2014-03-30, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KioskBengt
Tycker det ska va individuellt val ifall du vill ha religion i skolan.

Vem väljer?

Vissa tycker att det ska va individuellt ifall du vill ha närvaro i skolan.
Citera
2014-03-30, 08:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Religion har spelat en för stor roll för mänskligheten för att förpassas till något "individuellt val". Religionslära är ett område som man måste lära ut.
Citera
2014-03-30, 17:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vi skall naturligvis inte ha nån form av religions-relaterad indoktrinering (för eller emot) i skolan. Däremot är religionens historicitet relevant.
Citera
2014-03-30, 18:44
Medlem
Citat:

Så kan man säga om en massa olika ämnen.
Vad fick jag för nytta av trä- eller syslöjd? Behöver man verkligen gymnastik om man idrottar efter skolan exempelvis.
Fysik,Kemi och matematik har jag inte heller behövt. Menar mer avancerad mattematik än vardagliga livet kräver.

Skolan försöker väl lära ut en slags allmänbildning, och att lära sig historia utan om Kristendom vore idioti.
Det är som att läsa statsvetenskaps med politik och dess historia och exkludera alla "ismer".
Citera
2014-03-31, 16:02
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Sensationsjournalistik i ett nötskal.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/monicagunne/article11999830.ab
Citera
2014-04-01, 01:46
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Utan tvekan, har för mycket religionsindoktrineringar frammanat behov av att behöva tona ner den boost religion fått tack vare alla fundamentalister som gapar så högt om hur viktigt det är att förstå olika gudsförklaringar att berättiga de ideligt förhöjda anslag som skulle behövas - det är inte relevant.

finns plenty of money att hämta för att ombesörja så folk inte glömmer hur viktigt det är med olika gudasagor också nästa millenium...

det handlar som vanligt om pengar, INGET ANNAT eller ... på fint språk.. resurs och resursfördelning / tiggeri
Citera
2014-04-01, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Minns inte detaljerna, bara att situationen fanns.

Iövrigt är jag ingen förespråkare av inlärning av passiv kunskap (~"fakta" i papegoje-form), men däremot av den pedagogiska principen om att lära sig att lära sig. Något som är .... eller blir .... aktuellt för alla som vill ha en kvalificerat utbildning.

Så då ljuger du förmodligen då.. Hade du faktiskt varit tvungen att använda en andragradare i ditt vardagsliv hade du kommit ihåg det, det händer inte så ofta om man inte just jobbat med det, har aldrig hänt mig. Kunskapen rörande hur man löser andragradsekvationer har hittills varit totalt meningslös kunskap i mitt liv, dvs bortkastad tid att jag lärde mig det i första början, om inte min karriär kraftigt ändrar riktning.
Citera
2014-04-01, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jo det har jag, det var då nödvändigt för allmänna behörigheten.
Bara det att ditt antagande är lösryckt, du bildar dig uppfattning utifrån avsaknad av information men också av orkeslöshet i att ta reda på mer.

Bra, då kan du inte annat än att hålla med om att ditt argument inte håller då. Då du läst religionskunskap kan du omöjligt veta hur du skulle reagerat emot religiösa i ditt arbete om du inte gjort det, du har inget att jämföra med helt enkelt, detta argument är därav bemött till 100%.

Citat:
Matte däremot.. är generell bas i alltför många kompetensområden.

Ja, grundskole-matte.. Gymnasiematte har ytterst få användning för i sitt arbetsliv eller vardagsliv. Så varför skall den vara obligatorisk? Ditt argument är att det är en generell bas i många kompetensområden, detta är en ren felaktighet, ifall den varit det hade en större del yrkesgrupper haft användning för den, det faktum att dom inte har det motbevisar dig.

Citat:
Inte så att du kan ha kännedom om sumerernas andlig-hierarkiska attribut eller uttryck med diverse dateringar och ytterligare härledningar.. men ingen kännedom i kemi fysik matte.. det blir torftigt.

Återigen felaktigt, du behöver inte förstå den faktiska matematiken eller fysiken för att förstå någon av de religioner som lägger helighet i siffror, ett annat exempel där du inte behöver det är Kabbala.

Citat:
Det skulle bli pannkaka i skapandet av bl.a arkeologer.. samhällen behöver ju arkeologer.
Öht krävs naturämnen för att förstå kontexter i levnadsskildringar, men då är t.ex etnologi iofs betydligt mer adekvat i beröring av fler närliggande humanorium.

Ja, arkeologer är en av de yrken som har användning för det, hur många är arkeologer? 0,01% av vår befolkning eller något sådant? Samtidigt är religionskunskap användbart för precis alla personer som vill filosofera runt livets mening samt för de som möter religiösa personer på arbetsplatsen + för den lilla del som faktiskt jobbar med det. Det skulle jag säga är iaf en 90% av befolkningen. Så där faller ditt argument platt. Eller snarare, jag hade redan bemött det i mitt ursprungliga svar.

