2014-04-02, 12:34
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och det som KJ har sagt och gjort, är inte det lite av samma sak i så fall?

Postar det här gamla pm:et som jag fick en gång i tiden.

enligt en granne till mb och an,så var vb kompis med an´s dotter t*ss lin*berg tidigare, nått har hänt i den familjen för alla har ju plockat bort vb från fejjan. tror dock inte att det har med hennes försvinnande att göra (enbart mina spekulationer)

samma granne säger ochså att vb var hos nån kompis på lördagskvällen och att denne skulle ha skjutsat hem vb, men hade tagit en öl så vb bestämde sig för att promenera hem.

Vad hade hänt och när tog klanen MB bort VB som Facebookvän, men framförallt, varför togs hon bort, ville man inte förknippas med henne?

Vilket datum fick du det här PM:et? Före eller efter det att KJ:s uppgifter om vad som hänt på lördagskvällen blivit offentliga?
Och var det inte så att TL tog bort VB från sin vänlista på FaceB därför att VB flera gånger kommit till MB:s hus för att besöka TL, när det egentligen var MB hon ville träffa. TL genomskådade henne eftersom VB bara ställde frågor om MB, hans göranden och låtanden. TL blev förbannad och tog bort henne från vänlistan? Och resten av familjen följde efter???
Så minns i alla fall jag det.
Citera
2014-04-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
De flesta kan ha överseende med att partnern är otrogen hur förbannad och sviken man än känner sig. Men hur många i den här tråden skulle ha överseende med att maken mördar och styckar en ung kvinna? Är otrohet ett värre brott som sonas av ett styckmord? Jag förstår inte hur en del tänker. Hur många skulle ge en otrogen styckmördare falskt alibi? Inte jag i alla fall.

MEN

(Som i det här fallet..) Om man själv(som AN gjorde) önskar BO ur livet så.....
Citera
2014-04-02, 12:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
De flesta kan ha överseende med att partnern är otrogen hur förbannad och sviken man än känner sig. Men hur många i den här tråden skulle ha överseende med att maken mördar och styckar en ung kvinna? Är otrohet ett värre brott som sonas av ett styckmord? Jag förstår inte hur en del tänker. Hur många skulle ge en otrogen styckmördare falskt alibi? Inte jag i alla fall.

Men om det är den bedragna makan som mördar och maken som vill ha kvar sin fru som städar?
Citera
2014-04-02, 12:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Dråp kan han ju inte hävda då KJ inte ens erkänt någonting. Han har ju inte med detta att göra, så varför skulle det kunna bli till dråp?

Jag uttryckte mig luddigt - Olsson hävdade att bevisningen i målet angående hur Vatchareeya dog inte räcker för att avgöra att det var fråga om mord och inte dråp. Detta gör han naturligtvis för att försöka rädda sin klient undan med ett kortare straff om han blir fälld.

Det är iofs inget anmärkningsvärt i detta, snarare standard skulle jag tro att advokaten samtidigt hävdar klientens oskuld och försöker snacka ner brottsrubriceringen så långt det går.
Citera
2014-04-02, 12:40
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Givetvis om så vore fallet men det är inte bevisat!! NOTERA ATT: Faktumet att KJs bil ofta var olåst och att andra har använt den kvarstår!!
Jag har inte sett något svar från dig så därför upprepar jag min fråga.

Har du någon källa på att någon annan använt bilen efter 4/5?

Kan passa på att komplettera med att fråga om du har någon annan källa än KJ på att bilen ofta var olåst? För i de vittnesförhör jag läst med KJs kompisar så påstår man att den var låst.
Citera
2014-04-02, 12:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Vilket datum fick du det här PM:et? Före eller efter det att KJ:s uppgifter om vad som hänt på lördagskvällen blivit offentliga?
Och var det inte så att TL tog bort VB från sin vänlista på FaceB därför att VB flera gånger kommit till MB:s hus för att besöka TL, när det egentligen var MB hon ville träffa. TL genomskådade henne eftersom VB bara ställde frågor om MB, hans göranden och låtanden. TL blev förbannad och tog bort henne från vänlistan? Och resten av familjen följde efter???
Så minns i alla fall jag det.

Jag minns inte, men det var tidigt i tråden(tråden är referenspunkten ). Det var i den vevan som information om KJ öldrickande kom på tal i tråden, det dygnet har jag för mig.

Det intressanta med pm:et är egentligen inte innehållet i sig, utan att någon satt inne på informationen som sedan bekräftas av KJ vittnesmål och som dessutom säger sig ha fått informationen av en granne till MB.

Ville någon sätta fokus på MB, den tredje personen i KJ lägenhet kanske?

EDIT;Noterar att VB har besökt bostaden på Ti*janvägen i syfte att komma i kontakt med MB. Vet vi vid vilka tider på dygnet som det har skett?
Senast redigerad av OY 2014-04-02 kl. 12:47.
Citera
2014-04-02, 12:42
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det beror väl på vad det vittnas om och vilken slutsats som dras. Bara för att en handfull vittnen har sett KJ låsa bilen så betyder det inte att bilen alltid var låst. Den låstes när vittnena såg det, men det finns kanske ohörda vittnen som har sett att KJ inte har låst bilen. Det går inte att dra en slutsats av ett såpass klent underlag tycker jag.

KJ säger själv att han alltid låser bilen. Fram till det att han försäger sig om blodet i bagageutrymmet. DÅ och först då ändrar han betydelsen med "alltid" till "Alltid när han hade leksaksgevären i bilen"

Så skit i vittnena. KJ säger det själv. Anpassar sedan svaret efter nya uppgifter framkommit. Ganska vanligt beteende hos skyldiga brottslingar.
Sedan fick KJ ett klassiskt bryt ala Fredrik i Marina-fallet. Fast i KJ:s fall var det när KJ blev "oskyldigt" anklagad för att ha avlivat/styckat sin hund och Fredriks moderna klassiker "Bryt, nu bryter vi per omgående" när han blev konfronterad med nya uppgifter.
Liknande beteende, fast i olika kontext.
Citera
2014-04-02, 12:42
Bannlyst
Citat:
MEN

(Som i det här fallet..) Om man själv(som AN gjorde) önskar BO ur livet så.....

