Citat:
Ursprungligen postat av
Timpsiii
Har matteböckerna ändrats på 4 år? Alltså vad de avser, t.ex Matte A och Matte 1a/b/c, för HP är väl byggt kring detta? Har tittat igenom min Matte A bok som jag hade för några år sedan och hittar väldigt få formler för uppgifter som förekommer på HP, vet inte hur man ska veta formlerna för att lösa vissa, för mig helt okända, uppgifter om man inte går igenom det under gymnasiet? Vilka böcker hittar ni allt detta som ger grunden till att mattedelen går bra för er på HP???
Alltså, du tjänar nog inte på att stirra dig blind på formler i din mattebok, det handlar istället om att generellt sätt ha bra koll på matematiken utan att nödvändigtvis kunna massa formler utantill.Själva matematiken är INTE svår. Vi tar det här XYZ provet från 2012 som exempel
http://hogskoleprov.uhr.se/hp/2012/vt/#/xyz .
Uppgift 1. Här behöver du inte ha koll på några speciella formler, bara kunna se ett enkelt samband. Bara att svara helt enkelt.
Uppgift 2. Volymen av ett rätblock = basen * längden * höjden. Sen är du klar.
Uppgift 3. Enkel funktionslära, byt ut x mot 2 - 4t och förenkla lite.
Uppgift 4. Du behöver kunna regeln att sqrt(x)*sqrt(y)=sqrt(xy)(vilket man i och för sig kan resonera sig fram till). Sen gör du en enkel approximation.
Uppgift 5. Sätt på gemensam nämnare, klar.
Det fortsätter såhär: Ingen svår matematik, istället handlar det om att vara snabb på att ställa upp problemen och veta vad som ska göras direkt.