Citat:
Då behöver jag först korrigera det du manipulerat i frågeställningen, att "otroligt liten användning" är en galen attityd du upparbetat. Synd med så föraktfull atttityd.

Räkna upp vilka yrken som har användning för gymnasiematte då.. Du måste ju kunna nämna hundratals på rak arm om du har något att komma med bakom detta påstående, så, sätt igång.. Säg mellan 90-99% av vår befolkning har absolut 0 användning för matematik över grundskolenivå, ännu färre för Fysik på den nivån.

Citat:
Bortsett det felet : problemlösningar används ofta via matematiskt utformade modeller, det gäller att bl.a felsöka vilket innefattar ganska omfattande tvärvetenskapligt utformade system att angripa och också sätta sig in i, kunna snabbt tolka övergripande iaf, , inte minst är matematiken ett språk som är rationellt besparande och snabbare översätter vad som kan ta många ord i anspråk. Fysik kräver knappast ens argumentering.. då fysiken ju är så gott som ett språk i sig. Hela medicinfältet går under matte fysik biologi... och ska det humanorium så är isf etnologi snabbkurs.

Det var inget fel, det är ett faktum att det är en ytterst liten del av alla yrken som har användning för gymnasiematte.

Medicinfältet tror du är många människor inom? Återigen talar du om en superliten grupp gent emot den enorma massan.

Och ja, fysik, och även matte, är språk i sig, språk som max 10% av vår befolkning har användning för.

Du kommer inte med några argument här, du bara påpekar de saker jag redan laggt fram argument för. Jag säger att det är en minoritet som har användning för dessa ämnen, du kontrar med att räkna upp 2-3 yrken som en extrem minoritet jobbar inom..

Citat:
Religion som kunskapsämne, kräver som jag sagt innan, två tre dagars presentation! inte penetrering.

Detta bevisar bara att du saknar kunskap. Det grundläggande tar ca 80 timmar att gå igenom. DVS 2 terminer med den fördelningen vi har. Gymnasiet går inte in djupt alls, det är ytterst grundläggande kunskap vi talar om på gymnasienivå. På dessa 80 timmar brukar man tvingas välja bort 1 världsreligion, då det inte finns tid för alla på 80 timmar.

Citat:
Matte fysik kemi biologi, kräver mycket förberedande penetration, för att odla upp mottagligheten för dessa ämnen senare på gymnasiet, så bristerna kan ses i alltför överdriven värdesättning i bl.a religion, det stjäler dyrbar tid som unga absolut behöver senare... och det är först senare de dessutom är mogna att ev. förkovra sig i religion, och i synnerhet där det är motiverat - vilket INTE är generellt.

Ja men varför ska man motta dessa ämnen om man inte har användning för dem efter skolan?? Det är ju den frågan du bollar bort hela tiden...Varför ska man ha mottaglighet för ämnen man inte får användning för, varför ska inte de som ska jobba med matte och fysik få välja det istället?

Ja som jag tidigare sagt är det även en process som skiljer agnarna från vetet, klarar man inte tempot i gymnasiet som det ser ut nu vet man att man aldrig kan klara sig på universitetet. De personer du talar om är just eleverna på botten av betygsskalan, de som absolut aldrig kommer få användning för de ämnen du propsar på att dom bör fokusera mer på. Varför ska dessa personer ha naturämnena alls? Dom ska dra en andragradsekvation för att räkna ut hur mycket kunden skall betala för bensin? Kanske sannolikhetslära för att se hur sannolikt det är att en kund kommer försöka smita utan att betala?

Religion (ämnet) däremot, använder du varje gång du möter en religiös kund, samt varje gång du filosoferar runt din egen existens. Bevisligen är religionskunskap viktigare än matte för de flesta människor i vårt land.

Citat:
Matten fysiken biologin, är ju vad vi består av, titta på dig själv.. du är ju komplext sammansatt, och behöver en omgivning som också förstår det.

Ja, och det har man som kioskbiträde användning för hur? Eller som försäljare? Man kanske ringer å säger: "hej, jag säljer julkort, vill du att jag passar på att förklara evolutionsteorin för dig?".. Japp, låter troligt.

Citat:
därför.. i sin relevans är det fungerande, inte i inlärningskede.. det heter skola : inte propagandainstitut.

Nu blandar du ihop religion och religionskunskap igen. Religionskunskap är KUNSKAP om religion. Religion är propaganda, inte religionsvetenskap.

Citat:
Inom medicin : definitivt, inom enbart kirurgi och ortopedi förmåga att hantera olika biologiska material, varför det skulle vara dumt att plocka bort t.ex slöjd.. som är också fysik i viss mening.. att uppodla färdighet.. inte bara beräkning utan i att kunna känna olika material, konkret.. förstå uppbyggnaden.. plast, metall, textilier, texturer, värmepåverkan.. skärning, maskiner.. allt det återfinns i medicinens extremt breda fält, extremt viktigt. då det är ett myller av variation, matten knyter ihop allt!

