2014-04-01, 16:40
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Reportern på NSD frågade advokaten om detta med hemställan, men någon sådan hade han inte gjort. Så då slipper rättsläkaren belastas med att göra ett skriftligt utlåtande. Skönt för henne och bra för åklagarna.

VB mördades således med KJs stämjärn eller skölp. Gilla läget.

Vad kan han ha för anledning att välja bort hemställan?
Citera
2014-04-01, 16:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Är det du som antar att blodet kommer från en död VB? Ingen annan vet om blodet innehöll de molekyler som avger kadaverin. Det hade jag trott om hunden markerat vid blodet och inte på en annan plats. Liklukten kommer förmodligen från hennes kropp eller delar av den. Eller material som kommit i kontakt med hennes döda kvarlevor.
Nej, TR, sid 74-75.
Citera
2014-04-01, 16:45
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad kan han ha för anledning att välja bort hemställan?

Tror det kan vara så att processen gått för långt, men jag vet ej. TO skulle iaf prata med SJ om jag tolkar reportern rätt. Tror NSD kommer följa upp detta. Bara en känsla jag har.
Citera
2014-04-01, 16:47
Medlem
Citat:
Reportern på NSD frågade advokaten om detta med hemställan, men någon sådan hade han inte gjort. Så då slipper rättsläkaren belastas med att göra ett skriftligt utlåtande. Skönt för henne och bra för åklagarna.

VB mördades således med KJs stämjärn eller skölp. Gilla läget.

har inte kollat sårskador som ni, men har från er fått tydligt intryck via er att såren är konformade evilket också bevisas av att de blir bredare ju djupare de är, samt att de är d-formade.
då är det ju bara LATHET från åklagarna att hålla fast vid skölp, rättsosäker lathet. lathet, okunnighet, ovillighet. vad är domstolen, en sport? må bäste försvarare/åklagare vinna? eller i detta fall, inte bästa utan lataste.
Citera
2014-04-01, 16:52
Bannlyst
Citat:
Tror det kan vara så att processen gått för långt, men jag vet ej. TO skulle iaf prata med SJ om jag tolkar reportern rätt. Tror NSD kommer följa upp detta. Bara en känsla jag har.

Kan det bero på att TO inte fick det svar han ville ha från rättsläkaren? Hon kunde kanske utesluta en sk dagger?
Citera
2014-04-01, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, TR, sid 74-75.

Det var inget svar på min fråga. Har TR konstaterat att blodet kommer från en död kropp? Jag kan inte se det någonstans.
Citera
2014-04-01, 16:55
Medlem
highfives avatar
Citat:
Kan det bero på att TO inte fick det svar han ville ha från rättsläkaren? Hon kunde kanske utesluta en sk dagger?

Enligt reportern som pratat med SJ under dagen så framkom det inte att TO pratat med henne. Däremot skulle han ringa och prata med henne efter rättegången.
Citera
2014-04-01, 16:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis. Varför denna helomvändning?

Den helomvändningen har nog många dömda mördaren råkat ut för genom årens lopp tror jag. Folk vill helt enkelt skapa sig ett avstånd till en person som dömts för ett bestialiskt brott. Man vill inte vara "styckmördarens bästa polare".

Konstigare än så tror jag inte att det är.
Citera
2014-04-01, 16:57
Bannlyst
Citat:
Enligt reportern som pratat med SJ under dagen så framkom det inte att TO pratat med henne. Däremot skulle han ringa och prata med henne efter rättegången.

Efter rättegången?? Vilken mysko advokat.
Citera
2014-04-01, 17:00
Medlem
highfives avatar
Citat:

Dagens rättegång. Kanske lite svårt att ringa under tiden han sitter i rättegång. Hade du varit där hade du väl ryckt upp mobilen under något vittnesförhör och babblat en massa. Inkl att du ringt till din mamma.
Citera
2014-04-01, 17:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det var inget svar på min fråga. Har TR konstaterat att blodet kommer från en död kropp? Jag kan inte se det någonstans.

Det står så i alla fall.

Enligt tingsrättens bedömning kan därför med tillfredsställande grad av
säkerhet slås fast att Vatchareeya Bangsuans döda kropp transporterats i bilen och
att det varit Kristoffer Johansson, som gjort detta.

Källa.Dom s.74-75

Det föregående resonemanget leder fram till den här slutsatsen.
Citera
2014-04-01, 17:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Ja, Tomas Olssons beteende i denna rättegång är faktiskt ganska mysko. Uppenbarligen hade i vart fall Hamilkar rätt i att hela historian med daggern var ett spel för galleriet. Olsson begriper ju naturligtvis att han inte får sin klient friad bara för att en rättsläkare skulle uttala att sårskadorna är konsistenta med ett vapen av den typen. (Jag tror ni kan glömma att rättsläkaren någonsin skulle säga att det var eggvassa föremålet typ X eller Y och inget annat som var mordvapen). Det handlar nog mer troligt om att försöka skjuta hål på åklagarnas kreditvärdighet i rätten rent allmänt genom att visa på så mycket oklarheter och eventuella smärre fel som går. Även om det rör saker som egentligen har föga eller ingen betydelse för utgången i målet.

På det jag läst tror jag faktiskt inte att Kristoffer tjänat något på att byta försvarare. Blir han frikänd från mordåtalet tror jag inte det är advokatens pajaskonster som varit tungan på vågen, det hade räckt med att låta Forsberg och hans medhjälpare lugnt och sansat gå igenom de oklarheter och den diffushet som finns i gärningsbeskrivningen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in