2014-04-01, 19:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Och kroppen inlindad i vad? Fanns inte ett spår på kroppen från KJs baklucka. Inte ett spår i bakluckan förutom liite blod. Och ändå hävdar folk att kroppen kommit i kontakt med golvet i bakluckan? Hur? Det skulle vara litervis med blod, flera spår på kroppen, flera spår på mattan.

För det är ju så enligt experterna, att om liklukt ska sätta sig, så måste den döda kroppen komma i kontakt med ytan.

Hon kanske var halvt inbakad?

Jag kan se mig framför mig KJ stå och böka och stånka med en blodig kropp för att få ned henne i bakluckan, och sen vips, inte ett spår i andra delar av bilen. Eller trollade han in henne?

Jag skulle tro att de flesta av oss som tror att KJ är skyldig till blodet i bilen själv håller med kriminaltekniker Lindblom om att kroppen (kroppsdelarna) antagligen var emballerad i något. Jag håller en slant på den försvunna ryggsäcken
Citera
2014-04-01, 19:43
Bannlyst
Citat:
Och kroppen inlindad i vad? Fanns inte ett spår på kroppen från KJs baklucka. Inte ett spår i bakluckan förutom liite blod. Och ändå hävdar folk att kroppen kommit i kontakt med golvet i bakluckan? Hur? Det skulle vara litervis med blod, flera spår på kroppen, flera spår på mattan.

För det är ju så enligt experterna, att om liklukt ska sätta sig, så måste den döda kroppen komma i kontakt med ytan.

Hon kanske var halvt inbakad?

Jag kan se mig framför mig KJ stå och böka och stånka med en blodig kropp för att få ned henne i bakluckan, och sen vips, inte ett spår i andra delar av bilen. Eller trollade han in henne?

Hur mycket prylar det fanns i bagaget vid det tillfället vet ingen. Jag tror att tejp, vapen och en och annan plastkasse fanns där redan. Om han slår ner henne, tejpar en kasse runt huvudet för att sedan döda henne vid älven så behöver inte blodspillan bli så stor. Blodet på kanten och på mattan gör att jag tror att de har spillts när han lyfter ur henne.
Citera
2014-04-01, 19:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/mordvapnet-i-fokus-8392522.aspx

Citat:
Schönbeck kanske borde avlägga ed, med tanke på hur mycket hon redogör för vad som har hänt? säger försvarsadvokaten inför onsdagens slutpläderingar.

Det är nästan så man börjar tro att herr advokat Olsson blivit inspirerad av tonen i alternativlägret här inne. Flashbacktråden har han ju uppenbarligen läst flitigt i varje fall.

Är det nån som vet om det här är Olssons vanliga stil i rätten?
Citera
2014-04-01, 19:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är nästan så man börjar tro att herr advokat Olsson blivit inspirerad av tonen i alternativlägret här inne. Flashbacktråden har han ju uppenbarligen läst flitigt i varje fall.

Är det nån som vet om det här är Olssons vanliga stil i rätten?
Han är iaf mer ambitiös än BF.
Citera
2014-04-01, 19:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/mordvapnet-i-fokus-8392522.aspx

- Ett skålformat verktyg, ”en halv penna i genomskärning”. Ett stämjärn, alltså, säger Schönbeck.

Hahahaha,

- Vad ska Olsson väva för något på detta? Det här har bara startat spekulationer på Facebook och Flashback, vilket har drabbat killen, säger Ulrika Schönbeck.

Frågan är om inte spekulationerna började här, hönan och ägget.

Hon är ju bara för schööön den där US, en sak har hon i alla fall lyckats att bevisa, att hon inte vet hur ett stämjärn ser ut.
Citera
2014-04-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Jag har olika hypoteser. En är att VB lämnade lägenheten, kj kör ikapp henne, slår ner henne och lägger henne i skuffen. Kör till en avlägsen plats vid älven där han dödar och styckar henne. Han sköljer bort blodet och delarna fraktas i bilen.

