2014-04-01, 21:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ärligt talat så tror jag att det enda som återstår är ytterligare en dag i domstolen, några fler undersökningar kommer inte att komma till stånd. KJ är köööörd, sååå jääävla köööörd, för att försöka mig på ett citat(akrobaten0808).

Mord eller brott mot griftefriden, det tror jag att saken landar i.

Om det landar i brott mot griftefrid (max två år) har KJ inte långt kvar till friheten när den tid han suttit frihetsberövad räknats bort. Med gott uppförande är han hemma till jul.
Citera
2014-04-01, 21:08
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Med hänvisning till vad MrFold redovisat för någon sida sedan så är det väl få personer i en sådan här utredning som har blivit så väl utredda som MB trots att det inte förelegat någon officiell misstanke. Sen finns det två svar på din fråga.
1. De utredde inte MB ytterligare när de fick KJ häktad på sannolika skäl misstänkt för mordet och då bedömde såväl åklagare och polis att de hade rätt person.
2. De har inte haft laglig rätt att utreda MB eftersom han aldrig varit skäligen misstänkt. Lagen uppställer ett krav på skälig misstanke för att vidta tvångsåtgärder mot en misstänkt och det har MB aldrig varit. Det är en grundläggande mänsklig rättighet att inte behöva åläggas tvångsåtgärder utan misstankegrad.

Det kan väl noteras att efter gripandet av KJ torde varit svårt, om inte omöjligt, för åklagaren att hävda skälig misstanke mot någon annan person än en misstänkt medgärningsman (vilket knappast MB varit tillsammans med KJ även om det finns vissa fullständigt vansinniga teorier i denna tråda om att KJ, MB, och AN, tillsammans hade en mordorgie).

Hmm..
När försvinnandet fick rubriceringen människorov, fanns all anledning att utreda MB. Han var en av de två som hade en nära relation med den ev. bortrövade. Timmar och minuter kan vara direkt avgörande. När kvarlevorna hittades, skulle även MB:s hem, bilar mm. analyserats av polisens tekniker och sedermera SKL. Om inte annat för att utesluta den förtappade juvelen.
Det är egentligen bara löjligt att vi behöver sitta här och resonera om något som borde stått i klartext i FUP. 2 personer handlade det om, inte 100 och något så ovanligt som styckmord.
Och kom nu inte och snacka om familjefaderns span. Vid den tiden var hon både mördad, styckad, gömd och brottsplats städad för blotta ögat. Det var bara att ligga lågt och låtsas som inget.
Citera
2014-04-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jovars, det tar inte mer än 10-12 minuter för en ickeproffs men med hyfsade kunskaper i anatomi att skilja två ben från torso och händerna avskilda vid handlederna. Rätt utrustning är naturligtvis en förutsättning för ett snabbt jobb, och då är man nere på drygt halva tiden.

Källa på det. Tack.

Har du erfarenhet av styckning, möjligen?
Citera
2014-04-01, 21:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Minnet svek. Rättsläkaren utesluter inte att VB dog av strypning men tror inte att tejpen orsakade strypningen. Det fanns inga såna skador på halsen. Det låter motsägelsefullt, jag vet.
Nej, strypning med tejp förefaller inte särskilt troligt.

Så här står det:

SKL, sid 274:

Ett rimligt användningsområde för tejpbitarna vid halsen är att de har brukats för att hålla fast något slags emballage över huvudet, t.ex. en plastpåse eller liknande. Då det inte fanns några skador på huden kring halsen, talar det mot att tejpen har använts i syfte att strypa Vatchereeya.
Citera
2014-04-01, 21:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Hylslängd på AK-5 (5.56X45, "223Remington") är 45 mm. Totallängd med kula ca 57 mm.
Hylslängd på AK-4 (7.62X51, "308Winchester") är 51 mm. Totallängd med kula ca 71 mm.

Tänkbart "hemmagjort" stickvapen monterat på knivskaft?
Det finns olika hylslängder och diametrar - och ingen hejd på fantasin när det kommer till avd. mordvapen.
Citera
2014-04-01, 21:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det en hypotetisk fråga? eller har du hört rykten om att en sådant ajournering ska komma från advokat TO?
Det är en hypotetisk fråga, men har han något ess att ta fram ur rockärmen så är läge i morgon. Däremot har han inte läst Fup tillräckligt när det gäller sårskadorna. D-formade skador, varierande bredd beroende på djup. Samma när det gäller höjd på glipan. 4 skador som gått in fyra cm, varav ett var det dödande hugget.

