2014-04-01, 16:37
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Alla länder har bra och dålig mat, såklart, men hela tråden bygger ju på att generalisera, och faktum är att om man inte lyxar, eller jobbar ganska fokuserat på att hitta bra grejor, så är brittisk mat ganska usel. Polsk mat är samma sak, fan vad dom kokar skiten ur allt....men så finns det goda korvar, som väger upp lite...

Jag bor just nu i Bolivia. Det finns et par rätter som är intressanta, och en del bra soppor, men generellt har jag svårt för maten här. Allt är så jälva torrt, inga såser. Dessutom kokar vattnet sa tidigt att man måste laga allt mycket längre, så man kokar bort en massa smak. (Bor i La Paz, på 3500 meters höjd). Och så blir maten kall jävligt fort. Så kalla torra potatisar, med torrt kött och inget annat. Fy fan. Eller deras forell, som odlas i Titikaka sjön...*ryser*

Spännande, det har aldrig slagit mig att vattnet kokar vid olika grader beroende på hur högt över havet vi bor (även om jag förstår fysiken bakom). Vid vilken temperatur kokar vattnet där du bor? Tänker att man kunde utnyttja den lägre kokpunkten på nåt sätt. Borde inte kokta ägg bli rätt bra?
Citera
2014-04-01, 17:21
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Spännande, det har aldrig slagit mig att vattnet kokar vid olika grader beroende på hur högt över havet vi bor (även om jag förstår fysiken bakom). Vid vilken temperatur kokar vattnet där du bor? Tänker att man kunde utnyttja den lägre kokpunkten på nåt sätt. Borde inte kokta ägg bli rätt bra?

Vatten kokar vid ungefär 87 grader här, så alla rätter som är beroende av en viss temperatur är knivigt. Pasta tar cirka 2x längre att koka, och det blir inte lika bra som vid havsnivån. Kärnan är ofta för hård, och ytan för lös. Och att baka är ett helvete, kort sagt. Man måste använda mindre socker, så söta kakor och tårtor blir inte samma sak alls.

Ägg blir OK, proteinerna stelnar tidigare än 87 grader, men gulan är en annan femma...så hårdkokta ägg tar lite längre tid.

Att koka ned en sås för att intensifiera smaker är konstigt nog skitsvårt. Borde gå snabbare eftersom vattnet avdunstar tidigare, men även här måste temperaturen spela in, för det blir inte lika bra som hemma.

Skall fan bygga in köket i en tryckammare...
Citera
2014-04-01, 17:26
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrimpflavor
Fan vad många som nämner att pizza är dåligt i många länder.
Åker ni verkligen utomlands och käkar pizza? Pizza är från Italien inte ifrån Tyskland/Finland/Ryssland etc.
Okulturerade jävla barbarer.

Englands mat är inte dålig. Den är brun och ganska dassig men kom inte och säg att en bra beef wellington är skit.

Dessutom så hade Cottage pie lika gärna kunnat vara svenskt. Köttfärs och potatismos.

Sämsta maten jag har käkat var i Polen (allt var inte dåligt men mycket var skit).

Jag är en av dem som svarade England. Det är inte det lättaste landet att vara nära på vegan i
Citera
2014-04-01, 22:18
Medlem
Gheteros avatar
Jag säger Finland.

Jag lever på gränsen till Finland längst älven och det enda finska som tillagats i och utanför hemmet, trots att min mor, släkt, ungar i skolan och hälften av invånarna är finska och med tillgång till restaurang, är det väldigt lite finsk mat och sällan unikt från finland alls. Det som väl dyker upp är färdiglagade piroger från KKK-affären, aluminiumlådor med julpudding, klappgröt och grillkorv. En gång fattade grillkorven eld och då släcktes den med Lapin Kulta, så även det har fått slukas i tuggor.

Finskan hör jag dagligen och utan att ha lärt mig språket jag har spottat ur mig mer finska ljud och ord än måltider som flugit ner i gomen. Fast det kanske bara är jag som tycker att det är för lite rätter som man i världen omedelbart igenkänner som finskt. Jag gillar starkt allt det svenska, inklusive surströmmingen, och den Samiska renskaven som i stort sett tillhör bägge länderna är bra, men jag har svårt att minnas namnet på något finskt överhuvudtaget förutom Max Payne.

Kort och gott skulle jag säga att finland är värst för att det knappt finns. Fast å andra sidan har jag inte utforskat så mycket angående mat till skillnad från er resenärer. Från barnsben till fb-kuk så har mitt liv inte varit spännande i det minsta, och jag är säker att om finlands få stoltheter försvann skulle det inte bli någon skillnad i mitt liv eller i deras.
Citera
2014-04-02, 23:23
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghetero
Jag säger Finland.

Jag lever på gränsen till Finland längst älven och det enda finska som tillagats i och utanför hemmet, trots att min mor, släkt, ungar i skolan och hälften av invånarna är finska och med tillgång till restaurang, är det väldigt lite finsk mat och sällan unikt från finland alls. Det som väl dyker upp är färdiglagade piroger från KKK-affären, aluminiumlådor med julpudding, klappgröt och grillkorv. En gång fattade grillkorven eld och då släcktes den med Lapin Kulta, så även det har fått slukas i tuggor.