OK, nu har du räknat upp max 2% av befolkningen då, min poäng kvarstår... Medicinen är inte ett brett fält på den nivå du talar om. Ja många jobbar med paketering etc, dvs, personer som har 0 användning för någon av de ämnen du nämnt. De som faktiskt jobbar med biologin bakom medicin är åter igen en extrem minoritet.

Citat:
På arbetsplatser, är det högst ointressant om det är Shiva eller Jesus el. lokalgud.. eller Allah, som är objekt för ditt behov av böneliv, behöver du en liten t.ex matta.. så är det avklarat på 10 odramatiska minuter genom att konkret ge dig rätt att fixa en matta.. sedan är det avklarat, men ju mer snack utan verkstad ett jobb ger utrymme för.. desto mer kan man iofs pumpa upp "behovet" att vädja religiösa saken som livsviktig att ges prioritet, vilket är lite allvarligare... - det är OVIKTIGT, vad gäller arbetsfält med mindre du vill plugga till psykolog el. terapeut eller inom religiöst ämbetsmannaverk.

Nehej? Det är ju inte vad religionsämnet tar upp, så vet inte varför du nämner det. för att lysa med din okunskap? Religionsvetenskap är NUTIDSORIENTERANDE! Man centrerar kring religioners effekt på samhället IDAG. Inte vem fan Jesus eller shiva var.

Ska man i övrigt berätta om shiva på en nivå så att det hade betydelse skulle det i övrigt ta ett flertal timmar. Bara shivas inverkan på dagens indiska samhälle skulle man kunna ägna 5 timmar åt. Inget jag gör dock..

Man kan argumentera på samma sätt med Matematik då, dela ut en formelsamling å sen e det klart-.

Citat:
Om du inte äger kunskaper om jesuiter.. när vi ska jobba, så vill jag nog säga att det går utmärkt att fortsätta jobbet, påverkar inget, du kan få muntlig information om jesuiter över en kopp kaffe.. du får inte kännedom i biologi över en kopp kaffe.. men har du luckor i förmågan att omvandla matte till tillämpbar biologi eller att du ser kemin som överflödig och då både i human interaktivitet liksom i mer statisk form, att förstå minsta beståndsdelarnas samband el i att förstå indikationer... då är det lite krisigt.

Håller med, men det är inte vad religionsämnet handlar om, du argumenterar emot ett ämne som inte existerar..

Om jag jobbar på posten, hur hjälper biologi mig då? På Posten (tex) kan som sagt religion bli ett intressant ämne över kaffet, något som kräver kunskap för att man skall kunna diskutera det med mening, biologi har du 0 användning för, så i detta yrke, och många många fler, är kaffesnacket mer relevant än kunskap i biologi, matte, eller fysik.
Citera
2014-04-01, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ja men företagsekonomi är väl proppfyllt av matematiskt processande, excel?
Så gott som på daglig basis, IV. Kardiologi. Sammanfattat : allt, heltäckande över hela linjen ... inte minst kritiska dokumentationsföring och ständig bearbetning och kontakt med angränsande områden av teknisk art.

Ja, detta är grundskolematematik om du talar gymnasie-företagsekonomi. I övrigt ännu ett ämne jag aldrig haft minsta användning för. Excel det samma utom på en nivå som är över den man lär sig om excel i gymnasiet.

Så som sagt, matematik, fysik, och biologi, har långt mindre praktisk användning än religionsvetenskap för minst 90% av vår befolkning.

Citat:
Förstår sjuksköterskan inte överläkarens delegeringar, kan hon säga upp sig på stående fot. För det krävs kon sekvent inläsning av bl.a andragradsekvationer i basen.. för att få en suck över mer komplex tillöämpning av matten, och det innan du ska till att jobba! Därför, har man skola att ombesörja obl. matte. då medicin är så kritiskt avgörande.

Nej, detta stämmer inte, frågade just min mamma (översköterska). 0 användning för matte, biologi, eller fysik över grundskolenivå. Ska ner på vårdcentralen i slutet av veckan, kan fråga där med om du vill..

Ja, medicin är kritiskt för den procenten som jobbar med den delen av området. Resterande 99% inte.

Vilket program talar du om? Förklara för mig precis hur man använder andragradsekvationer som sjuksköterska, vad är det man räknar ut? Ganska uppenbart här att allt du har att komma med är lögner.

Citat:
Nödvändigt (dvs ine upplevelsebaserat) att ha stabilt underlag i förmågan att mobilisera, men räknar inte med att du ska förstå.. jag orkar inte gå in i detaljer, det får du ursäkta.

(så underförstått givet)

Det förvånar mig inte.