Ok så han lyckas fånga in och slå VB medvetslös. Lyfter in henne i skuffen på något sätt med styrka från ovan.

Kör henne till en avlägsen plats och mördar henne.

Så svara på varför han styckar henne då? Vad finns det för skäl att inte dumpa henne där han mördar henne?
Och tar han med sig duschdraperiet hemifrån? Eller lägger han den blodiga kroppen i direkt anslutning i bagageutrymmet på alla saker som ligger där? Rinner det blod?

Nej, det mest troliga är att hon blivit mördad i någons hem/restaurang/garage/sommarstuga. Och att man styckar för att få UT henne utan att någon ser, eller för att man helt enkelt inte ORKAR bära liket i sin helhet.

Eftersom man kontrollerat KJs alla ställen så återstår att kontrollera andras ställen.
Citera
2014-04-01, 19:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Den som transporterar lik kontrollerar att inga spår finnes kvar och nu skulle det vara väl inplastade kroppsdelar, som börjat läcka enligt expertisen, därför borde en sådan sak ha observerats av KJ.
Scenariet jag framfört om att kidnappningen och styckmordet skedde i en skåpbil och sannolikt ett badkar som var placerat inne i skåpbilen och sedan eldades upp, det är nog så nära sanningen man kan komma i det här fallet.

I vilken handbok står det?

Kan man tänka sig att KJ för en stund körde lite improviserat, han skippade manualen, medvetet eller omedvetet?

Det är det nog inte tror jag.
Citera
2014-04-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
- Ett skålformat verktyg, ”en halv penna i genomskärning”. Ett stämjärn, alltså, säger Schönbeck.

Hahahaha,

- Vad ska Olsson väva för något på detta? Det här har bara startat spekulationer på Facebook och Flashback, vilket har drabbat killen, säger Ulrika Schönbeck.

Frågan är om inte spekulationerna började här, hönan och ägget.

Hon är ju bara för schööön den där US, en sak har hon i alla fall lyckats att bevisa, att hon inte vet hur ett stämjärn ser ut.

När ABs teckningar inte visar någon likhet med skölpjärn säger hon att AB inte är så bra på att rita, han är bättre på att beskriva i ord

AB har aldrig nämnt skölpjärn, han har pekat ut ett stämjärn och bekräftat att det var ett sådant. Det har ÅK byggt indicier på.

Nu är det ett skölpjärn som bygger på att ÅK tolkar en muntlig beskrivning av AB och drar slutsatsen att det är ett skölpjärn.

Även ÅK verkar läst här, dock inte följt hela debatten.
Citera
2014-04-01, 19:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ok så han lyckas fånga in och slå VB medvetslös. Lyfter in henne i skuffen på något sätt med styrka från ovan.

Kör henne till en avlägsen plats och mördar henne.

Så svara på varför han styckar henne då? Vad finns det för skäl att inte dumpa henne där han mördar henne?
Och tar han med sig duschdraperiet hemifrån? Eller lägger han den blodiga kroppen i direkt anslutning i bagageutrymmet på alla saker som ligger där? Rinner det blod?

Nej, det mest troliga är att hon blivit mördad i någons hem/restaurang/garage/sommarstuga. Och att man styckar för att få UT henne utan att någon ser, eller för att man helt enkelt inte ORKAR bära liket i sin helhet.

Eftersom man kontrollerat KJs alla ställen så återstår att kontrollera andras ställen.

Ärligt talat så tror jag att det enda som återstår är ytterligare en dag i domstolen, några fler undersökningar kommer inte att komma till stånd. KJ är köööörd, sååå jääävla köööörd, för att försöka mig på ett citat(akrobaten0808).

