[quote=Rationalisterna|48147005]
Citat:
Du har alltså inte läst religionskunskap själv?
Jo det har jag, det var då nödvändigt för allmänna behörigheten.
Citat:
För i fall du har det så håller inte ditt argument rörande din egen yrkesutövning. För du har ju inte ditt själv som saknar religionsvetenskap tillgänglig. Du har dvs inget att jämföra med.
Bara det att ditt antagande är lösryckt, du bildar dig uppfattning utifrån avsaknad av information men också av orkeslöshet i att ta reda på mer.
Matte däremot.. är generell bas i alltför många kompetensområden.
Inte så att du kan ha kännedom om sumerernas andlig-hierarkiska attribut eller uttryck med diverse dateringar och ytterligare härledningar.. men ingen kännedom i kemi fysik matte.. det blir torftigt.
.
Det skulle bli pannkaka i skapandet av bl.a arkeologer.. samhällen behöver ju arkeologer.
Öht krävs naturämnen för att förstå kontexter i levnadsskildringar, men då är t.ex etnologi iofs betydligt mer adekvat i beröring av fler närliggande humanorium.
Citat:
Förklara för mig varför matte och fysik skall vara obligatoriskt, trots att en otroligt liten del har faktisk användning för det.
Då behöver jag först korrigera det du manipulerat i frågeställningen, att "otroligt liten användning" är en galen attityd du upparbetat. Synd med så föraktfull atttityd.
Bortsett det felet : problemlösningar används ofta via matematiskt utformade modeller, det gäller att bl.a felsöka vilket innefattar ganska omfattande tvärvetenskapligt utformade system att angripa och också sätta sig in i, kunna snabbt tolka övergripande iaf, , inte minst är matematiken ett språk som är rationellt besparande och snabbare översätter vad som kan ta många ord i anspråk. Fysik kräver knappast ens argumentering.. då fysiken ju är så gott som ett språk i sig. Hela medicinfältet går under matte fysik biologi... och ska det humanorium så är isf etnologi snabbkurs.
Religion som kunskapsämne, kräver som jag sagt innan, två tre dagars presentation! inte penetrering.
Matte fysik kemi biologi, kräver mycket förberedande penetration, för att odla upp mottagligheten för dessa ämnen senare på gymnasiet, så bristerna kan ses i alltför överdriven värdesättning i bl.a religion, det stjäler dyrbar tid som unga absolut behöver senare... och det är först senare de dessutom är mogna att ev. förkovra sig i religion, och i synnerhet där det är motiverat - vilket INTE är generellt.
Matten fysiken biologin, är ju vad vi består av, titta på dig själv.. du är ju komplext sammansatt, och behöver en omgivning som också förstår det.
därför.. i sin relevans är det fungerande, inte i inlärningskede.. det heter skola : inte propagandainstitut
Citat:
Du nämner: matematik, narurämnen, slöjd, gymnastik. På vilket sätt får du mer användning för dessa ämnen i regel?
Inom medicin : definitivt, inom enbart kirurgi och ortopedi förmåga att hantera olika biologiska material, varför det skulle vara dumt att plocka bort t.ex slöjd.. som är också fysik i viss mening.. att uppodla färdighet.. inte bara beräkning utan i att kunna känna olika material, konkret.. förstå uppbyggnaden.. plast, metall, textilier, texturer, värmepåverkan.. skärning, maskiner.. allt det återfinns i medicinens extremt breda fält, extremt viktigt. då det är ett myller av variation, matten knyter ihop allt!
På arbetsplatser, är det högst ointressant om det är Shiva eller Jesus el. lokalgud.. eller Allah, som är objekt för ditt behov av böneliv, behöver du en liten t.ex matta.. så är det avklarat på 10 odramatiska minuter genom att konkret ge dig rätt att fixa en matta.. sedan är det avklarat, men ju mer snack utan verkstad ett jobb ger utrymme för.. desto mer kan man iofs pumpa upp "behovet" att vädja religiösa saken som livsviktig att ges prioritet, vilket är lite allvarligare... - det är OVIKTIGT, vad gäller arbetsfält med mindre du vill plugga till psykolog el. terapeut eller inom religiöst ämbetsmannaverk.
Om du inte äger kunskaper om jesuiter.. när vi ska jobba, så vill jag nog säga att det går utmärkt att fortsätta jobbet, påverkar inget, du kan få muntlig information om jesuiter över en kopp kaffe.. du får inte kännedom i biologi över en kopp kaffe.. men har du luckor i förmågan att omvandla matte till tillämpbar biologi eller att du ser kemin som överflödig och då både i human interaktivitet liksom i mer statisk form, att förstå minsta beståndsdelarnas samband el i att förstå indikationer... då är det lite krisigt.
Citat:
då kan man säga att du Säg inom försäljnings-branchen. Hur är dessa då användbara?
Ja men företagsekonomi är väl proppfyllt av matematiskt processande, excel?
Citat:
Sjuksköterskor, hur får dom användning för andragradsekvationer och logaritmer?
Så gott som på daglig basis, IV. Kardiologi. Sammanfattat : allt, heltäckande över hela linjen ... inte minst kritiska dokumentationsföring och ständig bearbetning och kontakt med angränsande områden av teknisk art.
Förstår sjuksköterskan inte överläkarens delegeringar, kan hon säga upp sig på stående fot. För det krävs kon sekvent inläsning av bl.a andragradsekvationer i basen.. för att få en suck över mer komplex tillöämpning av matten, och det
innan du ska till att jobba! Därför, har man skola att ombesörja obl. matte. då medicin är så kritiskt avgörande.
Nödvändigt (dvs ine upplevelsebaserat) att ha stabilt underlag i förmågan att mobilisera, men räknar inte med att du ska förstå.. jag orkar inte gå in i detaljer, det får du ursäkta.
(så underförstått givet)
Så det står och faller med matten! i din förmåga att tänka och snappa upp, när så krävs. Kommer ofta nya fortlöpande direktiv, står du där utan att ha matten i ordning för omedelbar uppgradering - så.. lycka till ... kanske en bön då är mer adekvat att langa fram? och att kunna benämna.. bönens ursprung
Inom varje branch finns behov för spetskompetens men för att tillgodogöra sig, krävs alltså att hjärnan är disponibel för åtminstonde förmågan.. att snabbare ha upparbetat utrymme.. för ny inlärning där det krävs att man är bekant med olika system. Obs, detta är helt centralt i motivationen, varför matte öht.
Du verkar antingen underskatta djupet i olika brancher eller enbart sakna kunskaper för att föreställa dig, vad yrken betingas av för kunskapsunderlag. Redan en journalist kan utkrävas en fil kand. i nationalekonomi, för att ens ev. få en tjänst.. en megafontratt alltså..
Känns lite patetiskt att behöva skriva detta till dig, (fast du tvingar inte) sådant här lär man sig redan i sjuan, beroende på om man haft kompetenta lärare, alt. sämre pedagoger dvs NOTIVERING.. varför ens bildning... , varför det var relevant med t.ex särskild matte... för dem som ville x, medan allmän matte för blivande imamer eller dem som vill kratta kyrkogårdar väl var mer förnuftigt.. i så fall.... eller en musiker.. kanske hellre har nytta av att läsa filmkunskap, än att orka förstå varför en cancerutredning kan ta istället för en vecka, ibland två månader.. , det råder insikt i mattevärldens tillämpningsområden bot på.. och jag personligen ser det som avgörande.
Du gör inte det, men då ska du kanske inte heller fortsätta behöva vara införstådd i vad enbart livsmedel är, vad är ett helfabrikat då? vad en allergi?
Citat:
Hur får en person som jobbar på bensinmack användning för fysik och biologi?
Jaha så varje enskild komponent i detta sammanhang, består inte av en massa siffror och koder? Om bensinmacken har biluthyrning .... då behöver personalen noll behov av kostnadsberäkning där sträckor och mängder och material är inte av betydelse? Slitagekostnader, felsökning.. kunden ringer från en landsväg och skyller på motorstopp.. ska personalen då säga.. -sorry, jag hade aldrig matte i mitt program, får huvudvärk att behöva beräkna här. ?? sköt det själv, klick ?
Om inte bromsklossarna fungerar, ska personalen klara av att ens värdera om bilen i sådan bil svarar mot kriteriet att få hyras ut? Om personalen ska förhandla med övriga servicetekniker, ska personalen klara av viss bedömning så inte en massa saker hamnar på fel bord?
Gäller också andra brancher, inkl medicin. Kan du inte beräkna vad och hur mkt som ska ges eller tas, men varför.. hur ska du ens kunna jobba.. om lusten saknas.
Vet inte vilka eventuella idealistiska drömbilder du målat upp.. men att du ens ställer religionskunskap som jämbördigt med matte el. fysik, är lite melodramatiskt...
Det handlar ju inte om tyckanden här, det är elementära saker som unga har behov för i resten av sina liv.. förmågan att ens ta till sig upplysning, bara en sådan sak.. även om vederbörande inte upplever, att andragradsmatten ger den någonting.. i matten öppnar sig dörrar för andra områden.. de dörrarna ska inte vara låsta! åtminstonde måste barnen kunna känna på ämnet, vilket också är det enda de gör och dem som lär känna lite, väljer ju också naturämnen på gymnasiet.. för att kunna FÖRSTÅ vad de gör, när de gör.
Och väldigt tungt processande med direktberöring av fält vilka går i omlott av vad just den enskilde gör i sin ev. spetskompetens, men även generell kunskapsplattform i matte.. ökar säkerhet!
Om jag inte vet varför en hadit är viktig för min kollega att mantra.. ja men.. då frågar jag den.. och jag vet att det är upplevelsebaserat socialt behov, annat med naturämneskompetensen. Den SKA vara där. Det kan handla om liv/död.. att INTE ha den där den ska vara.
Därför behöver det lekas fram tidigare, barn dessutom älskar pyssel och samband, men.. apologeter går in och övertolkar seder och traditioner - med urdåligt underbyggd motivation och omedveten? diskriminering. av annat.
Citat:
Språk kan jag hålla med om att det är centralt då man inte kan förstå de andra ämnena utan dem. Men ska alltså bara språk vara obligatoriskt då?
Matten är lika central som språket. Finns inga omvägar,
tyvärr.