Finskan hör jag dagligen och utan att ha lärt mig språket jag har spottat ur mig mer finska ljud och ord än måltider som flugit ner i gomen. Fast det kanske bara är jag som tycker att det är för lite rätter som man i världen omedelbart igenkänner som finskt. Jag gillar starkt allt det svenska, inklusive surströmmingen, och den Samiska renskaven som i stort sett tillhör bägge länderna är bra, men jag har svårt att minnas namnet på något finskt överhuvudtaget förutom Max Payne.

Kort och gott skulle jag säga att finland är värst för att det knappt finns. Fast å andra sidan har jag inte utforskat så mycket angående mat till skillnad från er resenärer. Från barnsben till fb-kuk så har mitt liv inte varit spännande i det minsta, och jag är säker att om finlands få stoltheter försvann skulle det inte bli någon skillnad i mitt liv eller i deras.

undrar om det kan vara annorlunda i södra finland? Som i Sverige, det är iu mina ögon ingen tvekan om att Skåne har mer varierad matkultur än norra sverige, till exempel (Och jag kommer från de norra delarna) .
Citera
2014-04-03, 01:32
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghetero
Jag säger Finland.

Vad är julpudding? Wow, korven fattade eld, något typiskt finskt eller?

Grunden i det finska köket är ju i mångt och mycket den samma som i Sverige vilket inte är så överraskande med tanke på den långa gemensamma historien samt det geografiska läget. Sedan finns det influenser från öst i form av olika piroger.

När jag var till Finland som liten knodd fick jag maträtter som fisksoppa, kålpudding, köttbullar med mos, makaronilåda o.s.v. Inte så jäkla avvikande. Så då kan man lik väl dissa den svenska husmanskosten m.a.o.
Citera
2014-04-03, 03:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vad är julpudding? Wow, korven fattade eld, något typiskt finskt eller?
<klipp>
http://sv.wikipedia.org/wiki/Memma eller nåt liknande skulle jag gissa på när det gäller puddingen.

Hiilosmakkara har jag ätit massor av gånger och hitintills har ingen fattat eld.

Jag har varit i Thailand ett tag nu och variationen är inte så stor som man kan förvänta sig. Skulle inte hävda att det är världens sämsta land, men saltfattigt och kryddstarkt med ris till (eller nudlar) verkar vara melodin här. Undantaget är dock hemlagad korv som faktiskt var riktigt bra.

Variationerna i Sverige är väl inte mycket större med salt, peppar och potatis som grund. Men dom är jag ju van vid.
Citera
2014-04-03, 04:10
Medlem
barkeepers avatar
Med genuint matintresse hittar man bra mat överallt, skulle jag tro. Thailand blir nog lite långtråkigt efter ett tag, speciellt om man bor i turismområden. Sen får man också komma ihåg att thailand är ett fattigt land, och variation och kvalitet i maten är en lyx. De flesta thailändare lever på lab moo eller lab gai på helgerna, och kanske en fiskcurry då och då, men mest ris.
Citera
2014-04-03, 07:15
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Att Thailand skulle vara ett fattigt land är en sådan myt. Laab är dessutom en isaansk rätt och egentligen inget en välbärgad BKK-bo äter, om han nu inte vill ha något till sin kalla öl. Herr Barkeeper borde besöka både Lord Jim och Le Normandie. Bland asiens bästa restauranger.
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2014-04-03 kl. 07:19.
Citera
2014-06-15, 01:43
Medlem
rewin00s avatar
Jag vet inte riktigt om det är så alltid där, men...
När jag skulle till Auschwitz-museet så åt jag vid ett "hamburgerhak" ett stenkast bort. Jag ångrar mig djupt efter det där. Här snackar vi inte fräscha burgare från Donken inte, nä, det här var djupfryst mat som nyss hade tinat med lite ketchup för att det skulle framstå som gott.
Det var inte enkelt att smälta kan jag lugnt säga...
Citera
2014-06-15, 02:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vatten kokar vid ungefär 87 grader här, så alla rätter som är beroende av en viss temperatur är knivigt. Pasta tar cirka 2x längre att koka, och det blir inte lika bra som vid havsnivån. Kärnan är ofta för hård, och ytan för lös. Och att baka är ett helvete, kort sagt. Man måste använda mindre socker, så söta kakor och tårtor blir inte samma sak alls.

Ägg blir OK, proteinerna stelnar tidigare än 87 grader, men gulan är en annan femma...så hårdkokta ägg tar lite längre tid.

Att koka ned en sås för att intensifiera smaker är konstigt nog skitsvårt. Borde gå snabbare eftersom vattnet avdunstar tidigare, men även här måste temperaturen spela in, för det blir inte lika bra som hemma.

Skall fan bygga in köket i en tryckammare...
LOL

Räcker väl med att investera i en tryckkokare?
Citera
2014-06-15, 02:37
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
LOL

Räcker väl med att investera i en tryckkokare?

Försök koka ned en Såsjävel i en satans tryckkokare.

Vi löste problemet med att anställa en hushållerska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in