2014-04-02, 12:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
KJ säger själv att han alltid låser bilen. Fram till det att han försäger sig om blodet i bagageutrymmet. DÅ och först då ändrar han betydelsen med "alltid" till "Alltid när han hade leksaksgevären i bilen"

Så skit i vittnena. KJ säger det själv. Anpassar sedan svaret efter nya uppgifter framkommit. Ganska vanligt beteende hos skyldiga brottslingar.
Sedan fick KJ ett klassiskt bryt ala Fredrik i Marina-fallet. Fast i KJ:s fall var det när KJ blev "oskyldigt" anklagad för att ha avlivat/styckat sin hund och Fredriks moderna klassiker "Bryt, nu bryter vi per omgående" när han blev konfronterad med nya uppgifter.
Liknande beteende, fast i olika kontext.

Det är bra när man från åklagarsidan kan välja när man vill tro på lögnhalsen, det är åklagarens rätt, men inte går det att dra några slutsatser av det tycker jag.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Faktum är att MB ljugit i förhör som gäller en mordutredning. Hur jävla många kommer undan med det utan att utredas vidare.
Väldigt många. Det beror helt på vad det ljugs om.
Citera
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Faktum är att MB ljugit i förhör som gäller en mordutredning. Hur jävla många kommer undan med det utan att utredas vidare.
Han utredes vidare. Fler förhör med MB, förhör av anhöriga och vänner, undersökning av mobil och span under några dagar.
Citera
2014-04-02, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att jag skulle kunna leva med någon som har styckmördat någon som jag önskar livet ur, och ännu hellre med någon som styckat någon som jag har mördat.

Har du verkligen tänkt igenom detta? Tycker du att otrohet är ett värre brott än styckmord? Varför hetsa upp sig över lite sex om du inte har problem med styckmord?
Citera
2014-04-02, 12:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Har du verkligen tänkt igenom detta? Tycker du att otrohet är ett värre brott än styckmord? Varför hetsa upp sig över lite sex om du inte har problem med styckmord?

Det handlar kanske om känslor och gemenskap i två olika häraden?
Citera
2014-04-02, 12:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
De flesta kan ha överseende med att partnern är otrogen hur förbannad och sviken man än känner sig. Men hur många i den här tråden skulle ha överseende med att maken mördar och styckar en ung kvinna? Är otrohet ett värre brott som sonas av ett styckmord? Jag förstår inte hur en del tänker. Hur många skulle ge en otrogen styckmördare falskt alibi? Inte jag i alla fall.
De tänker så här: Otrogen -> omoralisk -> ond -> gärningsman. Stoppa gärna in ett psykopat före eller efter ond också.

Det intellektuella innehållet i den tankekedjan är naturligtvis synnerligen begränsat. Men envar tänker efter sina förutsättningar.
Citera
2014-04-02, 12:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är bra när man från åklagarsidan kan välja när man vill tro på lögnhalsen, det är åklagarens rätt, men inte går det att dra några slutsatser av det tycker jag.

Det kan man väl göra om det kan göras sannolikt att en uppgift är lämnad under förhållanden då personen saknar skäl att ljuga.

Om uppgiften sen backas upp av flera vittnen blir det ju bara än mer kassaskåpssäkert.

Jag håller med brain-level f.ö. Det finns absolut saker och ting i den här utredningen som man kan ifrågasätta om man vill. Men kristofferianernas maniska försök att ifrågasätta ALLTING som är besvärande för Kristoffer är lika orimliga som löjliga. Man måste förstå att det går att hitta på teoretiska invändningar och teoretiskt möjliga alternativförklaringar till nästan vad som helst. Det betyder inte att man motbevisat något eller ens skapat rimligt tvivel på att det är sant. I den verkliga världen kan och måste vi utgå från att saker faktiskt oftast är vad de ser ut att vara. Så om en person på en direkt fråga säger att han mer eller mindre alltid låser bilen och detta sen bekräftas av andra och motsägs av ingen så har vi inte bara rätten utan också skyldigheten att utgå från att det är sant.

Att personen ändrar sig när han inser att en låst bil innebär att i princip även de teoretiska bortförklaringarna till ett för honom mycket besvärande fynd faller bort borde till och med Lagro kunna begripa att det har noll och ingen trovärdighet och kan lämnas helt utan avseende. Att han försökte förklara det hela med några märkliga, filosofiska argument och nåt om nån rörelse i Kanada gjorde ju inte saken bättre direkt för honom heller
Citera
2014-04-02, 12:59
Medlem
Citat:
Det finns alibi i annan form också. Mailkonversation från hans dator där hemma den kvällen. Ett alibi behöver inte vara en person.

Ja, precis.
men vänta nu? har polisen kollat denna konversation? vem han mailade? när han mailade?
Kan inte du maila över källan för det, please.

Om det inte finns någon, så är det ytterligare en lögn.

Skicka gärna över tidslag, och ipnummer, så ska jag kolla vem han mailade.
Citera
2014-04-02, 13:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De tänker så här: Otrogen -> omoralisk -> ond -> gärningsman. Stoppa gärna in ett psykopat före eller efter ond också.

Det intellektuella innehållet i den tankekedjan är naturligtvis synnerligen begränsat. Men envar tänker efter sina förutsättningar.

Icke desto mindre utgör den väl ungefär 94-95% av substansen i "karatespåret"
Citera
2014-04-02, 13:02
Medlem
Citat:
Om du inte har klart för dig det, så är jag för det första alltså professor i molekylärbiologi, och dessutom den person som var den första som instruerade personal på SKL i DNA-tekniker för forensiskt bruk i början på 80-talet. Innan du börjar fundera på vad du behöver undervisa mig om och inte, alltså. SKL sätter rutinmässigt inte ett högre värde på Y-kromosomträffar än +1 för att vara säker på att inte överskatta värdet. Det faktiska matchningsvärdet på en fullständig Y-träff är ofta högre, men det kan man inte veta utan att ha typat ett representativt urval av den omgivande populationen, och det gör SKL aldrig, för det skulle bli alltför resurskrävande. Med tanke på att Boden är, och framför allt har varit, en militärstad med med en betydande genomgångspopulation, och vars närområde dessutom hyser genetiskt ganska olika populationer - samer, finnar, svenskar - har jag i ett annat inlägg gjort uppskattningen att den faktiska sannolikheten för att random bodenbo skulle ha samma Y-kromosomprofil som KJ ligger någonstans mellan 1/50 och 1/2000 - lite beroende på hurpass unik profilen är. Observera att den uppskattningen överlappar med grad +1-sannolikheten, så inte heller jag skulle kunna påstå i domstol att det är bättre matchning än +1. Däremot kan jag, utifrån min akademiska kompetens, säga att den nedre halvan av +1-området är omöjlig, och att sannolikheten att MB av slump råkar ha samma Y-profil som KJ torde vara mindre än två procent.

Om vi alltså tänker oss att det finns endast två tänkbara gärningsmän, KJ och MB, och man får en träff på KJ och inte typar MB, så är det alltså minst 98% sannolikhet för att t ex MB inte kan ha avsatt DNA:t, och 2% sannolikhet att de båda kan ha gjort det. I verkligheten. Vad domstolen har att hålla sig till är att det finns en sannolikhet på mellan 83% och 99% att MB inte kan ha avsatt DNA:t.

Jag tror dig professorn ;-)!!! Jag är inte själv professor men har iaf läst biologi på avancerad nivå vid ett av världens ledande universitet!!

DNAt kan likväl komma från någon annan än KJ- det är således inget bindande bevis!
Citera
2014-04-02, 13:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Åhå! Den likhundsmarkering som inte är något värd i KJ:s bil skulle plötsligt bli jättevärdefull i MB:s!

För övrigt är jag inte särskilt trakterad av att du springer omkring i tråden och leker molekylärbiologisk auktoritet. Det Y-kromosomala DNA:t på VB:s vrist kan inte komma från vem som helst. Jag har tidigare i tråden gjort bedömningen att sannolikheten för att random annan manlig bodenbo delar KJ:s Y-DNA-profil är mellan 1/50 och 1/2000. Det är en gissning, men det är en gissning utifrån ett helt annat kunskapsläge än ditt.

Så du har bestämt att det är en bodenbo? Om du tar bort den begränsningen vad blir gissningen då?
KJs farfars farfars farfars farfar kanske bodde i Korpipiteå och producerat manlig avkomma där som i sin tur spridits sig till Korpiluleå eller Lakaträsk.
Citera
2014-04-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

3. Inte styrkt att hon vare sig brukade ha blod på kläderna eller att hon än mindre skulle ha slängt in dem i KJ:s bagagelucka. I själva verket är den här invändningen så löjlig att man baxnar när man tänker på att den enda kända incident som finns när VB fick blod på kläderna var den som ledde till att hon blev inlåst i träningslokalen pga att hon stannade kvar för att tvätta bort blodet från sina kläder!

Förutom att hon blödde ned tröjan och träningsdräkten på träningen, så har hon blött fler gånger.

* Hon blödde ur öronen också, troligtvis en öroninflammation.
* Hon "bajsade" blod som hon uttryckte det trots att hon inte hade mens. Trodde hon fått cancer.
* Hon blödde på tån, då nageln ramlade av.

Och tänk, det här är bara det vi känner till. Gud vet hur mycket hon blött andra gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in