Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-23, 16:34
  #3433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Näväl, det är vad det är. Ibland blir det lätt skämmigt och ibland är det faktiskt helt ok. Jag tycker dock de borde utöka dosen samhällskritik / omvärdsanalys och minska filiosoferandet / snack om "livet".

Visst är det så. Jag vill inte att Sigge ska lägga av helt med sina filosofiska utläggningar och teorier, även om en teori är lite halvdålig så kan jag uppskatta den om podcasten består av annat också. De två senaste avsnitten är dock som en monolog av Sigge där han klämmer ur sig filosofiska teorier och insikter som inte ens imponerar på gymnasienivå.

Ge mig den delen också men blanda gärna in det med roliga analyser av samhället, politiken, media, konst, inrikes och utrikes blandat med lite mer personliga inslag och inblickar i deras vardag.
Citera
2015-03-23, 17:54
  #3434
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Visst är det så. Sigges mellanmjölksfilosofi kombinerat med Alex "oerhörda" transparens och cynismer går uppenbarligen hem då de har 500K lyssnare. Jag tror det kittlar svensken, detta minst filosofiska, minst drömmande och mest inneslutna av folk att få en dos "tänka utanför ramarna" varje vecka men på ett plan de förstår. Som den där "svåra" konstnären som sitter på efterfesten och levererar lättsmälta filosofiska teorier han vet funkar med brudarna.

Näväl, det är vad det är. Ibland blir det lätt skämmigt och ibland är det faktiskt helt ok. Jag tycker dock de borde utöka dosen samhällskritik / omvärdsanalys och minska filiosoferandet / snack om "livet".

Eg berör du det intressantaste. VARFÖR podden är så populär.
Har en tanke om detta. När det gäller Alex så tar han alltid upp något som är TABU speciellt för en ung man eller kvinna. Det har han fått på köpet i sin terapi, troligen, och sen kommersialiserat på ett (ganska) underhållande sätt.
Ett salt i en tid då alla vill vara passande och PK, utom vi på FB förståss, som hatar sånt.
Citera
2015-03-23, 18:00
  #3435
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Är du en av dem som även hyllar avsnitten på instagram och facebook?

Inte alls, men jag gillar honom starkt, så är det bara. Jag tycker att han håller en hög klass och finner det underhållande att lyssna på honom. Sen har jag kritiserat podcasten en del tidigare i den här tråden, det finns mycket som den saknar, men i stora delar är den bra. Jag skulle vilja påstå att de bryter ny mark emellanåt och det är spännande att följa (jag må ha fel gällande denna punkt men det är så jag upplever det).

Innan du börjar använda whocoa mig så kan du ta reda på fakta, det är bara otrevligt att kommunicera med dig annars.
Citera
2015-03-23, 18:11
  #3436
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Eg berör du det intressantaste. VARFÖR podden är så populär.
Har en tanke om detta. När det gäller Alex så tar han alltid upp något som är TABU speciellt för en ung man eller kvinna. Det har han fått på köpet i sin terapi, troligen, och sen kommersialiserat på ett (ganska) underhållande sätt.
Ett salt i en tid då alla vill vara passande och PK, utom vi på FB förståss, som hatar sånt.

Ge gärna ett par exempel så jag/vi förstår vad du menar!

Många faktorer som gör podden så populär. Att F&F gick över till engelska skyfflade nog över 100-200K lyssnare till A&S - folk som endast lyssnade på F&F och sedan var tvungna att se sig om efter något annat och testade A&S som låg tvåa. Att de hållit på sedan urminnes tider från då (det svenska) utbudet var skralt har skapat en lojal lyssnarskara som bara växer.

A&S går ju rakt in i hjärtat hos 30-plussaren, gärna nybliven förälder och som har livsångest av varierande grad (vem fan har inte det). Goda förberedelser, materialet framfört i ett lugnt och trivsamt tempo kryddat med lite kändisbetraktelser och ordet "knulla" lite fnissigt inslängt här och var så är succén ett faktum.

Jag kan förstå de som avfärdar podden lika väl som de som gillar den. Personligen är jag inte lika kåt på den som jag var tidigare, tycker den skiftar för mycket i kvalitet numera men jag föredrar den ändå framför tex Alla mina kamrater eller andra pods med "sköna dudes som snackar skit runt en mikrofon". De duger på sin höjd som bakgrundsunderhållning. A&S lyssnar jag aktivt på.

Ska dock nämna att jag ej tagit in hela utbudet som numera finns samt under inga omständigheter kommer lyssna på en podcast som framförs av kvinnor.
__________________
Senast redigerad av mrtowlie 2015-03-23 kl. 18:15.
Citera
2015-03-23, 18:34
  #3437
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ge gärna ett par exempel så jag/vi förstår vad du menar!


