Citat:
Ursprungligen postat av
-Wasteland-
Svenskar slängs i fängelse, avskedas från sina jobb, slängs ut ur facken och hyresgästföreningar för åsiktsbrott idag. FRA-NSA registrerar varenda jävla ord som skrivs och sägs på nätet, i sms osv. DDR-Aschberg hotar med skadestånd och åtal om inte folk håller käften. På vilket sätt skiljer det sig från Östtyskland och hur främjar det den yttrandefrihet du säger dig värna?
Yttrandefrihet är en rättighet och således en juridisk fråga. Den sociala biten med yttranden, stigmatisering och obekväma åsikter är helt väsensskilt från YF. Mesar som inte kan stå för sina åsikter får skylla sig själva. Att skylla (indirekt) på strukturer (dvs, det du räknade upp) är den mesige individens sista försvar.
Hur organisationer och arbetsgivare sköter sina policy är deras business. Du har ingen rätt att tvinga folk att hålla denne anställd om arbetsgivaren finner den anställdes åsikter dåliga, felaktiga och obekväma. Sådana totalitära ambitioner hotar den privata äganderätten.
Folk ska inte straffas av staten, men hur privata människor väljer att straffa individer som "säger fel saker" är upp till dem själva. Så länge de inte kränker denne fysisk (slår osv) så bör det vara tillåtet.
Jag har heller aldrig sagt att jag stödjer juridiska hämningar av YF, var menar du att jag har hävdat det? Aschberg måste ändå få yttra sig som han själv vill även fast han, helt oetiskt, använder inskränkningar av YF mot andra. Att begränsa Aschbergs yttrandefrihet bara för att han själv "begränsar" den är ju ett feltänk i din hjärna. Men å andra sidan så avskyr du ju YF och blandar in irrelevanta aspekter som den sociala sfären och stigmatisering.