2013-03-16, 12:02
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Faar out man, faar out! But thats just like, your opinion, man.

Fel, det är din åsikt om att det är min åsikt..

Men det är inte längre nån åsikt om man vet nånting.

Om människan lärde sig att bygga en robot som kan klättra på väggar, genom att kolla på hur naturen löst problemet för att få en groda att kunna klättra på väggar..

Då kan jag dra e slutsats som ni aldrig klarar av att dra, slutsatsen blir att vi lärde oss designa genom att lära oss av naturens designer..

För att sen komma in på ett forum och skriva om det, för att få svar tillbaka från idioter som tror att designer i naturen är min TRO?

Jag hoppas ni själv kan förstå att om man förklarar att man inte förstår eller ser några deisgner i naturen, att man dummförklarar sig själv rejält eftersom intelligens ska göra det möjligt att förstå vad en design är..

Det är INTE min TRO att designer finns i naturen. Det är verklighet.

Det är INTe min TRO att eran designade utbildning är designad så att ni aldrig nånting kommer se några bevis för gud i form av designer.. Utan det är sanningen som ni kommer få leva med.
Citera
2013-03-16, 23:42
Medlem
Fred-Asps avatar
Jag har tänkt på en sak:

Eftersom gud är det som ligger bakom Big Bang enligt de flesta religiösa så måste ju rimligen den sanna religionen ( om det nu är islam eller kristendomen. Vi säger att det är islam då!) finnas på andra planeter med andra intelligenta livsformer. Då måste rimligen gud ha skickat sitt ord på samtliga planeter i hela universum. Men tycker ni inte att det verkar konstigt då att det står en jävla massa om Israels barn i koranen? Jag menar, hur ska Kraw'lukhgbn-folken på planeten PZTNGFNNGGGGGH, förstå någonting av dessa heliga skrifter? Hur ska ett folk på en planet helt utan berg förstå verser i koranen? Och framförallt, eftersom de inte talar arabiska kan de ju inte läsa koranen ordentligt!
Citera
2013-03-17, 04:33
Medlem
KungPungPats avatar
Jag "hittade" bevis för gud nu igen och jag skulle gärna höra erat perspektiv om detta är en slump eller design:

http://myfbjokes.com/wp-content/uploads/2012/09/god.jpg

Guds medeciner..

Moroten ser ut som människans öga och moroten har en ökande effekt på blodflödet till ögonen..
Är det en slump att en morotsbit har samma format och pupill som en männikas öga, och samtidigt en positiv effekt på människors ögon?

Eller är det en design även där som ni kunde ha sett om ni hade intelligens hög nog att förstå vad en design är?

Hur klarade slumpen att sätta ihop alla dom där 4 sakerna, så dom ser ut som insidan på människor, och samtidigt växer på träd och har en läkande effekt på människors insida?

Och vad har ni för bevis för att slump kan designa liv?

Kan ni ge ett enda bevis för att slump har designat ett system eller en design? så skulle jag vara glad, eftersom ni skriver utifrån erat perspektiv som grundas i en TRO om att allt är en slump, och tillåmed er själva är en slump som aldrig nånsin designats, trots att det är ganska avancerade system och designer i eran kropp..

Intelligens är det enda som kan designa, sen är det upp till er att avgöra om det är en gud som sitter på molnen och skriver DNA-koder eller om intelligens kan finnas i nån annan form än människor och gudar som liknar människor..

Intelligent energi skulle jag vilja beskriva gud som, en energi som är en del av allt och alla, närmare bestämmt 99,9% av allt i världen och oss själva består av gud som är energierna som håller upp all materia i universum..

Ni kan se gud på egen hand om ni har ett starkt mikroskop så ni kan zooma in väldigt nära för att se att materia egentligen inte är materia utan 99,9% energier med atomer som snurrar snabbt runt energierna som inte syns.. (använd youtube och sökord om ni inte har råd med ett dyrt mikroskop)

Kanske ni kan gå en ingenjörsutbildning för att lära er designa och därmed göra det möjligt för er att se bevisen för gud runt om oss och i oss..

Tyvär så ser jag ingen annan lösning på att ni ska kunna se och förstå att gud är verklighet utan att ni vet vad en design är eller att naturen är fylld av designer.

Kanske kommer jag på en annan lösning åt er senare men det är ingen enkel nöt att knäcka när människor som hade intelligens när dom föddes, som nu har växt upp och blivit programerade att inte förstå eller kunna se en design om den inte är designad av en människas intelligens.. Dvs att alla designer i naturen och era egna kroppar totalt ignoreras och underskattas av er själva som antagligen tror att ni själva är en slump precis som allt annat liv på planeten så har vi inget mening alls förutom slump och tur, ingen intelligens behövs för att designa dom mest avancerade designerna som finns på planeten, eller hur då?
Senast redigerad av KungPungPat 2013-03-17 kl. 04:37.
Citera
2013-03-17, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Så ni tycker inte eran designade "utbildning" om omvärlden är ett bevis för guds existens och nån som kämpar mot att övertyga människan om att vetenskap bevisar att gud inte existerar, så länge vi inte nämner vad som krävs för att en design ska kunna skapas så kan det fungera? Och det gjorde det.