Mord eller brott mot griftefriden, det tror jag att saken landar i.
Citera
2014-04-01, 19:59
Bannlyst
Citat:
Den kan ha varit precis så lång som en kula kaliber 5,56 eller 7,62 är inom Försvarsmakten, 45 mm/39 mm, prutat och klart om jag inte är felunderrättad.

EDIT;Man bör kanske fundera på syftet med att montera en spetsig projektil i änden på knivhandtaget, dekoration eller ett praktiskt vapen som kan användas med båda ändarna?

Hylslängd på AK-5 (5.56X45, "223Remington") är 45 mm. Totallängd med kula ca 57 mm.
Hylslängd på AK-4 (7.62X51, "308Winchester") är 51 mm. Totallängd med kula ca 71 mm.

Tänkbart "hemmagjort" stickvapen monterat på knivskaft?
Citera
2014-04-01, 20:01
Medlem
Citat:
Du har fått svaret några gånger nu misstänker jag, Uno markerade liklukt. Åklagaren gör antagandet att kropp eller delar därav har varit i kontakt med bagageutrymmet, och då sannolikast i samband med en transport just därför att utrymmet finns i ett fortskaffningsmedel. Hon och teknikerna har troligen resonerat sig fram och vägt in VB blod och dess förekomst och spridning i resonemanget och kommit fram till den rimligaste slutsatsen, att en kropp eller delar av den har fraktats i bilen.

Jag håller med dig, åklagaren kan inte veta, inte heller teknikerna, men sammantaget har man gjort den bedömningen. Kanske har man funderat på om det är rimligt att blod och doft kommer ifrån emballage eller annat som har varit i kontakt med liket, det vet inte jag.

Om blodet doftade lik så kommer det förmodligen ifrån ett lik. Om blodet inte kommer ifrån ett lik så doftar det heller inte lik såvida det inte har kontaminerats av något som doftar lik. Hur det skulle kunnat gå till i det här fallet vet inte jag, men det kanske du har en idé om?
mvh
Här måste man ta hänsyn till att det finns ingen brottplats man känner till. Om KJ hade varit gärningmannen hade bostaden varit brottsplatsen för ett styckmord, det finns inget alternativ till det. Om brottsplatsen hade varit hans bostad då kan man ta för givet att kroppsdelar har tranporterats i bilen om det fanns liklukt i den och ingen skulle ifrågasätta en sådan bedömning.
Nu är fallet helt annorlunda det finns ingen brottsplats, utan endast därför att det fanns liklukt i bilen drar man den slutsatsen att han har transporterat lik, som det finns inga bevis att det förvarats eller transporterats lik med bilen. Vad man kan konstatera är att det fanns blodspår i bilen och liklukten som hunden markerade i bagageutrymmet kan komma därifrån om blodet kommer från en död kropp, när den möjligheten finns kan man inte påstå att KJ har transporterat lik som det finns ingen koppling till.
Den här domen i Tingsrätten bygger på att KJ har transporterat lik med bilen och är därför gärningsmannen.
Det finns säkert en orsak att det fanns blodpår i bagageutrymmet men det blir spekulationer.
Citera
2014-04-01, 20:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När ABs teckningar inte visar någon likhet med skölpjärn säger hon att AB inte är så bra på att rita, han är bättre på att beskriva i ord

AB har aldrig nämnt skölpjärn, han har pekat ut ett stämjärn och bekräftat att det var ett sådant. Det har ÅK byggt indicier på.

Nu är det ett skölpjärn som bygger på att ÅK tolkar en muntlig beskrivning av AB och drar slutsatsen att det är ett skölpjärn.

Även ÅK verkar läst här, dock inte följt hela debatten.

Jag kan inte annat än att hålla med, det är så motsägelsefullt allting hon kraxar ur sig, man har slutat att förvåna sig. Hon skulle ta mig fan kunna inbilla hela jordens befolkning om att planeten är platt och att isbjörnar visst brukar käka lunch på Sushi och the, med rikskuponger givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in