2014-04-01, 12:32
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Var inte Filter med och sponsrade podcasten var några veckor sedan? Var väl någon kampanj med vinglas och vinöppnare, eller var det ett annat magasin?

Nope, det var tidiningen Icon.

http://kampanj.bonniertidskrifter.se/Icon/externa/AlexSigge/
Citera
2014-04-01, 14:15
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Hur kommer det sig att du ständigt fortsätter att lyssna på podcasten

Den svenska poddvärlden är så liten, och jag pallar inte lyssna på engelska, så jag lyssnar på allt svenskt som inte är enbart dåligt. Jag har en vana att alltid lyssna på nåt när jag cyklar, går eller joggar, så jag behöver några timmar i veckan.

Sen ang. jämförelsen med filip och fredrik, det jag skrev om att jag inte tror A&S har lika lång "brinntid" som F&F betyder inte att jag tycker F&F är i toppform just nu, det är klart det börjar gå lite på rutin efter flera år. Men jag tror F&Fs ändå kunnat hålla liv i maskineriet så lång tid tack vare sin unika personkemi, att de är kompisar på riktigt, känner varann utan och innan, har gemensam referensram osv - de är enormt samspelta och kan koka soppa på en spik i större utsträckning än A&S, och de har hjärta och nyfikenhet. Därför har jag svårt att tro att Alex och Sigges podd kommer klara av att hålla en hyfsad nivå i längden, precis som Triumf hade svårt att hålla uppe Värvet mer än 1,5 år innan folk började ledsna.
Citera
2014-04-01, 18:01
Medlem
bangis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Den svenska poddvärlden är så liten, och jag pallar inte lyssna på engelska, så jag lyssnar på allt svenskt som inte är enbart dåligt. Jag har en vana att alltid lyssna på nåt när jag cyklar, går eller joggar, så jag behöver några timmar i veckan.

Sen ang. jämförelsen med filip och fredrik, det jag skrev om att jag inte tror A&S har lika lång "brinntid" som F&F betyder inte att jag tycker F&F är i toppform just nu, det är klart det börjar gå lite på rutin efter flera år. Men jag tror F&Fs ändå kunnat hålla liv i maskineriet så lång tid tack vare sin unika personkemi, att de är kompisar på riktigt, känner varann utan och innan, har gemensam referensram osv - de är enormt samspelta och kan koka soppa på en spik i större utsträckning än A&S, och de har hjärta och nyfikenhet. Därför har jag svårt att tro att Alex och Sigges podd kommer klara av att hålla en hyfsad nivå i längden, precis som Triumf hade svårt att hålla uppe Värvet mer än 1,5 år innan folk började ledsna.

FoF har ju även en mer etablerad fanbase, kan ha något med det att göra att deras pod brinner och brinner. Tycker Alex och Sigge står sig fantastiskt bra fortfarande. Skulle tom vilja påstå att kvaliten har varit lika hög sedan start. Detta tycker jag inte FoF har lyckats med, de har faktiskt dippat ett par perioder (vilket givetvis inte är konstigt.)

OT,
I avsnitt 12 så pratar Sigge om problematiken i reportage i tidningar som tex filter och att journalisten alltid hänger så länge med intervjuobjetet att de blir "kompisar" och det därför alltid blir en hyllning. Kul sammanträffande! Kanske ville filter redaktionen sätta honom på plats.....
Artikeln är ju annars ett journalistiskt övertramp och jag hoppas marcus joons får svårt att intervjua fler mediamän i framtiden.
Mvh, sherlock holmes.
Citera
2014-04-01, 21:42
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Den enda som gjort bort sig här är Sigge.

Ibland blir du förbaskat tramsig och det här verkar vara ett sådant tillfälle.

Mycket tyder på att Sigge inte fick läsa sina citat innan tidningen gick i tryck. Menar du att det är en helt oviktig detalj?

Och wallraffning har ingenting med den här typen av reportage att göra.

Skärp dig!
Citera
2014-04-01, 22:16
Medlem
Nu har jag också hunnit lyssna (ligger två avsnitt efter eftersom jag tappat sugen lite och spolade fram till detta) och läst det som finns att få tag på lätt på nätet, dvs filters svar på podden och Sigges svar på filters svar på podden + hans twitter. Så med reservation för att inte ha läst själva artikeln så är jag nog team Sigge här. Journalisten kan såklart göra som han vill men visst verkar det som han vilselett Sigge på ett oschysst sätt. Tycker inte att detta är ett låter som ett fall av "målet helgar medlen" heller.

Men beskrivningen av podden stämde ju och visst fasen är Sigge och Alex narcissister, men löjligt att patologisera.
Citera
2014-04-01, 22:28
Medlem
Neonights avatar
Citat:

Du måste börja lyssna på engelskspråkiga podcasts. Svenska poddar klipper för mycket och det luktar alltid lite radio-produktion över hela skiten.
Citera
2014-04-02, 00:52
Medlem
Fattar inte varför dom ska så ogenuint vurma för varje sponsor. Förstår dom inte att det aldrig bra att framstå som beräknad, tillgjord och falsk. Sedan behöver man ju inte vara så nonchalant som fof. Sigge lyssnar väl tillräckligt på amerikanska podcasts som drar in miljoner för att fatta hur det ska låta. "Då tar vi en reklampaus *Läser upp med inlevelse* välkomna tillbaka"