Nej.

Citat:
För sanningen är att gud är den enda pusselbiten som kan förklara hur liv startades eftersom designen på "grundgrejjerna" för att liv ska kunna skapas är för avancerad för att en slump ska kunna få intelligens och förstå vad bästa möjliga lösning i designväg är..

God-of-gaps.

Citat:
Men visst får ni fortsätta ignorera det uppenbara och säga idioti som att "hur vet du att det finns deisgner i naturen?" och "det går inte bevisa att det är en design" ..

Tackar.

Citat:
Men sanningen är fortfarande att en design är en design

Nej, inte med din version.

Citat:
och dom flesta djur som inte har intelligens kan inte se några deisgner, men ett djur med hög intelligens som kan designa, kan se designer och sen är det upp till er att avgöra om det inte finns några designer och system i naturen, men för mig är naturen en massiv intelligens som designar och är lite smått irriterad på att människor är en parasit som ignorerar naturen såfort pengar finns med i bilden..

"För dig" ... ja.

Citat:
Även om utomjordingar mixtrade med människors DNA så är gud fortfarande verklighet och nånting som utomjordingar och alla skapats av från början eftersom allt i universum är energier som inte kan skapas eller förstöras och därför måste allt och alla vara i kontinerlig kontakt med gud i form av energierna som håller upp allt i universum..

Nej.

Citat:
För materia är egentligen inte materia som ni kan se i ett bra mikroskop,

Jo, men inte exklusivt.

Citat:
all materia är ett hologram.. För materia är egentligen atomer som snurrar snabbt runt energier.

????
Citera
2013-03-17, 21:45
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Jag "hittade" bevis för gud nu igen och jag skulle gärna höra erat perspektiv om detta är en slump eller design:

Guds medeciner..

Men jösses...Bilden är ju tagen från en skämtsida.Funny English jokes.

Det var nog på tiden att great KungPungPat tog en helpaus!
Citera
2013-03-17, 21:47
Medlem
Citat:

Citat:
Kanske kommer jag på en annan lösning åt er senare men det är ingen enkel nöt att knäcka
vi borde käka lite mer såna där nötter som ser ut som hjärnor så kan vi kanske komma på fler lösningar
Citera
2013-03-17, 22:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej.

God-of-gaps.

Tackar.

Nej, inte med din version.

"För dig" ... ja.

Nej.

Jo, men inte exklusivt.

????
Du har gjort 10.000 inlägg på ca 10 månader. Det är bara troll som har så många inlägg per dag.
2/3 av dessa innehåller den tomma klyschan "good of gaps".
Alla de gånger då jag försökt få en förklaring av dig vad du menar med det, så undviker du genom att droppa ytterligare klyschor utan förklaring eller vidare utveckling av ditt resonemang.
Hela ditt beteende på FB osar troll och störningstaktik. Det viktiga för dig är att säga emot what so ever. Du verkar ha någon manisk sjukdom som gör att du måste dissa vartenda inlägg i religionforument. Eller så får du betalt av någon. Tex Humanistiska föreningen.
Det är en tanke som inte är helt omöjlig i ditt fall. Just bristen av kvalitativa inlägg tyder på att du verkar ha ett annat motiv än de flesta andra debattörer

Tex någon säger: "jag tror det är Gud som skapat allt efetersom det inte finns någon annan förklaring" Så svarar du "good of gaps". Detta indikerar då att det skulle finns någon annan lösning och att Gud är något som fyller igen luckorna. För att detta ska vara ett relevant argument så måste det innebära att det finns något som täcker den största delen av förståelsen av varat och att det finns "luckor kvar" i människans förståelse. Detta måste då logiskt innebära att det finns något som "täcker resten" av förståelsen. Kan du förklara vad det är? Och hur vet du att detta (vad det nu är) har förklarat mer än 50% av vad som finns att förklara?
Senast redigerad av 526 2013-03-17 kl. 22:32.
Citera
2013-03-17, 23:22
Medlem
Anon2s avatar
Nånting att tänka på för er troende: det är bevisat att troende har avsevärt lägre IQ än ateister.
Ta valfri snubbe som är väldigt smart.. jag kan lova att han är ateist.
Citera
2013-03-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Nånting att tänka på för er troende: det är bevisat att troende har avsevärt lägre IQ än ateister.
Ta valfri snubbe som är väldigt smart.. jag kan lova att han är ateist.

