2014-04-01, 08:56
Medlem
En enkel fråga som jag måste få verifierad i och med att jag håller på att skriva ett häfte med räkneregler, 6x/3x=2x? och 6xy/3x=inte möjligt?

Tack på förhand.
Citera
2014-04-01, 09:14
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askkungen
En enkel fråga som jag måste få verifierad i och med att jag håller på att skriva ett häfte med räkneregler, 6x/3x=2x? och 6xy/3x=inte möjligt?

Tack på förhand.
Går utmärkt.
Citera
2014-04-01, 09:18
Medlem
henduriks avatar
Citat:

Tack på förhand.
6x/3x=2
6xy/3x=2y
Citera
2014-04-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
6x/3x=2
6xy/3x=2y

Där ser man vikten av att skriva ner alla regler så att man lätt kan kolla upp dom, trots att jag var näst intill säker på att jag hade rätt så hade jag fel Tackar.

[Edit] En till lite snabbt, 3x*2y = 6xy?
Senast redigerad av Askkungen 2014-04-01 kl. 10:13.
Citera
2014-04-01, 10:13
Medlem
Citat:
Där ser man vikten av att skriva ner alla regler så att man lätt kan kolla upp dom, trots att jag var näst intill säker på att jag hade rätt så hade jag fel Tackar.

[Edit] En till lite snabbt, 3x*2y = 6xy

Korrekt. https://www.mathway.com/ är en bra liten sajt som hjälper med såna beräkningar, tyvärr vissar den inte hur man gör men med lättare tal så är den bra
Citera
2014-04-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confirmeddeath
Korrekt. https://www.mathway.com/ är en bra liten sajt som hjälper med såna beräkningar, tyvärr vissar den inte hur man gör men med lättare tal så är den bra

Det gick om man blev medlem, fast antar att det kostar pengar. Grymt bra sidan oavsett tackar
Citera
2014-04-01, 12:12
Medlem
Min data är uppdelad efter två olika variabler, rökare och inte rökare

Inom rökare eller inte rökare har jag sedan ett flertal olika klasser baserat en annan variabel, så jag har i ett stapeldiagram 4 st staplar i två olika grafer, eller 8 staplar i en o samma graf
jag vill kunna konstatera att det är skillnad mellan rökare och inte rökare, hur gör jag det enklast för mig
Regressionsanalys tänker jag, men jag har aldrig gjort en sån förut

Hur gör jag lättast en regressionsanalys? excel?

Jag tror jag kan skapa en scatterplot i excel med den data jag har
Om jag sen kan lägga in en trendline och medelfel/standardavvikelse + formel för mitt samband, har jag då gjort en regressionsanalys?

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska angripa problemet
Hoppas ni förstår vad jag menar
Citera
2014-04-01, 13:00
Medlem
Ordbokens avatar
Håller på med andragradsekvationer (substitution) och har fastnat på ett tal:

'roten ur'(x+3+3) = x

Jag vrider på den och får fram x^2-x-6=0, därefter använder jag PQ-formeln och får, x1=2 och x2=-3. Jag stoppar in dessa i ekvationen och hamnar runt siffran 2.

Vad gör jag för fel?

Mvh
Citera
2014-04-01, 13:25
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordboken
Håller på med andragradsekvationer (substitution) och har fastnat på ett tal:

'roten ur'(x+3+3) = x

Jag vrider på den och får fram x^2-x-6=0, därefter använder jag PQ-formeln och får, x1=2 och x2=-3. Jag stoppar in dessa i ekvationen och hamnar runt siffran 2.

Vad gör jag för fel?

Mvh

Fel tecken på rötterna. Du kan även i början inse att negativa lösningar är ogiltiga.
Citera
2014-04-01, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meincraft
Min data är uppdelad efter två olika variabler, rökare och inte rökare

Inom rökare eller inte rökare har jag sedan ett flertal olika klasser baserat en annan variabel, så jag har i ett stapeldiagram 4 st staplar i två olika grafer, eller 8 staplar i en o samma graf
jag vill kunna konstatera att det är skillnad mellan rökare och inte rökare, hur gör jag det enklast för mig
Regressionsanalys tänker jag, men jag har aldrig gjort en sån förut

Hur gör jag lättast en regressionsanalys? excel?

Jag tror jag kan skapa en scatterplot i excel med den data jag har
Om jag sen kan lägga in en trendline och medelfel/standardavvikelse + formel för mitt samband, har jag då gjort en regressionsanalys?

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska angripa problemet
Hoppas ni förstår vad jag menar
En ny fundering jag har:
Om jag har värden för rökade & inte rökare för 4 st olika klasser, kan jag göra ett parat t-test med 0-hypotesen "det är ingen skillnad mellan rökare - inte rökare"
?
Citera
2014-04-01, 14:16
Medlem
Ordbokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Fel tecken på rötterna. Du kan även i början inse att negativa lösningar är ogiltiga.

Det är därför man använder substitution, det finns en lösning på den. Hur jag kommer fram till lösningen är jag dock inte säker på ...
Citera
2014-04-01, 15:07
Medlem
Bestäm masscentrum för kroppen:

k={(x,y,z) tillhör 3-dim så att x^2+y^2+z^2=<1, -x=<3^0,5y=<x, z>=0}
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in