ta det säkra före det osäkra och vänta in fartdåren.

Det finns inte några särskilda rondellkörningsregler för personer som skall köra "rakt fram" i den jämfört med personer som skall "vänster" eller "höger" men många "raktframkörare" tvingar sig före i kön mha hastigheten.


Det är väl självklart att man inte kör in om man ser någon komma i full fart från vänster då man (iaf jag) antar att personen har brått och spekulerar inte vidare utan väntar helt enkelt tills personen kört förbi. Nästa gång då jag kommer fort så förväntar jag mig detsamma. Vissa dagar kör man fortare, andra dagar långsammare. Hur svårt kan det vara för dig igentligen??
__________________
Senast redigerad av Amanite 2014-04-07 kl. 03:34.
Citera
2014-04-07, 09:14
  #1843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Det är väl självklart att man inte kör in om man ser någon komma i full fart från vänster då man (iaf jag) antar att personen har brått och spekulerar inte vidare utan väntar helt enkelt tills personen kört förbi. Nästa gång då jag kommer fort så förväntar jag mig detsamma. Vissa dagar kör man fortare, andra dagar långsammare. Hur svårt kan det vara för dig igentligen??

Tråden heter "Mest irriterande i trafiken". En röd tråd bland det folk irriterar sig på är när förare avviker från samspelet i trafiken och tar plats på andras bekostnad.

Ännu en sak jag irriterar mig på:

Så fort det köar till sig eller riskerar att köa till sig verkar många tycka att det är en extra bra idé att köra in i röven på framförvarande bil. Vi vet av köteorin att köer uppstår eller förvärras av två saker - för hög hastighet och för korta avstånd. Dessa faktorer ger ryckig körning som skapar köer. Ändå är det många som tycks tro att det är brist på vägyta som skapar köer, dvs när de märker att det börjar köa till kör de in i framförvarande bils röv för att hjälpa till, dvs de förstärker istället köbildningen.
Citera
2014-04-07, 09:43
  #1844
Medlem
Molemans fru är extremt irriterande i trafiken.
Citera
2014-04-07, 10:47
  #1845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tråden heter "Mest irriterande i trafiken". En röd tråd bland det folk irriterar sig på är när förare avviker från samspelet i trafiken och tar plats på andras bekostnad.

Ännu en sak jag irriterar mig på:

Så fort det köar till sig eller riskerar att köa till sig verkar många tycka att det är en extra bra idé att köra in i röven på framförvarande bil. Vi vet av köteorin att köer uppstår eller förvärras av två saker - för hög hastighet och för korta avstånd. Dessa faktorer ger ryckig körning som skapar köer. Ändå är det många som tycks tro att det är brist på vägyta som skapar köer, dvs när de märker att det börjar köa till kör de in i framförvarande bils röv för att hjälpa till, dvs de förstärker istället köbildningen.

Måste faktiskt hålla med dig om den här.

Dessutom ogillar jag själv få en annan bil påklistrad där bak oavsett vad. Senast imorse hade jag långtradare som försökte rövknulla mig. Har min 3-åring i baksätet som jag är rädd om o har ingen lust att gasa över hastighetsgränsen för att skapa avstånd. Långtradare borde för övrigt ha egna skitvägar.
Citera
2014-04-07, 11:33
  #1846
Medlem
Nu har jag inte läst allt som står här i tråden, men måste säga att jag själv tänkt mycket på sånna här saker i trafiken, jag brukar vara rätt irriterad på folk i trafiken. Det får jag höra av bruden hela tiden. Dock försöker jag absolut inte o vissa det. Tex när någon kör sakta håller jag alltid bra avstånd, jag kör lungt när jag ser någon har svårigheter i trafiken. Jag ler gärna åt egentligen snälla tanter.

Men en dag blev jag så jävla förbannad att jag trodde jag skulle koka ris med cigarett tändaren.
Skulle nämligen göra en omkörning på motorvägen. Gillade inte bilen framför mig, svajade liksom lite lätt...Körde idag väldigt sakta och lungt. Men mitt i omkörningen börjar bilen sakta köra över i mitt körfält. Jag avbryter omkörningen innan jag kör in i räcket på vänster sida.

Jag ligger bakom bilen nu, och min tjej säger: "Hon satt och sms:ade"
En ungtjej i min ålder också...helvete vad arg jag blir! Kör så klart upp bredvid henne igen, både jag o min tjej stört glor på henne, såklart tittar hon bort och ignorerar oss...

