2014-04-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Förmodligen precis som alla andra religiösa. Man cherrypickar och är övertygad om att en god gud inte skulle döma en för att man följer sitt hjärta.

Fast återigen var det inte vad jag pratade om, jag pratade om dom som inte vill bli "religiösa", eller egentligen "vända om" på grund av att Gud anser att homosexualitet är något avskyvärt.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då kommer människor istället att häda Gud för att dom själva inte har vänt om från sina onda gärningar:
Citat:
Onda enligt vem? Varför ska man respektera din och dina gelikars påstådda auktoritet i frågan?
Citat:
Din tur nu, varför ska man respektera din och dina gelikars påstådda auktoritet i frågan när det gäller vad som är gott och ont?
Citat:
Jag försöker inte diktera det, bara etablera att det inte finns någon anledning att tillåta er diktera vad som är ondska.

Vem/vilka ska man då låta diktera vad som är ont och gott enligt dig och dina likar? Eller menar du att det är fritt fram för vem som helst att diktera detta?

Citat:
Nej. En ad hominem är där jag påstår att min argumentation är rätt för att du är X, där X är det negativa jag dryftar. Nu skrev jag det jag skrev utöver argumentet, som du undvek att svara på då du istället valde att bli förnärmad ,fast du vet väl själv bäst var skon klämmer..

Oavsett så håller du på med personangrepp istället för att angripa mina argument.
Citera
2014-04-03, 16:01
Medlem
Citat:
Citat:
Jesus däremot uppfyllde bibelns profetior
Citat:
Säger vem?
Citat:
Säger GT och NT
Citat:
Säger du ja, men det är knappast något alla är överens om, eller hur?

Har du något exempel?

Bara för att alla inte är överens om en sak så betyder det inte att ingen har rätt. För det är väl så att du som ateist (antar detta) inte är överens med troende i många avseende, betyder det då automatiskt att ingen har rätt?

Jag tror du får börja tänka på hur logiska/konsekventa dina argument egentligen är när du säger att ingen har rätt så fort man inte är överens.
Citera
2014-04-03, 16:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast återigen var det inte vad jag pratade om, jag pratade om dom som inte vill bli "religiösa", eller egentligen "vända om" på grund av att Gud anser att homosexualitet är något avskyvärt.

Och vad skulle olika individers subjektiva positioner om sina egna normativa betéenden vs. religion "bevisa"?

Citat:
Vem/vilka ska man då låta diktera vad som är ont och gott enligt dig och dina likar? Eller menar du att det är fritt fram för vem som helst att diktera detta?

Som sagt: Det är primärt kontraktualism. Och om DU inte tyckar om att vara skyddat av t.ex. en kontraktuell sekularism som tillåtar dig att förespråka en mer eller mindra omfattande version av teokrati, då sågar du den gren du sittar på.

Citat:
Oavsett så håller du på med personangrepp istället för att angripa mina argument.

Du är inte ett "offer", du är bara kritik-allergisk.

Har du öht tänkt dig att komme tillbaka till trådens essentiella ämne: Guds-bevis?
Citera
2014-04-03, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har du något exempel?

Bara för att alla inte är överens om en sak så betyder det inte att ingen har rätt. För det är väl så att du som ateist (antar detta) inte är överens med troende i många avseende, betyder det då automatiskt att ingen har rätt?

Jag tror du får börja tänka på hur logiska/konsekventa dina argument egentligen är när du säger att ingen har rätt så fort man inte är överens.

Kom nu ihåg det här med bevisbörde. Vilket också gällar teister sinsemellan om dessa försökar flytta sina åsikter (~"argument") från subjektiv tro till det objektiva.
Citera
2014-04-03, 16:37
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Inte alla blir övertygade, det är bibeln tydlig med. Inte ens när vissa människor vet att Gud existerar och vet vem han är och vet vad han vill, genom t.ex. övernaturliga underverk, inte ens då vill dom underordna sig Gud:

Låt oss säga att Jahve bekräftar sin existens för mig och att bilden man får av hen i GT inte är felaktig, varför skulle jag då vilja underkasta mig henom?
Citera
2014-04-03, 16:41
Medlem
Läs Isaac Asimovs novell "The Last Question" så kanske ni kommer kunna tänka lite utanför.

http://www.multivax.com/last_question.html
Citera
2014-04-03, 16:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Som om tro är ett val var man värdegranskar innan man tar beslutet.. Varför inte demonstrera det och bli ateist i en vecka?

