2014-04-02, 20:00
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
När drar man gränsen för att samhället blir "avancerat"? Många anser att vi ändå trots allt tagit rätt stora steg i rätt riktning vad gäller jämställdhet de senaste 30 åren. Huliganism är äldre än så.
Ingen gräns, utan snarare en skala.
Citera
2014-04-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
Många av dina exempel tycker jag mest handlar om klyschor, precis som det där med när otrevliga och empatilösa kvinnor tror att killar inte gillar dem för att "de är rädda för starka kvinnor".

Har aldrig direkt varit med om att manlig intuition skulle kallas för intelligens. Intuition är ju något helt annat än intelligens och det finns gott om män som jag har hört benämnas som intuitiva. Sedan är ju "kvinnlig intuition" ett specifikt begrepp i sig.

Samma sak när du sätter likhet mellan empati och " trygghet, stabilitet och omhändertagande" (?).

Intuition brukar man kalla en snabb idé kring något som man inte direkt kan bygga en logiskt förklaringsmodell på.
Finns dock många som anser att intuition bygger precis som vanligt resonerande logik på kunskap, erfarenhet, minne och intelligens. Bara kanske inte sådana man har direkt tillgång till i sitt aktiva tankeström.
En intuition kan således få sin förklaring vid senare skede.

Ett rätt lätt ex. är vår omedvetna förmåga läsa av kroppspråk hos folk utan att ens tänka aktivt kring det. Vi vet när någon är ledsen, förbannad, reserverad, ängslig utan att ha några direkta bevis.
Flera sånna "signaler" kan alltså ge oss en intuitiv ingivelse.

Hjärnforskning har visat att kvinnor har något lättare "läsa av" ansikten, samt minnas ansikten.
Där kan du ha förklaringen till begreppet "kvinnlig intuition".

Vi har en bättre förmåga till dessa saker, med det är alltså inte mer mumbojumbo än ex. mäns förmåga hitta i en stad. man skulle likväl kunna kalla en mans förmåga att direkt veta att hotellet ligger nog lite till höger här som "manlig intuition". Same shit alltså.
(Är jag i en främmande stad så krokar jag således omedelbart arm med närmsta snubbe jag känner, för då vet jag att jag kommer hem till hotellet och slipper irra runt i en stad halva natten. )
Citera
2014-04-03, 11:06
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Den s.k moderna mansrollen är ingen mansroll överhuvudtaget utan en feminiserad avvart som spridits av främst hipsters, feminister, journalister och annat löskefolk från den lilla marxistiska åsiktsmaffian som vill ha tolkningsföreträde på de flesta områden. Det handlar för dagens män om att hitta tillbaka till de eviga manliga värderingarna istället för att anpassa sig till henfjolletramset. Styrka, mod, sanning, rakryggat beteende och fysisk dominans är exempel på manliga kvaliteter.
Citera
2014-04-03, 11:39
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Styrka, mod, sanning, rakryggat beteende och fysisk dominans är exempel på manliga kvaliteter.
Som sagt, det finns även en biologisk dimension. Jag slängde in lite länkar i dina exempel; ta en titt på dem efter att du läst detta:

Citera
2014-04-03, 12:01
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Som sagt, det finns även en biologisk dimension. Jag slängde in lite länkar i dina exempel; ta en titt på dem efter att du läst detta:

Jo, jag är väl bekant med detta fenomen. Vet att jag sett länkar också på hur det på naturlig väg går att öka testosteronhalten. Ska kika och återkomma.
Citera
2014-04-03, 15:28
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi

Här är i alla fall en länk på temat hur man ökar testosteronhalten på naturlig väg.

http://touch.artofmanliness.com/all/2013-01-13-testosterone-week-intro#1
Citera
2014-04-03, 17:40
Medlem
Citat:
Den s.k moderna mansrollen är ingen mansroll överhuvudtaget utan en feminiserad avvart som spridits av främst hipsters, feminister, journalister och annat löskefolk från den lilla marxistiska åsiktsmaffian som vill ha tolkningsföreträde på de flesta områden. Det handlar för dagens män om att hitta tillbaka till de eviga manliga värderingarna istället för att anpassa sig till henfjolletramset. Styrka, mod, sanning, rakryggat beteende och fysisk dominans är exempel på manliga kvaliteter.

