2014-04-01, 07:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
I beslagsprotokollet har man noterar en kniv med orange skaft.

Söker man i FUP på orange så får man träff på beskrivning av fyra verktyg med orange skaft. Tre av dessa är knivar. Det fjärde är verktyget som AB sett och det var inte en kniv.
Det fjärde verktyget beskrivs som "att föremålet har ett handtag, gult eller orange, och bladdelen är av metall, 'som ett knivblad men lite annorlunda i form'".
Citera
2014-04-01, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu överdriver du mitt synsätt. 100 bevis med vardera 85 % stämmer blir sammantaget 100-4,0656117753521523739727970756704e-81 % sannolikhet, vilket måste anses vara bortom rimligt tvivel. Men jag minskar sannolikheten för varje bevis i min diskussion, och på så sätt uppstår rimligt tvivel sammantaget. Det finns bara ett påtagligt bevis, och det är blodet i bagageluckan.

I citatet från Diesen fetar du "och inte baseras på spekulationer, hypotetiska bevis eller bristande utredning". I det här fallet brister utredningen genom att alternativ inte har utretts.

Håller helt med om att det finns stora brister i utredningen.

Är blodet i bagageluckan från en levande eller död ?
Då man ändå hade kostat på att ta upp en hundförare från Västragötaland, borde man inte ha testad för liklukt på plastpåse och handske?
Citera
2014-04-01, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1

Då man ändå hade kostat på att ta upp en hundförare från Västragötaland, borde man inte ha testad för liklukt på plastpåse och handske
?

Vad spelar det för roll? Då kj inte kunnat lämna en rimlig förklaring till varför hennes blod fanns i hans bil ska det och liklukten sättas i samband med mordet. Det har funnits mängder med blod från levande människor på brottsplatser där gärningsmannen senare dömts för mord då offret avlidit av skadorna.
Citera
2014-04-01, 07:52
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har nu skickat ganska detaljerat information till advokat TO angående:

1. "Stämjärnet" aka stämkniven med gult handtag som KJ använde på konservburk (från RLÅs Facebook), sannolikt identisk med "stämjärnet" AB såg hos KJ

2. Larverna på VBs torso, men VIGTIGAST; FRÅNVARO AV spyflugo LARVER OCH ÄGG PÅ VBs BEN i det Gula Huset!!!!!!!

3. WL ville, den 1 maj, 2013, vara med på samma motionsjudo grupp som mordofferet VB deltog i (enligt FUP)

4. KJs kompis RK omtalar en av KJ kompisar som sökt inn till militären, och som blev anntagen, men som enligt RK är en " riktig psykopat"

Har desuton skickat en del annat info till advokat TO, som jag hoppas att han använder de kommande två dagar, särskilt info angående var blodet på tejprullen, och möjligtvis blodet i KJs bil, alternativt kunde ha kommit ifrån.

Jag har flera gånger tidligare postat här på Flashback att det ju faktisk finns information I FUP som kan gje en alternativ förklaring på blodet på tejprullen, och möjligtvis ochså blodet i KJs bil, det fanns ju hela tiden där i FUP, men ingen andra har ju atagligen, so far, hittat denna information, vilket jag tycker är mycket konstigt !!!.

Time will tell...

Punkten 3. Den viktigaste frågan att ställa är väl; varför WL plötsligt ville börja med denna motionsjudo om nu VB var i samma grupp? När jag kollar vidare i MBs telefonlistan 3/5 så är alla kontakter utom en koncentrerade gentemot VB. Den avvikande kontakten går till en lokal firma som hyr ut diverse saker, bl a en Nissan Navara. Hade varit kul att veta färgen på den bilen. Vad jag förstått var det en sådan (svart) som grannarna i Bodsvedjan sett stå parkerad där. I bilen hade även ett vittne sett en ljushårig yngre man gömma sig på golvet framför framsätet.
Citera
2014-04-01, 08:04
Bannlyst
Citat:
Nu överdriver du mitt synsätt. 100 bevis med vardera 85 % stämmer blir sammantaget 100-4,0656117753521523739727970756704e-81 % sannolikhet, vilket måste anses vara bortom rimligt tvivel. Men jag minskar sannolikheten för varje bevis i min diskussion, och på så sätt uppstår rimligt tvivel sammantaget. Det finns bara ett påtagligt bevis, och det är blodet i bagageluckan.

