2014-04-03, 10:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kan de tyda på det? De flesta huggen i ryggen tycks vara gjorda av en kvinna som hugger mot hjärtat på en person som rör sig.
Det förefaller mig osannolikt. Om de många huggen på baksidan skulle ha berott på att personen rörde på sig, borde något av dem ha spår av att ha träffat under målets rörelse. För en anatomiskt oskolad person sitter hjärtat vidare på framsidan av kroppen, och man försöker inte nå det med kniv bakifrån, medan en anatomiskt skolad person för det första vet att ett vapen med skålformad egg är oändamålsenligt för att ta sig mellan revbenen, och för det andra inte i första hand siktar på förmaksregionen.
Citera
2014-04-03, 10:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag skrev inte att det måste vara en kvinna. 20 kg i bänkpress tror jag inte på ett ögonblick, då skulle han inte klara sin fritidssyssla, airsoft. Och han skulle definitivt inte klara att bära en död människa.
Det är tungt och klumpigt att bära en död människa, så det finns det många som inte klarar. Det är därför som mordoffer ofta släpas på pressenningar, duschdraperier eller vad det nu må vara. Att släpa VB:s kropp klarar KJ galant.
Citera
2014-04-03, 10:18
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har inte hängt med sista tiden. Jag förstår att TO gjorde en stark insats i och med slutpläderingen, men att han egentligen inte presenterade några nyheter. När kommer domen och vad kan man dra för slutsatser av hovrättens agerande hittills? Betyder det nåt att KJ sitter kvar i häkte eller är det ett normalt förfarande oavsett hovrättens uppfattning i skuldfrågan?

Förlåt dessa dumma frågar, men det har blivit svårt att bilda sig en uppfattning nu när NSD mfl börjat ta betalt.
Citera
2014-04-03, 10:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det förefaller mig osannolikt. Om de många huggen på baksidan skulle ha berott på att personen rörde på sig, borde något av dem ha spår av att ha träffat under målets rörelse. För en anatomiskt oskolad person sitter hjärtat vidare på framsidan av kroppen, och man försöker inte nå det med kniv bakifrån, medan en anatomiskt skolad person för det första vet att ett vapen med skålformad egg är oändamålsenligt för att ta sig mellan revbenen, och för det andra inte i första hand siktar på förmaksregionen.
Om hjärtat sitter på vänster sida framifrån sitter det också på vänster sida bakifrån. Det behöver man inte vara anatomiskt skolad för att sluta sig till. Om man inte kommer åt framifrån därför att man är bakom, hugger man bakifrån.
Citera
2014-04-03, 10:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag skrev inte att det måste vara en kvinna. 20 kg i bänkpress tror jag inte på ett ögonblick, då skulle han inte klara sin fritidssyssla, airsoft. Och han skulle definitivt inte klara att bära en död människa.

Några hundra meter i en ryggsäck han släpar/bär på ryggen? Kanske i omgångar dessutom (tänkbar delförklaring till styckning). Visst gör han det - alla gånger. Inte minst i efterdyningar av ett adrenalinrus.
Citera
2014-04-03, 10:21
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har inte hängt med sista tiden. Jag förstår att TO gjorde en stark insats i och med slutpläderingen, men att han egentligen inte presenterade några nyheter. När kommer domen och vad kan man dra för slutsatser av hovrättens agerande hittills? Betyder det nåt att KJ sitter kvar i häkte eller är det ett normalt förfarande oavsett hovrättens uppfattning i skuldfrågan?

Förlåt dessa dumma frågar, men det har blivit svårt att bilda sig en uppfattning nu när NSD mfl börjat ta betalt.
Dom kommer 16 april. Alla verkar vara överens om att eftersom HR sagt att KJ skall sitta kvar i häktet så kommer han med mycket stor sannolikhet att dömas för minst dråp.
Citera
2014-04-03, 10:23
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har inte logiken trillat av vagnen här tror du, Quarrel ? Det här knivmordet ger i varje fall inte mig intrycket av ursinne, snarare utstuderat och väl avvägt.

Utstuderat vet jag inte. Kanske inte ens planerat utan något som gick överstyr i all hast. Utan något ursinne eller liknande. Tror varken KJ var förbannad/ilsken eller hade planerat mordet.
Citera
2014-04-03, 10:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är tungt och klumpigt att bära en död människa, så det finns det många som inte klarar. Det är därför som mordoffer ofta släpas på pressenningar, duschdraperier eller vad det nu må vara. Att släpa VB:s kropp klarar KJ galant.
Har du varit på FP2 och sett terrängen? Det har jag. Det är inte lätt att släpa en kropp på presenning, duschdraperi eller vad det nu må vara där. Och det lämnar garanterat spår, spår som i så fall inte upptäcktes.
Citera
2014-04-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
CP som bor tillsammans med sin Mamma och pappa på Artillerivägen 2* (*=5) är pojkvänn till JJ (KJs "syster") och hans mamma JP jobbar på:

Bode*s Begrav*ingsbyrå (*=n,n)
Kungsgat*n 1* (*=a,4 )

Både CP och JJ ser ut att vara någon sorts satanister.

CP använder ett annant namn på sin facebook nämligen Maximili*n Paas* (*=a,o)

Här är en bild av CP & JJ i satanist stilen daterat den 23 Februari 2013:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=455533321181401&set=pb.100001742112 053.-2207520000.1396481051.&type=3&theater

Satanist-swag — with SATAN. (bildtekst på facebook)

Kan det vara så att CP haft jobb på, eller tillgång till, mammans arbetsplats?

Både CP och JJ var med på festen i KJs sommarstuga vid Aldersjön den 18 Maj FUP 1249.

Angående festen som KJ bjöd henne till så skulle den vara vid Aldersjön utomhus och
på festen skulle även JJ, KP (KP är felstavat det borde vara CP)och MS.
Festen skulle vara helgen innan likdelarna hittades.

Här är en person som KJ skulle skydda med sitt liv, men varför VB? Motiv?
Citera
2014-04-03, 10:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Några hundra meter i en ryggsäck han släpar/bär på ryggen? Kanske i omgångar dessutom (tänkbar delförklaring till styckning). Visst gör han det - alla gånger. Inte minst i efterdyningar av ett adrenalinrus.
Kroppen vägde 33 kg. Mycket för en man som inte klarar 20 kg i bänkpress, för att inte tala om att lyfta ett ben som väger 8,8 kg genom en lucka 160 cm över marken.
Citera
2014-04-03, 10:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

Tidsutdräkten, några veckor, till dess dom meddelas är nog ett övertänkt taktiskt drag av hovrätten. Det ger KJ tid att reflektera och situationen att mogna i hans medvetande - och möjlighet för honom att i samråd med Thomas Olsson fundera över om det återstår något ännu oprövat att tillgripa för att förändra Kristoffers position till det bättre.
Citera
2014-04-03, 10:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
De gör jag, men det finns ett antal rättsutlåtanden, och det fanns ingen anledning att vara så oprecis. Vill du att vi ska diskutera dina frågeställningar är det upp till dig att vi kan göra det utan att tappa tid i onödan.

Man kommer ganska långt bra med att använda ungefär. Det här tycker jag är på gränsen mellan att överdriva spaningsläget och att faktiskt ge uppenbart felaktiga sakuppgifter. I all synnerhet som KJ käftar emot, och uppenbarligen har läst på om fluglarver.

Och varför har han det, egentligen? Den här passusen är intressant.

KJ är a) uppenbart förvånad över att få höra att det finns en tidsfästning för döden så nära när VB försvann. Det borde det uppenbarligen inte göra i hans värld. Och b) när nu förhörsledaren påstår att det gör det, så argumenterar han påtagligt sakkunnigt tillbaka. Det här är något han har läst på om. Varför? Man kan också konstatera att han, även om han har betydligt mer rätt än förhörsledaren, argmenterar för att öka osäkerheten i mätningen maximalt.

Jag får intrycket att KJ vet att kroppen under en tid efter döden har förvarats utom tillgång för spyflugor, och att detta har varit en del av en plan för att polisen ska tro att VB har dött senare än hon har.

Essensen i förhörsledarens påstående är dock att man enligt ett utlåtande vet när VB dog på timmen när, det är osanning och det var vad min fråga handlade om, om det är otillåtet att göra så.

Skit samma, i övrigt så är dina tankar om det här intressanta. Man kan ju fundera på hur KJ lyckades att förvara kroppen så som du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in