Citat:
Så det står och faller med matten! i din förmåga att tänka och snappa upp, när så krävs. Kommer ofta nya fortlöpande direktiv, står du där utan att ha matten i ordning för omedelbar uppgradering - så.. lycka till ... kanske en bön då är mer adekvat att langa fram? och att kunna benämna.. bönens ursprung

Ja, för mellan 1-9% av vår befolkning, för resterande 90% är den totalt meningslös över gymnasienivå. Varör skall dessa personer läsa den? DVS de 90% som totalt saknar användning för den, som jag själv.

Citat:
Inom varje branch finns behov för spetskompetens men för att tillgodogöra sig, krävs alltså att hjärnan är disponibel för åtminstonde förmågan.. att snabbare ha upparbetat utrymme.. för ny inlärning där det krävs att man är bekant med olika system. Obs, detta är helt centralt i motivationen, varför matte öht.

Japp, detta rör inte gymnasie-NO.. Grundskolenivå återigen.

Citat:
Du verkar antingen underskatta djupet i olika brancher eller enbart sakna kunskaper för att föreställa dig, vad yrken betingas av för kunskapsunderlag. Redan en journalist kan utkrävas en fil kand. i nationalekonomi, för att ens ev. få en tjänst.. en megafontratt alltså..

Nej en vän till mig undersökte just detta på lärarhögskolan, därför jag vet ungefär hur många som faktiskt har användning för gymnasiematte.

Nationalekonomi innehåller i stort sett ingen gymnasiematte.

Citat:
Känns lite patetiskt att behöva skriva detta till dig, (fast du tvingar inte) sådant här lär man sig redan i sjuan, beroende på om man haft kompetenta lärare, alt. sämre pedagoger dvs NOTIVERING.. varför ens bildning... , varför det var relevant med t.ex särskild matte... för dem som ville x, medan allmän matte för blivande imamer eller dem som vill kratta kyrkogårdar väl var mer förnuftigt.. i så fall.... eller en musiker.. kanske hellre har nytta av att läsa filmkunskap, än att orka förstå varför en cancerutredning kan ta istället för en vecka, ibland två månader.. , det råder insikt i mattevärldens tillämpningsområden bot på.. och jag personligen ser det som avgörande.
Du gör inte det, men då ska du kanske inte heller fortsätta behöva vara införstådd i vad enbart livsmedel är, vad är ett helfabrikat då? vad en allergi?

Ja ta mig som exempel då. Förklara nu för mig hur jag har användning av gymnasiematte, jag har på de 15 år som jag haft kunskapen inte haft användning för den en enda gång, nu är den nog bortglömd. Förklara nu för mig varför gymnasiematte är viktigt för MIG.

JAg har varit musiker sedan jag var 7 år gammal, aldrig hat användning för matte på högre nivå.

JA mattevärlden råder bot på det för de 10% som lär sig på den nivån, nu talar vi över gymnasiematte. resterande 90 %, nej. Så varför ska det vara obligatoriskt för dessa 90%?

Citat:
Jaha så varje enskild komponent i detta sammanhang, består inte av en massa siffror och koder? Om bensinmacken har biluthyrning .... då behöver personalen noll behov av kostnadsberäkning där sträckor och mängder och material är inte av betydelse? Slitagekostnader, felsökning.. kunden ringer från en landsväg och skyller på motorstopp.. ska personalen då säga.. -sorry, jag hade aldrig matte i mitt program, får huvudvärk att behöva beräkna här. ?? sköt det själv, klick ?

JA, detta är GRUNDSKOLEMATTE!!!!!!!!!!!!

Vet du ens vad man lär sig i matematik på gymnasiet? Allt tyder på att du har absolut 0 koll.. Du verkar tro att det är + - man sitter med, det är potenser, andragradsekvationer, logaritmer etc, förklara för mig precis hur det du beskrev här över involverar någon av dessa!

Citat:
Om inte bromsklossarna fungerar, ska personalen klara av att ens värdera om bilen i sådan bil svarar mot kriteriet att få hyras ut? Om personalen ska förhandla med övriga servicetekniker, ska personalen klara av viss bedömning så inte en massa saker hamnar på fel bord?

Inte matematik, låter som ett fordonsämne, ganska solklart ett tillvalsämne.. Inte heller har värdera en bil något med gymnasiematematik att göra.

Citat:
Gäller också andra brancher, inkl medicin. Kan du inte beräkna vad och hur mkt som ska ges eller tas, men varför.. hur ska du ens kunna jobba.. om lusten saknas.

Grundskolematte...

Citat:
Vet inte vilka eventuella idealistiska drömbilder du målat upp.. men att du ens ställer religionskunskap som jämbördigt med matte el. fysik, är lite melodramatiskt...

För att jag hittills är den vars bevis håller. Du har bara lagt fram felaktig fakta hittills. Faktum kvarstår: ca 10% har användning för NO-ämnena över gymnasienivå, ca 90% har användning för religionsämnet, det är helt solklart att du har fel här, och dina egna argument stärker ju inte din egen ståndpunkt utan min så.. Du bara rabblar ju upp saker som man lär sig på högstadiet, visande att de yrken du tror kräver gymnasiematte inte gör det. Visande att du förmodligen inte vet vad man lär sig på gymnasiet.

Citat:
Det handlar ju inte om tyckanden här, det är elementära saker som unga har behov för i resten av sina liv.. förmågan att ens ta till sig upplysning, bara en sådan sak.. även om vederbörande inte upplever, att andragradsmatten ger den någonting.. i matten öppnar sig dörrar för andra områden.. de dörrarna ska inte vara låsta! åtminstonde måste barnen kunna känna på ämnet, vilket också är det enda de gör och dem som lär känna lite, väljer ju också naturämnen på gymnasiet.. för att kunna FÖRSTÅ vad de gör, när de gör.

Ja då kan vi ta mig igen, ja har haft 0 användning för det, det samma kommer gälla de flesta av dessa ungdomar, en överhängande majoritet till och med.

Ja men då kan väll dom som VÄLJER att vilja ta sig igenom dessa dörrar VÄLJA naturorienterande ämnen då? Eftersom de flesta väljer att inte öppna dessa dörrar vare sig de har kunskapen eller ej är det ju ytterst bortkastade resurser. Om jag vill öppna en av dessa dörrar senare kan jag lära mig det då, som jag gjorde med statistisk signifikans. Det var universitetsmatte jag behövde när jag gick på universitetet, så jag lärde mig den då. HAde jag lärt mig det i gymnasiet hade jag förmodligen inte ens kommit ihåg det.

Citat:
Och väldigt tungt processande med direktberöring av fält vilka går i omlott av vad just den enskilde gör i sin ev. spetskompetens, men även generell kunskapsplattform i matte.. ökar säkerhet!

Ökar säkerhet för de 10% (max) som har användning för det, inte resten.

Citat:
Om jag inte vet varför en hadit är viktig för min kollega att mantra.. ja men.. då frågar jag den.. och jag vet att det är upplevelsebaserat socialt behov, annat med naturämneskompetensen. Den SKA vara där. Det kan handla om liv/död.. att INTE ha den där den ska vara.

HAde du inte haft religionskunskap hade du inte vetat vad en hadith var och därav inte kunnat fråga.

JAg hade lite dålig koll på delar av evolutionen, så jag frågade en kollega som jobbade med det, nu vet jag det jag saknade (förra veckan). Så titta, ditt argument fungerade precis lika bra rörande naturämnen, vill man veta kan man fråga.

Citat:
Därför behöver det lekas fram tidigare, barn dessutom älskar pyssel och samband, men.. apologeter går in och övertolkar seder och traditioner - med urdåligt underbyggd motivation och omedveten? diskriminering. av annat.

VISSA barn gillar det, jag personligen hatade det, så varför skulle jag tvingas?

Däremot älskade jag redan då religionsvetenskap (även min fader är i samma yrke så blev tidigt skolad i ämnet).

Citat:
Matten är lika central som språket. Finns inga omvägar, tyvärr.

Ja, på grundskolenivå, bara för en minoritet på gymnasienivå.
Citera
2014-04-01, 22:01
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Rationalisterna|48197067]
Citat:
Bra, då kan du inte annat än att hålla med om att ditt argument inte håller då. Då du läst religionskunskap kan du omöjligt veta hur du skulle reagerat emot religiösa i ditt arbete om du inte gjort det, du har inget att jämföra med helt enkelt, detta argument är därav bemött till 100%.

Ja, grundskole-matte.. Gymnasiematte har ytterst få användning för i sitt arbetsliv eller vardagsliv. Så varför skall den vara obligatorisk...
Du lägger ett oerhört krut i att framhålla dig som vinnare.. har du mindervärdeskomplex eller vad..

Lite väl aggressivt behov att framhålla religion som "överträffande" de riktiga kärnämnena..

Tona ner, vad som väller ur dig ur denna inkompetenta smörja av missanpassad kognitionsförmåga.

När jag läste igenom allt du skrev här, fick jag enbart belägg för vilka oerhörda luckor du har och att du x tusen till, verkl. bestyrker mina argument. du ska få se.

Du förstår ju faktiskt inte Naturvetenskapen/biologin.. så när jag nu ska försöka förklara för dig skillnaden mellan kon och mjölkpaketet - känns det som att sitta med en 6-åring - lite gulligt nästan.

men det är vad du rapat fram.. en kebabversion av något du verkar inte kunna relatera till - lite synd om dig tycker jag.

du framstår f.ö som ca 19 bast.. dvs oerfaren.. no offence, men rätt genomgående. nat.vis kan du inte ha upparbetat mina meriter, och min kännedom, inkl kunskaper.

........och med en pappa som du beskrivit, har du ju matats med snömos från första början.

gäsp, vad uselt ... vad vill du jag ska svara...

Citat:
Räkna upp vilka yrken som har användning för gymnasiematte då.. Du måste ju kunna nämna hundratals på rak arm om du har något att komma med bakom detta påstående, så, sätt igång.. Säg mellan 90-99% av vår befolkning har absolut 0 användning för matematik över grundskolenivå, ännu färre för Fysik på den nivån.
Gäsp..

googla, trodde du jag skulle sitta och slita tangenter för att försöka få liv i din utvecklingsstörda fundamentalistiska propagandasmörja... du är ju duktigt anfäktad

Citat:
Det var inget fel, det är ett faktum att det är en ytterst liten del av alla yrken som har användning för gymnasiematte.
Detta mantrandet har du vevat nu minst 100 gånger. / på felaktiga grunder.

och.. så vet jag hur kass lärarutbildningen är på vissa håll
Citera
2014-04-01, 22:11
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Medicinfältet tror du är många människor inom? Återigen talar du om en superliten grupp gent emot den enorma massan.
Thats right baby.. du är lite dåligt uppdaterad..

tänker inte sitta och kasta pärlor i svinstian för att mata dig som här så uppenbart avslöjar dig som väldigt fundamentalreligiös m. skygglapparna väl påsatta - jag ser ingen relevans p.g.a du är så blockerad.

det märks.. mycket tydligare än du tror

Citat:
Du kommer inte med några argument här, du bara påpekar de saker jag redan laggt fram argument för. Jag säger att det är en minoritet som har användning för dessa ämnen, du kontrar med att räkna upp 2-3 yrken som en extrem minoritet jobbar inom..
åh jösses..

ok einstein... du vet allt, jag vet inget , tjohoo

Citat:
Detta bevisar bara att du saknar kunskap. Det grundläggande tar ca 80 timmar att gå igenom. DVS 2 terminer med den fördelningen vi har. Gymnasiet går inte in djupt alls, det är ytterst grundläggande kunskap vi talar om på gymnasienivå. På dessa 80 timmar brukar man tvingas välja bort 1 världsreligion, då det inte finns tid för alla på 80 timmar.
Såja lilla stumpan.. andas nu lugnt, ska inte slänga en trave böcker under nosen på dig, så du kan fatta VAD som krävs att utföra uuupgifter, kompetent och snabbt ska det gå.

förstår varför du inte vill, du fattar ändå inte vad jag skulle förklara för dig, jag har jobbat med det jag pratar om i många många år.

och mött många kolleger i både eget fack liksom tvärfackligt.. så du kan ta din religionsnapp och sutta på.. du vinner, ska du ha en liten guldstjärna av mig?

(för jag vet ju inte att jag har rätt.. jag svamlar när jag ska förklara för dig, varför... det är ju com si com sa, att klara av att räkna ut en logaritmisk skala i mer än ett yrkesområde.. och dina vad sa du.. 2 procent? .. oki einstein.. du har såååååååå rätt så rätt så... duuuuktig! kicka

jag kan ju se.. att du inte är så dum i huvudet som du ser ut att vara utefter din extreeeeemt seriösa charlatanvalsen. (nä.. du ville ha dig.. till.. anarkist, minsann du får sparken, yeeh the winner)

och vi är 15 år nu.

( sedan får du ursäkta att jag nog inte skulle vilja jobba ihop med din morsa, utefter vad du säger om hennes icke-behov av det som inte bara jag, utan alla de andra MÅSTE ha, vad gäller kemi biologi och matte. det är alltså inte förhandlingsbart, men hon kanske bara behöver öppna en påse att smälla in i gapet på dem hon jobbar med.. ok.. finns många slags ssk. det ska du veta.

Citat:

Ja men varför ska man motta dessa ämnen om man inte har användning för dem efter skolan?? Det är ju den frågan du bollar bort hela tiden...Varför ska man ha mottaglighet för ämnen man inte får användning för, varför ska inte de som ska jobba med matte och fysik få välja det istället?

Jösses vad efterbliven du är.

Citat:
Religion (ämnet) däremot, använder du varje gång du möter en religiös kund, samt varje gång du filosoferar runt din egen existens. Bevisligen är religionskunskap viktigare än matte för de flesta människor i vårt land.
Vilket craptalk.. är du så här flummig varenda dag?

Citat:
Ja, och det har man som kioskbiträde användning för hur? Eller som försäljare? Man kanske ringer å säger: "hej, jag säljer julkort, vill du att jag passar på att förklara evolutionsteorin för dig?".. Japp, låter troligt.
Så där hittade du ett "yrke" som är lagom kvalificerat...

bravo snuttan

Citat:

Nu blandar du ihop religion och religionskunskap igen. Religionskunskap är KUNSKAP om religion. Religion är propaganda, inte religionsvetenskap.

zzzz... in your lil dream

kul att bygga halmdockor idag? månntro..

Citat:

OK, nu har du räknat upp max 2% av befolkningen då, min poäng kvarstår... Medicinen är inte ett brett fält på den nivå du talar om. Ja många jobbar med paketering etc, dvs, personer som har 0 användning för någon av de ämnen du nämnt. De som faktiskt jobbar med biologin bakom medicin är åter igen en extrem minoritet.
Hahaa. ja jag räknar ÅTMINSTONDE och utifrån min förmåga att omvandla skulle jag vilja säga att det märks att du fick IG i matte, men skäms inte..

Tror jag vet typ 100 ggr mer om ämnet medicin än din lilla mamma, utefter vad du kläckte ur dig, så håller du din morsa för allvetaren... som vet hur det går till på sjukhusen och vad som efterfrågas där?

du har en värld med massor av incidenter, men nej-... enll dig krävs två varma händer och ett hjärta som bankar för empati-sjuksköterske á la mammaversionen

(skärp dig gärna.. och inse att vårdhem med t.ex demens.. självklart inte kräver sjuksköterskor som mer än utför kontorsjobb.. men inte det jag diskuterar.. du har en värld som består av mer än gamla nerkissde tanter och farbröder.
obs det / många är de också

förresten, då är hon inte leg. ssk heller.. din mamma, alltså, är hon biträde kan tro?

och .. det är hyfsat tröttsamt att se hur korttänkt din tankevy förmår sträcka sig, märks att du varit ointresserad av det världsliga, vilket kostar när det väl visar sig vilket jävla svinn det är att satsa på religion bekostnad kärnämnen

Citat:

Nehej? Det är ju inte vad religionsämnet tar upp, så vet inte varför du nämner det. för att lysa med din okunskap? Religionsvetenskap är NUTIDSORIENTERANDE! Man centrerar kring religioners effekt på samhället IDAG. Inte vem fan Jesus eller shiva var.
lysa med okunskap? snälla rationalisten, nu börjar du bli riktigt komisk!

du förstår inte vad felsökning är, du har ju inte ens allmänbildning! hur faan kan du förhålla dig kritiskt - du klarar inte av att förhålla dig sakligt nog.. i denna tråd.

/

ärligt

Citat:
Ska man i övrigt berätta om shiva på en nivå så att det hade betydelse skulle det i övrigt ta ett flertal timmar. Bara shivas inverkan på dagens indiska samhälle skulle man kunna ägna 5 timmar åt. Inget jag gör dock..
ooops så avancerat : kräver många skattepengar att förstå vad för djupt du fick sagt här, jääääteviktigt att FÖRSTÅ dig, för jag inte förstå vad du egentligen prata... berätta nu en hel termin för mig, vaaaaaed du med det stora intellektet vile lära mig
..einstein.. du vinner.. ska du ha en guldstjärna till i sfi-boken?

Citat:

Om jag jobbar på posten, hur hjälper biologi mig då?
Och du vill ha mig att börja knyppla halmdockor bara för att det enda du gjort i dessa fasligt måste-vinna-leken , lol
SVAR PÅ INTELLIGENTA FRÅGAN : KLART JA

Stumpan lilla :

Du finner ett ca 50-tal yrkesområden, minst.. där du behöver inte bara veta, utan uträkna plasmakoncentration
- linjär farmakokinetisk konstant fraktion
-initialkoncentrationer i div. flöden/vätskor
-uträkna eliminationskonstanter
uträkning av ordinata..
...biologisk halveringstid
... fatta vad kontakt med enzym är i olika organ utifrån div. terapeutisk metod
..abnsoluta biologiska tillgängligheten..
..absorpitioner, ställa anamneser mot priognoser.. löpande
...absorpt. som sagt, distribution men i olika kontexter
...div analyser för metaboliska fördelningsrum/compartments

utr. av hastighetskonstanter + absorpt.konstanter(Ka) eleminationskonstanter, Kel

Men.. först måste du FÖRSTÅ, vidden... vidden , kom ihåg.. spektrat.. INOM fältet du är obehörig inom.

men det ordnar sig.. ta en karamell och läs på lite mer i hadit-handboken nu, så inte barnen blandar ihop rätt ifrån fel

och detta var det sista, du har i enbart urologi och dialyser, att sitta med matte.. så det visslar om öronen.. du har enbart i kardiologin, att läsa tills du gråter, men det BEHÖVS, mmm på riktigt ditt lilla pucko

skulle jag annars behöva argumen tera?

