2014-04-03, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är möjligen ett starkare skäl för tro då det är ett emotionellt argument (argument from ignorance/incredulity, som är ett logikfel, men ändå övertygande känslomässigt).

Däremot är det inte ett starkare skäl "för att Gud skulle kunna finnas".

Det finns tyvärr inga rationella eller logiska bevis för en transcendent varelse.
Citera
2014-04-03, 14:31
Medlem
borojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, att Muhammed gjorde anspråk på att vara ytterligare en profet likställd med bibelns profeter faller på många olika sätt, t.ex. påståendet att det var Ismael som skulle offras av Abraham, inte Isak. Koranen kom till 600 år efter att Jesus hade dött, och GT hade existerat i flera tusen år innan dess. Att man som "Guds profet" förvränger tidigare skrifter på detta sättet kan man lätt förkasta som en falsk profet.

Jesus däremot uppfyllde bibelns profetior och sade inget som var emot tidigare profeters uttalanden.

Så koranen kan du glömma och avfärda på ett enkelt sätt.

Du gör ju samma fel här också... Återigen så förutsätter du att bibeln är gudsinspirerad. På vilka grunder gör du det? Och hur vet du att de s.k. profetiorna inte skrevs i efterhand?
Citera
2014-04-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnarsarus
Definitionen utav tro betyder att du inte har några konkreta bevis på det du väljer att tro på.

Alla som är religiöst troende tror på Gud, de vet inte om Gud existerar. Varför ska någon behöva bevisa något? Många vill bevisa Gud existens, men varför det? Om ni vill ha vetenskaplig bevis på att Gud existerar då vill ni inte tro på Gud, ni vill alltså veta.
Det är så sant! Men du vet, de flesta aktiva här på den forumsdelen skulle ju inte ha något att babbla om, om de skulle inse detta. Dessutom finns det idag tillräckligt med bevis, t.ex det här:

http://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4

Men du får se, att dessa kommer att avfärda alla bevis som nånsens ändå.
Citera
2014-04-03, 14:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Det är så sant! Men du vet, de flesta aktiva här på den forumsdelen skulle ju inte ha något att babbla om, om de skulle inse detta. Dessutom finns det idag tillräckligt med bevis, t.ex det här:

http://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4

Men du får se, att dessa kommer att avfärda alla bevis som nånsens ändå.

Nej, i första hand avfärdar jag inte detta, men efterfrågar dina egna ord i text omkring vad ditt "bevis" är. Proxydebatt är den inkompetentas utväg.
Citera
2014-04-03, 14:40
Medlem
Citat:
så har jag ALDRIG hört någon säga sig inte tro på Gud för att man vill synda/göra vad man vill.

Nu sade jag inte riktigt så, men hur resonerar t.ex. många homosexuella om Guds lagar och bud där det sägs att det är något avskyvärt?

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt." (3 Mose 18:22 Bibel2000)

Det är många homosexuella som vänder Gud ryggen och vill fortsätta att vara homosexuella trots att dom skulle kunna bli botade av Gud i den nya ordningen som Gud inför i framtiden:

"Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig." (Matteus 13:15 Bibel2000)

Men det finns homosexuella som inser att det är emot Guds tanke med skapelsen, och därmed vänder om.

Som jag sade, och det du missade helt var att det handlar inte om att "tro på Gud", eller ett få bevis på att Gud finns, för man vill ändå inte underordna sig universums skapare, trots att man får all världens bevis, även om Gud stirrade dom i vitögat, och därmed "tror" eller vet att Gud finns och vet vem han är och kräver av människor, så skulle olika människor vända honom ryggen, precis som fariséerna som såg Jesus utföra mirakel, t.ex. att väcka upp döda.

Citat:
Onda enligt vem? Varför ska man respektera din och dina gelikars påstådda auktoritet i frågan?

Enligt Gud förstås, så som han har uppenbarat sig i bibeln. Din tur nu, varför ska man respektera din och dina gelikars påstådda auktoritet i frågan när det gäller vad som är gott och ont?

Citat:
Det samma om man underkastar sig scientologi. Har båda då rätt?

Nej, båda kan inte ha rätt eftersom man har olika läror. Man underkastar sig bara om man själv vill och om man själv anser att det är förnuftigt och trovärdigt.

Citat:
Är det jättesvårt att förstå att din Bibel bara är en bok helt utan magiska krafter och insikter för oss väljusterade individer med lite egen hjärnkraft?

"oss väljusterade individer med lite egen hjärnkraft" utmärkt exempel på ad hominem.
Citera
2014-04-03, 14:46
Medlem
Citat:
Citat:
Jesus däremot uppfyllde bibelns profetior
Citat:
Säger vem?

Säger GT och NT, du kanske borde läsa den någon gång när du nu har så starka åsikter om den?
Då kanske du skulle inse att Jesus uppfyllde alla profetior om Messias som skulle komma.
Citera
2014-04-03, 14:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu sade jag inte riktigt så, men hur resonerar t.ex. många homosexuella om Guds lagar och bud där det sägs att det är något avskyvärt?

Det är många homosexuella som vänder Gud ryggen och vill fortsätta att vara homosexuella trots att dom skulle kunna bli botade av Gud i den nya ordningen som Gud inför i framtiden:

Men det finns homosexuella som inser att det är emot Guds tanke med skapelsen, och därmed vänder om.

Och vad har din 'guds' och din sexual-neuros med "bevis" att göra?

Citat:
Som jag sade, och det du missade helt var att det handlar inte om att "tro på Gud", eller ett få bevis på att Gud finns,

Det gör det faktisk på denna tråd.