Han tar upp sina tillkortakommanden, sin mörka sidor, sin ångest, sin rädsla, hur han gör bort sig, hur fåfäng han är. Och inte minst sitt ständiga behov av bekrätelse. Han våga och vill vara skamlös i detta. DET ÄR TABU.

Folk vill prata om Hur duktiga dom är, Hur mycket dom vet, Hur suveräna dom är, Hur bra det går för dom.
Fråga valfri person hur den mår och den svarar (utan att känna efter) BRA.
Citera
2015-03-26, 22:41
  #3438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Men din blåsta dumfan. Inser du inte att varjr litet segment i podden är regisserat och planerat i förväg. De flesta historier är påhittade eller saltade.
Jo jag inser mycket väl att podden är välplanerad eftersom det lyser igenom. Men det betyder inte att jag är blind för nyanser. Att Sigge hittat en app han tänkt använda i podden betyder väl inte att de hittar på ett segment där Alex inte känner till appen. Om de ville använda den båda två så hade de väl bara sagt det. Det är ju ofta så att de väntar med att avslöja något tills de spelar in podcasten för att den andre personen ska reagera, eller så tycker de väl bara att det blir bättre.

Du har alltså insett att podden genomförs med viss eftertanke bakom avsnitten.
Du drar slutsatsen att allt som sägs är lögn.
Varför inte bara använda förnuftet och bedöma människor som att de fungerar ungefär som du själv?
Citera
2015-03-27, 04:57
  #3439
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ge gärna ett par exempel så jag/vi förstår vad du menar!

Ska dock nämna att jag ej tagit in hela utbudet som numera finns samt under inga omständigheter kommer lyssna på en podcast som framförs av kvinnor.

Två fnittertjjejs pod har jag lyssnat på så länge jag stått, en anledning var att jag känt den enas morsa. Men inte ens det hjlpte.
Min fru kan däremot inte lyssna på A&S. Tycker bara att dom är fåniga killar. Men kan tåla en koncentrera referat av den. A&S en pod för män och av män?

En nya skola inom media och pod med känslomässigt innehåll. Bra. Då blir det fyliigare. Och dom har en sanningslidelse som imponerar. Sen kommer det märkliga är att många här inte verkar tro på just sanningshalten. Det säger mig nästan enbart något om den lyssnares inkapacitet.

Att dom sen är knppa eller inte förändrar inte den saken. Det är det jag också gillar med FB, många sanningar kan sägas här, Högt till tak (Fast inte igår. Då jag blev censurerad när jag kastade fram tanken att tyske piloten gjorde en självmord/mord. Nu är det allmängods också i PK media!!)
Citera
2015-03-29, 13:31
  #3440
Medlem
Offtopic nu, men vet någon vilket episode av Million Dollar Listing Fredrik Eklund gifter sig i? Eller har det inte sänds än?
Citera
2015-04-02, 14:16
  #3441
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdahl
Offtopic nu, men vet någon vilket episode av Million Dollar Listing Fredrik Eklund gifter sig i? Eller har det inte sänds än?
Season 2 / Episode 11
Citera
2015-04-03, 02:20
  #3442
Medlem
Någon som vet vad dom tjänar på podden? Jag hörde att "Arkiv samtal" med 70 000 lyssnare tjänade 15 000 SEK. Enligt A. Schulman har de runt 500 000 lyssnare, vilket bör betyda att de tjänar minst 107 142 SEK. Sen har dom dessutom flera sponsorer per avsnitt..

Jag själv brukar lyssna på deras pod, men är den verkligen så bra? Själv tror jag att jag lyssnar mest för att det inte finns så många andra stora podcasts..
Citera
2015-04-03, 09:45
  #3443
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
Någon som vet vad dom tjänar på podden? Jag hörde att "Arkiv samtal" med 70 000 lyssnare tjänade 15 000 SEK. Enligt A. Schulman har de runt 500 000 lyssnare, vilket bör betyda att de tjänar minst 107 142 SEK. Sen har dom dessutom flera sponsorer per avsnitt..

Jag själv brukar lyssna på deras pod, men är den verkligen så bra? Själv tror jag att jag lyssnar mest för att det inte finns så många andra stora podcasts..
Skulle arkiv samtal tjäna 15000 per avsnitt eller ens i månaden?
Låter otroligt. Var har du läst det?
Citera
2015-04-03, 10:52
  #3444
Medlem
Herr Bökbergs avatar
edit
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback