2014-04-01, 12:11
  #32881
Medlem
Hur många gamla HP övar ni på innan det riktiga provet?
Citera
2014-04-01, 12:13
  #32882
Medlem
bike99s avatar
Hur gör ni med DTK-uppgifterna? Skriver ni ut och gör dem eller? Själv sitter jag och mäter med en penna över datorskärmen haha. Det går faktiskt förvånansvärt bra, lär dock behöva en linjal till provet
Citera
2014-04-01, 12:23
  #32883
Medlem
Hur många gamla prov ska man göra minst för att få någon chans att få 1.9-2.0 på kvant?
Citera
2014-04-01, 12:24
  #32884
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Hur känns formen för alla?

Jag har inte ett enda frågetecken för provet i nuläget. Matten sitter, verbala är väl så bra den kan bli (värdelös), tempot och strategin är inövad så jag tänkte att jag skulle slappna av dom sista dagarna nu. Jag ska göra höstens prov på torsdag som en sista avslutning och sen får det gå som det går. Sålänge jag höjer mig antar jag att det har vart värt mödan.

Det ska bli intressant att se om man gör någon naturlig förbättring nu andra gången provet skrivs, nerverna är i betydligt behåll jämfört med i höstas iallafall, så det känns väldigt bra. Dock blir det nog inga astronomiska höjningar men går jag från 1.0 till >1.15 så blir jag väldigt nöjd. Får jag över 1.2 blir det panik, för då har jag helt plötsligt fyra fler lärosäten att välja på som kommer bidra till beslutsångest.
Åt helvete känns det!

Matten sitter inte alls, konstigt nog så är Matte C lättare än det som HP avser tycker jag (wtf!?), svenskan känner jag mig bekväm med men kunde såklart varit bättre. Engelskan sitter relativt säker.

Svårt att bara på en dryg månad börja plugga samtidigt som man jobbar heltid och läser 2 omfattande kurser vid sidan av. Så det har varit jävligt stressigt den senaste månaden. Jag är glad om jag passerar 1.0 vilket inte är i närheten av det jag vill söka till. Men man gör så gott man kan, matten har alltid varit svår för mig
Citera
2014-04-01, 12:39
  #32885
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Hur många gamla prov ska man göra minst för att få någon chans att få 1.9-2.0 på kvant?
Medeltalet ligger på 9,34523. Vad hoppas du få för svar på en sån fråga Omöjligt att svara på, för mig räckte det med procen som finns på studera.nu. Men då gick jag igenom varje prov jävligt noga.
Citera
2014-04-01, 12:40
  #32886
Medlem
Känns sådär. Matematiken sitter bra, kan jag undvika slarvfel och extremt svåra uppgifter så finns inget egentligt tak. Däremot känns verbala riktigt vinglig, så om någon har lust att ge en crash-course på verb så varsågod.
Citera
2014-04-01, 12:41
  #32887
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag vet inte om jag postar i rätt tråd nu, men tror ni att universitetens högskolekvoter kan komma att minska inom en snar framtid?

Jag har 1.9 i HP från i höstas och tänkte börja studera medicin i höst. Dock hinner jag inte slutföra min nuvarande utbildning i tid så jag blir väl tvungen att skjuta upp läkarstudierna till VT15. Det borde väl inte hinna bli några radikala förändringar på ett halvår?

Om jag missar chansen att studera medicin kan jag lika bra ta och hänga mig direkt.

Känn dig helt säker!
Citera
2014-04-01, 12:50
  #32888
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii

Matten sitter inte alls, konstigt nog så är Matte C lättare än det som HP avser tycker jag (wtf!?), svenskan känner jag mig bekväm med men kunde såklart varit bättre. Engelskan sitter relativt säker.

Det är väl för att uppgifterna i HP ofta är "luringar" vars lösning känns uppenbar när man ser den. Men det är inte alltid så lätt att se inse knixet när man har ca. 1 minut per uppgift.

Därför vet jag inte om det är optimalt att nöta gymnasieuppgifter. Det borde funka bättre att memorera de formler man behöver och sedan nöta gamla HP-uppgifter.
Citera
2014-04-01, 13:12
  #32889
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMakkie
Vilken linje ska du söka in på?

Civek, kan hända att det blir kandidat med beroende på resultatet på lördag. Blir det kandidat på ett hyggligt lärosäte blir det full fokus på att avsluta med en finansmagister i Lund och sedan flytta tillbaka till USA.
Citera
2014-04-01, 13:13
  #32890
Medlem
http://www.provtips.com/_tidigare_hogskoleprov/20130406_Provpass2kvant.pdf

Uppgift 28 NOG

Hur kan svaret bli C? Vi vet ju inte hur många cm tjock isen var från början. Utgår man ifrån att det inte fanns någon is från början?
Citera
2014-04-01, 13:17
  #32891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
http://www.provtips.com/_tidigare_hogskoleprov/20130406_Provpass2kvant.pdf

Uppgift 28 NOG

Hur kan svaret bli C? Vi vet ju inte hur många cm tjock isen var från början. Utgår man ifrån att det inte fanns någon is från början?

JA!
Citera
2014-04-01, 13:19
  #32892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
http://www.provtips.com/_tidigare_hogskoleprov/20130406_Provpass2kvant.pdf

Uppgift 28 NOG

Hur kan svaret bli C? Vi vet ju inte hur många cm tjock isen var från början. Utgår man ifrån att det inte fanns någon is från början?

25% ökning motsvarar 1cm vilket säger oss att lördagen innan så var isen 4cm(100%) och lördagen därpå 5cm.

edit:
matematiskt kan det skrivas

x=innan ökningen
y=efter ökningen

x*1.25=y
x+1=y
1.25x=x+1
0.25x=1
x=4
y=5
__________________
Senast redigerad av FuzzyLogic 2014-04-01 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in