Citat:
för man vill ändå inte underordna sig universums skapare, trots att man får all världens bevis, även om Gud stirrade dom i vitögat, och därmed "tror" eller vet att Gud finns och vet vem han är och kräver av människor, så skulle olika människor vända honom ryggen, precis som fariséerna som såg Jesus utföra mirakel, t.ex. att väcka upp döda.

Nu är du inne på ett helt irrelevant "väderkvarnskrig", där du reducerar debatten till en inbillad dispyt med din egen debatspegelbild av motsatt orienterade fanatiker.

Citat:
Enligt Gud förstås, så som han har uppenbarat sig i bibeln. Din tur nu, varför ska man respektera din och dina gelikars påstådda auktoritet i frågan när det gäller vad som är gott och ont?

Det är ingen "auktoritet". Det är en social kontrakt med delvist stöd i vetenskap och filosofi.
Senast redigerad av Bogomil 2014-04-03 kl. 14:52.
Citera
2014-04-03, 14:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jesus däremot uppfyllde bibelns profetior

Citat:
Säger vem?

Citat:
Säger GT och NT, du kanske borde läsa den någon gång när du nu har så starka åsikter om den?
Då kanske du skulle inse att Jesus uppfyllde alla profetior om Messias som skulle komma.

Jag upprepar Sepiritz' fråga: Sägar vem?

Du har ju bara flyttat målstolperna till tolknings-problematiken.
Citera
2014-04-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boroj
Du gör ju samma fel här också... Återigen så förutsätter du att bibeln är gudsinspirerad. På vilka grunder gör du det? Och hur vet du att de s.k. profetiorna inte skrevs i efterhand?

Det är för osannolik, t.ex. hade massor med avskrivningar om Jesu profetia om Jerusalem i t.ex Matteus kapitel 23 och 24 spridit sig runt omkring innan romarna förstörde Jerusalem år 70 e.Kr. Om några kristna i efterhand skulle ha försökt ändra på detta, så skulle andra protestera och säga att det är en förfalskning.

Har du själv satt dig in i profetiorna så att du vet vad du talar om?(tror knappast det) Eller skjuter du med höften?

Kom tillbaka när du har något konkret att komma med.

Och t.ex. profetian om tidpunkten då Jesus, Messias skulle komma, som står i GT, så är det osannolikt att judar skulle i efterhand ändra på den för att det skulle passa kristna. Profetian står där än idag, som ett vittnesmål om att man ignorerar vad som står i bibeln.

Men det fanns ändå många på Jesu tid som insåg detta, och som var förväntansfulla på denna tid i historien:

"Folket var fyllt av förväntan, och alla frågade sig om inte Johannes kunde vara Messias." (Lukas 3:15 Bibel2000)
Citera
2014-04-03, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är för osannolik, t.ex. hade massor med avskrivningar om Jesu profetia om Jerusalem i t.ex Matteus kapitel 23 och 24 spridit sig runt omkring innan romarna förstörde Jerusalem år 70 e.Kr. Om några kristna i efterhand skulle ha försökt ändra på detta, så skulle andra protestera och säga att det är en förfalskning.

Kristendomen kryllar av ömsesidigt icke-överensstämmande information och en del stridigheter omkring detta.

Citat:
Har du själv satt dig in i profetiorna så att du vet vad du talar om?(tror knappast det) Eller skjuter du med höften?

Bevisbörden är din; åtminstone från mitt perspektiv av agnosticism. (1)

Citat:
Och t.ex. profetian om tidpunkten då Jesus, Messias skulle komma, som står i GT, så är det osannolikt att judar skulle i efterhand ändra på den för att det skulle passa kristna. Profetian står där än idag, som ett vittnesmål om att man ignorerar vad som står i bibeln.

Se (1) och kritiken av tolknings-metodologi.
Citera
2014-04-03, 15:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Förmodligen precis som alla andra religiösa. Man cherrypickar och är övertygad om att en god gud inte skulle döma en för att man följer sitt hjärta.

Citat:
Botade? Är du på riktigt?

Citat:
"Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig." (Matteus 13:15 Bibel2000)
Du menar väl inte att han pratade om homosexuella då?

Citat:
Möjligen i handling.

Citat:
Som jag sade, och det du missade helt var att det handlar inte om att "tro på Gud", eller ett få bevis på att Gud finns, för man vill ändå inte underordna sig universums skapare, trots att man får all världens bevis, även om Gud stirrade dom i vitögat, och därmed "tror" eller vet att Gud finns och vet vem han är och kräver av människor, så skulle olika människor vända honom ryggen, precis som fariséerna som såg Jesus utföra mirakel, t.ex. att väcka upp döda.
Och ditt enda exempel var från Bibeln, vilken inte är auktorativ på något vis.

Citat:
Jag försöker inte diktera det, bara etablera att det inte finns någon anledning att tillåta er diktera vad som är ondska.

Citat:
Nej, båda kan inte ha rätt eftersom man har olika läror. Man underkastar sig bara om man själv vill och om man själv anser att det är förnuftigt och trovärdigt.
Du slängde dig med den påstådda belöningen som om den var en anledning att underkasta sig. Fler erbjuder samma belöning, så hur vet man vem man ska följa? Jag tog bara upp det som ett exempel på hur vag och bristfällig din argumentation är.

Citat:
"oss väljusterade individer med lite egen hjärnkraft" utmärkt exempel på ad hominem.
Nej. En ad hominem är där jag påstår att min argumentation är rätt för att du är X, där X är det negativa jag dryftar. Nu skrev jag det jag skrev utöver argumentet, som du undvek att svara på då du istället valde att bli förnärmad ,fast du vet väl själv bäst var skon klämmer..
Citera
2014-04-03, 15:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Säger du ja, men det är knappast något alla är överens om, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in