Det är tämligen vanligt att en man bortförklarar omoraliskt beteende hos sig själv eller hos andra män med att det är "naturligt". Givetvis måste man då kämpa för att denna del ska förpassas till historien genom att män premieras för annat beteende. Huliganism, våld och våldtäkter passar inte riktigt in i ett socialt samhälle som präglas av kraftigt ökande befolkning.

Sedan tycker jag nog att killar blivit bättre på styrka, mod, sanning och rakryggat beteende tack vare svenskt samhälle. De manligaste männen hittar man i norra Europa och kanske Kanada, resten tenderar att vifta med sin penis och förväntar sig därmed total underkastelse. Jag säger bara:
Nej tack till Putin och hans anhang.
Citera
2014-04-03, 17:47
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oinone
Det är tämligen vanligt att en man bortförklarar omoraliskt beteende hos sig själv eller hos andra män med att det är "naturligt". Givetvis måste man då kämpa för att denna del ska förpassas till historien genom att män premieras för annat beteende. Huliganism, våld och våldtäkter passar inte riktigt in i ett socialt samhälle som präglas av kraftigt ökande befolkning.

Sedan tycker jag nog att killar blivit bättre på styrka, mod, sanning och rakryggat beteende tack vare svenskt samhälle. De manligaste männen hittar man i norra Europa och kanske Kanada, resten tenderar att vifta med sin penis och förväntar sig därmed total underkastelse. Jag säger bara:
Nej tack till Putin och hans anhang.

Kan inte du förklara för mig varför våldsbrotten har ökat med flera hundra procent de senaste 30 åren samtidigt som feminismen under denna period upphöjts till statsideologi och genomsyrar all s.k "värdegrund"? Tycker du inte att det är intressant att de manliga dygder jag räknade upp har ersatts av kvinnliga värderingar bl.a i skolan samtidigt som våldet har ökat så kraftigt?
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-04-03 kl. 18:03. Anledning: Ord
Citera
2014-04-03, 18:16
Medlem
Citat:
Kan inte du förklara för mig varför våldsbrotten har ökat med flera hundra procent de senaste 30 åren samtidigt som feminismen under denna period upphöjts till statsideologi och genomsyrar all s.k "värdegrund"? Tycker du inte att det är intressant att de manliga dygder jag räknade upp har ersatts av kvinnliga värderingar bl.a i skolan och samtidigt har våldet ökat så kraftigt?

För det första så har inte våldsbrotten ökat med flera hundraprocent där emot anmälningsbenägenheten och definitionen för en mängd brott har blivit bredare. Vidare är våld också kopplat till socioekonomiska faktorer, och klasskillnaderna har ökat. Manliga akademiker som respekterar kvinnor (och andra etniciteter etc)är inte precis överrepresenterade gällande våldsbrott. Inte heller sk "hipsters" är vanliga våldsförövare. Vi har dessutom sedan 25 år tillbaka haft avsevärt öppnare gränser än tidigare så det har varit avsevärt lättare att begå ett brott i ett land och därefter fortsätta ostraffad till ett annat, dvs vi har också importerat en hel del våld.

Sedan anser ju inte jag att mod eller styrka är endast manligt utan minst lika mycket kvinnligt. Men jag hyser en stark misstanke om att du anser att kvinnliga värderingar är lite sämre än mäns värderingar varpå du försöker skylla de misslyckanden som skolan genomgår på kvinnor?
Personligen så anser jag att dels så beror det på ökade klasskillnader, barn med utbildade föräldrar klarar sig utmärkt, samt minskade resurser till skolan i kombination med en totalt usel definition på vad som är pedagogik.

Men visst kan vi skylla på kvinnor, det löser ju säkert en massa problem. Särskilt eftersom kvinnor är de som är mest överrepresenterade inom våldsbrott...
Citera
2014-04-03, 18:59
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
För det första så har inte våldsbrotten ökat med flera hundraprocent där emot anmälningsbenägenheten och definitionen för en mängd brott har blivit bredare. Vidare är våld också kopplat till socioekonomiska faktorer, och klasskillnaderna har ökat. Manliga akademiker som respekterar kvinnor (och andra etniciteter etc)är inte precis överrepresenterade gällande våldsbrott. Inte heller sk "hipsters" är vanliga våldsförövare. Vi har dessutom sedan 25 år tillbaka haft avsevärt öppnare gränser än tidigare så det har varit avsevärt lättare att begå ett brott i ett land och därefter fortsätta ostraffad till ett annat, dvs vi har också importerat en hel del våld.