Sedan är det ju helt sjukt hur dom inte fattar att alla som lyssnar på podcasten avskyr IF pga deras jävla tjat o fjäskande för dom. Antingen var helt öppna med det "vi får en jävla massa pengar från dom därför älskar vi if" eller...var professionella o läs upp ett neutralt men uttåtriktat reklammanus. Dom nämner jämt att if är så schyssta som inte ger dom manus...är det konstigt? Ni slickar ju deras röv i varje avsnitt.då behövs inget manus eftersom ni...fullständigt...går i borgen med erat egna förtroende som ni byggt upp till era fans
Senast redigerad av yamabamaobama 2014-04-02 kl. 01:01.
Citera
2014-04-02, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yamabamaobama
Fattar inte varför dom ska så ogenuint vurma för varje sponsor. Förstår dom inte att det aldrig bra att framstå som beräknad, tillgjord och falsk. Sedan behöver man ju inte vara så nonchalant som fof. Sigge lyssnar väl tillräckligt på amerikanska podcasts som drar in miljoner för att fatta hur det ska låta. "Då tar vi en reklampaus *Läser upp med inlevelse* välkomna tillbaka"

Sedan är det ju helt sjukt hur dom inte fattar att alla som lyssnar på podcasten avskyr IF pga deras jävla tjat o fjäskande för dom. Antingen var helt öppna med det "vi får en jävla massa pengar från dom därför älskar vi if" eller...var professionella o läs upp ett neutralt men uttåtriktat reklammanus. Dom nämner jämt att if är så schyssta som inte ger dom manus...är det konstigt? Ni slickar ju deras röv i varje avsnitt.då behövs inget manus eftersom ni...fullständigt...går i borgen med erat egna förtroende som ni byggt upp till era fans

En reklampaus i podcasten skulle folk spola förbi vilket sannolikt skulle innebära lägre sponsorintäkter och då båda gillar pengar är det knappast ett alternativ.

Att de inte alltid följer ett manus när det gäller företaget If är förmodligen för att de istället har ett avtal som är i stil med att de kan prata om vad de vill förutsatt att det har med företaget att göra och att det upptar x antal sekunder/minuter av varje avsnitt. Då blir det någon konversation om när Sigge ignorerade receptionisten på Ifs kontor istället för en text som läses upp om deras senaste kampanj för att sälja försäkringar.

En bra lösning tänker de kanske, då de kan kombinera det obligatoriska sponsorsnacket med att vara roliga, men det hela faller ju lite när man inser att de gör det med tusenlappar som åker ner i plånboken framför ögonen. Frågan är vad som egentligen är bäst för lyssnarna - att sponsorsnacket döljs som vanligt innehåll eller att det är supertydligt vad som är sponsorgrejer och vad som inte är det.

Jag kan personligen tycka att den anti-reklam-hysterin som råder i Sverige kring allt som är mer kommersiellt än Sveriges Television är något löjlig - hellre en gratis podcast med lite reklam i än en podcast som kostar pengar eller inte existerar över huvud taget. Dock kan man ju tycka att podcasten borde vara så gynnsam för deras personer i övrigt - varken Älska Mig eller deras kommande scenshow skulle sannolikt blivit av, eller i varje så lyckad, utan podcasten och Sigges kommande bok lär säljas i betydligt fler exemplar som följd (hans misslyckande att manipulera Filter-artikeln till trots) - att man borde kunde skippa reklamen helt för att gynna lyssnarna.
Citera
2014-04-02, 09:53
Medlem
mrtowlies avatar
Jag har inget emot reklam i podcasts - de är ju till sist gratis att lyssna på. Däremot har svenska pods (A&S och F&F tänker jag på) tagit en lite väl omständig väg. Dealet är tydligen att de ska "tala väl" om produkten några gånger vilket leder till dessa fåniga utläggningar om IF, parkeringsappar och allt möjligt.

Uppenbarligen funkar det utmärkt för amerikanska podcasts att inleda med ett reklamavsnitt samt ev. ha ett i mitten av podden. Räcker bra så.
Citera
2014-04-02, 12:54
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag har inget emot reklam i podcasts - de är ju till sist gratis att lyssna på. Däremot har svenska pods (A&S och F&F tänker jag på) tagit en lite väl omständig väg. Dealet är tydligen att de ska "tala väl" om produkten några gånger vilket leder till dessa fåniga utläggningar om IF, parkeringsappar och allt möjligt.

Uppenbarligen funkar det utmärkt för amerikanska podcasts att inleda med ett reklamavsnitt samt ev. ha ett i mitten av podden. Räcker bra så.

Fast...det är ju precis så som F&F gör i sin podcast till skillnad från A&S som hela tiden försöker "baka in" sitt sponsorsnack i sina samtal

F&F är väldigt bra på att dela sponsorsnack från resten av podcasten imo
Citera
2014-04-02, 13:10
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Fast...det är ju precis så som F&F gör i sin podcast till skillnad från A&S som hela tiden försöker "baka in" sitt sponsorsnack i sina samtal

F&F är väldigt bra på att dela sponsorsnack från resten av podcasten imo

jo du har nog rätt, var ett tag sen jag lyssnade på FF. Tycker det blir irriterande i längden A&S försöker göra underhållning av sponsen. I början hade jag inga problem med snacket om IF då det gjorde det på ett kul sätt, men nu orkar jag inte höra ett "tack IF" igen.
Citera
2014-04-02, 13:12
Medlem
SearchAndFinds avatar
Haha, nu är egna vinet släppt med. Oväntat. Ganska riskabelt, tror att folk börjat att tröttna på dem och att då bara fortsätta mata ut produkter och föreställningar de ska få oss vanligt folk att köpa borde irritera mer än roa. Undrar om de själva har insikten om att det är nu som de står på toppen av karriären och att det är därför de mjölkar så förbannat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in