2014-03-30, 22:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Universums perfektion.

Vilken "perfektion" refererar du till? Det som iblant kallas "finetuning"?

Citat:
En slump? Knappast.

Vad är DIN betydelse av ordet "slump"? Kaos, indeterminism, ultimativ "fri vilja" eller .... ?

För ordet "slump" har nämligen blivit en sorts meningslös demagogisk koncept i en retorisk dragkamp mellan religion och vetenskap/filosofi.
Citera
2014-03-30, 22:09
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken "perfektion" refererar du till? Det som iblant kallas "finetuning"?

Vad är DIN betydelse av ordet "slump"? Kaos, indeterminism, ultimativ "fri vilja" eller .... ?

För ordet "slump" har nämligen blivit en sorts meningslös demagogisk koncept i en retorisk dragkamp mellan religion och vetenskap/filosofi.

jag tror du måste haft MVG i svenska i skolan.

du verkar ha en väldigt bra kunskap om det svenska språket, du drog upp ord där som jag aldrig hört talas om hehe.

jag är så jävla kass.
Citera
2014-03-30, 22:13
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Då skulle jag försöka angripa ett område som denna person har ingen eller lite kunskap om och göra detta till en religiös fråga. Men man måste vara försiktig och vara ödmjuk i frågeställningen annars riskerar man att denna person blir provocerad och går in i försvarsställning.

Det viktiga är att man utnyttjar all sin manipulativa förmåga, då och bara då tror jag i mitt ödmjuka sinne att jag kan nå fram och omvända denna person.

Har någon gjort såhär för att konvertera dig? Varför behöver man använda manipulation för att övertyga någon om att en viss religion är något man ska tro på? Här tycker jag att det passar att du berättar om dina starkaste argument till att du själv blev kristen. Eftersom att jag utgår ifrån att ingen föds religiös så antar jag att varje religiös individ måste ha blivit övertygad av någon och argumenten som används vid övertygelse är jag intresserad av.
Citera
2014-03-30, 22:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det fanns ju inget innan big bang.

Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
det är inte säkert. nåt fanns nog, nåt måste ha satt igång " the big bang"

Detta "nåt" är i det närmasta ofalsifierbart för tillfället, så det enda vi kan göra är att skapa metafysiska spekulationer omkring det.

Citat:
men jag är ingen professor heller eller expert inom fysik.

Vi har såkallad "quantum-entanglement" som ett exempel på en vetenskaplig accepterat observation/teori. Men vad detta egentlig betydar skall man nu akta sig för att vara för säker på.
Citera
2014-03-30, 22:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
jag tror du måste haft MVG i svenska i skolan.

du verkar ha en väldigt bra kunskap om det svenska språket, du drog upp ord där som jag aldrig hört talas om hehe.

Jag har aldrig lärt mig svenska i skolan, eftersom jag är skandinavisk invandrare utan rätt till SFI (och iövrigt brukar jag annars få kritik för min bedrövliga svenska grammatik).

Men OnT: Religionsdebatten (och dennas förgreningar ut till vetenskap, filosofi etc) har en sorts special-lingo, som komprimerar en del av dom ändlöst upprepade missions-manuals stereotyper som tyvärr dominerar debatten.

T.ex. är "finetuning" en sammanfattning av det så populäre teistiska "guds-beviset": "Titta så fint allting passar ihop".
Citera
2014-03-30, 22:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Universums perfektion. En slump? Knappast.

Perfektion enligt vem? Oss som bor här? Självklart, då vi är perfekt anpassade till vår miljö, men vad har vi att jämföra med? Vad är din måttstock?
Citera
2014-03-30, 22:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det fanns ju inget innan big bang.

Säger vem? Det är mig veteligen bara religiösa texter var det står "i början var det ingenting.." eller motsvarande.