I citatet från Diesen fetar du "och inte baseras på spekulationer, hypotetiska bevis eller bristande utredning". I det här fallet brister utredningen genom att alternativ inte har utretts.
Vi kan sitta och slå Diesen i huvudet till varandra till döddagar. Som mrfold skriver är det ett indiciemålens smörgåsbord, där alla kan hitta något gott. Rättsläget är inte glasklart och Diesen försöker inte säga vad som är rätt eller fel, utan ger olika exempel på hur indicier värderas. Rent allmänt är Diesen snarare att betrakta som duva än hök, men i arbetet jag hänvisar till tycker jag han är neutral.
Citera
2014-04-01, 08:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Vad spelar det för roll? Då kj inte kunnat lämna en rimlig förklaring till varför hennes blod fanns i hans bil ska det och liklukten sättas i samband med mordet. Det har funnits mängder med blod från levande människor på brottsplatser där gärningsmannen senare dömts för mord då offret avlidit av skadorna.
Varför det? Vad har det för betydelse att KJ inte kan lämna någon rimlig förklaring?

Om likhund inte hade markerat på handske och plastpåse, vad hade det indikerat?
Citera
2014-04-01, 08:14
Bannlyst
Citat:
Varför det? Vad har det för betydelse att KJ inte kan lämna någon rimlig förklaring?

Om likhund inte hade markerat på handske och plastpåse, vad hade det indikerat?

Vad tror du själv? kj menade att någon planterat blodet i skuffen för att skylla mordet på honom. Så lättlurade är inte domstolarna. Blodet i skuffen och på de andra sakerna indikerar att kj mördat VB. Vill du ha det så att om blod från offret på en misstänkts kläder kommer från en då levande människa ska gärningsmannen inte kunna dömas för mord trots att han inte kan ge en rimlig förklaring till varför det finns där?
Citera
2014-04-01, 08:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad tror du själv? kj menade att någon planterat blodet i skuffen för att skylla mordet på honom. Så lättlurade är inte domstolarna. Blodet i skuffen och på de andra sakerna indikerar att kj mördat VB. Vill du ha det så att om blod från offret på en misstänkts kläder kommer från en då levande människa ska gärningsmannen inte kunna dömas för mord trots att han inte kan ge en rimlig förklaring till varför det finns där?
Spekulationen kan komma av att han inte har en aning. Det är inget bevis, och ska inte användas mot honom. Blod från en levande VB på påse och handske kan inte kopplas till mordet, för det krävs blod från en död VB.
Citera
2014-04-01, 08:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1

Då man ändå hade kostat på att ta upp en hundförare från Västragötaland, borde man inte ha testad för liklukt på plastpåse och handske?

Ingen mening med att testa de föremålen då man redan hade en markering i bagageutrymmet där föremålen hittades. En markering på föremålen hade enbart sagt att det finns likdoft på dem och kan komma från blodet i bilen, meningslöst.

Om hunden inte hade markerat på föremålen, vad hade det berättat?
Citera
2014-04-01, 08:21
Bannlyst
Citat:
Spekulationen kan komma av att han inte har en aning. Det är inget bevis, och ska inte användas mot honom. Blod från en levande VB på påse och handske kan inte kopplas till mordet, för det krävs blod från en död VB.

Blodet är bevis och bidrog till att han fälldes för mord. Det kommer fortsätta så i framtida mordfall också. Det är ingenting du kan ändra på hur gärna du än vill.
Citera
2014-04-01, 08:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Blodet är bevis och bidrog till att han fälldes för mord. Det kommer fortsätta så i framtida mordfall också. Det är ingenting du kan ändra på hur gärna du än vill.
Om handske och plastpåse hade undersökts hade det kunnat minska bevisvärdet. Det är polisens uppgift att hitta omständigheter som talar för en misstänkt också. Att polisen underlåter att göra det, utan bara satsar på att hitta bevis mot en misstänkt, är dåligt för rättssäkerheten. Det är ingenting jag kan äntra på hur gärna jag än vill, men jag vill höja rättssäkerheten. Vill inte du, eller vill du att någon döms till vilket pris som helst, oavsett skuld eller inte? Det fungerar avskräckande.
Citera
2014-04-01, 08:30
Bannlyst
Citat:
Om handske och plastpåse hade undersökts hade det kunnat minska bevisvärdet. Det är polisens uppgift att hitta omständigheter som talar för en misstänkt också. Att polisen underlåter att göra det, utan bara satsar på att hitta bevis mot en misstänkt, är dåligt för rättssäkerheten. Det är ingenting jag kan äntra på hur gärna jag än vill, men jag vill höja rättssäkerheten. Vill inte du, eller vill du att någon döms till vilket pris som helst, oavsett skuld eller inte? Det fungerar avskräckande.

Vad menar du? Skulle blod från en död VB i kj:s bil minska bevisningen mot honom? Nu fanns både blod och liklukt vilket stärker bevisen mot honom.

Att kj vet utan information att blodet hittats i skuffen bidrar också till bevisningen att han vet vad som hänt. Och inte är fan är det plantering det handlar om.
Senast redigerad av Willfram 2014-04-01 kl. 08:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in