Jasså, skulle du möjligen kunna länka till dessa bevis?
Citera
2013-03-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du har gjort 10.000 inlägg på ca 10 månader. Det är bara troll som har så många inlägg per dag.
2/3 av dessa innehåller den tomma klyschan "good of gaps".
Alla de gånger då jag försökt få en förklaring av dig vad du menar med det, så undviker du genom att droppa ytterligare klyschor utan förklaring eller vidare utveckling av ditt resonemang.
Hela ditt beteende på FB osar troll och störningstaktik. Det viktiga för dig är att säga emot what so ever. Du verkar ha någon manisk sjukdom som gör att du måste dissa vartenda inlägg i religionforument. Eller så får du betalt av någon. Tex Humanistiska föreningen.
Det är en tanke som inte är helt omöjlig i ditt fall. Just bristen av kvalitativa inlägg tyder på att du verkar ha ett annat motiv än de flesta andra debattörer

Tex någon säger: "jag tror det är Gud som skapat allt efetersom det inte finns någon annan förklaring" Så svarar du "good of gaps". Detta indikerar då att det skulle finns någon annan lösning och att Gud är något som fyller igen luckorna. För att detta ska vara ett relevant argument så måste det innebära att det finns något som täcker den största delen av förståelsen av varat och att det finns "luckor kvar" i människans förståelse. Detta måste då logiskt innebära att det finns något som "täcker resten" av förståelsen. Kan du förklara vad det är? Och hur vet du att detta (vad det nu är) har förklarat mer än 50% av vad som finns att förklara?
Jag visste inte vad "God of gaps" var, men en googling ger mig detta.

Vad jag tror att han menar är att det inte är logiskt att fylla igen alla luckor med gud bara för att det finns en lucka.

Det skulle vara som om jag förklarade en motsägelse i bibeln med "vetenskapen kan förklara det" utan att närmare kunna nämna några belägg, och utan att ha någon anledning att säga så utöver att det är en lucka.

Ett exempel kan vara när det inte finns någon förklaring på varför det åskar. Det blir då ganska fel när man bara påstår att "Då gjorde gud det" utan att kunna ge några belägg för sitt påstående. Vetenskapen har lyckats förklara hur åska kommer till genom att man utför experiment och lägger fram bevis. Inte bara genom att säga "Det där kan inte bibeln förklara".
Citera
2013-03-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jasså, skulle du möjligen kunna länka till dessa bevis?
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289608001013

Ateister fick 1.95 poäng högre IQ än agnostiker, 3.82 poäng högre än "liberalt övertalade" (alltså troende, men inte så "hårt" troende) och 5.89 poäng högre än "dogmatiskt övertalade" (de som anser att deras religion är den enda rätta). Undersökningen visade också att andelen troende sjönk mellan åldrarna 12-17 år och att inkomsten ökade i takt med andelen ateister (vilket dock snarare bör vara ett resultat av ens IQ, och inte ens tro).

De undersökte också det nationella genomsnittliga IQ:t och jämförde det med andelen troende i 137 länder. Ateister fick 6 poäng högre IQ i genomsnitt än troende. Den visade också att av de länder med över 20% ateister, så hade samtliga ett högre nationellt genomsnittligt IQ.

Den här studien tog inte hänsyn till sociala eller ekonomiska miljöer. Fattiga länder tenderar att ofta ha en högre andel troende och också ett lägre nationellt genomsnittligt IQ, vilket rapporten fick kritik för.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289608000238

Nu känns det väl lite fult att kategorisera in varandra i olika "IQ-grupper", men jag blev själv intresserad då det är ett ämne jag är intresserad av (men av rent psykologiska anledningar)

Andra undersökningar:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/2111174/Intelligent-people-less-likely-to-believe-in-God.html
(en undersökning som verkar vara en följd av den andra nämnda undersökningen)
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100224132655.htm
(Helt annan undersökning. Indikerar att både (politiska) liberaler och ateister har det högsta IQ:t)
Senast redigerad av nummer10011 2013-03-18 kl. 00:07.
Citera
2013-03-17, 23:44
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tex någon säger: "jag tror det är Gud som skapat allt efetersom det inte finns någon annan förklaring" Så svarar du "good of gaps". Detta indikerar då att det skulle finns någon annan lösning och att Gud är något som fyller igen luckorna.

Detta är en ganska logisk slutsatts baserad på alla andra tillfällen genom tiderna då vi inte har vetat hur vissa naturliga fenomen uppkommit och därav dragit slutsatsen att gud ligger bakom det (till exempel åskgudar etc). Risken att "Gud" är svaret är miskroskopiskt låg (men självfallet inte utesluten) och därav inte värdig som ett svar på frågor kring saker vi inte vet hur de fungerar, än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in