Om man däremot ser till vad ledande forskare säger så var Big Bang även början på rumtiden vilket gör konceptet "innan big bang" lika värdelöst som att fråga vad som är norr om nordpolen.
Citera
2014-03-30, 22:44
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Bevis behövs. Men det är dom som tror på gud som måste bevisa det. Vi andra har inget att bevisa.
Fast bevis behövs väl enbart om man avser ge sig in i en skapelsediskussion med avsikten att pracka på andra sin version av sanningen. Hemma i tv soffan kan ju folk få tro på tomtar och troll om dom vill

En bekant jag hade förut prenumenerade på någon form av religös tidning som brukar försöka framhäva sig lite "vetenskapligt". Avsikten tror jag var att stärka tron genom att ge sken av "vetenskapliga" bevis för guds existens (givetvis kristna guds existens). När vi hade existensiella diskussioner hänvisade han ofta till artiklarna i tidningen. De källor som artiklarna använde sig av för att bevisa guds existens var till 90% olika upplagor av biblar. I övrigt när man gjorde hänvisningar så kunde det vara t.ex. någon gammal gravkammare man hittat som artikeln hävdade stämde med bibeln osv. Ibland kunde det bli lite långsökt när dom försökte få ihop alla pusselbitar, men hur som helt så är ju bibeln den ulitmata källan eftersom kristna inte ifrågasätter den.
Citera
2014-03-30, 22:50
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Säger vem? Det är mig veteligen bara religiösa texter var det står "i början var det ingenting.." eller motsvarande.

Om man däremot ser till vad ledande forskare säger så var Big Bang även början på rumtiden vilket gör konceptet "innan big bang" lika värdelöst som att fråga vad som är norr om nordpolen.
Jo men det finns ju flera olika idéer om detta. BB skapade just vårat universum men det behöver ju inte betyda att det inte fanns något innan. Inom M teorin funderar man t.ex. på om två plan/universum kolliderade med varandra och därmed gav upphov till BB.
Citera
2014-03-30, 22:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Jo men det finns ju flera olika idéer om detta. BB skapade just vårat universum men det behöver ju inte betyda att det inte fanns något innan. Inom M teorin funderar man t.ex. på om två plan/universum kolliderade med varandra och därmed gav upphov till BB.

För det meste räckar det med att skilja mellan det falsifierbara och det icke-falsifierbara, och sen låta fringe-fysiker forska vidare i lugn och ro utan att metafysiska fabulatorer börjar surfa på fringe-fysiken i förtid.

Som om vi inte redan har tillräckligt bekymmer med postulatet "Intelligent Design"; som egentligen är tämligen enkelt, men ändå har smugit sig in som fast inventarie i missions-manualerna.
Citera
2014-03-30, 23:03
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Har någon gjort såhär för att konvertera dig? Varför behöver man använda manipulation för att övertyga någon om att en viss religion är något man ska tro på? Här tycker jag att det passar att du berättar om dina starkaste argument till att du själv blev kristen. Eftersom att jag utgår ifrån att ingen föds religiös så antar jag att varje religiös individ måste ha blivit övertygad av någon och argumenten som används vid övertygelse är jag intresserad av.

Innan jag svarar på dina frågor så vill jag att du svarar på varför du har utgått ifrån att;

1. Någon har konverterat mig
2. Jag är kristen
3. Jag är religiös

På ovanstående vill jag att du hänvisar till mina inlägg där du fick den uppfattningen. När du har gjort detta vill jag att du sätter dig ner, andas djupt och sedan försöker använda all din logik och analytiska förmåga för att återigen omvärdera dina åsikter om mig.
Citera
2014-03-30, 23:09
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För det meste räckar det med att skilja mellan det falsifierbara och det icke-falsifierbara, och sen låta fringe-fysiker forska vidare i lugn och ro utan att metafysiska fabulatorer börjar surfa på fringe-fysiken i förtid.

Som om vi inte redan har tillräckligt bekymmer med postulatet "Intelligent Design"; som egentligen är tämligen enkelt, men ändå har smugit sig in som fast inventarie i missions-manualerna.
Och det är därför det kallas för teorier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in