2014-04-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Blodet är bevis och bidrog till att han fälldes för mord. Det kommer fortsätta så i framtida mordfall också. Det är ingenting du kan ändra på hur gärna du än vill.
Blodet i bagageutrymmet i KJ:s bil är inget bevis för något mord. Att det funnits någon kropp i bagageutrymmet finns det inget bevis på, utan är ett antagande och varifrån skulle den kroppen kommit, eftersom det finns ingen brottsplats man känner till.
Om KJ hade varit orsaken till blodet som fanns i bagageutrymmet skulle han naturligtvis ha städat bort det eller försökt i varje fall, men något sådant har inte gjorts.
Därav kan man dra slutsatsen att det är någon annan än KJ som är orsaken till blodet som fanns i bagageutrymmet.
Citera
2014-04-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nsds reporter reagerar på att MB minns en hel del om kvällen 4/5, men att han inte minns att han skickade ett SMS TILL VB kl 19 30.

BRA att han uppmärksammar det! Kommer tilläggsförhör med AN/MB att ske snart?
Citera
2014-04-01, 11:32
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
För övrigt så beskrev en av bröderna H att KJ varit väldigt dålig på att låsa efter sig. Gäller både bilen och lägenhetsdörren, men att han numera låser bilen ibland när broder H säger påminner honom.

Detta har diskuterats i tråden rätt ofta.

Antagligen har de läst tråden och kanske... inte säkert, men kanske anpassat det vittnesmålet. Det skiljer sig ganska markant mot vad de initiala vinnesuppgifterna uppgivit.
Citera
2014-04-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
OCH vad WL gjorde efter att han blivit hänvisad till en annan. Ringde han denna person någonsin? Har han varit på motionsjudo? Eller ljuger dom bara?
Sväljer åklagarna detta utan att gå till botten med det så är det tjänstefel.

Väldigt relevanta frågor! Har det inte ens undersökts?

Ja, det är verkligen extremt viktigt att kolla upp detta!
Citera
2014-04-01, 11:33
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men åtminstone jag känner mig påtagligt begränsad av beskrivningen i FUP när jag ska tolka skadorna. Det är en massa data som saknas för att man ska vara säker på vilken form vapnet har haft.

Om det är en pipe dagger, måste till exempel de månskärelika såren uppta en större del av en cirkelbåge ju bredare de är. Gör de inte det, kan det inte röra sig om en pipe dagger. Men den informationen har inte vi. Inte jag, i alla fall.

Fast här försummar du att det sannolikt varit fråga om mer än ett vapen. Om det har rört sig om en och samma pipe dagger bör vidare de smalaste såren vara nätt och jämt urskiljbart krökta. Är de inte det, är det fel på utgångshypotesen.

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att när VB fick vissa (de första fyra) av huggen i ryggen så var hon vid liv och krängde som en mask i ett begränsat utrymme (ex i ett baksäte). Du har två hugg i axeln och några ytliga på ryggen. Sen fick GM in några djupare hugg som gjorde att hon blev mer stilla och då trängde även huggen in djupare i ryggen. Sen avslutade han det hela med att vända på henne och ja resten vet vi vad det ledde till.
Citera
2014-04-01, 11:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Antagligen har de läst tråden och kanske... inte säkert, men kanske anpassat det vittnesmålet. Det skiljer sig ganska markant mot vad de initiala vinnesuppgifterna uppgivit.
Ungefär som grannarna till KJ?
Citera
2014-04-01, 11:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför det? Vad har det för betydelse att KJ inte kan lämna någon rimlig förklaring?

Om likhund inte hade markerat på handske och plastpåse, vad hade det indikerat?
Fast det går alltid att hitta extra undersökningar som skulle ha kunnat utföras i en utredning. Det är i sig ett mycket svagt argument för någons skuld eller oskuld. KJ har försagt sig om att VB har funnits i bakluckan, blod från VB har hittats i hans baklucka, och en likhund har markerat i bakluckan. Det räcker inte för att övertyga nån som inte gillar tanken att KJ skulle vara skyldig, men det räcker rimligen för att domstolen ska anse att VB:s kropp bortom rimligt tvivel har fraktats i KJ:s baklucka.

I all synnerhet som någon alternativ förklaring till hur VB:s blod skulle kommit dit annat än genom plantering inte har framlagts. Och då menar jag i rätten, där det spelar roll, inte har i tråden.
Citera
2014-04-01, 11:53
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ungefär som grannarna till KJ?

Det gäller inte selektivt. Alla som är involverade och har haft möjlighet har sannolikt läst i tråden här. Det skulle jag tro.
Citera
2014-04-01, 11:56
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det gäller inte selektivt. Alla som är involverade och har haft möjlighet har sannolikt läst i tråden här. Det skulle jag tro.

Lite konstigt bara att MB missat att läsa om KJ när han var inne på Flashback efter VB anmäldes försvunnen. Enligt förhöret med honom i tingsrätten hade han läst om sig själv, men visste absolut inte vem som bodde på Flottiljvägen eller vem KJ var innan den 23/5.
Citera
2014-04-01, 12:00
Medlem
highfives avatar
Nu undrar hovrätten vilken av bilderna de ska titta på som AB ritat. De skiljer en del i bilderna från polisförhöret och det han ritade i tingsrätten. Åklagaren tycker att de ska titta på bilderna AB ritade vid förhöret i tingsrätten. Verktyget var gult/orange.
Citera
2014-04-01, 12:06
Medlem
highfives avatar
Det hela avslutades med åklagarna hävdar att stämjärnet eller vad AB nu ritat är mordvapnet. Advokat TO har en annan teori.

Tror det kommer ett besked från rättsläkaren ang mordvapen i em. Jag känner det på mig.
Citera
2014-04-01, 12:13
Medlem
En tanke om dom punkterade lungorna.
Man kan redan då planerat för styckning.
När lungorna punkteras och hjärtat slår så kommer så gott som allt blod att samlas i brösthålan.
Hon behöver alltså inte ha blött nämnvärt vid styckningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in