.. och du har ett ett präktigt stigmatiserat kunskapsförakt som bottnar i avsaknade meriter.

så du pratar som vanligt antagl hemtjänst, men drar till med något..som inte heller handlar om så mkt mer än pappersvändning,
ur sig det dravlet du hittills avslöjat.. återfinns ingen markör över att du står på den nivån som alla dem jag haft som kollegor. när jag jobbade i skola, visst det pustades.. men inte alls den fanatism du yppar.. med så mycket proklamation för religioner.. du är ju en passionerad fundamentalist. vad du representerar, behöver inte ta upp mer än tre dgr.. sedan kan du söka annan uppdragsgivare, t.ex i privat sfär. t.ex bistå en imam..
Citera
2014-04-01, 23:53
Bannlyst
Citat:
Du lägger ett oerhört krut i att framhålla dig som vinnare.. har du mindervärdeskomplex eller vad..

Lite väl aggressivt behov att framhålla religion som "överträffande" de riktiga kärnämnena..

Tona ner, vad som väller ur dig ur denna inkompetenta smörja av missanpassad kognitionsförmåga.

När jag läste igenom allt du skrev här, fick jag enbart belägg för vilka oerhörda luckor du har och att du x tusen till, verkl. bestyrker mina argument. du ska få se.

Du förstår ju faktiskt inte Naturvetenskapen/biologin.. så när jag nu ska försöka förklara för dig skillnaden mellan kon och mjölkpaketet - känns det som att sitta med en 6-åring - lite gulligt nästan.

men det är vad du rapat fram.. en kebabversion av något du verkar inte kunna relatera till - lite synd om dig tycker jag.

du framstår f.ö som ca 19 bast.. dvs oerfaren.. no offence, men rätt genomgående. nat.vis kan du inte ha upparbetat mina meriter, och min kännedom, inkl kunskaper.

........och med en pappa som du beskrivit, har du ju matats med snömos från första början.

Allt detta är Ad hominem eller red herrings.. DVS argumentationsfel. Denna del av ditt inlägg är alltså inte någon mening att svara på, då dom alla är icke-argument från start.. s

Citat:
Gäsp..vad uselt ... vad vill du jag ska svara...

Citat:
googla, trodde du jag skulle sitta och slita tangenter för att försöka få liv i din utvecklingsstörda fundamentalistiska propagandasmörja... du är ju duktigt anfäktad

Ja så vitt jag kan hitta så är det bara vad vi kan kalla "toppjobb" som har användning av någon av de naturvetenskapliga ämnena på gymnasienivå eller hågre. Hittar ingen som listar alla jobb inom matematik, men om du ser på nedanstående länkar är det tydligt att det enbart rör sig om jobb på högre nivå.

http://notable.math.ucdavis.edu/wiki/Mathematics_Jobs_Wiki
https://www.math.ucdavis.edu/~kouba/MathJobs.html
http://www.all-acad.com/Jobs/Mathematics_Statistics/
http://work.chron.com/list-careers-involving-math-10640.html

Det kan vi sedan korsreferera med hur många som är högutbildade i Sverige, då alla dessa jobb kräver universitetsutbildning:

"I Sverige hade 35 procent minst högskoleutbildning." (Observera att detta inte nödvändigtvis innebär universitetsexamen, vilket alla dessa yrken kräver, de flesta på minst magisternivå.)
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Utbildning-och-forskning/Befolkningens-utbildning/Utbildningsstatistisk-arsbok/64475/64482/Behallare-for-Press/367834/

Här tar den direkta faktan slut som man hittar på Google.. Så här får man börja uppskatta. Vi kan räkna bort ca 20% av högskoleutbildningarna då de en stor del är just yrkesutbildningar, med andra ord inte många som använder gymnasiematematik. Ytterligare minst 50% får gå bort för SO-ämnen, språk och andra universitetsutbildningar som inte rör matematik. Den vanligaste examen man tar är kandidatexamen, de flesta av dessa yrken kräver mer än så. Magisterexamen kan man väll då kanske räkna med att 40% av dessa har, jag räknar med ett så pass högt antal då många av yrkena inom matematik kräver det, och att det därav är troligt att en stor del Så:

9 453 000 (antal invånare) X 0,35 = 3308550 = Antal med eftergymnasial utbildning i helhet.

3308550 X 0,3 (andel med NO-utbildning, borträknat delar av biologin dock som inte använder matematik i överdriven grad) = 992565

992565 x 0,4 (de med magisterexamen bland NO-människorna) = 397026..

397026 / 9 453 000 (så vi får procenttalet, delen i det hela), = ca 4%.

Inte en klockren uppskattning då informationen inte gick att hitta i helhet. Men det är i vilket fall rätt tydligt att de flesta aldrig får användning av gymnasiematematiken.

Citat:
Detta mantrandet har du vevat nu minst 100 gånger. / på felaktiga grunder.

Japp, och nu kan du ju bemöta det jag fick fram då, istället för att bortförklara dig.

Citat:
och.. så vet jag hur kass lärarutbildningen är på vissa håll

Betvivlar att du faktiskt vet det... Du tror det för du hört vissa säga det eller sett någon enstaka artikel om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in