Citat:
Att det naturligtvis är subjektivt och att ni inte har någon rätt att diktera för andra vad som är rätt och fel, speciellt inte baserat på en godtycklig två årtusenden gammal ökentext.

Citat:
Jag bemötte ditt argument och gjorde ett eget. Du valde att fokusera på annat, och fortsätter med det.
Citera
2014-04-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det har jag ... och många andra än jag .... redan gjort vid fler tillfällen än jag kan räkna. För min del senast inom dom sista dagarna på denna tråd.

Men eftersom du till synes hoppar in i diskussion utan att bry dig om vad som sagts tidigare kan jag ta det igen:

ID-postulatet fallar på, att det inte är en kotte som vet hur kausalitet fungerer (om den öht finns) utanför kosmos.

Det kan jag inte uttala mig om, och det har mycket lite ... eller inget ..... med ID-postulatet att göra.

Du kan inte uttala dig om ifall människan är universums absoluta höjdpunkt men du är stensäker på att det inte finns en högre "makt" än människan (som av vissa kallas gud och av andra the force och av ytterligare andra energivågor)?

Är du ateist eller agnostiker?

Utveckla!
Citera
2014-04-03, 16:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har du något exempel?

Det finns många, både akademiker och religiösa, som anser att Jesus inte alls uppfyllde profetiorna i GT. Om han inte gjorde det så har du ju inte rätt alls, vilket leder till att ditt påstående om Bibelns auktoritet är värdelöst. Dessutom gör det ju till en tolkningsfråga. Hur mycket måste man freestyla för att få budskapet att betyda vad man vill? Det gör det oseriöst och att ingen har rätt i att påstå att det är annat än skönlitteratur.
Citera
2014-04-03, 16:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Du kan inte uttala dig om ifall människan är universums absoluta höjdpunkt men du är stensäker på att det inte finns en högre "makt" än människan (som av vissa kallas gud och av andra the force och av ytterligare andra energivågor)?

Är du ateist eller agnostiker?

Utveckla!

En högre makt är automatiskt gud oavsett dess egenskaper?
Citera
2014-04-03, 16:57
Medlem
Citat:
En högre makt är automatiskt gud oavsett dess egenskaper?

Ja det är väl det som är själva definitionen av gud. En eller flera entitet(er) som besitter mer "makt", "kunskap", "energi", "kalla det vad du vill" än människan.

Eller hur definierar du gud? En skäggig gubbe i vit morgonrock på ett moln som kastar blixtar på syndare?

Alltså, alla ni ateister behöver läsa lite idéhistoria, vetenskapsteori och kulturvetenskap. Ni har inte helhetsbilden av hur samhällen fungerar och har utvecklats genom tusentals år.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2014-04-03 kl. 17:00.
Citera
2014-04-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Låt oss säga att Jahve bekräftar sin existens för mig och att bilden man får av hen i GT inte är felaktig, varför skulle jag då vilja underkasta mig henom?

Precist, exakt min poäng, du vill inte!!! Människor kommer att häda universums skapare hellre än att underordna sig honom och hans bud.

Guds lagar och bud som i förlängningen innebär att alla människors krig och ondska upphör i och med den nya ordningen där Jesus som en andevarelse styr över människorna, och där människorna är som bröder och systrar mot varandra istället för härskare och underkuvna.

Hellre än att uppleva denna nya rättfärdiga fridsamma ordning, så vill människor fortsätta leva efter deras egna regler om vad som är gott och ont. Exakt det som Adam och Eva också ville, och dom fick som dom ville, och dom fick även barnbarnsbarn som tycker likadant. Hellre att hela världen pinas än att jag ger upp min rätt att bestämma vad som är rätt och fel, jag vill ju ha denna makt över den andra, om inte politiskt, så på grund av min rikedom, eller att jag vill ha den sexuella böjelsen som jag har, jag vill inte ändra på mig, jag myser och vältrar i min ondska, varför måste jag ge upp det som jag tycker är rätt och riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in