2014-04-01, 13:21
Medlem
Okej, jag antog att det fanns is innan. Nu förstår jag. Tack.
Citera
2014-04-01, 14:21
Medlem
mo-lesters avatar
Bara jag som redan nu börjar bli sjukt nervös inför provdagen? Går visserligen bara i tvåan och har ett 1.60 i bagaget, men vadfan, vill ju ha mer. Känner att jag inte kommer kunna sova vanligt fram till provdagen Och under provdagen blir det en liter redbull!
Citera
2014-04-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag vet inte om jag postar i rätt tråd nu, men tror ni att universitetens högskolekvoter kan komma att minska inom en snar framtid?

Jag har 1.9 i HP från i höstas och tänkte börja studera medicin i höst. Dock hinner jag inte slutföra min nuvarande utbildning i tid så jag blir väl tvungen att skjuta upp läkarstudierna till VT15. Det borde väl inte hinna bli några radikala förändringar på ett halvår?

Om jag missar chansen att studera medicin kan jag lika bra ta och hänga mig direkt.

Detta undrar jag med, kan någon insatt vara vänlig och svara på frågan?
Citera
2014-04-01, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Kan du förklara hur du tänkt? Fattar noll och inget av den här uppgiften.
Citat:
a ◊ b = 1 + ab
2 ◊ (1 ◊ 3) =
1 ◊ 3 = 1 + 1 * 3 = 4
2 ◊ 4 = 1 + 2 * 4 = 9

Svar: D

Det konstiga tecknet, ◊, är bara en symbol för en räkneoperation.

a ◊ b = 1 + a * b

Så om a = 4 och b = 5 blir det: 4 ◊ 5 = 1 + 4 * 5 = 1 + 20 = 21. Inget komplicerat med andra ord, bortsett från att det förvirrar många (i onödan).
Citera
2014-04-01, 16:11
Medlem
Aftonbladet har en artikel som man tyvärr måste ha plus för att öppna, men i den ska det tydligen finnas alla högskoleprov från 1982.
Citera
2014-04-01, 16:17
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Det är väl för att uppgifterna i HP ofta är "luringar" vars lösning känns uppenbar när man ser den. Men det är inte alltid så lätt att se inse knixet när man har ca. 1 minut per uppgift.

Därför vet jag inte om det är optimalt att nöta gymnasieuppgifter. Det borde funka bättre att memorera de formler man behöver och sedan nöta gamla HP-uppgifter.
Har matteböckerna ändrats på 4 år? Alltså vad de avser, t.ex Matte A och Matte 1a/b/c, för HP är väl byggt kring detta? Har tittat igenom min Matte A bok som jag hade för några år sedan och hittar väldigt få formler för uppgifter som förekommer på HP, vet inte hur man ska veta formlerna för att lösa vissa, för mig helt okända, uppgifter om man inte går igenom det under gymnasiet? Vilka böcker hittar ni allt detta som ger grunden till att mattedelen går bra för er på HP???
Citera
2014-04-01, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Har matteböckerna ändrats på 4 år? Alltså vad de avser, t.ex Matte A och Matte 1a/b/c, för HP är väl byggt kring detta? Har tittat igenom min Matte A bok som jag hade för några år sedan och hittar väldigt få formler för uppgifter som förekommer på HP, vet inte hur man ska veta formlerna för att lösa vissa, för mig helt okända, uppgifter om man inte går igenom det under gymnasiet? Vilka böcker hittar ni allt detta som ger grunden till att mattedelen går bra för er på HP???
Matematik A + B (Lpf94) eller Matematik 1c (Gy11) (officiellt 1b men 1c rekommenderas).
Citera
2014-04-01, 16:33
Medlem
Från studeravidare.se's övningsuppgifter:

Vad är längden på sidan BC?

http://www.studeravidare.se/uploads/hp/bilder/op3xyz11.jpg

A 8
B 9
C 10
D 12

Förstår att de är likformiga pga minst två vinklar är samma, men hur går man tillväga i uträkningen då man endast känner till längden 1 i basen?
Citera
2014-04-01, 16:38
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii

Alltså, du tjänar nog inte på att stirra dig blind på formler i din mattebok, det handlar istället om att generellt sätt ha bra koll på matematiken utan att nödvändigtvis kunna massa formler utantill.Själva matematiken är INTE svår. Vi tar det här XYZ provet från 2012 som exempel http://hogskoleprov.uhr.se/hp/2012/vt/#/xyz .

Uppgift 1. Här behöver du inte ha koll på några speciella formler, bara kunna se ett enkelt samband. Bara att svara helt enkelt.

Uppgift 2. Volymen av ett rätblock = basen * längden * höjden. Sen är du klar.

Uppgift 3. Enkel funktionslära, byt ut x mot 2 - 4t och förenkla lite.

Uppgift 4. Du behöver kunna regeln att sqrt(x)*sqrt(y)=sqrt(xy)(vilket man i och för sig kan resonera sig fram till). Sen gör du en enkel approximation.

Uppgift 5. Sätt på gemensam nämnare, klar.

Det fortsätter såhär: Ingen svår matematik, istället handlar det om att vara snabb på att ställa upp problemen och veta vad som ska göras direkt.
Citera
2014-04-01, 16:48
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden

A 8
B 9
C 10
D 12

Förstår att de är likformiga pga minst två vinklar är samma, men hur går man tillväga i uträkningen då man endast känner till längden 1 i basen?

I en triangel med vinklarna 30°, 60° och 90° gäller det att den korta kateten är hälften så lång som hypotenusan. Så hypotenusan för den minsta triangeln är 2*1 längdenheter och då vet vi att hypotenusan för den mellanstora triangeln är 2*2 längdenheter vilket i sin tur leder till att hypotenusan för den stora triangeln (sträckan BC) är 2*4 längdenheter. Svaret är A, 8 längdenheter. Hängde du med?
Citera
2014-04-01, 16:51
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZebra
I en triangel med vinklarna 30°, 60° och 90° gäller det att den korta kateten är hälften så lång som hypotenusan. Så hypotenusan för den minsta triangeln är 2*1 längdenheter och då vet vi att hypotenusan för den mellanstora triangeln är 2*2 längdenheter vilket i sin tur leder till att hypotenusan för den stora triangeln (sträckan BC) är 2*4 längdenheter. Svaret är A, 8 längdenheter. Hängde du med?

Citat:

A 8
B 9
C 10
D 12

Tänkte precis så men funderade lite på hur man kan resonera sig fram till detta utan trig? Jag tänker direkt att sin30°=1/2 alltså är hypotenusan som du säger dubbelt så lång som motstående katetern dvs 2 l.e. Med samma resonemang som du förde sen kan man komma fram till att BC är 8 l.e. Men man ska väl inte behöva ha koll på trig för HP?
Citera
2014-04-01, 16:51
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

A 8
B 9
C 10
D 12

När ena kateten är dubbelt så lång som den andra är graderna i triangeln 30 grader, 60 grader och 90 grader. Då är hypotenusan dubbelt så lång som den mindre kateten (detta kan du förstå ifall du ritar upp en liksidig triangel och delar den i två).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in