2014-04-03, 12:26
Bannlyst
Efter att ha läst ett antal år av religion på universitetet, skulle jag säga att det starkaste skälet för att Gud skulle kunna finnas är för att den andra förklaringen om vår tillkomst är så oerhört svår för att inte säga omöjlig att sätta sig in i.

Det är helt enkelt enklare med Gud, jag är inte religiös alls.
Citera
2014-04-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och de som gjort det och tappat sin tro, vad säger det om din metod?

Inte alla blir övertygade, det är bibeln tydlig med. Inte ens när vissa människor vet att Gud existerar och vet vem han är och vet vad han vill, genom t.ex. övernaturliga underverk, inte ens då vill dom underordna sig Gud:

"Israeliter, lyssna på mina ord: Jesus från Nasaret, en man vars uppdrag Gud bekräftade inför er genom att låta honom utföra kraftgärningar och under och tecken mitt ibland er, som ni själva vet "(Apg 2:22 Bibel2000)

"Bland folket kom många till tro på honom, och de sade: ”Inte kan väl Messias göra fler tecken, när han kommer, än den här mannen har gjort?”"(Joh 7:31 Bibel2000)

"Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom.

Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort. Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: ”Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.
”" (Joh 11:45-48 Bibel2000)

Orsaken till att människor inte vill ta till sig Guds budskap är alltså inte för att man inte fått bevis på att han existerar, utan för att man inte vill ha med honom att göra på grund av t.ex. kraven som han ställer, eller t.ex. med fariséerna att dom inte ville förlora sina maktpositioner.

Man är självisk, egocentrerad, maktgalen och slav under sexuella perversiteter som i Sodom och Gomorra, eller andra orsaker som gör att man inte vill ha en rättvis, harmonisk och god värld, utan föredrar det onda, man vill vältra sig i det onda. Och detta kommer alltså inte att förändras när Gud blir uppenbar för alla människor:

"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet." (Mattteus 24:30 Bibel2000)

Då kommer människor istället att häda Gud för att dom själva inte har vänt om från sina onda gärningar:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.

Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar.
" (Upp 16:8-11 Bibel2000)

Men för dom som vänder om från sina onda gärningar väntar en fredlig och frisk värld på jorden utan sjukdomar och död:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk,

och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.
”(Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2014-04-03, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegernz
Efter att ha läst ett antal år av religion på universitetet, skulle jag säga att det starkaste skälet för att Gud skulle kunna finnas är för att den andra förklaringen om vår tillkomst är så oerhört svår för att inte säga omöjlig att sätta sig in i.

Att säga "VET inte" är mycket enklare än att trassla sig in i god-of-gaps-argumenter (när det rör sig om extrakosmiska, metafysiska spekulationer)

Sen kan man ju TRO på vad man vill.
Citera
2014-04-03, 12:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inte alla blir övertygade, det är bibeln tydlig med. Inte ens när vissa människor vet att Gud existerar och vet vem han är och vet vad han vill, genom t.ex. övernaturliga underverk, inte ens då vill dom underordna sig Gud:

Semantisk akrobatik omkring ordet "VET".

Citat:
Orsaken till att människor inte vill ta till sig Guds budskap är alltså inte för att man inte fått bevis på att han existerar, utan för att man inte vill ha med honom att göra på grund av t.ex. kraven som han ställer, eller t.ex. med fariséerna att dom inte ville förlora sina maktpositioner.

Eftersom detta är ett cirkelargument kan du inte konkludera nån "orsak" från det.

Citat:
Man är självisk, egocentrerad, maktgalen och slav under sexuella perversiteter som i Sodom och Gomorra, eller andra orsaker som gör att man inte vill ha en rättvis, harmonisk och god värld, utan föredrar det onda, man vill vältra sig i det onda. Och detta kommer alltså inte att förändras när Gud blir uppenbar för alla människor:

Och ytterligare ett cirkelargument.

Citat:
"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet." (Mattteus 24:30 Bibel2000)

Då kommer människor istället att häda Gud för att dom själva inte har vänt om från sina onda gärningar:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.

Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar.
" (Upp 16:8-11 Bibel2000)

Men för dom som vänder om från sina onda gärningar väntar en fredlig och frisk värld på jorden utan sjukdomar och död:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk,

och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.
”(Upp 21:3-4 Bibel2000)

Och en profetia som belägg. Hur anser du att detta är "bevis" för något?
Citera
2014-04-03, 12:37
Medlem
BlackJewels avatar
Det är ju ofta VAD människan gör av sin tro, som är de brännande skrärningspunkterna, som gjort det angeläget för vetenskap att ÖHT behöva beblanda sig - vore det inte hävdelsernas föraktliga strukturer med en hel del felslut så lamt bejakande.. skulle det ju aldrig ens uppstå behov att granska analysera och dra upp apologetism till skrank. Det är enbart därför det placerats i fakulteter, men det var förr det.. skulle scenrion av dåtida makabra kaliber utspela sig, skulle man snarare bygga feta metallstängsel så religion aldrig kom att sätta sig på universitet att med allt kvasi, kunna tituleras vetenskap.

