Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Det här jävla utlåtandet som förhörsledaren talar om. Jag trodde i min enfald att du följde tråden och att du förstod vad som diskuterades.
De gör jag, men det finns ett antal rättsutlåtanden, och det fanns ingen anledning att vara så oprecis. Vill du att vi ska diskutera dina frågeställningar är det upp till dig att vi kan göra det utan att tappa tid i onödan.
Citat:
Citat;
F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…
Slut citat.
Man kommer ganska långt bra med att använda ungefär. Det här tycker jag är på gränsen mellan att överdriva spaningsläget och att faktiskt ge uppenbart felaktiga sakuppgifter. I all synnerhet som KJ käftar emot, och uppenbarligen har läst på om fluglarver.
Och varför har han det, egentligen? Den här passusen är intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, sid 2006
F: Du vet ju att hon…hon har ju…hon har ju dött runt…
H: Jaa.
F: …vid den här tidpunkten?
H: Va?
F: Hon har ju dött ungefär vid den här tidpunkten?
H: Hur vet ni det?
F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…
H: Nog för att det jag…
F: …vid den här tidpunkten.
H: …det jag läst…
F: Ungefär alltså.
H: Ja, det jag har lärt mig från…eller det är endast det jag har sett och då säger de den 4, 5,
6…någonstans där. Det handlar inte om timmar, utan det handlar om dagar som man inte
vet…och jag satt precis och läste om…faktiskt det i ett av de här Illustrerad vetenskap på ett
amerikanskt …….. och det…hur man framställer dödsorsak. Där så var det att liksom man
kollar hur …hur mogna så här fluglarverna är och sånt som läggs i kroppen.
F2: Det är ju den tekniken som används världen över.
H: Ja, och den kan inte pinpunkta timmar, utan den pin…den kan säga typ mellan de här
dagarna, så… Och det där…där har…där är det lite fel att du säger att hon dog då.
F: Nej, exakt på minuten har jag ju inte sagt, men det är ungefär vid den här tidpunkten eller
vid den här tidpunkten, så är det……………….. Sen kan det vara plus minus …….. ett antal
timmar.
H: Dagar.
KJ är a) uppenbart förvånad över att få höra att det finns en tidsfästning för döden så nära när VB försvann. Det borde det uppenbarligen inte göra i hans värld. Och b) när nu förhörsledaren påstår att det gör det, så argumenterar han påtagligt sakkunnigt tillbaka. Det här är något han har läst på om. Varför? Man kan också konstatera att han, även om han har betydligt mer rätt än förhörsledaren, argmenterar för att öka osäkerheten i mätningen maximalt.
Jag får intrycket att KJ vet att kroppen under en tid efter döden har förvarats utom tillgång för spyflugor, och att detta har varit en del av en plan för att polisen ska tro att VB har dött senare än hon har.