Sedan anser ju inte jag att mod eller styrka är endast manligt utan minst lika mycket kvinnligt. Men jag hyser en stark misstanke om att du anser att kvinnliga värderingar är lite sämre än mäns värderingar varpå du försöker skylla de misslyckanden som skolan genomgår på kvinnor?
Personligen så anser jag att dels så beror det på ökade klasskillnader, barn med utbildade föräldrar klarar sig utmärkt, samt minskade resurser till skolan i kombination med en totalt usel definition på vad som är pedagogik.

Men visst kan vi skylla på kvinnor, det löser ju säkert en massa problem. Särskilt eftersom kvinnor är de som är mest överrepresenterade inom våldsbrott...

Det här var ju intressant. Är det inte feminister som brukar lipa över männens ökade våld nästintill vareviga dag i media, vilket du ju var korkad nog att antyda i din sista mening? Jag tycker mig minnas någon kvasistudie från feministhåll för inte så länge sen dessutom.

Men om du själv tror på dina standardbortförklaringar(trodde bara att dessa användes på invandrare) med "socioekonomiska faktorer" och ökad anmälningsbenägenhet så kanske du ska tipsa dina feministkompisar. Vad sägs om det?
Citera
2014-04-03, 19:29
Medlem
Rois avatar
Citat:
Jag anser att det är ett misslyckat recept att förvänta sig manlighet från kvinnor och kvinnlighet från män. Det är inte heller vad folk instinktivt respekterar.

Därför anser jag att det är i sin fulla ordning att lära pojkar att vara manliga, på samma sätt som jag ser det som nyttigt att lära kvinnor att vara kvinnliga. Inget av könen är sämre, eftersom de inte eftersträvar samma ideal.
Citera
2014-04-03, 20:21
Medlem
Bra trådstart.

Måste nog läsa Donovan. Rekommenderar Roy Baumeisters "Is there anything good about men?"
http://www.amazon.com/There-Anything-Good-About-Men/dp/019537410X

Bra bok, eftersom den fokuserar på mäns problem, inte män som ett problem.
Känner igen mycket av det som skrivits i denna tråd från denna bok.

Samhället håller på att förändra sig, industrisamhället håller på att försvinna och ersättas av ett service- och tjänstesamhälle. Det kräver att människor utbildar sig för att klara de nya kunskapskraven. Förr kunde en ung man gå ut direkt efter folkskolan, ner på bruket och få ett arbete. Hade han gått realen så kunde han få ett lägre tjänstemannajobb. Hans väg var utstakad. Lumpen, en kvinna att gifta sig med, 2 barn, pension, död. För kvinnor var det mer eller mindre nödvändigt att gifta sig, alternativet var att bli ungmö och det var ett socialt stigma. Och flickor gifte sig inom sin ekonomiska klass. Visst, det fanns en jävla massa nackdelar också. Men det var en ganska säker väg i livet, både för kvinnor och män.

Idag är bruket flyttat till Kina, det finns inga lågkvalificerade jobb, och de killar som inte fixar skolan är körda. Tjejerna vill inte ha dem. Frågan är om de ens själva vill ha tjejer, det finns ju dataspel.

De här unga männen som står utanför samhället riskerar att bli ett problem. Formar de subkulturer så kan de bli farliga. 30 åringar som sitter i mammas källare och spelar WoW är ju inte direkt farliga, men det finns ju hela skalan från mc-gäng upp till polititisk terrorism. De kommer riskerar att angripa samhället.

Förr i tiden gjorde man sig av med "mansöverskottet" genom att skicka ut dem i krig, på riktigt, inte WoW. Överblivna, bittra och aggressiva män, perfekt för soldater. Fundera förresten på deras kvinnosyn och varför soldater våldtar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in