Känslor och fighter av etnologisk härledning, är väl för fan inte vetenskap..

Det är äkta lojalitetsband och nepotism, så fått religion att gotta sig bredvid vetenskaplig framförhållning, inget annat.

Och alla vt vad aristokrati och intellektuell elitism är.. det har kontaktnät, jag-känner-den-och-den-och den.. tills det uppstår fast struktur, sådan fast lojalitetsstruktur har NOLL med vetenskaplig sans/heder, att göra - det har dock fått bli så.....

All ursprunglighet... orsak.. all faktisk destination för gud, eller vad som mässas ur bibeln eller koranen, hindu whatever goes around .. är totalt obefintligt, fragment av kulturbärande maktkoncept av hävdelse och högmod.. små lappar är vad man har.. och ur de lapparna (lol, finner vi vedskepelser av allvarligare grader..)

ursäkta men det är väldigt komiskt, man kan svårare låta bli att klämma in lol..

och som man så villigt fejkar klistrar och klipper och förfar med dessa t.ex kabbalistiska "numerologin" please.. det går under new-age.. att prata om "deschiffreringar av urkundernas, "vetenskapskvalitet" , men kreativ emfas är ju verktygen..

...hur skulle astrologer idag kunna skapa sig trovärdiga plattformar, utan datorernas interaktion då? idag fick jag höra att Hollywood har en uppgående trend i produktionen av s.k bibel-filmer...

.. men propagandamskineri är det ju inte... krävs inte att pumpa in stålar, för trovärdigheten ligger ju i spiritismen, den ensamt vägleder folk åt att "förstå" hur trovärdigt det är? utan en penny....
Senast redigerad av BlackJewel 2014-04-03 kl. 12:46.
Citera
2014-04-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
När det inte "hänger ihop" .. hänger det inte ihop simple because the lack of will and effort.. towards first step, building up an adeqate basic common sense of understandig WHAT IS.

Saken är att ni rtar avstamp från luddiga emotionellt förankrade konklusioner, enbart därför det kan, när det vill sig, vara väldigt svårt att förstå motivationen i t.ex det obligatorium det har utmynnat i, att behöva och tvingas tro er.. i så motto att t.o.m skatt behöver btalas för fluffandet av antaganden, det stämmer inte att det du presentrerar här är lite snällt och vagt.. det du pratar om har blivit hårdnackade normer, som tar i anspråk rätt stora summor.

Säg mig varför det kostar att be böner vid begravning, att dö är en existentiell ofrånkomlighet.. att födas.. ändå är det ett upphaussande utan dess like, med redan en dopklänning.. sätt DET i realtion till VAD du menade här, en skärva som sjunger i halleluja-kören .. men utan härledning till bland annat kostnaden/profiten som är så lagom baserat på känsla, det är en affirmation som inte har med tingens natur att göra, inte ens känslorna.

Hade du sagt solipsism eller exhibitionism, att söka gud för att vilja bli upphöjd, att ses som mer än en människa, hade jag kunnat förstå att du fångat någonting, här enbart urskuldar du att försöka finta bort maktstrukturen som kommit ur det du försöker framställa som lite oskyldigt _ är islam oskyldigt, är kristen fundamentalism en "spiritulitet"

knappast, vi pratar om BEGÄR, du också.

Ja men se där.. Han har kommit ut ur sitt skal.
Var medveten om att både gott och ont finns i världen. Ty denna värld har förlorat sig själv. Du tror inte jag själv ser detta? Detta skådespeleri... Präster som våldtar.. att det har skett, ens en gång borde ha fällt hela kyrkan.. men nej.. en ny dag gryr o du betalar skatt och folk går och ber till guden dessa präster säger sig stå under o nära.. Men vad gör det!? Vad har du med det att göra?! Vart går din egen väg?! Ska du bli ond och förkasta det som du har blivit välsignat med för att någon annan bar sig illa åt? Då tycker jag mer synd om dig än annat. Men du står ensam.. det förstår jag.. för jag står ensam.. inga gelikar hittar man i dagens samhälle ty alla är upptagna med att supa o knulla... Kanske inte alla då.. men poängen står. Frågan är vad du ska göra mitt i den här smeten.
Tycker du det är något fel att folk sjunger hallelujha-kören? Nej, det är något gott.. maktstrukturen kring detta som skapades i grunden för att skydda sången har blivit förvriden, vilket är den du attackerar och vilket jag inte försvarar.. Men sången försvarar jag.

