Citat:
Ursprungligen postat av
WardenMcClusky
Yttrandefrihet är en rättighet och således en juridisk fråga.
Nej, "yttrandefrihet" är ingen "rättighet" eller "juridisk fråga". Är att andas en statlig, politisk och juridisk rättighetsfråga? Att reglera yttranden i lag gör man endast om man vill sätta gränser för något. Yttrandefrihetsgrundlagen är en antinomi.
Citat:
Ursprungligen postat av
WardenMcClusky
Den sociala biten med yttranden, stigmatisering och obekväma åsikter är helt väsensskilt från YF. Mesar som inte kan stå för sina åsikter får skylla sig själva. Att skylla (indirekt) på strukturer (dvs, det du räknade upp) är den mesige individens sista försvar.
Hur organisationer och arbetsgivare sköter sina policy är deras business. Du har ingen rätt att tvinga folk att hålla denne anställd om arbetsgivaren finner den anställdes åsikter dåliga, felaktiga och obekväma. Sådana totalitära ambitioner hotar den privata äganderätten.
Folk ska inte straffas av staten, men hur privata människor väljer att straffa individer som "säger fel saker" är upp till dem själva. Så länge de inte kränker denne fysisk (slår osv) så bör det vara tillåtet.
Jag har heller aldrig sagt att jag stödjer juridiska hämningar av YF, var menar du att jag har hävdat det? Aschberg måste ändå få yttra sig som han själv vill även fast han, helt oetiskt, använder inskränkningar av YF mot andra. Att begränsa Aschbergs yttrandefrihet bara för att han själv "begränsar" den är ju ett feltänk i din hjärna. Men å andra sidan så avskyr du ju YF och blandar in irrelevanta aspekter som den sociala sfären och stigmatisering.
Håller i stort med om det du skriver, men min poäng var att människor sannolikt kommer sluta att yttra sig eftersom det är ett faktum att människor inte vill bli av med sin försörjning, sin bostad och bli fängslade - det är ju hot som kan vara betydligt värre än en smäll på käften. Därmed inte sagt att det ska beivras med lagstiftning, vilket du autistiskt antar.
Jag har inte påstått att man ska tvinga företag att upprätthålla anställningsavtal som företagaren inte vill fortsätta med. Jag har inte heller hävdat att Aschbergs yttrandefrihet skulle begränsas. Jag skrev att han beter sig svinaktigt, moraliskt betraktat. Så tagga ned halmgubbarna nu.