Allvarligt, skulle du vilja leva med en styckmördare? Skulle du skydda en sådan person hur nära relation ni än har? Vad är du i så fall för en sorts människa?
Citera
2014-04-02, 12:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Återigen..

Det är såhär att:

1. KJs bil har använts av andra när KJ inte varit närvarande(dvs. gott om utrymme och tid för plantering av blodet)

2. Den brukade vara olåst ibland( -||-)

3. VB tränade kampsport.. (blodiga kläder etc. från sår och skador)

1. Inte styrkt vad jag känner till, förutom att "WL" ska ha tjuvlånat bilen vid ett tillfälle 1-2 år tillbaka i tiden.

2. Inte styrkt, vittnesmål och den åtalades ursprungliga berättelse tyder på att bilen oftast var låst. Och att bilen KAN ha varit olåst gör det inte förstås inte i sig mer sannolikt att någon skulle ha smetat blod i hans baklucka. Dessutom var man tvungen att känna till den lilla mystiska spaken vid förarplatsen för att ta sig in i bagageluckan. Varför smetade inte planteringsmördaren blodet lite här och var i kupén då där han ju uppenbarligen måste ha befunnit sig OCKSÅ? Detta är ytterligare en av alla logiska orimligheter, för att inte säga rena dumheter som kännetecknar planteringsteorin.

3. Inte styrkt att hon vare sig brukade ha blod på kläderna eller att hon än mindre skulle ha slängt in dem i KJ:s bagagelucka. I själva verket är den här invändningen så löjlig att man baxnar när man tänker på att den enda kända incident som finns när VB fick blod på kläderna var den som ledde till att hon blev inlåst i träningslokalen pga att hon stannade kvar för att tvätta bort blodet från sina kläder!
Citera
2014-04-02, 12:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Allvarligt, skulle du vilja leva med en styckmördare? Skulle du skydda en sådan person hur nära relation ni än har? Vad är du i så fall för en sorts människa?
Jag tror att jag skulle kunna leva med någon som har styckmördat någon som jag önskar livet ur, och ännu hellre med någon som styckat någon som jag har mördat.
Citera
2014-04-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förlåt, men jag orkar inte tjafsa mer om huruvida det funnits rättslig grund för att vidta dessa åtgärder mot Berg.

Du kanske ska notera att advokaten till skillnad från dig och de andra förstått att det INTE GÅR ATT FÖRKLARA BORT BLODFYNDEN. Han försökte inte med något annat än ett vagt antydande om reservnyckeln. Om du jämför alla mer eller mindre fantasifulla invändningar han kommit med i andra delar av bevisningen så kanske du till slut kan börja förstå hur tungt detta bevis är. Blodspåren "indikerar en hantering av kroppen".

Olsson vet att hans klient kommer att åka dit för griftefridsbrottet som ett aboslut minimum. Nu argumenterar han också för rubricering av brottet som dråp. Det visar att han inte känner sig särskilt positiv om möjligheterna till ett frikännande tror jag.

Faktum är att MB ljugit i förhör som gäller en mordutredning. Hur jävla många kommer undan med det utan att utredas vidare.
Citera
2014-04-02, 12:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Har förklarat innan men..

Så här är det: Grad +1 innebär att det är mellan sex och hundra gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 ≤ V < 100)

Hänger du med? eller vill du ha en mer ingående beskrivning?
Om du inte har klart för dig det, så är jag för det första alltså professor i molekylärbiologi, och dessutom den person som var den första som instruerade personal på SKL i DNA-tekniker för forensiskt bruk i början på 80-talet. Innan du börjar fundera på vad du behöver undervisa mig om och inte, alltså. SKL sätter rutinmässigt inte ett högre värde på Y-kromosomträffar än +1 för att vara säker på att inte överskatta värdet. Det faktiska matchningsvärdet på en fullständig Y-träff är ofta högre, men det kan man inte veta utan att ha typat ett representativt urval av den omgivande populationen, och det gör SKL aldrig, för det skulle bli alltför resurskrävande. Med tanke på att Boden är, och framför allt har varit, en militärstad med med en betydande genomgångspopulation, och vars närområde dessutom hyser genetiskt ganska olika populationer - samer, finnar, svenskar - har jag i ett annat inlägg gjort uppskattningen att den faktiska sannolikheten för att random bodenbo skulle ha samma Y-kromosomprofil som KJ ligger någonstans mellan 1/50 och 1/2000 - lite beroende på hurpass unik profilen är. Observera att den uppskattningen överlappar med grad +1-sannolikheten, så inte heller jag skulle kunna påstå i domstol att det är bättre matchning än +1. Däremot kan jag, utifrån min akademiska kompetens, säga att den nedre halvan av +1-området är omöjlig, och att sannolikheten att MB av slump råkar ha samma Y-profil som KJ torde vara mindre än två procent.

Om vi alltså tänker oss att det finns endast två tänkbara gärningsmän, KJ och MB, och man får en träff på KJ och inte typar MB, så är det alltså minst 98% sannolikhet för att t ex MB inte kan ha avsatt DNA:t, och 2% sannolikhet att de båda kan ha gjort det. I verkligheten. Vad domstolen har att hålla sig till är att det finns en sannolikhet på mellan 83% och 99% att MB inte kan ha avsatt DNA:t.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-04-02 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in