Islam är inte oskyldigt och kristendomen är en del av spiritualiteten.. såsom allt är men i mina ögon är den inte mycket mer än ett företag dock är frågan mer komplicerad än så... Du kan inte generalisera.. då båda onda och goda saker har skett i religioners namn...
Nu vet jag att en del av det jag skrev här framkommer inte på det sättet jag skulle vilja och leder snarare till mer problem och frågor än svar, men det är ett komplicerat ämne vi har traskat in på..
Citera
2014-04-03, 12:48
Medlem
borojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
text

Vad är det som gör t.ex. koranen mindre sann än bibeln då? Att man ska lyssna på bibeln fastställs genom ett cirkelresonemang som är lika applicerbart på koranen som på bibeln. Angående profetior: om de hade något slags värde som bevis så antar jag att du tror på astrologi också?
Citera
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Ja men se där.. Han har kommit ut ur sitt skal.
Var medveten om att både gott och ont finns i världen. Ty denna värld har förlorat sig själv. Du tror inte jag själv ser detta? Detta skådespeleri... Präster som våldtar.. att det har skett, ens en gång borde ha fällt hela kyrkan.. men nej.. en ny dag gryr o du betalar skatt och folk går och ber till guden dessa präster säger sig stå under o nära.. Men vad gör det!? Vad har du med det att göra?! Vart går din egen väg?! Ska du bli ond och förkasta det som du har blivit välsignat med för att någon annan bar sig illa åt? Då tycker jag mer synd om dig än annat. Men du står ensam.. det förstår jag.. för jag står ensam.. inga gelikar hittar man i dagens samhälle ty alla är upptagna med att supa o knulla... Kanske inte alla då.. men poängen står. Frågan är vad du ska göra mitt i den här smeten.
Tycker du det är något fel att folk sjunger hallelujha-kören? Nej, det är något gott.. maktstrukturen kring detta som skapades i grunden för att skydda sången har blivit förvriden, vilket är den du attackerar och vilket jag inte försvarar.. Men sången försvarar jag.

Islam är inte oskyldigt och kristendomen är en del av spiritualiteten.. såsom allt är men i mina ögon är den inte mycket mer än ett företag dock är frågan mer komplicerad än så... Du kan inte generalisera.. då båda onda och goda saker har skett i religioners namn...
Nu vet jag att en del av det jag skrev här framkommer inte på det sättet jag skulle vilja och leder snarare till mer problem och frågor än svar, men det är ett komplicerat ämne vi har traskat in på..
Det är komplicerat, ja.

Det kan vi ta i hand på
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Ska du bli ond och förkasta det som du har blivit välsignat med för att någon annan bar sig illa åt?

Menar du "välsignat" i religiös betydelse?

Citat:

Förtydliga vad det egentligen är du syftar till med denna "sång", tack.
Citera
2014-04-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det är komplicerat, ja.

Det kan vi ta i hand på

Citera
2014-04-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst går det att ljuga "spirituellt" också.

Jag gissar att du syftar till "quantum-entaglement", men detta har hittills inte haft nån större betydelse för spiritualitets-konceptet.

Såsom .... ?

Naturligvis hängar allting ihop om vi förutsättar nån form av initiella villkor som grund. Men hur kommer spiritualitet in i bilden?

Så många frågor...

Första kommentaren: Nej, inte för dig själv...
Andra kommentaren: Inte för dig kanske..
Vetenskapliga bevis: Det kan vara allt från enklare saker till saker som quantum grejen som jag nämnde i exemplet..nu när du säger det.
Spiritualitet hänger ihop med allt levande... Vad har du för bild egentligen av detta? Den verkar jävligt bestämd...
Senast redigerad av Patrick Bateman 2014-04-03 kl. 12:59.
Citera
2014-04-03, 12:54
Medlem
Lasse-fars avatar
Det här är kanske mer metafysik än religion, men det finns något som kallas för det ontologiska gudsbeviset.

Enligt vårt gudsbegrepp är det omöjligt för oss att föreställa oss någonting mera fulländat eller mera fullkomligt än Gud. Om vi då antar att Gud inte existerar, skulle detta innebära en ofullkomlighet hos honom, nämligen det faktum att han inte existerar. Alltså kan vi föreställa oss någonting som är mer fulländat än Gud, nämligen något som har alla Guds egenskaper plus egenskapen att existera. Men detta strider mot begreppet Gud, som definitionsmässigt är det mest fullkomliga man kan föreställa sig. Alltså måste Gud existera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in