I stunden var jag ganska rädd, men efteråt blev jag sur att jag inte höll kvar mig i min del av körfält...kanske tryckt ut henne lite också...min gamla 945;a utan halv/hel försäkring hade varit dyr historia för tjejen För och inte tala om hennes nya bil...
Citera
2014-04-07, 12:27
  #1847
Medlem
Snubbs avatar
Här följer mina tips för att klara av den stressiga trafiken.

Det har ju varit mycket prat om den komplicerade trafiksituationen i Stockholm de senaste åren, med stress och annat som följd. Det finns dock sätt att undvika problemen. Här kommer mina tips som underlättar för mig själv i trafiken:

Jag ligger alltid i mittfilen.
Det är faktiskt himla onödigt att hålla på och byta fil stup i kvarten. På trefiliga vägar ligger jag därför av princip alltid i mittfilen. På så sätt slipper jag hålla så mycket uppmärksamhet både framåt och bakåt och kan bara ligga där och tänka på annat istället.

Jag tycker det är jobbigt att blinka.
Tänk bara vad mycket skulle få hålla på om jag hela tiden skulle behöva byta fil på den där trefilsvägen, eller varje gång jag svänger av vägen. Jag tycker att andra kan väl se vart jag tar vägen utan ska behöva använda mig av blinkersen. Vet förresten inte riktigt om det är spaken till höger eller vänster om ratten, tänk om jag sätter på vindrutetorkarna istället?

Jag håller en jämn hastighet.
Jag kör alltid ungefär 80, då slipper jag tänka på vad det är för hastighetsgränser till exempel på den där trefiliga motorvägen eller när jag kör igenom någon tätort. Skulle det vara kameror på vägen kör jag dock aldrig förbi dom i högre fart än 60, man vet aldrig hur mycket fel hastighetsmätaren visar.

Kör jag rakt fram på en gata stannar jag inte för bilar som kommer från höger på mindre gator.
Dom ska ju ändå svänga ut på "min" väg tänker jag och den är faktiskt bredare än deras. Då borde inte högerregeln gälla tycker jag och struntar i den. En stor gata känns ju som en huvudled även om den inte är det.

Jag har slutat att titta i backspegeln.
Tror inte det är bra att lyfta blicken från den punkt några tiotal meter framför min bil där jag brukar hålla blicken. Dessutom är den där spegeln så förbenat svår att ställa in så nu har jag faktiskt slutat att använda den, det gör bilkörningen mycket enklare.

De här små knepen underlättar min körning i dagens hetsiga trafik. Jag kan i lugn och ro prata i mobiltelefonen utan att bry mig om trafiken. Ibland är det en och annan som tutar på mig, då blir jag förbannad, för jag kör verkligen som man bör och jag kör bra!

--Insändare med signaturen "Lazy" i Teknikens Värld, 2013
Citera
2014-06-21, 02:31
  #1848
Medlem
1. Jag hatar hastighetsreglerna, de är patetiska... Att man sätter max gränser som utan problem kan hållas när det är snöstorm och jättedåligt väder, som man sedan tvingas hålla under sommaren när det är fint väder och man har fin och bra bil.

Sedan är det patetiskt att jag som är en duktig förare, bra bil osv, ska tvingas hålla samma hastighet som Agda, 89år som kör en skitbil och knappt kan reglerna...

2. Personer (oftast invandrare) som tror att de är något i trafiken & leker "stor" bakom ratten. De ligger och försöker köra om precis innan en rondell, och blir tokig och börjar tuta för att de inte hinner om och tvingas köra in bakom. Tre personer som gjort detta har blivit misshandlade på plats. Bara ett äckligt beteende som jag hatar enormt. Det känns som att jag föddes för att visa vart skåpet ska stå mot dessa, jag blir så jävla förbannad så att jag kokar över. Jag är allergisk mot tutor.

Det lite ironiska i det hela är att det även händer att jag tutar åt andra när jag inte tänker på att det är högerregeln eller liknande, skäms nästan lite när jag lägger mig bakom de då, eftersom jag säkert råkat gjort de förbannade.
Men skillnaden är väl ändå att jag skulle bett om ursäkt om de skulle klivit ur bilen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback