2014-04-03, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Nej det gjorde han inte. Troligtvis för att han insåg att det är troligare att experten som undersökt VB har rätt än att att en Flashbackare som läst FUP och på nätet har rätt.

Va det inte den här experten som ändrade sig?
Kanske minns fel.
Citera
2014-04-03, 08:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Va det inte den här experten som ändrade sig?
Kanske minns fel.
Jo just det han ændrede sig.
Senast redigerad av Theforeigner 2014-04-03 kl. 08:14.
Citera
2014-04-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Det är en sak jag har funderat över. Med tanke på att det måste vara väldigt besvärande för MB med familj att de har riktats misstankar om att delar av familjen kan ha med mordet att göra.

Varför har de inte begärt att polisen skulle göra en husrannsakan? Jag kan bara gå till mig själv. Om jag hade blivit misstänkt i ett sådant här fall. Skulle jag begära att de skulle göra en grundlig undersökning så att jag kunde bli rentvådd från alla misstankar.

Sitter man och ljuger i förhör som gäller en mordutredning, då är man nog måttligt intresserad av att ha polisen rännande omkring sig.
Citera
2014-04-03, 08:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur kan man på knivhugg se att de är gjorda av en kvinna?
Vem försöker hugga någon i hjärtat ryggvägen?
Huggens djup tyder på begränsad styrka. Den som försöker döda någon bakifrån.
Citera
2014-04-03, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är väldigt svårt att hugga någon i hjärtat bakifrån. Enklare att göra en dubbel pneumothorax och orsaka inre blödningar genom att hugga i mjälte. Varifrån får du att "hon" försöker hugga i hjärtat bakifrån?
Citera
2014-04-03, 09:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är väldigt svårt att hugga någon i hjärtat bakifrån. Enklare att göra en dubbel pneumothorax och orsaka inre blödningar genom att hugga i mjälte. Varifrån får du att "hon" försöker hugga i hjärtat bakifrån?
De flesta huggen i ryggen sitter strax till vänster om ryggraden, med en koncentration där en amatör tror att hjärtat sitter.
Citera
2014-04-03, 09:35
Medlem
Citat:

Är detta verkligen säkert? Såren har en rätt bra glipa. 0.4-0.6 cm samtidigt som de är upp till 1.9 cm breda. Skulle det inte kunna vara så att vapnet har en större "tvärsnittsarea" än vardagskniven och därmed är ganska svår att penetrera kött med.

Jag menar, ligger inte djupen någonstans mellan vad en vanlig person kan göra med en "skölp direkt från handeln" och en "kompetent slipat koniskt sådant verktyg".
Senast redigerad av lolifer 2014-04-03 kl. 09:37.
Citera
2014-04-03, 09:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
De flesta huggen i ryggen sitter strax till vänster om ryggraden, med en koncentration där en amatör tror att hjärtat sitter.

På vad sätt skulle detta tala mot Kristoffer menar du?

Dessutom är argument på temat att det var en fysiskt svagare person som högg (som då måste ha varit en kvinna?) märkliga med tanke på allt som påståtts om vilken sillmjölke Kristoffer är. Knappt 20 kg orkade han ju lyfta i bänkpress - eller hur var det?
Citera
2014-04-03, 09:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej det tror jag inte på, de borde rättsläkaren ha uppt¨ckt hur lätt som helst.

Och, igen igen, vi vet INTE något om att larverna var döda då de hittades på VBs torso och innsamlades, det är mer sannolikt att dom dödades rakt efter att dom insamlats iom att det är så man gjör, för att "fastfrysa" larvernas längd och därmed ålder på det eksakta tidspunkten då liket hittades.
Har man inte ihjäl larverna med en gång så väkser dom ju vidare och gjer därmed fel resulatat när man senare skal undersöka dom för att fastställa hur länge liket legat på fyndplatsen.
AL var inte där när larverna innsamlades, AL fick tom tillskickade, det finns angivet i antingen FUP eller i han TR förhör (kommer inte ihåg vilket eller om det var i båda delarna).

Mint teori är att VB, snabbt efter hon mördats, förvarats i kylrum, ett kylrum som är SÅ TÄTT att ingen spyfluga kan komma inn, och som är så kalt att förruttnelse stort sett inte börjat, men inte kallare änn ca 1-5 grader iom att om det var kallare/frys grader skulle det upptäckas av rättsläkaren.

Hennes torso är sedan flyttats till fyndplats2 ca den 16-18 Maj
VBs ben är sendan flyttats till fyndplats1 den 19 Maj (inga ägg eller larver på benen, och heller ingen förruttnelse + någon likstelhet i knäna )

Enligt tingsrättsdomen så var de döda vid fyndtillfället. Det står så i domen, det rimliga är väl att utgå ifrån den information som är offentlig?
Citera
2014-04-03, 10:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här jävla utlåtandet som förhörsledaren talar om. Jag trodde i min enfald att du följde tråden och att du förstod vad som diskuterades.
De gör jag, men det finns ett antal rättsutlåtanden, och det fanns ingen anledning att vara så oprecis. Vill du att vi ska diskutera dina frågeställningar är det upp till dig att vi kan göra det utan att tappa tid i onödan.
Citat:
Citat;

F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…

Slut citat.
Man kommer ganska långt bra med att använda ungefär. Det här tycker jag är på gränsen mellan att överdriva spaningsläget och att faktiskt ge uppenbart felaktiga sakuppgifter. I all synnerhet som KJ käftar emot, och uppenbarligen har läst på om fluglarver.

Och varför har han det, egentligen? Den här passusen är intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av FUP, sid 2006
F: Du vet ju att hon…hon har ju…hon har ju dött runt…
H: Jaa.
F: …vid den här tidpunkten?
H: Va?
F: Hon har ju dött ungefär vid den här tidpunkten?
H: Hur vet ni det?
F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…
H: Nog för att det jag…
F: …vid den här tidpunkten.
H: …det jag läst…
F: Ungefär alltså.
H: Ja, det jag har lärt mig från…eller det är endast det jag har sett och då säger de den 4, 5,
6…någonstans där. Det handlar inte om timmar, utan det handlar om dagar som man inte
vet…och jag satt precis och läste om…faktiskt det i ett av de här Illustrerad vetenskap på ett
amerikanskt …….. och det…hur man framställer dödsorsak. Där så var det att liksom man
kollar hur …hur mogna så här fluglarverna är och sånt som läggs i kroppen.
F2: Det är ju den tekniken som används världen över.
H: Ja, och den kan inte pinpunkta timmar, utan den pin…den kan säga typ mellan de här
dagarna, så… Och det där…där har…där är det lite fel att du säger att hon dog då.
F: Nej, exakt på minuten har jag ju inte sagt, men det är ungefär vid den här tidpunkten eller
vid den här tidpunkten, så är det……………….. Sen kan det vara plus minus …….. ett antal
timmar.
H: Dagar.
KJ är a) uppenbart förvånad över att få höra att det finns en tidsfästning för döden så nära när VB försvann. Det borde det uppenbarligen inte göra i hans värld. Och b) när nu förhörsledaren påstår att det gör det, så argumenterar han påtagligt sakkunnigt tillbaka. Det här är något han har läst på om. Varför? Man kan också konstatera att han, även om han har betydligt mer rätt än förhörsledaren, argmenterar för att öka osäkerheten i mätningen maximalt.

Jag får intrycket att KJ vet att kroppen under en tid efter döden har förvarats utom tillgång för spyflugor, och att detta har varit en del av en plan för att polisen ska tro att VB har dött senare än hon har.
Citera
2014-04-03, 10:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Hur kan de tyda på det? De flesta huggen i ryggen tycks vara gjorda av en kvinna som hugger mot hjärtat på en person som rör sig. Avslutande huggen i brösten tycks vara gjorda med ett mer ändamålsenligt vapen. Låter för mig som ursinne.

Har inte logiken trillat av vagnen här tror du, Quarrel ? Det här knivmordet ger i varje fall inte mig intrycket av ursinne, snarare utstuderat och väl avvägt.
Citera
2014-04-03, 10:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
På vad sätt skulle detta tala mot Kristoffer menar du?

Dessutom är argument på temat att det var en fysiskt svagare person som högg (som då måste ha varit en kvinna?) märkliga med tanke på allt som påståtts om vilken sillmjölke Kristoffer är. Knappt 20 kg orkade han ju lyfta i bänkpress - eller hur var det?
Jag skrev inte att det måste vara en kvinna. 20 kg i bänkpress tror jag inte på ett ögonblick, då skulle han inte klara sin fritidssyssla, airsoft. Och han skulle definitivt inte klara att bära en död människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in