Tycker han borde ha en föredragning om detta, begära ett tilläggsförhör med Franceska (som för övrigt var kodad i MBs telefon) och begära en ajournering eftersom han vill inhämta ett skriftligt utlåtande av SJ.
Detta kan knappast försämra läget.
Citera
2014-04-01, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, strypning med tejp förefaller inte särskilt troligt.

Så här står det:

SKL, sid 274:

Ett rimligt användningsområde för tejpbitarna vid halsen är att de har brukats för att hålla fast något slags emballage över huvudet, t.ex. en plastpåse eller liknande. Då det inte fanns några skador på huden kring halsen, talar det mot att tejpen har använts i syfte att strypa Vatchereeya.

Alltså ingen strypning alls.
Citera
2014-04-01, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, man hoppar högt som en skadeskjuten känguru inför ett sådant rättspatos.

Nå så högt och illa behöver du inte hoppa och det tror jag inte heller du gör, du är säkert
lite småspydisk och spotsk på föräldrarnas bekostnad, tror jag allt. Pappan ha visat i FUPen
att han besitter en stark rättspatos, KJ:s egna säpo-vakt. Att Pappan sen fått för sig att
KJ också förfogar över en stark rättskänsla i alla lägen, vilket Pappan gör gällande, det min vän
går att diskutera men inte denna artikel. Underbara föräldrar.

Edit: Möjligtvis att man kan tänka sig att diskutera ifall detta vittnesmål från Pappan
får Massi att "dra tillbaka" sina spekulationer om att Pappan ljuger för att skydda sin son,
vad tror du? Var Massi "ut och cyklade" när hon beskyllde Pappan för att vara en lögnare?
Senast redigerad av LKVN 2014-04-01 kl. 21:47.
Citera
2014-04-01, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns olika hylslängder och diametrar - och ingen hejd på fantasin när det kommer till avd. mordvapen.

Nu var det väl vad försvaret dräller omkring med och lämnar efter sig och i det här fallet hylsor från AK-5 och AK-4. Men helt klart, finns det ingen hejd på fantasin så går vad som helst att tänka sig som mordvapen.
Citera
2014-04-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är en hypotetisk fråga, men har han något ess att ta fram ur rockärmen så är läge i morgon. Däremot har han inte läst Fup tillräckligt när det gäller sårskadorna. D-formade skador, varierande bredd beroende på djup. Samma när det gäller höjd på glipan. 4 skador som gått in fyra cm, varav ett var det dödande hugget.

Tycker han borde ha en föredragning om detta, begära ett tilläggsförhör med Franceska (som för övrigt var kodad i MBs telefon) och begära en ajournering eftersom han vill inhämta ett skriftligt utlåtande av SJ.
Detta kan knappast försämra läget.

Ja, det finns ju avsatt en extra dag - så det kanske är läge att han använder sig av den nu.
Citera
2014-04-01, 21:39
Medlem
Vill minnas det återfanns en påse med kläder..var det kanske blodiga kläder? I området Erikslund/Gammelängs under eftersöken? Minns jag fel?
Var underkläder har jag för mig det pratades om? Gick dom att knyta till någon?
Citera
2014-04-01, 21:45
Medlem
Polisen tog tröjan till Luleå för analys. En dag senare ringde polisen upp till föräldrarna och sade att det bara var – målarfärg, faluröd.
– En stor sten föll från hjärtat, sade pappan.
Vad Kristoffer Johanssons pappa vill säga med att berätta den här historien för hovrätten hade ett syfta.
– Jag skyddar ingen, sade han
.

Jag vet en händelse när KJ var i 14-års åldern och han medvetet repade lacken på en bil.
Pappans svar när bilägaren tog kontakt var -Du får väl skylla dig själv.
Att sitta i hovrätten och hävda att han inte skyddar någon är kvalificerat skitsnack enligt mig.
Tar han sin son i försvar för att han repade bilens lack så nog gör han i stort sett allt för att skydda honom i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in